Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Store skader langs sidene på bilen.

Startet av AmocoCadiz, mandag 03. august 2015, klokken 01:13

« forrige - neste »

weld77

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 11:14
Gruppe 5) De som hurtiglader mye og kjører på forskjellige strekninger dekket av forskjellige operatører.

Glemte den, tror dog ikke det er så veldig mange av dere...

Problemet er dog at det ikke er lett å finne en modell som gir grei økonomi og som passer for alle, Tesla har funnet en modell som funker gitt bilene, hvem kundene er og hvordan bilene brukes. Om man putter alle andre elbiler i en stor sekk så er det en ganske broket forsamling med vidt forskjellige behov (fra null til mye), i flere geografiske områder, vidt forskjellig kjøremønster og ikke minst svært forskjellig betalingsvilje for hurtiglading.

Og hurtigladingens iboende faenskap er også litt at folk bruker den så sjelden som mulig siden det stort sett alltid vil være billigere og ikke minst forbundet med mindre hassle å lade bilen hjemme. Og en ladeinfrastruktur bygget for biler med 10-12 mil rekkevidde kan være litt mindre relevant om noen ganske få år når rekkevidden på elbiler blir større - men på en annen side er det sannsynligvis betydlig flere elbiler på veiene også.

Jeg bor i Oslo og kjører Tesla. Jeg har da i praksis knapt noe behov for hurtiglading i en radius på 15-20 mil siden jeg innenfor det området kan kjøre frem og tilbake uten å lade (og om jeg skal litt lengre er det sikkert mulig å saktelade på destinasjonen). Med en bil som kan kjøre 10-12 mil blir denne sirkelen betydelig mindre og behovet går mye opp.

Av mine 8-10 hurtigladinger på ca 5000 kilometer kjørt har kun 2 av de faktisk vært nødvendige for å gjennomføre kjøreturen. Alle har vært på Teslas egne hurtigladere. I sommer skal jeg kjøre rundt 200 mil og regner med å hurtiglade 6 ganger (alle på supercharger).

tkjoerlaug

Gruppe 6) De som kjører Tesla, og er enig i at Arctic Roads sine priser er på trynet, og som kommer til å unngå AR så langt det lar seg gjøre.

Jeg venter på min første Elbil (Tesla) og to scenario som jeg har vurdert til å være marginale med tanke på rekkevidde er Trondheim-Hjerkinn-Trondheim (fjelltur på Dovre) og helgetur til Oppdal med mye småkjøring lokalt. Derfor ønsker jeg AR sine ladestasjoner på Fagerhaug/Oppdal og Hjerkinn velkomne. Etter å ha lest meg opp på AR så har jeg full sympati med de med biler med kortere rekkevidde, og vil prøve å komme meg til Berkåk og lade der i stedet. Ikke noe krise å måtte lade hos AR 2-3 ganger i året, men jeg vil ikke plassere meg i gruppe 2.




odahle

Hører nok til gruppe 4. Men jeg syns personlig det er synd at AR "blokkerer" mulighetene rundt i distriktene. Svevende planer om ladere i f.eks. 2017 med den prissettingen høres ikke bra ut. Så kan du også legge til all historikken rundt AR (Ishavsveien), så skal det mye til for at jeg legger pengene mine der.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Leon

Sitat fra: weld77 på mandag 29. juni 2015, klokken 11:43
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 11:14
Gruppe 5) De som hurtiglader mye og kjører på forskjellige strekninger dekket av forskjellige operatører.

Glemte den, tror dog ikke det er så veldig mange av dere...

Problemet er dog at det ikke er lett å finne en modell som gir grei økonomi og som passer for alle, Tesla har funnet en modell som funker gitt bilene, hvem kundene er og hvordan bilene brukes. Om man putter alle andre elbiler i en stor sekk så er det en ganske broket forsamling med vidt forskjellige behov (fra null til mye), i flere geografiske områder, vidt forskjellig kjøremønster og ikke minst svært forskjellig betalingsvilje for hurtiglading.

Jeg regner meg også inn i denne gruppa, med ca 100 hurtigladinger per år, og veldig få i nærområdet der jeg bor og jobber, siden jeg har mulighet for treglading begge steder.

For de fleste tror jeg rimelig enkeltlading er det viktigste, men for andre som for eksempel er avhengig av hurtiglading på en fast strekning daglig, for eksempel ved dagpendling, er det en fastpris som er mest ønskelig. Siden økningen i antall hurtigladere ikke ser ut til å holde tritt med økningen i antall elbiler, er jeg tilhenger av løsninger som oppfordrer til å fristille laderne så raskt som mulig. Da er hverken fastprissystemer eller pris per kWt løsningen.

Grønn Kontakt har luftet en løsning med minuttprising, men at man får en rabatt på minuttprisen etter forbruket. Dette synes jeg høres ut som en spennende løsning!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: weld77 på mandag 29. juni 2015, klokken 11:08
At AR skal bygge ut 400 hurtigladere i Norge har jeg absolutt ingen tro på. Det reelle behovet for hurtigladere kommer til å være langs hovedtrafikkårer, og det trengs ikke i nærheten av 400 ladere på landsbasis så lenge de som finnes er fornuftig plassert og med passe intervaller. På andre steder kan jeg ikke skjønne at trafikkgrunnlaget vil være til stede for å få noe økonomi i det.

Når det gjelder reelt behov for hurtigladere, handler det ikke om hva som er nødvendig for å komme seg fra A til B. Når vi er oppi ett par hundre tusen elbilister, og alle skal ut, så blir det fort kø. Praktisk plassering er en annen ting (marche på Kløfta vs Kiwi på Kløfta, der vil Marche kunne ta livet av Kiwiladeren den dagen de setter opp ladere p.g.a beliggenhet), osv. En ting er sikkert, det er IKKE behov for alle bensinstasjonene vi har i dag (har 5 stykker innen 5 min kjøring, og jeg bor ikke så ekstremt sentralt...), og når et stort antall folk kjører rundt med elbiler, tror jeg ikke hurigladere blir plassert for å "møte våres behov", de blir plassert for å "få folk til å stoppe der". Altså kan det komme en masse hurtig og semighurtigladere etterhvert.

weld77

Med mange elbiler på veiene trengs det først og fremst mange ladeplasser på strategisk plasserte lokasjoner, ikke mange lokasjoner med 1-2 ladeplasser. Dette helt sentrale poenget har Tesla skjønt. Det handler først og fremst om å minimere forventet ventetid. Dersom man ankommer en ladestasjon som er opptatt kan man risikere å måtte stå en time før den som lader finner det for godt å flytte bilen.

Poenget med å få folk til å stoppe er gyldig, men det skal selges mange burgere og pølser for å forsvare investeringen i et knippe DC-ladere og effektavgiften som følger med. Da har jeg betydelig mer tro på semihurtig AC-lading for slikt brukt siden investeringskostnaden er mye lavere.

Poenget er at når det er storutfart så har folk stort sett behov for å lade på de samme strekningene, dvs veier til hyttefelter på fjellet, ved sjøen og andre steder folk kjører samtidig i stort antall. Da handler det om å ha ladere som faktisk virker, har høy ladeeffekt og mange ladestasjoner for å minimere ventetiden. Kan selvsagt kjøre til neste lader, men før eller siden, og om ikke så lenge MÅ man faktisk stoppe for å lade om bilen har 10 mil eller så reell rekkevidde.


jkirkebo

Sitat fra: weld77 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:40
Poenget med å få folk til å stoppe er gyldig, men det skal selges mange burgere og pølser for å forsvare investeringen i et knippe DC-ladere og effektavgiften som følger med. Da har jeg betydelig mer tro på semihurtig AC-lading for slikt brukt siden investeringskostnaden er mye lavere.

Det er jeg enig i. Vi dro innom Jekta-senteret i Tromsø i fjor fordi de har 22kW lader. Den var gratis, men i løpet av de to timene vi ladet la vi igjen over 3000 kroner i butikkene i senteret. Så slike ladere blir det fort butikk av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: weld77 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:40
Med mange elbiler på veiene trengs det først og fremst mange ladeplasser på strategisk plasserte lokasjoner, ikke mange lokasjoner med 1-2 ladeplasser. Dette helt sentrale poenget har Tesla skjønt. Det handler først og fremst om å minimere forventet ventetid. Dersom man ankommer en ladestasjon som er opptatt kan man risikere å måtte stå en time før den som lader finner det for godt å flytte bilen.

Jeg er ikke uenig i dette. Ladestasjoner med 1 lader ser jeg kun som et alternativ dersom det er andre ladere i nærheten. F.eks ladet vi på en enslig kiwi-lader ikke langt unna Lasses ladested. Hadde noen ladet der, eller laderen vært ødelagt, hadde vi kjørt rett vidre til Lasses. Slike enslige ladere egner seg ikke vidre ved en planlegging av en lang reise, annet enn som "ekstra reserve". Når fortum har fått om en lader i Arendal vil det bety at for chademo-biler har Arendal "dobbelt opp" og er mye tryggere enn når GK laderen var eneste.

Ladestasjoner med en lader kan dermed hjelpe til å ta last fra andre ladesteder / gi enda mer trygghet på at det er ladere som virker på et sted, men alene betyr et slikt ladepunkt ekstremt lite. Når man på Hønefoss har 2x ladere på en lokasjon og en enslig like ved, har man kommet iallefall et stykke på vei.

weld77

Som jeg har nevnt flere ganger er det grunnleggende køteori at "flere kasser, en kø" er mye mer effektivt enn "like mange køer som kasser". Grunnen er at det er en variasjon i hvor lenge en gitt "kunde" står, og om en kunde står lenge så må alle i akkurat den køen vente. Det er ikke uten grunn at det stort sett finnes kølappsystemer på steder med masse kunder og masse kasser (eksempelvis Tax-Freen på Gardermoen).

Jeg har ikke skjønt hvor ikke de som setter opp hurtigladere har skjønt dettte, eller om det er installasjonskostnadene / effektavgiften ved at flere kan lade samtidig som er grunnen til det.

Så igjen, de 400 ladestasjonene til AR kommer ikke til å skje. Det ene er historikken deres på å ikke levere, det andre er at det er skikkelig, skikkelig dumt å gjøre det på den måten.

I hele Norge Sør for Trondheim (altså der en svært stor andel av Norges befolkning bor) har Tesla under 20 ladesteder (med planer om noen flere). Greit nok at det trengs flere for biler med kortere rekkevidde, men Teslas ladestasjoner står tross alt stort sett der de trenger å stå og er plassert med tanke på at man kan kjøre nesten hvorsomhelst ved å kjøre fra superlader til superlader. Når Tesla selv kommer med biler med kortere rekkevidde trengs det først og fremst flere ladeplasser der de allerede finnes for å ta av trykket, og i tillegg vil de nok måtte plassere ut flere steder for å avlaste og hjelpe kommende biler med noe kortere rekkevidde (eksempelvis Solli-Lillehammer er langt å kjøre), men de vil ikke trenge i nærheten av 400 steder.

I tillegg trengs ladesteder i urbane strøk dersom folk som ikke har egen parkering med saktelading skal konvertere til elbil, men for å dekke lengre kjøreturer har de i mange tilfeller begrenset verdi.

Eksempelvis er det ca 50 mil mellom Oslo og Trondheim. Om man er konservativ og sier at man klarer 7 mil i skikkelig drittvær om vinteren på en lading så trengs det lading en 7-8 steder på den strekningen for at man skal kunne kjøre. Og det er tross alt først og fremst på hvoedfartsårene folk trenger hurtiglading og er villige til å betale for det. Brukstiden på en hurtiglader plassert på en tue i Indre Tufsingdal hvor det ikke er Europavei eller lignende vil nødvendigvis bli forsvinnende lav og være et tapssluk.

Olatho

Vi må jo også huske på at rekkevidden - og dermed antekeligvis også ladetiden - til elbilene vil øke de nærmeste årene.
Det minsker (men fjerner selvsagt ikke) behovet for hurtigladere, men øker behovet for semihurtig og destinasjonslading.
Sånn sett er det ikke gitt at AR sin plan er så dårlig - men den bør definitivt kombineres med løsninger for å kunne lade der man uansett skal stoppe over litt lengre tid. 

Det som er synd er jo at hvis verden blir sånn som _jeg_ vil ha den - at alle hoteller og andre overnattingssteder tilbyr treglading, alle fornøyelsesparker og andre underholdningssteder og severdigheter tilbyr semihurtig lading, og alle kommuner hadde et rikt antall offentlige ladeplasser - så slår det jo i enda større grad beina under økonomien i det å drive hurtigladere.

Panduck

Sitat fra: weld77 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 17:13
Som jeg har nevnt flere ganger er det grunnleggende køteori at "flere kasser, en kø" er mye mer effektivt enn "like mange køer som kasser".

Som igjen tilsier at man bør ha et system likende det Tesla bruker. Har nevnt før, men jeg tror de typer "bokser" som settes opp nå blir gammeldagse veldig fort. Hver "boks" må ha flere uttak, mer enn det boksen kan levere om alle biler lader for fullt.

Dagens ladere kan skape køkaos av en annen verden. Her snakker man om at enkelte kan bruke noen kasser, andre noen helt andre kasser, tredje gruppe kan kanskje bruke alle kassene, og man vet ikke om en kasse blir opptatt i 5 minutter eller 50 minutter.

weld77


Panduck

Sitat fra: weld77 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 17:13
Eksempelvis er det ca 50 mil mellom Oslo og Trondheim. Om man er konservativ og sier at man klarer 7 mil i skikkelig drittvær om vinteren på en lading så trengs det lading en 7-8 steder på den strekningen for at man skal kunne kjøre. Og det er tross alt først og fremst på hvoedfartsårene folk trenger hurtiglading og er villige til å betale for det. Brukstiden på en hurtiglader plassert på en tue i Indre Tufsingdal hvor det ikke er Europavei eller lignende vil nødvendigvis bli forsvinnende lav og være et tapssluk.

Jeg vet jo at min LEAF ikke er den beste bilen i verden for å kjøre Oslo->Trondheim. Kjører man den distansen ofte, er det nå kun Tesla som holder, kjører man den, som meg, veldig skjelden, er det ekstremt fristende å leie bil. Og det gjelder selv om det hadde vært gratislading hele veien, det vil legge så mye ventetid på reisen... Det blir noe helt annet når neste generasjons elbiler kommer, da er det vel omtrent nok ladere for å ta den distansen allerede.

Når jeg ser på ladekartet til Fortum, lurer jeg på om det er slik de som setter opp lokasjonskartet tenker. Oslo->Larvik, Oslo->Halden, Oslo->Lillehammer, Kristiansand->Larvik, det er alt distanser som er greie med elbil. Det er mange som bor i disse retningene, og det åpner mange muligheter ved å ha ladere for biler av typen LEAF i disse områdene. De dekker områder der det er mulig å kjøre dagens elbiler uten for mye styr. Det ville jo vært fint å kunne kjørt T.heim -> Oslo med elbil, men det er nok ikke der det store markedet ligger.

Hurtigladeren jeg bruker mest, ligger 25km unna der jeg bor. Den muliggjør "plutselige ekstraturer" som av og til dukker opp. Slike ladere er ekstremt viktige for at folk skal ha mulighet til å bytte til kortdistansebil og fremdeles ha muligheter til litt "ekstrakjøring" i hverdagen.

weld77

Sitat fra: Panduck på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:07
Når jeg ser på ladekartet til Fortum, lurer jeg på om det er slik de som setter opp lokasjonskartet tenker. Oslo->Larvik, Oslo->Halden, Oslo->Lillehammer, Kristiansand->Larvik, det er alt distanser som er greie med elbil. Det er mange som bor i disse retningene, og det åpner mange muligheter ved å ha ladere for biler av typen LEAF i disse områdene. De dekker områder der det er mulig å kjøre dagens elbiler uten for mye styr. Det ville jo vært fint å kunne kjørt T.heim -> Oslo med elbil, men det er nok ikke der det store markedet ligger.

Hurtigladeren jeg bruker mest, ligger 25km unna der jeg bor. Den muliggjør "plutselige ekstraturer" som av og til dukker opp. Slike ladere er ekstremt viktige for at folk skal ha mulighet til å bytte til kortdistansebil og fremdeles ha muligheter til litt "ekstrakjøring" i hverdagen.

Ja, Oslo-Trondheim i Leaf e.l. er nok inntil videre for spesielt interesserte... men med biler som kan kjøre type 20 mil på en lading blir det straks mer aktuelt og et bra behov for hurtiglading.

Ser eller poenget ditt med å ha en hurtiglader i nærområdet for plutselige behov. Og som jeg selv nevnte i bystrøk for folk som ikke har egen parkering. Men uansett bør man kunne basere seg på at det er ledig, eller i det minste kort forventet ventetid, for at det ikke skal bli mye hassle å basere seg på slikt. Det betyr igjen mulighet for at flere biler kan lade samtidig.

Kanskje ville det være en løsning å droppe/sterkt redusere effektiavgiften for installasjon av hurtigladere. Det vil gjøre det mye billigere å ha høyere installert totaleffekt (les: flere ladeplasser), samt at det ville være et elbilincentiv som neppe er veldig egent til å irritere noen siden de færreste vet at det finnes noe som heter effektavgift. Da kunne også strømmen selges til en pris som gjør det mer attraktivt, som igjen betyr høyere brukstid og bedre økonomi.

Panduck

Sitat fra: weld77 på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:39
Ser eller poenget ditt med å ha en hurtiglader i nærområdet for plutselige behov. Og som jeg selv nevnte i bystrøk for folk som ikke har egen parkering. Men uansett bør man kunne basere seg på at det er ledig, eller i det minste kort forventet ventetid, for at det ikke skal bli mye hassle å basere seg på slikt. Det betyr igjen mulighet for at flere biler kan lade samtidig.

Det jeg skrev var ikke ment til å være i mot det du sier, det er definitift riktig. Jeg har mistet telling på hvor mange ladere som er mellom meg og Oslo sentrum. En på Alna, en annen på Alna, en på furuset, to på Statoil økern, McD på frogner, kiwi på frogner, to på kløfta, en på mcd gardermoen. Hvor mye enklere livet hadde vært om disse hadde vært samlet på 2-3 steder. Det er ikke uten grunn at jeg ofte kjører rett forbi laderen på Gardermoen, til Kløfta, for på G.moen er det jo langt mer trafikk og kun en lader, på Kløfta er det 2 ladere for LEAF.

Laderene på Alna / Furuset kunne bli lagt på en lokasjon og de to på frogner kunne blitt lagt på ett sted. Det ville iallefall vært en start. McD på G.moen trenger definitift en hurtiglader til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA