Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forberedelse før mottak

Startet av Klaus_M, mandag 03. august 2015, klokken 14:03

« forrige - neste »

Klaus_M

Vi har en blå industrikontakt på jobben, som jeg har mulighet til å lade på. Det er koplet på en søppelpresse, og på denne står det at den må tilkoples 3 x 220V. Jeg antar da at det er et som kommer ut av kontakten.

Er det mulig  lade fra denne, og hvor mye KW kan jeg regne med å få fra den, og til slutt finnes det en adapter som jeg får brukt?
Tesla Model S -70D

MadsKB

Kirkebø kan mekke adapter til deg. Han kommer helt sikkert til å svare på denne posten etter hvert :)

Kontakten kan i utgangspunktet levere mer, men Tesla vil kun lade på 1 fase i IT-nett så du vil få 220v x 32A med blått adapter (7kw / 32 tkm/time). Over dobbelt så mye som Schuko altså, og mye tryggere.

Sannsynligvis er det litt høyere spenning enn 220 i kontakten (230+), og derfor litt kjappere lading men jeg har brukt 220 siden du oppga det.



o.b.lix

Sitat fra: MadsKB på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:52
Over dobbelt så mye som Schuko altså, og mye tryggere.
3 ganger så mye faktisk.

Sånn ca får man 1km/time pr ampere med vanlig 1-fase (230 volt).
Dvs 10 km/time med Schuko (kan dra 13A, men skal ikke belastes mer enn 10A ved lang tids lading) og ca 32km/time med 32A støpsel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jazzwheel

Det er da helt vanlig å lade på 16A på Schuko med Kirkebø sin røde adapter. Ser det stadig på offentlige stolper også.

Dag A.

Relativt enkelt å lage/få lagt en overgang som bare benytter en av de tre tilgjengelige fasene.
Enhver elektriker kan gjøre dette for deg.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

o.b.lix

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:45
Det er da helt vanlig å lade på 16A på Schuko med Kirkebø sin røde adapter. Ser det stadig på offentlige stolper også.

Uff - da er det bare en brann som venter på å skje - ta og åpne en slikt etter en bruk et halvt års tid og du vil se merker etter varmgang.

Poenget er at Schuko KAN tåle 16A - men da må det være KORTVARIG - slik som når en høytrykkspyler starter, men på lading med elbil er det konstant belastning - noe som gir varmgang.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:45
Det er da helt vanlig å lade på 16A på Schuko med Kirkebø sin røde adapter. Ser det stadig på offentlige stolper også.
+1 til forrige innlegg. Det er vel den praksisen som har fått halvert antall ladeplasser ved Frognerparken. Anbefales ikke å manipulere mer ut en std på off. ladestolper med schuko. Usolidarisk med andre elbileiere at ladekontakter blir svidd/smeltet og forventer at dette skal bli reparert gang på gang. Så de av dere som bruker rødt adapter på schuko, -slutt med det... Oppfordrer alle til å nappe ut de røde kontaktene (og sette tilbake vanlig schuko) der dette praktiseres på off. ladeplasser.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rasmus.B

Jeg er en av brukerne som har laget meg en shuko til rød 16A stikk. Det er to grunner til dette. Det mest opplagte er at vi som fikk bilen tidlig fikk en stor klumpete shukokontakt som ikke passer inn i noen offentlige ladestolper. Da laget jeg og mange andre en liten skjøteledning med overgang til rødt 16A industri stikk. Grunnen til at jeg ikke bruker en vanlig skjøteledning er at tesla shukopluggen er så kort at den sitter ikke ordentlig fast i skjøteledningen, og faller lett ut. Jeg kunne sikkert ha lager overgang fra shuko til blått 32A stikk, men da er faren stor for at en glemmer å sette ned ladestrømmen til under 16A, og da ryker sikringen.
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:09
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:45
Det er da helt vanlig å lade på 16A på Schuko med Kirkebø sin røde adapter. Ser det stadig på offentlige stolper også.
[/quote Oppfordrer alle til å nappe ut de røde kontaktene (og sette tilbake vanlig schuko) der dette praktiseres på off. ladeplasser.
Oppfordrer du til å koble fra annen mans bil mens den står og lader?
Håper ikke det. Det siste vi trenger er ett selvutnevnt ladepoliti rundt om.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Muffinman

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:09
Oppfordrer alle til å nappe ut de røde kontaktene (og sette tilbake vanlig schuko) der dette praktiseres på off. ladeplasser.
Verste jeg har hørt. For det første, nappe ut en kontakt lager lysbue og etterhvert fare for varmgang i kontakten. For det andre, sannsynligvis lager man faenskap for noen som trenger rekkevidden. For det tredje er en overgang fra rødt adapter kun et bevis på at man lader et sted mellom 5-16A. Jeg kjenner flere Leaf-eiere som har kjøpt seg 16A kabel - skal man ta seg til rette der også?

EDIT: Leste innlegget jeg svarer på en gang til. Sikkert ment som humor, men jeg lar svaret mitt stå :)


jazzwheel

Når man setter opp en ladestolpe med 16A sikring så må man da kunne forvente at den tåler det over tid, siden det faktisk er en ladestolpe?

Det er veldig merkelig hvis det faktisk er slik du sier at de går i stykker og kommunen gang på gang reparerer disse uten å endre sikringen til 13A eller 10A.

Jeg har ihvertfall ikke sett noen bruke offentlige ladestolper til høytrykksspyler eller skjeggtrimmer.

jkirkebo

Sitat fra: Klaus_M på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:45
Vi har en blå industrikontakt på jobben, som jeg har mulighet til å lade på. Det er koplet på en søppelpresse, og på denne står det at den må tilkoples 3 x 220V. Jeg antar da at det er et som kommer ut av kontakten.

Er det mulig  lade fra denne, og hvor mye KW kan jeg regne med å få fra den, og til slutt finnes det en adapter som jeg får brukt?

Jeg har adaptere på lager, kr. 350,- pluss porto. Antar da at det er en 32A kontakt og ikke en 16A (har adapter for den også).

Ang. diskusjonen her om 16A på schuko så fungerer det helt fint på kotnakter som er i orden. Er de dårlige kan ting smelte selv på 10A (som flere her har opplevd). Så om kontakten blir veldig varm bør man melde fra til eier av ladepunktet.
Det som i hovedsak tar knekken på disse kontaktene er om man belaster støpselet med vekten av ladekladden. Verst er Nissan sin forrige modell, med tung kladd og appåtil vinklet støpsel. Disse sliter langt mer på kontaktene enn 16A lading med en ladekabel de kladden ikke henger i støpselet.
Når det er sagt anbefales 16A schuko lading kun brukt på offentlige ladestolper og kun de gangene man har behov for det. Er kontakten sliten kan det gå varmt, men konsekvensen er heldigvis minimal i en frittstående stolpe av stål. Det er den ikke i garasjen hjemme så der anbefales ikke schuko brukt overhodet (heller ikke på 10A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:09
Sitat fra: Klaus_M på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:45
Vi har en blå industrikontakt på jobben, som jeg har mulighet til å lade på. Det er koplet på en søppelpresse, og på denne står det at den må tilkoples 3 x 220V. Jeg antar da at det er et som kommer ut av kontakten.

Er det mulig  lade fra denne, og hvor mye KW kan jeg regne med å få fra den, og til slutt finnes det en adapter som jeg får brukt?

Jeg har adaptere på lager, kr. 350,- pluss porto. Antar da at det er en 32A kontakt og ikke en 16A (har adapter for den også).

Ang. diskusjonen her om 16A på schuko så fungerer det helt fint på kotnakter som er i orden. Er de dårlige kan ting smelte selv på 10A (som flere her har opplevd). Så om kontakten blir veldig varm bør man melde fra til eier av ladepunktet.
Det som i hovedsak tar knekken på disse kontaktene er om man belaster støpselet med vekten av ladekladden. Verst er Nissan sin forrige modell, med tung kladd og appåtil vinklet støpsel. Disse sliter langt mer på kontaktene enn 16A lading med en ladekabel de kladden ikke henger i støpselet.
Når det er sagt anbefales 16A schuko lading kun brukt på offentlige ladestolper og kun de gangene man har behov for det. Er kontakten sliten kan det gå varmt, men konsekvensen er heldigvis minimal i en frittstående stolpe av stål. Det er den ikke i garasjen hjemme så der anbefales ikke schuko brukt overhodet (heller ikke på 10A).
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig stikkontakt ikke bør overstige 10 ampere. Ved lading trekkes støpselet ut og settes inn flere ganger i løpet av et døgn. Dette kan medføre at fjærene inne i kontakten slites og blir slakke, noe som igjen kan medføre overopphetning og brannfare. Ladingen skjer i tillegg ofte utendørs og da er også påvirkning av klimatiske forhold en viktig faktor.  https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

#12
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:58
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:09
Sitat fra: Klaus_M på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:45
Vi har en blå industrikontakt på jobben, som jeg har mulighet til å lade på. Det er koplet på en søppelpresse, og på denne står det at den må tilkoples 3 x 220V. Jeg antar da at det er et som kommer ut av kontakten.

Er det mulig  lade fra denne, og hvor mye KW kan jeg regne med å få fra den, og til slutt finnes det en adapter som jeg får brukt?

Jeg har adaptere på lager, kr. 350,- pluss porto. Antar da at det er en 32A kontakt og ikke en 16A (har adapter for den også).

Ang. diskusjonen her om 16A på schuko så fungerer det helt fint på kotnakter som er i orden. Er de dårlige kan ting smelte selv på 10A (som flere her har opplevd). Så om kontakten blir veldig varm bør man melde fra til eier av ladepunktet.
Det som i hovedsak tar knekken på disse kontaktene er om man belaster støpselet med vekten av ladekladden. Verst er Nissan sin forrige modell, med tung kladd og appåtil vinklet støpsel. Disse sliter langt mer på kontaktene enn 16A lading med en ladekabel de kladden ikke henger i støpselet.
Når det er sagt anbefales 16A schuko lading kun brukt på offentlige ladestolper og kun de gangene man har behov for det. Er kontakten sliten kan det gå varmt, men konsekvensen er heldigvis minimal i en frittstående stolpe av stål. Det er den ikke i garasjen hjemme så der anbefales ikke schuko brukt overhodet (heller ikke på 10A).
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig stikkontakt ikke bør overstige 10 ampere. Ved lading trekkes støpselet ut og settes inn flere ganger i løpet av et døgn. Dette kan medføre at fjærene inne i kontakten slites og blir slakke, noe som igjen kan medføre overopphetning og brannfare. Ladingen skjer i tillegg ofte utendørs og da er også påvirkning av klimatiske forhold en viktig faktor.  https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Nå er det vel 8A de oppgir som anbefalt ladestrøm for elbiler og ikke 10A. Hjemme er maks kontinuerlig bruk ca. 6A (maks 1499W for vv-beredere på schuko).
Og ja, man bør ikke lade med mer enn 10A på schuko hjemme, jevnlig, Helst ikke på mer enn 8A og aller helst ikke på schuko i det hele tatt. Men 8A er tilnærmet ubrukelig for mange når man lader på offentlige ladeplasser så der får man ta en avveining mellom risiko, konsekvens og praktiske forhold. Risikoen er som sagt minimal når vi snakker frittstående ladestolpe.
Feilmelder man kontakter som gjør støpslene varme blir de forhåpentligvis byttet før det blir større problemer, og kanskje endog til Type 2 stolper som fjerner hele problemet. Hvis ikke, hvis selv en 10A ladekabel føre til kraftig varmgabg før eller siden.

Er schukoen derimot i orden er 16A helt uproblematisk. Jeg lader til stadighet i 8-12 timer i strekk på 16A i Oslo City 5U. Der er kontaktene i orden (vanlig påveggskontakt på murvegg), og etter en slik økt er faktisk gummikabelen (2.5mm2) varmere enn pinnene på støpselet. Å lade med 8A her ville føre til at jeg måtte lade oppunder en time ekstra på 22kW på Dokka. Det frister mildt sagt lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jazzwheel

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:58
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig stikkontakt ikke bør overstige 10 ampere. Ved lading trekkes støpselet ut og settes inn flere ganger i løpet av et døgn. Dette kan medføre at fjærene inne i kontakten slites og blir slakke, noe som igjen kan medføre overopphetning og brannfare. Ladingen skjer i tillegg ofte utendørs og da er også påvirkning av klimatiske forhold en viktig faktor.  https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Det anbefales også at man skrur av vannet med stoppekran når man ikke bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin. Det betyr ikke at det er farlig å ikke gjøre det, og jeg tror heller ikke det er vanlig praksis  blant folk flest. Jeg vil anta at ladestolpene er mer solide enn stikkontaktene folk flest har på veggen hjemme selv om det er snakk om Schuko.

Oppfordringen til å nappe ut ladeledningene fordi den brukes mot en statlig anbefaling er prinsipielt ganske likt å be folk nappe sukkertøy ut av henda på overvektige.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 18:25
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:58
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig stikkontakt ikke bør overstige 10 ampere. Ved lading trekkes støpselet ut og settes inn flere ganger i løpet av et døgn. Dette kan medføre at fjærene inne i kontakten slites og blir slakke, noe som igjen kan medføre overopphetning og brannfare. Ladingen skjer i tillegg ofte utendørs og da er også påvirkning av klimatiske forhold en viktig faktor.  https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Det anbefales også at man skrur av vannet med stoppekran når man ikke bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin. Det betyr ikke at det er farlig å ikke gjøre det, og jeg tror heller ikke det er vanlig praksis  blant folk flest. Jeg vil anta at ladestolpene er mer solide enn stikkontaktene folk flest har på veggen hjemme selv om det er snakk om Schuko.

Oppfordringen til å nappe ut ladeledningene fordi den brukes mot en statlig anbefaling er prinsipielt ganske likt å be folk nappe sukkertøy ut av henda på overvektige.
Morsomt eksempel, men ikke relevant. At man utøver unødvendig slitasje på off. ladestolper er mer sammenlignbart med å spytte tyggis på marmordekket på Operaen. Sikkert mange som ikke gidder å bry seg med det også. Jeg synes det er usolidarisk med det flotte ladetilbudet som er bygget ut og 16A lading er kanskje årsaken til at halvparten av ladekontaktene ved Frognerparken er fjernet. Anbefalingene til lading på off. ladeplasser er ikke gjenstand for vurdering for enkeltpersoner. Forholder man seg ikke til dem bidrar man til økte slitasjeskader med dertil økte utgifter for kommunen som drifter dem og risiko for brannskade på ladestolpe. Vi blir helt sikkert ikke enige her, så jeg lar det være med det.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA