Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forberedelse før mottak

Startet av Klaus_M, mandag 03. august 2015, klokken 14:03

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:25
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 18:25
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:58
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig stikkontakt ikke bør overstige 10 ampere. Ved lading trekkes støpselet ut og settes inn flere ganger i løpet av et døgn. Dette kan medføre at fjærene inne i kontakten slites og blir slakke, noe som igjen kan medføre overopphetning og brannfare. Ladingen skjer i tillegg ofte utendørs og da er også påvirkning av klimatiske forhold en viktig faktor.  https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Det anbefales også at man skrur av vannet med stoppekran når man ikke bruker vaskemaskin og oppvaskmaskin. Det betyr ikke at det er farlig å ikke gjøre det, og jeg tror heller ikke det er vanlig praksis  blant folk flest. Jeg vil anta at ladestolpene er mer solide enn stikkontaktene folk flest har på veggen hjemme selv om det er snakk om Schuko.

Oppfordringen til å nappe ut ladeledningene fordi den brukes mot en statlig anbefaling er prinsipielt ganske likt å be folk nappe sukkertøy ut av henda på overvektige.
Morsomt eksempel, men ikke relevant. At man utøver unødvendig slitasje på off. ladestolper er mer sammenlignbart med å spytte tyggis på marmordekket på Operaen. Sikkert mange som ikke gidder å bry seg med det også. Jeg synes det er usolidarisk med det flotte ladetilbudet som er bygget ut og 16A lading er kanskje årsaken til at halvparten av ladekontaktene ved Frognerparken er fjernet. Anbefalingene til lading på off. ladeplasser er ikke gjenstand for vurdering for enkeltpersoner. Forholder man seg ikke til dem bidrar man til økte slitasjeskader med dertil økte utgifter for kommunen som drifter dem og risiko for brannskade på ladestolpe. Vi blir helt sikkert ikke enige her, så jeg lar det være med det.

Hvis eier ønsker å behrense ladingen til 10A er det bare å bytte til 10A sikringer på stolpene, enkelt og greit. Men dette skjer nok ikke i Oslo, der skal alle stolpene byttes til moderne Type 2 stolper. Det samme skjer i Østfold og sikkert mange flere steder etterhvert. Da forsvinner sakte men sikkert hele problemet.

Og som nevnt tidligere, 10A lading med kladden hengende i støpselet sliter MYE mer på stolpen enn 16A lading uten vektbelastning på støpselet. Så problemet her er i hovedsak reglene som tillater maks 30cm kabel fra støpsel til kladd. Tyskland har av en eller annen grunn unntak fra denne regelen og tillater 2 meter. Slik burde det vært i hele Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juni 2015, klokken 21:12Så problemet her er i hovedsak reglene som tillater maks 30cm kabel fra støpsel til kladd.
HÆ!?  Det visste jeg ikke, og det er jo helt idiotisk.  Har laget meg en 2 m lang kabel med IP44 Schuko i ene enden og blå 32A hunn i andre.  Bruker bare den i stedet for Tesla sitt originale Schuko-adapter.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juni 2015, klokken 21:12Så problemet her er i hovedsak reglene som tillater maks 30cm kabel fra støpsel til kladd.
HÆ!?  Det visste jeg ikke, og det er jo helt idiotisk.  Har laget meg en 2 m lang kabel med IP44 Schuko i ene enden og blå 32A hunn i andre.  Bruker bare den i stedet for Tesla sitt originale Schuko-adapter.

Jeg bruker konsekvent samme løsning selv, dog med rød 16A hun så jeg slipper å stille ned i bilen. Mye mer behagelig å kunne plassere kladden på bakken istedenfor å belaste stikket eller finne på en eller annen finurlig opphengsløsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

#18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juni 2015, klokken 21:12
... som nevnt tidligere, 10A lading med kladden hengende i støpselet sliter MYE mer på stolpen enn 16A lading uten vektbelastning på støpselet. Så problemet her er i hovedsak reglene som tillater maks 30cm kabel fra støpsel til kladd. Tyskland har av en eller annen grunn unntak fra denne regelen og tillater 2 meter. Slik burde det vært i hele Europa.
Standarden for EVSE/ladekladder er typisk eksempel på "the road to hell is paved with good intentions". Standarden 61851-1 har en mengde krav som hver for seg virker fornuftig. Men sammen blir det kaos.
F.eks. er grunnen til 30 cm regelen at da risikerer en ikke at kladden ligger på bakken og kan bli overkjørt. Dessuten er det teoretisk mindre fare for å skade en kort kabel enn en lang.
I praksis er det ofte sikkerhetskladden som er indirekte årsak til branner pga høy vekt fra kladden, og for lite gjennomtenkte regler som gir et altfor dyrt produkt (som krav til overspenningskategori 3 selv med overspenningsvern, etc.). I tillegg er mange stolper uten hylle/feste for kladd for å avlaste kontakt.
De gamle Thinkene og tilsvarende uten kladd ga mye mindre problemer i schukokontakt, der var det kontakt i bilen som var hovedproblemet.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

fredag

#19
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 16:12
Når man setter opp en ladestolpe med 16A sikring så må man da kunne forvente at den tåler det over tid, siden det faktisk er en ladestolpe?

Nei!

Schuko er ikke egnet for kontinuerlig belastning over 8-10A.

Derfor er det ikke lengre tillatt å sette opp nye 16A kurser for elbil-lading med schuko. Max 10A for schuko nå.

Hvorfor tror du egentlig at schuko-adapteret til Teslas UMC ikke trekker mer enn 13A? Tror du det er for moro skyld? Eller kan det være en viktig grunn til det?

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 27. juni 2015, klokken 16:12
Det er veldig merkelig hvis det faktisk er slik du sier at de går i stykker og kommunen gang på gang reparerer disse uten å endre sikringen til 13A eller 10A.

For det første er det ikke noe vits å kaste bort penger på nye sikringer til disse schuko-stolpene. De skal bort, og erstattes med type2. Heldigvis.

For det andre ville stolpene blitt ubrukelige for et stort antall elbiler der EVSE som kom med bilen trekker mer enn 10A og ikke kan justeres. Feks trekker alle 2011 i-Miev rett over 13A på sin EVSE.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jazzwheel

Da burde de fortsatt ikke hatt 16A sikring, men for eksempel en treg 8A som tåler høyere last i kortere perioder.

DSB sine anbefalinger og regler gjelder i Norge, mens Schuko finnes mange andre steder i verden også. Mange fossilbiler selges i Norge med lavere effekt enn i utlandet, men det betyr ikke at motoren og drivverket ikke tåler høyere effekt fordi du flytter bilen på kartet.

Øyvind.h

Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. juni 2015, klokken 15:00
Da burde de fortsatt ikke hatt 16A sikring, men for eksempel en treg 8A som tåler høyere last i kortere perioder.

DSB sine anbefalinger og regler gjelder i Norge, mens Schuko finnes mange andre steder i verden også. Mange fossilbiler selges i Norge med lavere effekt enn i utlandet, men det betyr ikke at motoren og drivverket ikke tåler høyere effekt fordi du flytter bilen på kartet.

Det er i Norge dette er et raskt voksende problem, for det er her elbilen tar av.

Håper du forstår at norsk lærdom rundt dette allerede spres til Europa. Du har helt rett i at det å flytte bilen på kartet ikke endrer noe som helst. Derfor vil 16a schuko være noe vi gjorde i starten i Norge, deretter jukset oss til. I utlandet vil nok dette bli regulert før elbilen har tatt av, ikke etter.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

#22
Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. juni 2015, klokken 15:00
Da burde de fortsatt ikke hatt 16A sikring, men for eksempel en treg 8A som tåler høyere last i kortere perioder.

Hvem ser du for deg at skal bruke schuko-stolpene da? i-Miev og Leaf vil ikke kunne bruke dem da.

Løsningen er type2. Type2-ladekontaktene tåler langvarig høy belastning, mange tilkoblinger/frakoblinger, låsing til stolpen, stolpen forteller hvor mange ampere den har å tilby, kabelen forteller hvor mange ampere den er dimensjonert for, ingen tung kladd på kabelen, ingen mulighet for lysbue, osv.

Kanskje dere tenker at dere gjør alle elbilister en tjeneste ved å herpe schuko-stolpene slik at de raskere blir byttet ut med type2-stolper?

Sitat fra: jazzwheel på søndag 28. juni 2015, klokken 15:00
DSB sine anbefalinger og regler gjelder i Norge, mens Schuko finnes mange andre steder i verden også.

En nederlandsk Tesla-eier som jeg viste rundt i Oslo grøsset over schuko-stolpene våre og mente det var livsfarlig. Det ville aldri vært tillatt i Nederland.

EU-direktiv 2014/94/EU har standardisert på type2 på alle offentlige ladestolper. Fra 18. november 2017 alle nye eller fornyede ladestolper i hele EU/EØS tilby type2. Skal de tilby schuko eller blå 16A cee, så må dette evt være i tillegg til type2.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

HeJo

EU-direktiv 2014/94/EU har standardisert på type2 på alle offentlige ladestolper. Fra 18. november 2017 må alle nye eller fornyede ladestolper i hele EU/EØS tilby type2. Skal de tilby schuko eller blå 16A cee, så må dette evt være i tillegg til type2.[/size][/color]

Om dette direktiver er som beskrevet er det tragisk da det vil stoppe videre utbygging av rene SC for Tesla. Forstår eg det riktig?
S70D Alt utom interiør/komfortbaksete/barn
Juli levering (Tesla-time?)
100715 Utleveres Drammen
200515 In Transit
100515 Tildelt VIN 5YJSA...
070515 Bekreftet & Skaffer deler
290415 Bestilt

aness

Sitat fra: HeJo på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:47
EU-direktiv 2014/94/EU har standardisert på type2 på alle offentlige ladestolper. Fra 18. november 2017 må alle nye eller fornyede ladestolper i hele EU/EØS tilby type2. Skal de tilby schuko eller blå 16A cee, så må dette evt være i tillegg til type2.[/size][/color]

Om dette direktiver er som beskrevet er det tragisk da det vil stoppe videre utbygging av rene SC for Tesla. Forstår eg det riktig?

SC er vel ikke offentlige ladestolper, de er private som kun kan brukes av Tesla.

Er vel omtrent som om jeg skulle skrudd opp en CEE på veggen hjemme, så lenge jeg bestemmer at det bare er meg (og folk jeg godkjenner) som kan lade der så kan EU ta direktivet sitt og putte det en viss plass.

Amoss

Sitat fra: aness på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:44
SC er vel ikke offentlige ladestolper, de er private som kun kan brukes av Tesla.

Nja, dette diskuteres opp og ned og i mente... Som du sier kan de regnes som private og derfor unntatt, og det kan sies at det ikke selges strøm på disse, og at de derfor er unntatt. Men de siste signalene er at i alle fall Tyskland vil mene at disse "teller".

Men selv om dette vil bli gjeldende for superladerne, så er det noen potensielle muligheter:
1. Sette opp Type2/CSS ved siden av Teslas egne. De har alt gjort klart for at "andre" ladere kan co-lokaliseres med superladerne. Det er litt uklart om det holder med en Type2/CSS pr. stasjon, eller om antallet uttak må være likt.
2. Sette frem adaptere "Tesla SU -> CSS" ved ladestasjonene, slik at de kan bli brukt av CSS biler. Men de må så klart fortsatt være "SU enabled" (så ingen vil i praksis kunne bruke disse).
3. Endre (EU) pluggen i bilene til (utvidet)CSS, og bygge om SU laderne til (utvidet)CSS. Tilby adapter "CSS -> Tesla SU" for eksisterende biler med "gammel" plugg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 02. juli 2015, klokken 12:11
Men selv om dette vil bli gjeldende for superladerne, så er det noen potensielle muligheter:
1. Sette opp Type2/CSS ved siden av Teslas egne. De har alt gjort klart for at "andre" ladere kan co-lokaliseres med superladerne. Det er litt uklart om det holder med en Type2/CSS pr. stasjon, eller om antallet uttak må være likt.
2. Sette frem adaptere "Tesla SU -> CSS" ved ladestasjonene, slik at de kan bli brukt av CSS biler. Men de må så klart fortsatt være "SU enabled" (så ingen vil i praksis kunne bruke disse).
3. Endre (EU) pluggen i bilene til (utvidet)CSS, og bygge om SU laderne til (utvidet)CSS. Tilby adapter "CSS -> Tesla SU" for eksisterende biler med "gammel" plugg.

4. Ikke bygge ut flere SC i Tyskland etter at denne loven trer i kraft. Kanskje det er derfor de har bygget ut såpass kraftig der hittil?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:11
4. Ikke bygge ut flere SC i Tyskland etter at denne loven trer i kraft. Kanskje det er derfor de har bygget ut såpass kraftig der hittil?

Det er så klart også en mulighet. Men det vil vel fordre at de forutsetter at øvrige EU land implementerer dette direktivet på en litt annen måte, slik at det ikke vil påvirke utbyggingstakten i hele EU/EØS området? Ikke alle land i denne regionen er like godt utbygget om Tyskland enda :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Når det gjelder Tyskland, så er det vel liten grunn til bekymring.  Kjørte rundt i Tyskland en uke, så til Sveits (Zermatt), så tilbake opp mot Danmark (vi sitter i Lübeck nå), og superladerne ligger tett som haggel, med typisk drøyt 100 - 150 km til neste.  Stort sett har jeg vært alene om å lade.  Har kun brukt superladere på turen - ingen destinasjonslading nødvendig. Så med mindre salget av Model S i Tyskland tar fullstendig av i nær fremtid, så vil jeg si at Tyskland er fullt utbygget for mange år fremover.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA