Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Store skader langs sidene på bilen.

Startet av AmocoCadiz, mandag 03. august 2015, klokken 01:13

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:05
Løsningen på hurtigladerprisingen på 2.5kr/min er jo enkel: De som synes den er for høy kjører fossilbil til en sansynligvis høyere totalkostnad, men er fornøyde fordi de ikke betaler "overpris" for strømmen. Vi andre får mindre kø på laderen og koser oss med hurtig lading av bil og rimelig kjøring.

Mine til nå siste mil kjørt i dag kostet 50kr i hurtiglading for 80km(*) kjørt. Hurtigladet 10kWh på 20min og brukte 10kWh på strekningen jeg kjørte. Fortsatt rimeligere enn en normal fossilbil før alle andre kostnader er tatt med.

Har ennå tilgode å møte noen på hurtiglader som klager over prisingen på Fortum/GrønnKontakt, men de som klager holder seg vel unna og suser forbi i fossilbil.


(*) Kiwi Brennåsen - Arendal med omkjøring og noen avstikkere. Ladingen var egentlig gratis siden nyoppsatt Kiwi-lader, men det hadde ingenting å si for valget mitt av akkurat den laderen der og da.

jeg holer meg unna  men kjører ikke fosil for jet tenker miljø men kjører tesla  men en må kunne kalkulere  for å tjene penger  det er bedre og tjene  30 kr på  24 biler  altså 720 en å tjene 50 på 5  som blir 250  per dag    driver selv bedrift  og  det og få opp etterspørsel er  viktig for å tjene penger 

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 23:51
men ikke har mye positivt å si om Ishavsveien. "Den gangen" de måtte beale 240kr til Ishavsveien for å rekke de siste milene hjem sitter klistret i minnet og er tydeligvis ikke noe man glemmer fort.

Fikk en melding på facebook fra ei veninne med elbil som hadde sin første AR-opplevelse i går. Gitt innholdet i meldingen (med ord jeg ikke vil gjenta her), blir det etter all sannsynlighet den siste...

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på søndag 28. juni 2015, klokken 09:29
Sitat fra: emil på fredag 26. juni 2015, klokken 23:51
men ikke har mye positivt å si om Ishavsveien. "Den gangen" de måtte beale 240kr til Ishavsveien for å rekke de siste milene hjem sitter klistret i minnet og er tydeligvis ikke noe man glemmer fort.

Fikk en melding på facebook fra ei veninne med elbil som hadde sin første AR-opplevelse i går. Gitt innholdet i meldingen (med ord jeg ikke vil gjenta her), blir det etter all sannsynlighet den siste...
Jeg har 300 venner, som ser hva det koster å bruke å bruke Fortum å finner det derfor bedre å bruke den sikkre løsningen de bruker i dag. Men det er jo også slik de fleste her på forumet vil ha det. Du får tekste vennina di og si at dersom hun betaler abonemang på den stasjonen vil det bli langt billigere en hun kommer til å få det noen andre steder. Alternativt si som Emil, kjøp fosilbil, el bil er ikke like billig.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 09:51
Jeg har 300 venner, som ser hva det koster å bruke å bruke Fortum å finner det derfor bedre å bruke den sikkre løsningen de bruker i dag. Men det er jo også slik de fleste her på forumet vil ha det. Du får tekste vennina di og si at dersom hun betaler abonemang på den stasjonen vil det bli langt billigere en hun kommer til å få det noen andre steder. Alternativt si som Emil, kjøp fosilbil, el bil er ikke like billig.

Joda, for det å betale mer enn 3000kr pr år for et abo for et selskap som har ett ladepunkt man en skjelden gang har bruk for, det er en god løsning det. Det du sliter med å forstå er at det ikke hjelper hva en tilbyder kan tilby i fastpris, når man er avhengi av et ladenettverk fra 3-4 tilbydere.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 09:51
Jeg har 300 venner, som ser hva det koster å bruke å bruke Fortum å finner det derfor bedre å bruke den sikkre løsningen de bruker i dag. Men det er jo også slik de fleste her på forumet vil ha det. Du får tekste vennina di og si at dersom hun betaler abonemang på den stasjonen vil det bli langt billigere en hun kommer til å få det noen andre steder. Alternativt si som Emil, kjøp fosilbil, el bil er ikke like billig.

Du må være seriøst uheldig med kjøre/ladingen din og/eller ha maks uflaks med plassering av hurtigladere. Ellers har du rett og slett valgt feil bil til kjøringen din og i steden for å innrømme det tar du det ut på et par av landets hurtigladeoperatører.

Med 50-70 mil kjøring på en dag nå om sommeren sliter jeg med å komme opp på kostnader som kan minne om en gjerrig fossilbil, uten andre kostnader medregnet.

Det er jo også alltid en slager å sammenligne dyreste form for elbillading/kjøring med billigste form for fossilkjøring.

Uansett hvor mye jeg hater ArcticRoads sine priser kommer jeg til å lade hos dem 4 ganger i august fordi TOTALSUMMEN på turen  (2x80 mil) uansett blir rimeligere med elbil enn med noen andre alternativer.

mihkku

Sitat fra: sven erik på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:39
Sitat fra: emil på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:05
Løsningen på hurtigladerprisingen på 2.5kr/min er jo enkel: De som synes den er for høy kjører fossilbil til en sansynligvis høyere totalkostnad, men er fornøyde fordi de ikke betaler "overpris" for strømmen. Vi andre får mindre kø på laderen og koser oss med hurtig lading av bil og rimelig kjøring.

Mine til nå siste mil kjørt i dag kostet 50kr i hurtiglading for 80km(*) kjørt. Hurtigladet 10kWh på 20min og brukte 10kWh på strekningen jeg kjørte. Fortsatt rimeligere enn en normal fossilbil før alle andre kostnader er tatt med.

Har ennå tilgode å møte noen på hurtiglader som klager over prisingen på Fortum/GrønnKontakt, men de som klager holder seg vel unna og suser forbi i fossilbil.


(*) Kiwi Brennåsen - Arendal med omkjøring og noen avstikkere. Ladingen var egentlig gratis siden nyoppsatt Kiwi-lader, men det hadde ingenting å si for valget mitt av akkurat den laderen der og da.

jeg holer meg unna  men kjører ikke fosil for jet tenker miljø men kjører tesla  men en må kunne kalkulere  for å tjene penger  det er bedre og tjene  30 kr på  24 biler  altså 720 en å tjene 50 på 5  som blir 250  per dag    driver selv bedrift  og  det og få opp etterspørsel er  viktig for å tjene penger
Syting om prisene til Grønn Kontakt og Fortum skjer nok ikke med det første, men når ladenettverket er bra nok utbygget, så vil nok folk klage på at de ikke har fastpris ;)

Leon

Sitat fra: emil på søndag 28. juni 2015, klokken 11:22
Uansett hvor mye jeg hater ArcticRoads sine priser kommer jeg til å lade hos dem 4 ganger i august fordi TOTALSUMMEN på turen  (2x80 mil) uansett blir rimeligere med elbil enn med noen andre alternativer.

Her har heldigvis AR's siste tilbud, med månedspris for 399 kr uten binding, redusert prisen med over 500 kr, i forhold til 4*240 kr! :D
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: mihkku på søndag 28. juni 2015, klokken 11:32
Syting om prisene til Grønn Kontakt og Fortum skjer nok ikke med det første, men når ladenettverket er bra nok utbygget, så vil nok folk klage på at de ikke har fastpris ;)

Grønn Kontakt har fastpris. 499 kr per mnd, med 12 måneders binding. :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

sølv-pilen

Må si, fantastisk flott av Grønn Kontakt, nesten 6000 kr i året, er jo billigere en hva minutt eller fast prisingen deres er det. Dette liker jeg!! Selv om de er rett over 2000 kr dyrere enn arctic roads som blir fremstilt som de som er dyrest i klassen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 18:22
Må si, fantastisk flott av Grønn Kontakt, nesten 6000 kr i året, er jo billigere en hva minutt eller fast prisingen deres er det. Dette liker jeg!! Selv om de er rett over 2000 kr dyrere enn arctic roads som blir fremstilt som de som er dyrest i klassen.

Hvor mange ladere har GK? Hvor mange ladere har AR? Om AR faktisk klarer å bli enerådende, med en ladsdekkende nett som tar knekken på all konkurranse, blir prisen den samme? Tviler sterkt.

Konkurranse er bra. Binding mot en leverandør kveler konkurranse.

OlavEmil

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 18:22
Må si, fantastisk flott av Grønn Kontakt, nesten 6000 kr i året, er jo billigere en hva minutt eller fast prisingen deres er det. Dette liker jeg!! Selv om de er rett over 2000 kr dyrere enn arctic roads som blir fremstilt som de som er dyrest i klassen.

Eg må berre spørje: Ladar du utelukkande på hurtiglading? Det er ikkje meint som noko kritisk spørsmål, og eg er einig med deg at det til tider er vel store tendensar til heksejakt her, men er det verkeleg slik at du hurtigladar for 5 000 - 10 000 i året?

Sjølv om du tydelegvis gjer det (?), må du då forstå at dette ikkje er normen for elbilistar? Dei som er her inne er truleg overrepresenterte når det gjeld bruk av hurtigladar, mange / dei fleste som har elbil har aldri rørt ein hurtigladar (på grunn av manglande behov, ikkje på grunn av høg minuttpris...).

Sitat fra: sven erik på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:36
2.50 per min er og for dyrt ja de har en efekt avgift  men sa betaler de omtrent 0 for kw  og vor mange kw får dere per min  en leaf far vel 20 kw på 30 min til en kostnad på 75 kr  men de sier at de ikke tjener penger selvklart ikke for de fleste betaler ikke 75 kr for og kjøre 7 eller 8 mil
l så da blir ikke hurtigladerne brukt ofte  men hadde det derimot kosta 35 kr ville det omtrent ladet noen der hele tiden og en ville fordelt efekt avgiften på fler og tjent mer for efekt avgift er fast  og kilovatt prisen er for dem ca 15 øre 15 ganger 20 er 4.5 kr for strømen  selvklart skal det ikke œre gratis men fornuftig pris

Dei fleste betalar jo 75,- for å køyre 7 eller 8 mil. 15kr/l for bensin, 0,7l/mil = 73,50 for 7 mil. Dette er slett ikkje urimeleg pris for hurtiglading heller. Om du driv bedrift sjølv, burde du ha forståing for at straumen er ein ubetydeleg kostnad for dei som driv hurtigladarar.

Og eg ville ikkje hurtiglada eitt minutt meir om prisen var det halve. Eg hurtigladar då ikkje for moro skuld. Om det så var gratis, ville eg hurtiglada det eg hadde hatt behov for, verken meir eller mindre. Eg tvilar sterkt på at dei som no har minuttpris på 2,50 hadde fått større omsetjing med lågare pris.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på søndag 28. juni 2015, klokken 18:27
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 18:22
Må si, fantastisk flott av Grønn Kontakt, nesten 6000 kr i året, er jo billigere en hva minutt eller fast prisingen deres er det. Dette liker jeg!! Selv om de er rett over 2000 kr dyrere enn arctic roads som blir fremstilt som de som er dyrest i klassen.

Hvor mange ladere har GK? Hvor mange ladere har AR? Om AR faktisk klarer å bli enerådende, med en ladsdekkende nett som tar knekken på all konkurranse, blir prisen den samme? Tviler sterkt.

Konkurranse er bra. Binding mot en leverandør kveler konkurranse.
ja godt mulig du har rett... jeg er ingen spåkone og forholder meg til hva som blir sagt i dag. Hvem vet kansje Grønn kontakt koster 10 000 i året etter en prisjustering også? helt uvesentlig. Jeg synes det er flott at Grønn kontakt kan gi en maks pris pr mnd.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: OlavEmil på søndag 28. juni 2015, klokken 19:18
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 18:22
Må si, fantastisk flott av Grønn Kontakt, nesten 6000 kr i året, er jo billigere en hva minutt eller fast prisingen deres er det. Dette liker jeg!! Selv om de er rett over 2000 kr dyrere enn arctic roads som blir fremstilt som de som er dyrest i klassen.

Eg må berre spørje: Ladar du utelukkande på hurtiglading? Det er ikkje meint som noko kritisk spørsmål, og eg er einig med deg at det til tider er vel store tendensar til heksejakt her, men er det verkeleg slik at du hurtigladar for 5 000 - 10 000 i året?

Sjølv om du tydelegvis gjer det (?), må du då forstå at dette ikkje er normen for elbilistar? Dei som er her inne er truleg overrepresenterte når det gjeld bruk av hurtigladar, mange / dei fleste som har elbil har aldri rørt ein hurtigladar (på grunn av manglande behov, ikkje på grunn av høg minuttpris...).

Sitat fra: sven erik på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:36
2.50 per min er og for dyrt ja de har en efekt avgift  men sa betaler de omtrent 0 for kw  og vor mange kw får dere per min  en leaf far vel 20 kw på 30 min til en kostnad på 75 kr  men de sier at de ikke tjener penger selvklart ikke for de fleste betaler ikke 75 kr for og kjøre 7 eller 8 mil
l så da blir ikke hurtigladerne brukt ofte  men hadde det derimot kosta 35 kr ville det omtrent ladet noen der hele tiden og en ville fordelt efekt avgiften på fler og tjent mer for efekt avgift er fast  og kilovatt prisen er for dem ca 15 øre 15 ganger 20 er 4.5 kr for strømen  selvklart skal det ikke œre gratis men fornuftig pris

Dei fleste betalar jo 75,- for å køyre 7 eller 8 mil. 15kr/l for bensin, 0,7l/mil = 73,50 for 7 mil. Dette er slett ikkje urimeleg pris for hurtiglading heller. Om du driv bedrift sjølv, burde du ha forståing for at straumen er ein ubetydeleg kostnad for dei som driv hurtigladarar.

Og eg ville ikkje hurtiglada eitt minutt meir om prisen var det halve. Eg hurtigladar då ikkje for moro skuld. Om det så var gratis, ville eg hurtiglada det eg hadde hatt behov for, verken meir eller mindre. Eg tvilar sterkt på at dei som no har minuttpris på 2,50 hadde fått større omsetjing med lågare pris.
har 4 mil til jobb, ingen lading. Derretter 2 mil for å få lade for å kunne kjøre 8 mil til en annen plass, lader igjen på hurtiglader for å komme hjem igjen, Antall mil er egentlig litt uvesentlig da geografien er av like viktig betyding for kjørelengda her. Jeg kommer ikke utenom hurtiglading. ett par tusen kr i måneden ja. har på det billigeste vært nede i 600 kr i måneden, da hadde jeg ikke mange ladinger heller.

Hvordan og hvilke grunner man har for å bruke hurtiglade nettverket er strengt talt helt uvesentlig. Det ble bygget ut for å bli brukt. Arctic roads ser ut til til å ha forstått dette.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på søndag 28. juni 2015, klokken 19:18
Dei fleste betalar jo 75,- for å køyre 7 eller 8 mil. 15kr/l for bensin, 0,7l/mil = 73,50 for 7 mil. Dette er slett ikkje urimeleg pris for hurtiglading heller.
Nå må du sammenligne likt med likt.
Hurtiglading bruker du på langkjøring.
En tilsvarende bensinbil som kortrekkevidde elbilene bruker nok 0,7 på bykjøring.
Men betydelig mindre på pen langkjøring.

Har tidligere fortalt om min erfaring fra vinteren 2015.
En hurtigladet Leaf måtte jeg fryse i og lusekjøre for å rekke de nødvendige 60km.
Om sommeren hadde jeg muligens kommet dobbelt så langt.
Hurtigladingen kostet NOK 100.

Med ca 9 liter diesel ( mandagspris) hadde jeg kjørt minimum 180 km med en Golf,
Auris eller annen bil sammenlignbar med Leaf.
Med lusekjøring a la Leaf klarer du det sågar med Passat/Avensis & Co.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 19:35
har 4 mil til jobb, ingen lading. Derretter 2 mil for å få lade for å kunne kjøre 8 mil til en annen plass, lader igjen på hurtiglader for å komme hjem igjen, Antall mil er egentlig litt uvesentlig da geografien er av like viktig betyding for kjørelengda her. Jeg kommer ikke utenom hurtiglading. ett par tusen kr i måneden ja. har på det billigeste vært nede i 600 kr i måneden, da hadde jeg ikke mange ladinger heller.

Sitat fra: emil på søndag 28. juni 2015, klokken 11:22
Du må være seriøst uheldig med kjøre/ladingen din og/eller ha maks uflaks med plassering av hurtigladere. Ellers har du rett og slett valgt feil bil til kjøringen din og i steden for å innrømme det tar du det ut på et par av landets hurtigladeoperatører.

I rest my case!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA