Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Effekt på Model S og generelt diskusjon om ytelse

Startet av Skyggedal, mandag 03. august 2015, klokken 15:08

« forrige - neste »

Skyggedal

Jaja. Har da vært så heldig å spånse sommeravslutningen til statens innkrevingssentral i mo i rana med kr 2900 etter å ha blitt målt til 71 i 60- sone. Jeg kan bare ikke fatte at jeg kjørte så fort! Noen andre som har opplevd lignende?  Har Thorvald Konstabel sluttet helt med slingringsmonn, og noen som vet om hvor man kan sjekke at speedometeret viser rett hastighet?

tomrh

Jeg har lastet ned en gratis app på nettbrettet som måler virkelig hastighet vha GPS. Har kjørt med nettbrettet og sammenlignet. Vår i-MiEV har bare ca 3% feilvisning mens Leafen har hele 10%. Det finnes dyrere måter å sjekke speedometer på, sjekk med NAF f.eks.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Kjørte forbi den lokale fartsmåletavla da jeg prøvekjørte e-Golf i fjor. Mener at den lå på ca 3-4km/t i feilvising ved 90km/t.

Litt avhengig av hva slags kontroll du har blitt tatt i vil det nok bety at speedometeret ditt sansynligvis har vist 75km/t eller mer.

jensjacob

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:21
Kjørte forbi den lokale fartsmåletavla...

I danmark er den slags fartmålere med stort display og gule blink notorisk upræcise. Jeg ved det fra flere som har sammenlignet med GPS målinger.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Morti_s

Sitat fra: jensjacob på lørdag 27. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:21
Kjørte forbi den lokale fartsmåletavla...

I danmark er den slags fartmålere med stort display og gule blink notorisk upræcise. Jeg ved det fra flere som har sammenlignet med GPS målinger.

GPS målinger kan en stole på, absolutt ikke fartsmålerne etter veien..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

gamer73

jeg kjører alltid på gps'en i mazdaen...ikke spedometeret...for det viser for lavt...jeg kommer sikkert til å gjøre det samme i e-golfen:)

hottentott33

Sitat fra: gamer73 på lørdag 27. juni 2015, klokken 23:39
jeg kjører alltid på gps'en i mazdaen...ikke spedometeret...for det viser for lavt...jeg kommer sikkert til å gjøre det samme i e-golfen:)

Går det an å få aktuell fart frem i navigasjonen på Discover pro? I såfall hvordan? :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

emil

Sitat fra: Morti_s på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:20
Sitat fra: jensjacob på lørdag 27. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:21
Kjørte forbi den lokale fartsmåletavla...

I danmark er den slags fartmålere med stort display og gule blink notorisk upræcise. Jeg ved det fra flere som har sammenlignet med GPS målinger.

GPS målinger kan en stole på, absolutt ikke fartsmålerne etter veien..

Glem de mobile fartstavlene som bruker radar, de er bare tull. De faste derimot  bruker induksjonssløyfer i bakken på samme måte som fotoboksene og diskusjonen rundt nøyaktigheten til disse har jeg diskutert med mange oppigjennom årene.

De ER nøyaktige hvis du får ligget uforstyrret og holder jevn fart. Jeg treffer ønsket fart +/- 1km/t hver eneste gang jeg går inn for det. Det kan være tavler som er kalibert feil, men da melder man fra hvis de konsekvent viser X-antall km/t for mye eller for lite.

Tbg

Etter min erfaring er det lagt inn feilmargin på det analoge speeometeret, men hvis du bruker digitalvisning er den mer korrekt.

jonrb

Feilvisningen avhenger av dekkene. På min e-up! er det 2-3 km/t feil ved 80 km/t med sommerdekkene, litt mer med vinterdekkene. Men der er det enkelt å få opp GPS-fart på navigatoren. Det vil jeg tro er mulig på e-golfen også.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA