Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fra tommel opp til jantelov?

Startet av Ellbil, mandag 03. august 2015, klokken 19:50

« forrige - neste »

Ellbil

Nå kan man bestille 4-hjulstrekker Tesla med kraftig forbedrede seter og nesten like lang rekkevidde for 570 000. Samtidig vil eierne av 2 år gamle Tesla fortsatt ha over 500 000 for de gamle 2-hjulstrekkerne. Vi vet også at 1. generasjons Tesla er full av feil og mangler, noe 2. generasjon kanskje er kvitt. Når man sammenligner ny Tesla med gammel Tesla burde verdien være ca 100 000 mindre for 2-hjulstrekk, og i alle fall 100 000 mindre enn ny pga av alder, om man skal beregne et slags normalt verdifall. Om man sammenligner med andre elbiler burde prisen på en brukt Tesla ligge på halvparten av innkjøpt, ca 300 000. Er det overhodet noen som vurderer å kjøpe en gammel Tesla lenger?

Øyvind.h

#1
Omsetningen på finn virker god, så markedet er tydeligvis ikke enig med dine antakelser :)

Redigert: Bilen min koster nå litt over 700k om jeg spekker den likt (men jeg har ikke adaptiv cruise). 700k minus 200k, så får jeg en salgspris på litt iver 500k. Som er i tråd med det jeg kanskje ville fått ved salg nå.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ellbil på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:24
Nå kan man bestille 4-hjulstrekker Tesla med kraftig forbedrede seter og nesten like lang rekkevidde for 570 000. Samtidig vil eierne av 2 år gamle Tesla fortsatt ha over 500 000 for de gamle 2-hjulstrekkerne. Vi vet også at 1. generasjons Tesla er full av feil og mangler, noe 2. generasjon kanskje er kvitt. Når man sammenligner ny Tesla med gammel Tesla burde verdien være ca 100 000 mindre for 2-hjulstrekk, og i alle fall 100 000 mindre enn ny pga av alder, om man skal beregne et slags normalt verdifall. Om man sammenligner med andre elbiler burde prisen på en brukt Tesla ligge på halvparten av innkjøpt, ca 300 000. Er det overhodet noen som vurderer å kjøpe en gammel Tesla lenger?

Tja, at de nyere setene er bedre er det delte meninger om blant de som har prøvd begge typer, og det er nok også endel som prioriterer frunk-plassen fremfor AWD. Meg blant annet, skulle jeg kjøpt ny Tesla nå hadde det nok blitt en S85 med standardseter.

BMW selger også fortsatt mange RWD-biler selv om 4WD er et ganske lite pristillegg (20k eller deromkring) så det er mange som ikke bryr seg om trekk på alle 4.

Eldre Teslaer har vel også stort sett fått utbedret de fleste barnesykdommene, mens det fortsatt kan dukke opp endel på de nye (type vann i bakluke og lignende).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

#3
Sitat fra: Ellbil på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:24
Nå kan man bestille 4-hjulstrekker Tesla med kraftig forbedrede seter og nesten like lang rekkevidde for 570 000. Samtidig vil eierne av 2 år gamle Tesla fortsatt ha over 500 000 for de gamle 2-hjulstrekkerne. Vi vet også at 1. generasjons Tesla er full av feil og mangler, noe 2. generasjon kanskje er kvitt. Når man sammenligner ny Tesla med gammel Tesla burde verdien være ca 100 000 mindre for 2-hjulstrekk, og i alle fall 100 000 mindre enn ny pga av alder, om man skal beregne et slags normalt verdifall. Om man sammenligner med andre elbiler burde prisen på en brukt Tesla ligge på halvparten av innkjøpt, ca 300 000. Er det overhodet noen som vurderer å kjøpe en gammel Tesla lenger?
Det er vel premium tørste bensin og dieselpurker som tar de verste tapene om dagen. Lenge til Tesla metter markedet. Naboen fikk Tesla nylig også... Men det er hyggelig at det etablerer seg ett differensiert bruktmarked også. De siste kraftige prisøkningene reflekteres i bruktprisene også. Totalregnestykket på å eie en Tesla er svært hyggelig om man sammenlikner med andre tilsvarende store sedaner og familibefraktere med litt motor og komfort. De kjører gjerne på over 20kr mila. Blir fort mye penger å spare på litt aktive familier med idrettsturneringer og hytteturer etc. som gjerne legger 25-30k km bak seg hvert år. Tror disse "forbrukerne" av biler setter Tesla høyt på prioriteringskartet ved neste nybilanskaffelse.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

RonnyØ

Sitat fra: Ellbil på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:24
Nå kan man bestille 4-hjulstrekker Tesla med kraftig forbedrede seter og nesten like lang rekkevidde for 570 000. Samtidig vil eierne av 2 år gamle Tesla fortsatt ha over 500 000 for de gamle 2-hjulstrekkerne. Vi vet også at 1. generasjons Tesla er full av feil og mangler, noe 2. generasjon kanskje er kvitt. Når man sammenligner ny Tesla med gammel Tesla burde verdien være ca 100 000 mindre for 2-hjulstrekk, og i alle fall 100 000 mindre enn ny pga av alder, om man skal beregne et slags normalt verdifall. Om man sammenligner med andre elbiler burde prisen på en brukt Tesla ligge på halvparten av innkjøpt, ca 300 000. Er det overhodet noen som vurderer å kjøpe en gammel Tesla lenger?
Helt enig! Legger ut min til 300 med en gang! :)
Husqvarna Automower 320

timingbeltkiller

Kraftig prisstigning på ny bil slår naturlig nok ut på bruktbilprisen.
Nå er det to hovedgrunner til å selge en bil:
- Du kjøper en (tilsvarende) ny bil.
- Du slutter som bileier av en eller annen grunn.

Den første gruppen får et høyere mellomlegg å finansiere enn de ville hatt med stabile nybilpriser.
For bruktbilprisen stiger alltid mindre enn nybilprisen.

Den andre grupper har kommet (uventet) gunstig ut av bilholdet med  lav avskriving.

For de som ikke selger, er "gevinsten" ren teori uten praktisk betydning.

Som kjøper er det neppe fornuftig å betale samme pris for en 1-2 år gammel bil som den kostet ny.
Det betyr du som eier nr 2  har overtatt de første årenes høye avskriving fra eier nr 1.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

Jeg mistenker at det er 2 grunner til at nybilprisene på Tesla er gått opp:

-Dollaren er blitt dyrere.
-For liten produksjonskapasitet.

Dollar til 8 kroner, er dyrere enn dollar til 6 kroner. Jeg trur dyr dollar er varig, sånn som oljemarkedet har utvikla seg, hvor oljeinntektene til Norge er i ferd med å forsvinne, og Nordamerika har slutta å importere olje av betydning. Oljeproduksjonen her i landet er halvert siden peak oil ved århundreskiftet.

Når prisene på bilene stiger, kan det skape litt klondyke-stemning og bobletendenser.
Faller nybilprisene, kan bruktmarkedet følge etter.

Det som kan trekke ned prisene på nybiler:
-Tesla får større kapasitet, og produksjonsprosessene kan bli tuna bedre.
-Batteriprisene går nedover.
-Det kommer konkurenter i samme segment, om noen år, men det kan skje etter at momsen kommer.

Det som kan trekke prisene opp om et par år:
-Moms
-Enda dyrere dollar

Det er bruktbilimport og paralellimport som har gjort det overkommelig for folk flest å kjøpe andre typer el-biler her i landet. Det er vel litt ukurant å bruktimportere Tesla fra USA eller andre land hvor el-biler er vesentlig billigere enn i Norge.

Da model S kom til landet, starta den vel på ca 450 000kr, og med det aller mest nødvendige utstyret kunne man komme under 500 000. Mens andre el-biler gjerne faller 100 000kr i verdi  de 2 første åra, er det gått litt annerledes med Model S.

Kanskje bruktmarkedet har løsna litt i 2017?

Elbil fundamentalist

Støtter trekkoppbil sin vurdering. Spesielt med tanke på bruktimport. Vi er vant med å kunne kjøpe dyre BMW'er i hopetall mye billigere 1-3 år gamle pga av bruktimport fra Tyskland. Denne importen er ikke tilgjengelig på Tesla da det er forholdsvis lite salg ellers i EU. Til og med Danmak har svakt salg til tross for null i engangsavgift (dog 25% mva). Vi kan regne med bruktbil eksport av Teslaer fra Norge til EU om det mot formodning skulle komme prispress på Tesla i Norge. Tror faktisk det er billigst akkurat nå som det er mange Teslaeiere som oppgraderer til D modeller. Når denne bølgen gir seg stiger prisene igjen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Avh

#8
Vår 85 S har vært en feilfri bil om vi ser bort fra garanti-byttet av DU. Bilen har gått over 85 000 km og vi tar  første ! service i september. Markedet har ikke skjønt kvaliteten på bilen. Vi selger ikke: denne har vi lenge.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

hottentott33

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 28. juni 2015, klokken 00:17
Totalregnestykket på å eie en Tesla er svært hyggelig om man sammenlikner med andre tilsvarende store sedaner og familibefraktere med litt motor og komfort. De kjører gjerne på over 20kr mila. Blir fort mye penger å spare på litt aktive familier med idrettsturneringer og hytteturer etc. som gjerne legger 25-30k km bak seg hvert år. Tror disse "forbrukerne" av biler setter Tesla høyt på prioriteringskartet ved neste nybilanskaffelse.

Hvordan kommer du til 20 kr på mila? Selv campingbilen vår på 7 meter kjører jo billigere enn det :)

For vår del så kommer vi billigere ut med å kjøre dieselbil og en e-Golf da Tesla er altfor dyrt for oss som nok er en gjennomsnittlig småbarnsfamilie. e-Golf'en betaler nesten seg selv da jeg pendler, det er ikke allverdens billånet koster ekstra sammenlignet med dieselutgiftene til pendling. Men en Tesla, til tross for lenger rekkevidde, vil aldri kunne konkurrere på samme måte, selv om du kjører gratis via superchargene, da evt månedlige avdrag på billån blir for høye. Jeg kjører nesten gratis med e-Golf til ymse arrangementer innenfor rimelige avstander, og på de turene som er over 14-15 mil (argo, jeg gidder ikke styre med lading...) så kjører jeg dieselpurke, funker ypperlig og mye billigere enn å betale billån på 600K kr. Bruktbilprisene på Tesla er kanskje litt høye nå, men før eller siden vil de stupe mer enn en bensin/dieselbil vil. Det har jeg tatt høyde for med e-Golf, selv om den skulle ha 0,- i restverdi etter 10 år, så har jeg allikevel gått i null og i tillegg hatt en nyere og godt utstyrt bil i noen år. Når en Tesla raser i verdi, som den vil gjøre på et eller annet tidspunkt da batteriene begynner å bli slitne etc (og da står i allefall ikke jeg i kø for å kjøpe Tesla...), så er tapet mer enn hva jeg har råd og er villig til å ta.
Sånn som jeg ser det, så er Tesla en bil for dem som er litt spesielt interesserte og har en økonomi litt over snittet eller velger å prioritere vekk andre ting for å få råd.
Å ja, jeg kunne gjerne hatt en Tesla, men ikke til dagens priser, verken ny eller brukt, da prioriterer jeg heller å bo i en nyere enebolig på 220 kvm og kjører en eldre dieselpurke som bruker 0,45 liter på mila :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Øyvind.h

Stupe mer enn bensin/diesel?
Verditapet kan aldri bli mer enn 100%, og så lenge vi sammenligner likt mot likt: dvs 600K Model S mot 600k kreftbørse så ville jeg definitivt ikke kjøpt dieselbil. De sterke signalene om at eksosbiler bannlyses fra storbyer er et klart tegn om at de er fritt vilt ift kostnadsøkninger. Hvem i alle dager vil kjøpe en brukt dieselbil om noen år når den får bruksrestriksjoner i tillegg til økende avgifter på både bruk og eierskap. Legg til kunnskaper om dieseleksos og kreft samt autoimmune sykdommer ville jeg ikke konkludert med stødig bruktverdi :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hottentott33

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juni 2015, klokken 00:18
Stupe mer enn bensin/diesel?
Verditapet kan aldri bli mer enn 100%, og så lenge vi sammenligner likt mot likt: dvs 600K Model S mot 600k kreftbørse så ville jeg definitivt ikke kjøpt dieselbil. De sterke signalene om at eksosbiler bannlyses fra storbyer er et klart tegn om at de er fritt vilt ift kostnadsøkninger. Hvem i alle dager vil kjøpe en brukt dieselbil om noen år når den får bruksrestriksjoner i tillegg til økende avgifter på både bruk og eierskap. Legg til kunnskaper om dieseleksos og kreft samt autoimmune sykdommer ville jeg ikke konkludert med stødig bruktverdi :)

Jeg tenkte vel helst at en diesel/bensinbil holder seg noe bedre på sikt da de ikke har dyre batterier som blir slitt. De eldste Leaf'ene har jo allerede begynt å få et noe større verdifall enn tilsvarende bensin/dieselbiler, før eller siden vil nok det skje Tesla også. Men tiden får vise hvem som tar feil :)
Og for det andre, Vegvesenet konkluderte jo sist gang temaet var oppe, at det ikke var gjennomførbart med å stenge ute dieselbiler, og flere instanser har sagt det samme. For vi som har diesel betaler like mye i avgifter, og å stenge meg ute fordi jeg hadde dieselbil på feil dag og kona kjører e-Golf'en, det kan de bare glemme. Jeg for min del kjører ofte skift på jobb, der jeg begynner på en dato og er ferdig en annen dato. Skal jeg da ikke komme meg hjem eller vice versa? Eller skal de tvinge småbarnsfamilier til dyre lån de ikke har råd til fordi de var så uheldige å velge en økonomisk dieselbil? Hva hvis guttungen får lungebetennelse og blir veldig syk, må en da vente til det ikke er dieselforbud før vi kan kjøre (elbilen vår er alltid tom for strøm etter kl 19, og trenger da og lades frem til kl 4 neste morgen da førstemann reiser på jobb) til sykehuset? :) Så det der dieselforbudet tror jeg ikke er særlig gjennomførbart på lang sikt, de fleste (deriblant meg) vil bare drite en lang marsj i slikt, da slikt ville vært helt urimelig, og siden vi har rett og slett ikke råd til å kjøpe ny bil da vi allerede loppet oss med e-Golf'en, og vi begge begynner eller slutter på jobb på tider da kollektivt ikke er mulig. Dermed vil en få lite respekt for lover og regler, som igjen er lite ønskelig, så derfor må en ikke lage sånne koko-regler. Men det har nok samferdselsministeren skjønt. Så akkurat det forbudet er vel heller tvilsomt kommer permanent pga det har blitt stoppet av ymse instanser tidligere, så det forbudet tar jeg med knusende ro :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Øyvind.h

#12
Restriksjoner kommer garantert. Oslo er jo ikke akkurat første byen ute med restriksjoner, uavhengig av om du  liker det eller ei. Hindrene for restriksjoner fjernes fortløpende, og ingen kan i 2015 si de ikke så det komme. Allerede tilbake når dieselbilen opplevde favoriseringen i 2007-2008 kom kraftige advarsler om hvor giftig eksosen var. Og Oslo er som sagt langtifra først med restriksjoner.

Når det gjelder Leaf og verdifall bør du nok sette deg inn i hva som har skjedd med nyprisen på Leaf siden lansering. Både Leaf og trillingene melket det norske markedet med overpris ved lansering. Med konkurranse kan naturligvis ikke den typen melking fortsette. Uheldig for bruktprisen, men skitt au :)
I tillegg kan man importere Leaf råbillig fra USA, og en periode også billig fra Frankrike. Norske Teslaer derimot eksporteres....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: hottentott33 på søndag 28. juni 2015, klokken 22:33
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 28. juni 2015, klokken 00:17
Totalregnestykket på å eie en Tesla er svært hyggelig om man sammenlikner med andre tilsvarende store sedaner og familibefraktere med litt motor og komfort. De kjører gjerne på over 20kr mila. Blir fort mye penger å spare på litt aktive familier med idrettsturneringer og hytteturer etc. som gjerne legger 25-30k km bak seg hvert år. Tror disse "forbrukerne" av biler setter Tesla høyt på prioriteringskartet ved neste nybilanskaffelse.

Hvordan kommer du til 20 kr på mila? Selv campingbilen vår på 7 meter kjører jo billigere enn det :)

For vår del så kommer vi billigere ut med å kjøre dieselbil og en e-Golf da Tesla er altfor dyrt for oss som nok er en gjennomsnittlig småbarnsfamilie. e-Golf'en betaler nesten seg selv da jeg pendler, det er ikke allverdens billånet koster ekstra sammenlignet med dieselutgiftene til pendling. Men en Tesla, til tross for lenger rekkevidde, vil aldri kunne konkurrere på samme måte, selv om du kjører gratis via superchargene, da evt månedlige avdrag på billån blir for høye. Jeg kjører nesten gratis med e-Golf til ymse arrangementer innenfor rimelige avstander, og på de turene som er over 14-15 mil (argo, jeg gidder ikke styre med lading...) så kjører jeg dieselpurke, funker ypperlig og mye billigere enn å betale billån på 600K kr. Bruktbilprisene på Tesla er kanskje litt høye nå, men før eller siden vil de stupe mer enn en bensin/dieselbil vil. Det har jeg tatt høyde for med e-Golf, selv om den skulle ha 0,- i restverdi etter 10 år, så har jeg allikevel gått i null og i tillegg hatt en nyere og godt utstyrt bil i noen år. Når en Tesla raser i verdi, som den vil gjøre på et eller annet tidspunkt da batteriene begynner å bli slitne etc (og da står i allefall ikke jeg i kø for å kjøpe Tesla...), så er tapet mer enn hva jeg har råd og er villig til å ta.
Sånn som jeg ser det, så er Tesla en bil for dem som er litt spesielt interesserte og har en økonomi litt over snittet eller velger å prioritere vekk andre ting for å få råd.
Å ja, jeg kunne gjerne hatt en Tesla, men ikke til dagens priser, verken ny eller brukt, da prioriterer jeg heller å bo i en nyere enebolig på 220 kvm og kjører en eldre dieselpurke som bruker 0,45 liter på mila :)
Jeg vet at Tesla ikke er billiger å eie en hva som helst. Nå er ikke en gammel dieselpurke nødvendigvis så snill på vedlikeholdet heller da. Kan koste mye å rense opp nedkokset motor med tilhørende turbohavarier.  har hatt BMW 5 serie med rekkesekser bensin og XC902,5t bensin. Begge har ligget i området 20-25kr mila. Selvfølgelig mulig å måle dem billiger på landeveitur på norske veier der snittfarter er 70km/t timen. Da kom selv XC90'n under 0,8 liter mila. Men snakker vi realistisk forbruk med mye småkjøring om vinteren og kaldstart 2 ganger i døgnet blir forbruker hensides hva produsentene lover. Også motltveikjøring i 130km/t i Sverige på vei til Danmark er forbruket alt annet enn det som er oppgitt fra fabrikk. Jeg har hatt XC90 D5 også og den bruker 1,1 på bykjøring der XC90 2,5T bruker 1,3. På vinteren blir bensinmotorer mye raskere varm til tross for at D5'en har standard webasto på vannkretsen. Din kombo med eGolf og dieselbil til langkjøring er slik vi har hatt det lenge. Leaf og XC90. Det er nå slik at langturene er blitt mange og utgiftene til disse ble jeg lei av. Har kjørt 6000km på 3 mnd og det tilsvarer 12.000 spart for vår del så langt. Vi hadde aldri byttet til diesel da vi bor midt i by'n og synes det er utrolig egoistisk å velge diesel for å spare noen lusne kr med de følgene dieseleksos har på lokalmiljøet. Verdifall tror jeg ikke blir så ille på elbiler. Leafen kan du skifte batterier for 35.000,- + arb. etc. Det er ikke mer enn ett alminnelig turbohavari på en nedkokset diselpurke. Teslabatteriene blir halvert i pris når Gigafactory har kommet godt i gang. Men Teslabatteriene tror jeg holde i minst 20 år under norske forhold. Selv Leaf batteriene som er mye mindre er beregnet til å varer 16,67 år i en NTNU oppgave. Jeg tror det er en risikosport å kjøpe ny fossilbil i dag. Brukt kan man finne mye billig bilhold. Langt billigere enn Tesla selvsagt, men med en Tesla bruker du bensinpenger til avdrag og verdifall. På en fossilbil kaster du alltid pengene ut av vinduet hver gang du fyller opp tanken, pluss at man sviner til lokalemiljøet og bidrar til klimaproblemer.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AmocoCadiz

Bruktverdien på Tesla vil stupe som en stein!
Du må bare smøre deg med litt mer tålmodighet, sannsynligvis 1.5-2 år fremover.

Det er 2 helt vesentlige faktorer som skiller sammenlignbare fossilbilers prishistorikk;

Ekstremt rask utviklingsfase OG usikkerheten ved batterienes garanti-tidsutløp.

Elbiler kan i mindre grad sammenlignes med fossilbiler som har hatt en utviklingsperiode på nærmere 100 år og er i en stabil produkt og markedsfase.
Elbiler er i en helt fersk utviklingsfase, denne produktkategorien kan i langt større grad sammenlignes med produkter fra elektronikkbransjen, hvor det er tilsvarende stor teknologiutviklingstakt.
Med kommende kvantesprang som 30mils rekkevidde elbiler og økt batterikvalitet/kjemiteknologi som vil tåle eldelse og kulde langt bedre, vil dagens elbiler fremstå som lite attraktive.
Vi befinner oss nå i 2015 som tidsmessig teknologisk sett ut i fra elbilsituasjonen mer ligner mer på Windows95 stadiet og 386 intel pc'r, og hvor markedet per dags dato  lengter etter den averterte spissteknologiutgaven Windows98 og superraske 486 intel PC teknologien osv. ( tilsvarende  kommende 25-30milsbatterier)
Men for å utdype metaforen med datateknologi, hvem er interessert i slikt gammelt datautstyr idag, enn mindre bruke penger på det?
Sjekk Finn.no for håpefulle som vil selge noen år eller generasjoner gammelt elektronisk utstyr for noen hundrelapper, ofte med argumentasjon at "det funker for enkle kontoroppgaver eller lett internetbruk..." sic
Størstedelen av elbilmarkedet ønsker seg normalstore biler med litt lenger rekkevidde som er avertert snarlig, siden dette elbilsegmentet ikke eksisterer idag, er en del av etterspørselen av brukte Tesla fra denne delen av markedet. Når de nye 30mils elbilene kommer, og med ny og oppdatert kjøreteknologi i tilegg forsvinner denne etterspørselen raskt fra Tesla bruktmarkedet, altså et prishemmende aspekt.

Grunn nr2 er aspektet ved garanti-tidsutløp,
denne usikkerheten hos kommende bruktbilkjøpere kan ikke undervurderes, så lenge vi knappt har faktiske og mangfoldige erfaringer om tilstand på batterikjemien etter garanti tidens utløp vil dette være et meget hemmende bruktpris aspekt.
Legg til noen mediehypede omtaler om svindyre batterier som plutselig tar kvelden, vil det forsterke hvordan folk flest ser på bruktprisen.
Håpet om entreprenører som skal modde brukt Tesla fremover med ferske eller sterkere batterier har jeg lite tro vil bli særlig utbrett.

Siste argument som kommer i tilegg forTesla, er"premiumbilstapet", med slik størrelse og prisnivå faller Tesla inn i denne kategorien. Her kan man faktisk legge til erfaringer fra fossile store kjøretøy fra "luksusklassen", hvor verditapet etter få år rammes av uproposjonalt stort verditap.
Og slik som for fossil luxusbilene er grunnen mye av det samme, etter garantitid er deler og reparasjoner svindyre, et område som nok Tesla dessverre også vil være høyt exponert for (jmfr Reparasjon og reservedeler til store eldre Jaguar, Masserati og Aston Martin, ikke noe du drar til Mekonomen for å fikse...)

Gjennstår veteranbilshåpet, der er det vel kun Signature utgavene som har potensiale... ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA