Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Xenon i fjernlys

Startet av Callah, mandag 03. august 2015, klokken 02:41

« forrige - neste »

Callah

Heisann godtfolk. Jeg lurte meg litt rundt her og der og tenkte på det store spørsmålet. Akkurat hvor mye koster en hurtigladestasjon i bygging? Kunne dette vært bygget uten å ta betalt for dette ved for eksempel ha en tilgjengelig på et gårdsbruk som ønsker å ta i bruk solceller samt batterier på sin stasjon? Eventuelt at de får ta seg betalt på en spesiell måte uten å måtte kapitalisere det så enormt mye?

Det er litt merkverdig at når det først bygges ut et anlegg for hurtiglading så bygges det kun en og en stasjon for disse? Er det så dyrt?

Hva tenker du om minuttpris for hurtiglading? Kunne du betalt 4-5 kroner for hvert minutt med hurtiglading for å ha bedre stasjonsdekning?

Callah

Svar på eget spørsmål!
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading

For en som skal sette opp et ladepunkt, er det dyreste utstyret til DC-hurtiglading med effekter opp til 50 kW (eller mer). Listepriser på 150-200.000 kr for basisutstyr, med tillegg for kommunikasjon, betalingsterminal o.l. Til semihurtig DC-lading er utstyrskostnaden anslått til noe over halvparten. Det er langt rimeligere å slippe likeretter på ladepunktet. En semihurtig 22 kW AC-løsning (400V/32A/3fas) koster en brøkdel av beløpene ovenfor.

Dermed vil en 230V 32A løsning på vårt vidstrakte land kanskje hjelpe mange EL bil eiere å trekke utover mot landet samt kjøre ekstremt lange turer. Har vi fortsatt det gode landshjertet er det vel en del som kan invitere slike "ladeavhengige" inn på en kopp kaffe :)

Men hvis man skal skape et større nettverk med hurtigladere vil jo kostnaden være 150 000 kroner sier vi.

Da må altså Ola Nordmann lade  60000 minutter (150 000 / 2.5 kr per minutt) Det vil si 1000 timer før vi når det samme prisnivået i hva en ladestasjon kostet. Halvparten om man betalte 5 kroner per minutt, men så kommer jo kostnader som betalingssystem provisjon, strømforbruk også videre inn i bildet her. Dermed vil jo disse ladingene ikke gi noen økonomisk vinning før det har gått 41 dager med konstant lading på den ene stasjonen.

Oslo vil nok være en svært innbringende plass å ha slike ladestasjoner, men det tar enormt lang tid å gjøre dette til fortjeneste likevel. Hadde vi betalt 5 kroner per minutt ville det tatt 20 og en halv dag med konstant lading cirka. Dermed vil den økonomiske vinningen for selskaper som ønsker å produsere disse være større.

En årspris på 4000 kroner hos den gjennomsnittlige el bil eier ville gitt selskapet 4000 * 52 000 = 208000000 millioner kroner. Derfor lurer jeg litt på hvorfor selskaper ikke samarbeider i større grad for at elbil eierne skal betale "årsavgift" for slike ladestasjoner og heller spre potten basert på forbruk?

RaBalder

Sitat fra: Callah på fredag 26. juni 2015, klokken 21:23
:
En årspris på 4000 kroner hos den gjennomsnittlige el bil eier ville gitt selskapet 4000 * 52 000 = 208000000 millioner kroner. Derfor lurer jeg litt på hvorfor selskaper ikke samarbeider i større grad for at elbil eierne skal betale "årsavgift" for slike ladestasjoner og heller spre potten basert på forbruk?
For svært mange eller kanskje til og med de fleste gjelder følgende:

  • Lading foregår primært hjemme. Det vil si man fyller på 1 kWh sakte til en pris av rundt 1 kr.
  • Det man så må lade utenfor hjemmet er såpass lite pr. år at man ikke er villig til å gå inn på noen dyr årsprisordning. Med dyr mener jeg årspris sett i forhold til hvor mye som lades utenfor hjemmet.

Dermed tror jeg markedet for salg av årsprisordninger for lading f.eks. til 4000.- er heller lite.

Man vil aldri finne 52000 elbilister som betaler 4000.- for et år lading hos en kommersiell aktør.
Noen vil selvfølgelig ha et kjøremønster som tilsier at en slik årspris avtale er gunstig, men ikke mange.

Olatho

Sitat fra: RaBalder på lørdag 27. juni 2015, klokken 06:57
Man vil aldri finne 52000 elbilister som betaler 4000.- for et år lading hos en kommersiell aktør.
Noen vil selvfølgelig ha et kjøremønster som tilsier at en slik årspris avtale er gunstig, men ikke mange.

Husk at vi er 50 000 i dag, men dette tallet vokser raskt.

Hurtiglader du i en halvtime, en gang per uke, til 2,50 per minutt koster det deg 3900 i året. 

Hadde man (for argumentets skyld) sagt at 4000 kr per år gir deg "gratis" hurtiglading hos alle landets hurtigladere, tror jeg veldig mange ville valgt dette, bare for å ha tryggheten og muligheten hvis man skulle hatt behov for det.  4000 til hver operatør, uten noen form for "roaming", og med usikkerhet rundt hvilke operaøtrer som dekker hvilke strekninger er selvsagt ikke like interessant.

Men ettersom andelen elbilister øker vil jo også antallet som faktisk har et kjøremønster der de har behov for hurtiglading ofte nok til at det vil lønne seg å kjøpe års/månedsabonnement (gitt dagens alternative priser på ca 2,50 per minutt) øke.

RaBalder

Jeg snakker selvfølgelig om idag  :)

50000 elbilister som skal kjøpe strøm på ladestasjoner til fastpris er idag mer eller mindre 100% oppslutning. Det skjer ikke idag.

Transport og elbiler tror jeg ikke man kan legge noen langtidsplaner for.
Det som skal fungere må fungere idag med det som finnes av muligheter idag, ikke om 10 år.




Om 10 år har kanskje alle elbiler batterikapasitet til å kjøre 1500km på en lading, innebygget energikilde på 5kW som konstant etterfyller batteriet, går på plutonium og aldri må skiftes.

Og det er montert en vannfontene som er fin å se på der hvor det tidligere stod ladestasjoner. Kanskje med noe blomster rundt  ;D



Olatho

Men du trenger ikke å tenke ti år fram i tid.
Antall elbiler har de siste årene doblet seg hvert år. Nå kommer ikke det til å fortsette inn i himmelen, men at økningen vil være ganske dramatisk også de kommende årene er det liten grunn til å tvile på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA