Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Camiri, tirsdag 04. august 2015, klokken 11:36

« forrige - neste »

Camiri

Har jkirkebo rødt kabelsett, og ved hotellet her så har de to 16A uttak som passer den minste blå 16A pluggen. Bruker da overgangen fra jkirkebo settet fra den minste blå til rød, direkte inn i rød plug på UMC. Når jeg prøver å lade så viser den 230V-0A, og etter noen sekunder når den drar bare 1A så detter spenningen rett ned, og UMC kutter ut + at det lyser rødt ved kabelinngangen på Teslaen. Har prøvd med minste mulige ladestrøm 5A, uten at dette bedrer situasjonen. Dette skjer på begge uttak ved ladestasjonen på hotellet. Noen som har noen ideer om hvorfor dette skjer?

RaBalder

Et par ledende spørsmål:

  • Er du sikker på at det er strøm i de blå kontaktene?
  • Vet du at din UMC fungerer? Dvs. brukt like før med suksess.
  • Har du brukt din UMC med rødt adapter tidligere? Fungerte fint?
  • Har du brukt adapteret blå-16A til rød-16A tidligere? Fungerte den?

Hadde dette skjedd meg, så hadde jeg dradd frem multimeteret som alltid ligger i bilen og målt hva som finnes av strøm i de blå kontaktene.
Deretter satt i blå-rød adapter og målt pinnene i rød kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: Camiri på søndag 28. juni 2015, klokken 19:27
Har jkirkebo rødt kabelsett, og ved hotellet her så har de to 16A uttak som passer den minste blå 16A pluggen. Bruker da overgangen fra jkirkebo settet fra den minste blå til rød, direkte inn i rød plug på UMC. Når jeg prøver å lade så viser den 230V-0A, og etter noen sekunder når den drar bare 1A så detter spenningen rett ned, og UMC kutter ut + at det lyser rødt ved kabelinngangen på Teslaen. Har prøvd med minste mulige ladestrøm 5A, uten at dette bedrer situasjonen. Dette skjer på begge uttak ved ladestasjonen på hotellet. Noen som har noen ideer om hvorfor dette skjer?

To muligheter sånn jeg ser det:
1. Støy på strømnettet. Jeg har hatt dette problemet noen steder.
2. Problemer med jordingen

Uansett, best å ringe Tesla Service og få de til å sjekke loggene for deg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på søndag 28. juni 2015, klokken 19:43
Et par ledende spørsmål:

  • Er du sikker på at det er strøm i de blå kontaktene?
  • Vet du at din UMC fungerer? Dvs. brukt like før med suksess.
  • Har du brukt din UMC med rødt adapter tidligere? Fungerte fint?
  • Har du brukt adapteret blå-16A til rød-16A tidligere? Fungerte den?

Hadde dette skjedd meg, så hadde jeg dradd frem multimeteret som alltid ligger i bilen og målt hva som finnes av strøm i de blå kontaktene.
Deretter satt i blå-rød adapter og målt pinnene i rød kontakt.

Det er strøm i kontaktene når bilen viser 230V og UMC lyser grønt (før lading).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Camiri

Ja det er strøm i kontaktene, målt med multimeter, og det blinker grønt før den kutter ut. Lånte en IEC320-C13 (kontakt i Sveits) overgang til schuko (da det var en av dem på samme ladestolpe). Samme resultat. UMC kutter ut så snart det flyter mer enn 1A. Antar at det må være noe med jordingen, som UMC ser først når ladingen starter, eller evt at UMC ikke er kompatibel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA