Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av sølv-pilen, tirsdag 04. august 2015, klokken 15:29

« forrige - neste »

sølv-pilen

Hipp Hurra!!! Endelig fosil bilist igjen. Synd for miljøet men bra for lommeboka.
Ettersom jeg ikke tok høyde for at daglig kjørelengde aldri må overstige mer en halvparten av kjørelengde uten å ha lademuligheter fra jobben, og det så lenge som du har bilen så velger jeg å følge rådene som blir gitt her på forumet om å heller kjøre fosilbil da dette er både bedre, enklere og billigere.

Dersom du går med planer om å kjøpe El bil. Planlegg nøye og finnes det en liten sannsynlighetfor at du må kjøre andre steder en hva det foreligger i dag, ikke kjøp elektrisk bil.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Rare greier.

Hadde det vært meg med slike utfordringer ville jeg hatt en til elbil parkert på ladeplass midt mellom hus og jobb. Ofte kan slike plasser leies for betydelig mindre kost enn merkostnaden med å kjøre fossilt.

Først ville jeg selvfølgelig snudd hver stein for å få til lading på jobb. Sliter selv enkelte dager men en kommer bokstavelig talt langt med en skjøteledning ut gjennom et vindu.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

iGolf

Merkelig svada noen har kommet med? Det er uansett billigere for deg å bli elbilist i lengden.

Powerflux

Sitat fra: Donya på mandag 29. juni 2015, klokken 07:26
Merkelig svada noen har kommet med?
Og denne sølv-pilen har kommet med så mye annet svada i det siste at jeg begynner å lure på om det er et forum troll ???
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bjølseth1

Elbil er ikke for alle! Men for oss som kan leve med det, kan fortsette å le på at bensinprisene stiger mens strømprisene synker
Jo hei å det går

acenta

sølv-pilen

Sitat fra: Powerflux på mandag 29. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Donya på mandag 29. juni 2015, klokken 07:26
Merkelig svada noen har kommet med?
Og denne sølv-pilen har kommet med så mye annet svada i det siste at jeg begynner å lure på om det er et forum troll ???
her er det du som troller og ikke jeg. Mine kommentarer er dokumentert, til motsettning til hva kommentarer fra andre "serøse" deltagere her i forumet. Du må gjerne utdype hva svada du mener jeg kommer med?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 29. juni 2015, klokken 20:47
her er det du som troller og ikke jeg.

Det at du roper troll i hytt og pine hver gang noen sier deg imot er vel en indikasjon på hvem som faktisk troller ...


Og for å dokumentere mine påstander her skriver du i en annen tråd nylig:

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 02:10
De fleste "nye" Grønn Kontakt laderene er ikke nye. De er satt opp av kommuner og kraft selskaper som ett tilbud til kommunens innbyggere, som nå Grønn kontakt overtar for å kreve betaling av bruken. Blir ikke flere hurtigladere når man bare resirkulerer de som allerede er igangsatt.

Jeg svarer med eksempel på  to helt nyoppsatte ladere, til og med uten noen form for Transnova/Enova-støtte:

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:14
Den det er jo bare tull. To eksempler på nyoppsatte hurtigladere fra GrønnKontakt i samarbeid med andre som jeg har brukt er Helleland (E39 sør for stavanger) og Kragerø (Amfi Tangen) som åpner i dag.


Svaret ditt på dette var:

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 12:25
Nå troller du!!

Jeg benekter ikke at GrønnKontakt har overtatt driftsansvar for ladere andre har betalt for å sette opp, men jeg viser bare til at GrønnKontakt er med og bygger ut nye ladere rundt omkring i landet. En faktaopplysning som er langt ifra trolling.

sølv-pilen

Må jo ikke glemme å ta med hele det innlegget ditt som du henviser til...Siden det nå var trollet du ville skrive om.

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:14
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 02:10
De fleste "nye" Grønn Kontakt laderene er ikke nye. De er satt opp av kommuner og kraft selskaper som ett tilbud til kommunens innbyggere, som nå Grønn kontakt overtar for å kreve betaling av bruken. Blir ikke flere hurtigladere når man bare resirkulerer de som allerede er igangsatt.

Den det er jo bare tull. To eksempler på nyoppsatte hurtigladere fra GrønnKontakt i samarbeid med andre som jeg har brukt er Helleland (E39 sør for stavanger) og Kragerø (Amfi Tangen) som åpner i dag. At du har en personlig agenda mot betaling for hurtiglading er en helt annen sak.

Jeg har ingen agenda.. det er din påstand som du tilegger meg av din egen frie fantasi.
Videre viser jeg til fakta, som hvem som helst kan lese seg til om de bryr seg for fakta kontroll.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:11
Jeg har ingen agenda.. det er din påstand som du tilegger meg av din egen frie fantasi.

Ikke fri fantasi, bare et resultat av hvilke tråder jeg har sett deg aktiv i her på forumet og hva du skriver der.

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:11
Videre viser jeg til fakta, som hvem som helst kan lese seg til om de bryr seg for fakta kontroll.

Tallene dine er tallene dine som vi ikke fikk vite noen videre bakgrunn for da du postet de. Hvis jeg går inn for det kan jeg også la hurtigladingene bli veldig dyre og sutre om det på nettet, men bruker jeg de sånn det er mest fornuftig som påfyll på langtur til å komme videre til neste hurtiglader blir det mye billigere enn alle fossile alternativer. Har lagt ut masse eksempler på det som hvem som helst kan lese seg til om de bryr seg om fakta kontroll.

Uansett som jeg har skrevet mange ganger før ser jeg på totalregnskapet på bilholdet for å vurdere elbil opp mot fossilbil og i de aller fleste tenkelige situasjoner kommer elbilen mye bedre ut selv om det er visse typer kjøring en fossilbil ville vært bedre på.

Dagens elbiler, kanskje bortsett fra Tesla, har et par begrensnigner på rekkevidde og er ikke egnet til alle former for kjøring. Hadde jeg hatt trillig eller i3 og vi plutselig ble 5 personer i familien vil ikke jeg gå rundt og klage på at bilen bare har 4 seter, men jeg vil bytte bil. Samme også hvis jeg ble nødt til å jobbpendle 20 mil om dagen.


Ellers gir jo bare tittelen på denne tråden ekstrem følelse av trolling...

iGolf

Sitat fra: Powerflux på mandag 29. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Donya på mandag 29. juni 2015, klokken 07:26
Merkelig svada noen har kommet med?
Og denne sølv-pilen har kommet med så mye annet svada i det siste at jeg begynner å lure på om det er et forum troll ???

Haha.. Fullt mulig, alt er jo mulig i disse dager :P

cra

Sitat fra: Donya på tirsdag 30. juni 2015, klokken 09:31
Haha.. Fullt mulig, alt er jo mulig i disse dager :P

Også mulig realitet i en ikke altfor fjern framtid?



Bildet er forøvrig tatt (ikke av meg) på Digerneset, omtrent der Tesla kommer til høsten. Etter sigende også med hurtiglader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

iGolf

Sitat fra: cra på tirsdag 30. juni 2015, klokken 09:47
Sitat fra: Donya på tirsdag 30. juni 2015, klokken 09:31
Haha.. Fullt mulig, alt er jo mulig i disse dager :P

Også mulig realitet i en ikke altfor fjern framtid?



Bildet er forøvrig tatt (ikke av meg) på Digerneset, omtrent der Tesla kommer til høsten. Etter sigende også med hurtiglader.

Den er jo mer realistisk enn teorien øverst i denne tråden :P

havardolini

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:11

Jeg har ingen agenda.. det er din påstand som du tilegger meg av din egen frie fantasi.
Videre viser jeg til fakta, som hvem som helst kan lese seg til om de bryr seg for fakta kontroll.

Det har vært en lett merkelig opplevelse å lese diskusjonene som du engasjerer deg i, det er jammen ikke lett å skjønne hva du egentlig vil frem til. Du bruker ordet "Troll" i tide og utide, jeg kan ikke se at du har hatt en eneste god grunn til å bruke det ut fra det jeg har lest. Dette får meg til å tenke på uttrykket "It takes one to know one".

sølv-pilen

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. juni 2015, klokken 07:00
Rare greier.

Hadde det vært meg med slike utfordringer ville jeg hatt en til elbil parkert på ladeplass midt mellom hus og jobb. Ofte kan slike plasser leies for betydelig mindre kost enn merkostnaden med å kjøre fossilt.

Først ville jeg selvfølgelig snudd hver stein for å få til lading på jobb. Sliter selv enkelte dager men en kommer bokstavelig talt langt med en skjøteledning ut gjennom et vindu.
Det kommer ladestgasjoner på den arbeidsplassen jeg er på nå - jeg er usikker om når, men er ikke sikkert jeg er lokalisert der når den tid kommuer uansett.
Egentlig er det ikke noe problem, for jeg har adgang til hurtigladere. Problemet jeg belyser er at hurtiglading slik den fremstår nå, foruten Grønn kontakt og Arctic Roads som setter en maksimal pris på bruk pr måned, er fryktelig dyrt dersom man blir tvbunget til å bruke det. Min tabbe var at jeg ikke tok høgde for at jeg en dag ble nødd å bruke hurtigladerene. Og det er skrekkelig dyrt, men som man blir rtådd - kjør fosilbil når man kommer i den situasjonen at man må begynne å bruke hurtigladerene - så det er hva jeg gjør. Jeg har ikke råd til å bruke El bilen mer en halvparten av kjørelengda over tid.


Sitat fra: havardolini på tirsdag 30. juni 2015, klokken 13:44
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:11

Jeg har ingen agenda.. det er din påstand som du tilegger meg av din egen frie fantasi.
Videre viser jeg til fakta, som hvem som helst kan lese seg til om de bryr seg for fakta kontroll.

Det har vært en lett merkelig opplevelse å lese diskusjonene som du engasjerer deg i, det er jammen ikke lett å skjønne hva du egentlig vil frem til. Du bruker ordet "Troll" i tide og utide, jeg kan ikke se at du har hatt en eneste god grunn til å bruke det ut fra det jeg har lest. Dette får meg til å tenke på uttrykket "It takes one to know one".
Akkurat det samme tenkte faktisk jeg når jeg kom til dette forumet, skjelden man finner dette ordet brukt så mye som argument når man er uenig i sak og går på person i stedet. Jeg bruker samme argument som dette forum selv har brukt på meg for å stemple meg for trolling.

Usaklige utsagn som ikke har med realiteten, som gjør at jeg blir utestengt fra forum dersom jeg tar til motsvar ber jeg meg frabedt om.

Jeg kjører nå fosilbil for at det er for dyrt når man blir avhenging av hurtigladere, og det er etter råd fra El bil forum. Dette er ikke sutring eller trolling, slik er det bare.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

E_S

Om man er avhengig av hurtiglader hver eneste dag til f.eks. jobbpendling bør man fortsette med eksosbil eller kjøre Tesla. Om man som meg og de aller fleste andre kun bruker hurtiglader på langtur vil det likevel være så enormt mye billigere å bruke hurtiglader en sjelden gang på langtur og ellers til daglig kjøre mer eller mindre gratis hva angår drivstoff. Jeg har regnet på det, og med 2,50,-/minutt for hurtiglading og "normal" ladefart vil kostnaden pr. mil med hurtiglading være omtrent på linje med de aller mest økonomiske eksosbilene.

Som sagt, så lenge jeg ikke er avhengig av hurtiglading til daglig *og* de aktuelle operatørene (les: alle som har minuttpris) har det prisnivået de har i dag, funker det helt fint for meg og de aller fleste andre. Det store flertallet av elbilister hurtiglader enten aldri eller bare en sjelden gang. Jeg bruker vel hurtiglader en gang eller to i måneden..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA