Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Store skader langs sidene på bilen.

Startet av AmocoCadiz, mandag 03. august 2015, klokken 01:13

« forrige - neste »

X-Trail

Har vært i Stavanger i helga med Leafen. 2 ladinger på ca 40 minutter hver koster 200 kr hos GK. Synes ikke det er galt for 34 mil. Altså 400 totalt tur retur for 68 mil, men har fortsatt klippekort så kostet bare 200..... Strekningen er Brokelandsheia-Stavanger og pga god dekning av GK og Fortum så stoppet vi kun på hver tredje hurtiglader :)
Full tank i begge ender koster minimalt så de regner jeg ikke med(takk stavanger kommune)
Stolt eier av ELise♡

X-Trail

Sitat fra: emil på søndag 28. juni 2015, klokken 11:22
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 09:51
Jeg har 300 venner, som ser hva det koster å bruke å bruke Fortum å finner det derfor bedre å bruke den sikkre løsningen de bruker i dag. Men det er jo også slik de fleste her på forumet vil ha det. Du får tekste vennina di og si at dersom hun betaler abonemang på den stasjonen vil det bli langt billigere en hun kommer til å få det noen andre steder. Alternativt si som Emil, kjøp fosilbil, el bil er ikke like billig.

Du må være seriøst uheldig med kjøre/ladingen din og/eller ha maks uflaks med plassering av hurtigladere. Ellers har du rett og slett valgt feil bil til kjøringen din og i steden for å innrømme det tar du det ut på et par av landets hurtigladeoperatører.

Med 50-70 mil kjøring på en dag nå om sommeren sliter jeg med å komme opp på kostnader som kan minne om en gjerrig fossilbil, uten andre kostnader medregnet.

Det er jo også alltid en slager å sammenligne dyreste form for elbillading/kjøring med billigste form for fossilkjøring.

Uansett hvor mye jeg hater ArcticRoads sine priser kommer jeg til å lade hos dem 4 ganger i august fordi TOTALSUMMEN på turen  (2x80 mil) uansett blir rimeligere med elbil enn med noen andre alternativer.
Du kommer vel til å kjøpe månedsabbonement i August Emil?
Stolt eier av ELise♡

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 19:35
har 4 mil til jobb, ingen lading. Derretter 2 mil for å få lade for å kunne kjøre 8 mil til en annen plass, lader igjen på hurtiglader for å komme hjem igjen, Antall mil er egentlig litt uvesentlig da geografien er av like viktig betyding for kjørelengda her. Jeg kommer ikke utenom hurtiglading. ett par tusen kr i måneden ja. har på det billigeste vært nede i 600 kr i måneden, da hadde jeg ikke mange ladinger heller.

Hvordan og hvilke grunner man har for å bruke hurtiglade nettverket er strengt talt helt uvesentlig. Det ble bygget ut for å bli brukt. Arctic roads ser ut til til å ha forstått dette.

Jeg kjørte avensis. Jeg bor i en leilighet uten mulighet for å lage bensin hjemme, så jeg måtte fylle på bensinstasjon. Det kostet meg fort 1000-2000kr pr mnd, noe jeg synes er ekstremt urettferdig å måtte betale bare fordi jeg ikke hadde mulighet til å fylle tanken hjemme over natta. Desverre er det INGEN bensinstasjoner som hadde noen forståelse for problemet mitt, og kunne tilby meg fastpris på bensin. At jeg ikke kunne betale 4000kr pr år og tanke så mye jeg hadde behov for ,er uhørt!

Men ærlig talt. Hvorfor kjøpte du elbil? Dagens elbiler ER IKKE EGNET for alle. De har begrenset rekkevidde, og vil for enkelte kun egne seg som bil#2, for andre ikke i det heletatt. Jeg for min del får ca 23.000km tikket inn på ett år, jeg hurtiglader for ca 100kr pr mnd, med litt ekstra når vi drar på langtur, men det er ikke i nærheten av hva bensinbilen kostet oss.  ArticRoads tilbyr ikke noe for oss. Greit om de tilbyr fastpris til 4000kr i året, men de kan faktisk gjøre det I TILLEGG til å tilby 2.50kr pr minutt. Det ene er IKKE I VEIEN for det andre. Men det du vil er at slike som meg skal betale 2-4 ganger mer pr år enn det Fortum / GK legger opp til, slik at sånne som deg skal få det billigere.

Du burde ha holdt på bensinbilen din / kjøpt deg en BILLIG bensinbil som kunne vare 2-3 år til, og ventet på neste gen elbiler. Da vil du pluteslig ikke ha noe behov for hurtiglading på normale dager, og en 2.50kr pr minutt på langtur er plutselig LANGT mer attraktivt enn 4000kr pr år for deg også.

sølv-pilen

Fjas..
Mulig situasjonen er annerledes i dag en deg dagen jeg gikk til innkjøp av EL bil??? Er det vrkelig ett argument at man må kjøpe en EL bil til ett bruk og selge den dersom ting forandrer seg? jaggu mange her som har vært bortskjemt med puter sydd under armene sine alt for lenge.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 22:55
Fjas..
Mulig situasjonen er annerledes i dag en deg dagen jeg gikk til innkjøp av EL bil??? Er det vrkelig ett argument at man må kjøpe en EL bil til ett bruk og selge den dersom ting forandrer seg? jaggu mange her som har vært bortskjemt med puter sydd under armene sine alt for lenge.

Det er kanskje du som hadde huet i skyene og var bortskjemt med gratis hurtiglading, jeg regnet inn betaling på hurtiglading som en del av totalkostnadene før kjøp.

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 22:55
Fjas..
Mulig situasjonen er annerledes i dag en deg dagen jeg gikk til innkjøp av EL bil??? Er det vrkelig ett argument at man må kjøpe en EL bil til ett bruk og selge den dersom ting forandrer seg? jaggu mange her som har vært bortskjemt med puter sydd under armene sine alt for lenge.

Hvem er det som sitter og venter på at AR skal sy ferdig putene?  Jeg for min del tok høyde for relativt mye når jeg kjøpte elbil, hadde jeg hatt noen tro på at det var en liten sannsynlighet for at jeg måtte ta meg jobb et sted som krevde bensinbil for å komme seg til, hadde jeg ikke kjørt elbil nå. Du har gjort et valg, plutselig passer det ikke lengre, og du vil at noen snarest kommer og syr putene for deg, og det er jeg som er bortkjemt?

sølv-pilen

Sitat fra: emil på søndag 28. juni 2015, klokken 23:13
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 22:55
Fjas..
Mulig situasjonen er annerledes i dag en deg dagen jeg gikk til innkjøp av EL bil??? Er det vrkelig ett argument at man må kjøpe en EL bil til ett bruk og selge den dersom ting forandrer seg? jaggu mange her som har vært bortskjemt med puter sydd under armene sine alt for lenge.
Det er kanskje du som hadde huet i skyene og var bortskjemt med gratis hurtiglading, jeg regnet inn betaling på hurtiglading som en del av totalkostnadene før kjøp.
Nå troller du igjen!!
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: X-Trail på søndag 28. juni 2015, klokken 22:24
Du kommer vel til å kjøpe månedsabbonement i August Emil?

Fornuften sier ja, prinsippene sier nei..

Det hadde vært fint å komme opp til Dovre og se at noen timer saktelading et passende sted gjør at man rekker EV-Power sin lader på Berkåk uten å legge igjen en krone hos ArcticRoads. Nå er ikke EV-Power veldig mye bedre enn ArticRoads i mine øyne, men de er litt rimeligere på stykkprisladingen.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 29. juni 2015, klokken 00:46
Sitat fra: emil på søndag 28. juni 2015, klokken 23:13
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 22:55
Fjas..
Mulig situasjonen er annerledes i dag en deg dagen jeg gikk til innkjøp av EL bil??? Er det vrkelig ett argument at man må kjøpe en EL bil til ett bruk og selge den dersom ting forandrer seg? jaggu mange her som har vært bortskjemt med puter sydd under armene sine alt for lenge.
Det er kanskje du som hadde huet i skyene og var bortskjemt med gratis hurtiglading, jeg regnet inn betaling på hurtiglading som en del av totalkostnadene før kjøp.

Her siterer du meg i en post uten å komme med noe svar.

X-Trail

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 01:21
Sitat fra: X-Trail på søndag 28. juni 2015, klokken 22:24
Du kommer vel til å kjøpe månedsabbonement i August Emil?

Fornuften sier ja, prinsippene sier nei..

Det hadde vært fint å komme opp til Dovre og se at noen timer saktelading et passende sted gjør at man rekker EV-Power sin lader på Berkåk uten å legge igjen en krone hos ArcticRoads. Nå er ikke EV-Power veldig mye bedre enn ArticRoads i mine øyne, men de er litt rimeligere på stykkprisladingen.
Ser den. Men AR abb gjelder også hos EV power
Stolt eier av ELise♡

Kent

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Kent på mandag 29. juni 2015, klokken 09:51
Sitat fra: X-Trail på mandag 29. juni 2015, klokken 09:09
Ser den. Men AR abb gjelder også hos EV power

Ikke månedsabonnenentet.

Hadde månedsabonnementet hos AR fungert hos EV-Power hadde det ikke vært noen tvil når jeg skal være en knapp uke der oppe. Men jeg har en god måned på meg før jeg sansynligvis må bestemme meg.

cstromme

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 02:10
De fleste "nye" Grønn Kontakt laderene er ikke nye. De er satt opp av kommuner og kraft selskaper som ett tilbud til kommunens innbyggere, som nå Grønn kontakt overtar for å kreve betaling av bruken. Blir ikke flere hurtigladere når man bare resirkulerer de som allerede er igangsatt.

Samtlige av Grønn Kontakt hurtigladerene innenfor et par timers kjøring fra meg er nye hurtigladere. Har 7 stk innenfor 1,5 times kjøring, og alle er bygd det siste 1-1,5 året av Grønn Kontakt.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

weld77

Det er vanskelig å finne en prismodell som passer alle. Noen grover klasser og betalingsvilje kan muligens se slik ut:

1) De som aldri hurtiglader siden de ikke har behov. Tenk bil nr 2 osv (disse er nok maaange)
2) De som kjører Tesla og driter i hva en annen hurtiglader koster den ene gangen de trenger den
3) De som kjører en fast strekning og er avhengige av lading for å komme seg frem og tilbake (for de er abonnement en grei deal)
4) De som sjelden hurtiglader men som ønsker å ta noen lengre turer nå og da (de ønsker minuttprising eller en kurant pris for engangsbesøk eller et "månedsabonnement" til ferieturer osv).

Rekkevidden til elektriske biler kommer til å bli større. Det vil gjøre gruppe nr 3) relativt sett mindre. Om man realistisk kan kjøre 20 mil istedenfor 10 mil er det mye langpendling/fast kjøring som kan gjøres uten ladestopp underveis.

Gruppe 1) og 2) er uansett uinteressante for utbyggere siden de ikke legger igjen noe penger uansett.

Gruppe 4) tipper jeg er de som klager høyest over prismodellen til AR. Spørsmålet er om denne gruppen er stor nok til at man kan basere seg på den. Det er tross alt kunder som hurtiglader så sjelden som mulig, men gjør det når de må, og det er ikke så ofte.

At AR skal bygge ut 400 hurtigladere i Norge har jeg absolutt ingen tro på. Det reelle behovet for hurtigladere kommer til å være langs hovedtrafikkårer, og det trengs ikke i nærheten av 400 ladere på landsbasis så lenge de som finnes er fornuftig plassert og med passe intervaller. På andre steder kan jeg ikke skjønne at trafikkgrunnlaget vil være til stede for å få noe økonomi i det. 


emil

Gruppe 5) De som hurtiglader mye og kjører på forskjellige strekninger dekket av forskjellige operatører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA