Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verdifall på e-bil

Startet av Bjorn, tirsdag 04. august 2015, klokken 08:04

« forrige - neste »

Bjorn

Ved lading på hytten av B-elektrisk, så blir avstanden minst 40 m og helt opp mot 50 m dersom bilen skal parkeres på parkeringsplassen. Kursen er på 16A.

Finnes det noen skjøteledninger med tversnitt som vil gi sikker lading på dette strekket til 16A kurs?
At det blir et tap betyr lite da bilen uansett skal lades i løpet av natten, men tenker mest på sikkerheten og varmegang.

Har ikke sett tykkere kabler enn 2.5kvmm til salgs og lurer på om det holder.

Del gjerne lenker til konkrete tips. Må selvsagt tåle fuktighet.

jkirkebo

Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 11:22
Ved lading på hytten av B-elektrisk, så blir avstanden minst 40 m og helt opp mot 50 m dersom bilen skal parkeres på parkeringsplassen. Kursen er på 16A.

Finnes det noen skjøteledninger med tversnitt som vil gi sikker lading på dette strekket til 16A kurs?
At det blir et tap betyr lite da bilen uansett skal lades i løpet av natten, men tenker mest på sikkerheten og varmegang.

Har ikke sett tykkere kabler enn 2.5kvmm til salgs og lurer på om det holder.

Del gjerne lenker til konkrete tips. Må selvsagt tåle fuktighet.

Kan du bytte til CEE uttak (blått 16A 3-pins) på veggen så kan jeg levere såpass lang skjøteledning med 4mm2 tverrsnitt. I schuko-støpslene er det dessverre ikke plass til mer enn 2.5mm2.

I bil-enden må du da bruke en overgang om ladekabelen din har schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

#2
På denne siden kan du regne ut spenningsfall: http://tore.aasli.no/spenningstap/

Så langt jeg kan se bør spenningsfallet være uproblematisk dersom du har grei spenning der du plugger inn skjøteledningen.

Varmgangsrisikoen i selve skjøteledningen øker ikke med avstanden. Denne er kun en funksjon av tversnittet og ledningstypen samt omgivelsestemperaturen.

En annen sak er at ved eventuelle feil så blir det lang avstand til sikringen, men som en midlertidig løsning bør det gå greit.

Du bør nok også tenke gjennom at plasseringen av skjøteledningen ikke er utsatt i forhold til lynnedslag dersom hytta eller parkeringsplassen ligger høyt i terrenget.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Softblue

Høres ut som om det er bedre å grave ned en permanent løsning.
Bor du i borettslag eller sameie, så er det nok ikke så populært å ha en skjøteledning liggende fast. Vekten på en grov 50 meter skjøteledning blir du nok lei av å bære ganske fort.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Bjorn

Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

emil

2x20m fra biltema og fuktsikring av skjøten?

artnr: 46-188 og 44-177

Carl Anton Stenling

#6
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Gummikabel er best for denne type bruk.

De lengste jeg har sett er 20-25 m, f.eks. denne fra Jula: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403151/

Bør gå greit å bruke to av disse så lenge de er beregnet til utendørs bruk. Skjøten kan du eventuelt beskytte med en skjøteboks eller plastpose.

Hvis du ønsker å lage en 50 m lang skjøteledning selv så finnes kabel å få kjøpt separat: http://elby.no/Kabel/Gummikabel
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum


jkirkebo

Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com. Jeg kan levere alle lengder (kjøper fra trommel).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 28. juni 2015, klokken 17:05
Hvis du ønsker å lage en 50 m lang skjøteledning selv så finnes kabel å få kjøpt separat: http://elby.no/Kabel/Gummikabel

Husk endehylser i så fall, siden gummikabel er fintrådet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjorn

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com. Jeg kan levere alle lengder (kjøper fra trommel).
Hvilke firma representerer du?

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:27
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 17:11
Greit å unngå å skjøte.
Kom over denne:
http://ei.no/kabeltromler/kabeltrommel-stal-50-m-3x2-5-h05rrf-detail

Trommel ville jeg prøvd å unngått om mulig.
Hvorfor det? Blir uansett strukket ut og vil ikke stå i bruk rult opp på trommel.

jkirkebo

Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 18:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com. Jeg kan levere alle lengder (kjøper fra trommel).
Hvilke firma representerer du?

Mitt eget, Nettconsult. Personlig firma.

Sitat
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:27
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 17:11
Greit å unngå å skjøte.
Kom over denne:
http://ei.no/kabeltromler/kabeltrommel-stal-50-m-3x2-5-h05rrf-detail

Trommel ville jeg prøvd å unngått om mulig.
Hvorfor det? Blir uansett strukket ut og vil ikke stå i bruk rult opp på trommel.

Fordi de inneholder termosikringer som til tider kan være overfølsomme. Ved langvarig belastning kan du risikere at denne slår ut selv med utkveilet trommel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA