Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med forbruksmåleren

Startet av Leica, mandag 03. august 2015, klokken 22:29

« forrige - neste »

Leica

Hei, går med seriøse tanker å kjøpe elbil. Tesla blir for dyrt, så da gjenstår kun i3... Hovedbehovet er til og fra jobb. En veg er 43 km, men har ikke mulighet for lading på jobben. Under prøvekjøring med 15 grader og tørr veg hadde jeg 50 km restkjørelengde. Så kommer det store spøkelset: vil dette holde på vinteren (innlandet), og i fall nei, ved hvilke temp vil jeg begynne å få problemer?

TM

Sitat fra: Leica på søndag 28. juni 2015, klokken 00:30
Hei, går med seriøse tanker å kjøpe elbil. Tesla blir for dyrt, så da gjenstår kun i3... Hovedbehovet er til og fra jobb. En veg er 43 km, men har ikke mulighet for lading på jobben. Under prøvekjøring med 15 grader og tørr veg hadde jeg 50 km restkjørelengde. Så kommer det store spøkelset: vil dette holde på vinteren (innlandet), og i fall nei, ved hvilke temp vil jeg begynne å få problemer?
86 km ville jeg klare selv med en trilling, forutsatt at jeg kjørte med boblejakke på.  Men det er nok mange flere parametre som spiller inn enn kupetemperatur. Står bilen i temperert garasje ? Hvilken hastighet må du kjøre ?  Hvis du på de kaldeste dagene kan redusere litt på farten og kanskje klare deg med moderat kupetemperatur (under 20 grader) burde vel dette gå helt fint.  Finnes det ingen mulighet for nødlanding på veien de 2-3 gangene i året det er spesielt vanskelige kjøreforhold ?. Worst case så frakter BMW Veiassistanse deg og bilen til nærmeste ladestasjon uten kostnad :-).
Nå har ikke jeg fått min i3 ennå, men hvis du oppgir alle parametre, så kan sikkert LMOR beregne dette med stor nøyaktighet. Klarer ikke i3 denne strekningen uten problemer, så har jeg også valgt feil bil  ;)


Leica

Hei, takk for svar. Det hørtes jo positivt. Bilen står i garasje hvor det aldri blir kallere enn to grader på de aller kaldeste vinterdager. Det er også en hurtigladestasjon ikke langt fra arbeidsplassen

LMOR

#3
For å ikke klare det, så må du bruke mer enn 22 kWh/100km, det kan jeg umulig tenke meg at noen med i3 har greid på distanser over 20km.

Hvis du forvarmer bilen så bør du ha god margin. Jeg vil gjette på ca 120km er det laveste du normalt vil oppleve om vinteren. Hva som skjer ved -30 vet jeg ikke, men selv da burde du klare det.

Det ligger noen tall her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.0.html
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA