Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil Tesla Model S 70D være tilstrekkelig?

Startet av storform, søndag 02. august 2015, klokken 16:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-E på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:07
Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:27
Men av 1600 innlegg i tråden om feil, så er det bare en brøkdel som koker ned til konkret antal bileiere med problem.
Nå har jeg sett gjennom de 100 første postene i "feil og mangler-tråden".
57% av disse inneholder feil, og er meldt av 21 forskjellige forumdeltagere.

Er raten konsistent, er det altså nesten 1000 feilmeldinger i tråden så langt.
Og i tillegg kommer alle de som ikke har meldt inn feilene, enten fordi de ikke er på forumet, eller ikke gidder å skrive om feilene.
OG alle de feilene som fremkommer av andre tråder, og nødvendig vis ikke er skrevet om i "feil og mangler-tråden".

Jeg tror feilraten er MYE større enn mange her inne er klar over.

Og hva er raten om du leser de siste 3-5 sidene? Dvs fersk info?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:27
Sitat fra: Sven-E på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:07
Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:27
Men av 1600 innlegg i tråden om feil, så er det bare en brøkdel som koker ned til konkret antal bileiere med problem.
Nå har jeg sett gjennom de 100 første postene i "feil og mangler-tråden".
57% av disse inneholder feil, og er meldt av 21 forskjellige forumdeltagere.

Er raten konsistent, er det altså nesten 1000 feilmeldinger i tråden så langt.
Og i tillegg kommer alle de som ikke har meldt inn feilene, enten fordi de ikke er på forumet, eller ikke gidder å skrive om feilene.
OG alle de feilene som fremkommer av andre tråder, og nødvendig vis ikke er skrevet om i "feil og mangler-tråden".

Jeg tror feilraten er MYE større enn mange her inne er klar over.

Og hva er raten om du leser de siste 3-5 sidene? Dvs fersk info?

Ja, det er nok mer interessant. I starten var det en masse feil som vi aldri hører noe om lengre, så mye har de nok fått fikset i produksjonen. F.eks dårlige karosseritilpasninger, skjeve kromlister og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:25
Jeg tror poenget med å trekke inn Vag diesel var at VAG har holdt på lenge, men klarte allikevel å lage tidenes drittmotor.

Tidenes drittmotor?
Feilprosenten tenker du da på?
Da tenker jeg Tesla til de grader har overtatt den tronen, med noe som ser ut som nær 100% utskifting av motorer før bilene har rundet to år...

Dennis

Selve motoren holdt vel greit :P Går uansett ned i historien som tidenes drittdrivlinje.

Øyvind.h

#49
Sitat fra: sangiovese på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:25
Jeg tror poenget med å trekke inn Vag diesel var at VAG har holdt på lenge, men klarte allikevel å lage tidenes drittmotor.

Tidenes drittmotor?
Feilprosenten tenker du da på?
Da tenker jeg Tesla til de grader har overtatt den tronen, med noe som ser ut som nær 100% utskifting av motorer før bilene har rundet to år...
Du ser vel forskjell på det som skjer med VAG-motoren som her diskuteres og det som skjer med motoren i Model S? Eller ønsker du en beskrivelse av hva som feiler og konsekvensen på hver av dem?
Jeg er uansett ikke uenig i at Model S har/har hatt er problem, og at det at problemer oppstår er en skuffelse. For meg medførte det at de byttet motoren på ordinær 20k service. Så får vi se ila 2015 om jeg har fått en motor med forbedret kraftoverføring.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 30. juni 2015, klokken 14:31
Selve motoren holdt vel greit :P Går uansett ned i historien som tidenes drittdrivlinje.
Ja at de har feildimensjonert den koblingen blir dyrt. Rart Tesla klarte å gjøre en slik rådyr tabbe. Ideen med liten elmotor med høy peak er jo genial, og det burde ikke være vanskelig å teste komplett drivlinje i stort omgang flere hundre tusen km før bilene slippes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Joachim@sancon.no

Selv har jeg hatt min s85d i 3mnd nå og er storfornøyd. Har dugg i de små baklyktene, og ergrer meg over at det ikke er koppholder i baksetet til ungene og 12v uttak i trunk.

Kjørte de siste 12milene på 120w/h. Dombås til Tretten. Dette gir vel en kost på ca 10kr..

Tviler på jeg noen gang kommer til å kjøpe en dyrere fossil bil igjen...

Kjempe fornøyd...



Diravi

Jeg skal ikke mene noe bastant om feilraten på Tesla, men til sammenligning: To år gammel Volvo V40, kjørt 43000, byttet bakre venstre dørlås (nøkkelfri) to ganger på under ett år; kjent feil sier Volvo, men akkurat som Tesla greide tydeligvis heller ikke de å forbedre patentet på byttedeler. Nå funker ikke nøkkelfri lås på førerdør, så det blir en ny tur inn på verksted. Straks etter at bilen var ny hoppet det av en fjær i giroverføringen slik at bilen bare kunne settes i første, andre og revers og måtte inn til Volvo på bergingsbil. Andre eiere har hatt problemer med lakk som slipper på støtfangere. Dette fra et etablert merke.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

AreLib

Min har ikke vært feilfri heller, men nå hadde jeg ikke store tanker om feilfri amerikaner fra fersk produsent da jeg bestilte. Etter 52k km nå er jeg fornøyd med bilen samlet sett. Å forvente superb kvalitet og problemfritt bilhold fra fersk produsent er litt som å forvente at nissen kommer ned pipa til jul.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

cirys1

Sitat fra: Diravi på onsdag 01. juli 2015, klokken 00:29
Jeg skal ikke mene noe bastant om feilraten på Tesla, men til sammenligning: To år gammel Volvo V40, kjørt 43000, byttet bakre venstre dørlås (nøkkelfri) to ganger på under ett år; kjent feil sier Volvo, men akkurat som Tesla greide tydeligvis heller ikke de å forbedre patentet på byttedeler. Nå funker ikke nøkkelfri lås på førerdør, så det blir en ny tur inn på verksted. Straks etter at bilen var ny hoppet det av en fjær i giroverføringen slik at bilen bare kunne settes i første, andre og revers og måtte inn til Volvo på bergingsbil. Andre eiere har hatt problemer med lakk som slipper på støtfangere. Dette fra et etablert merke.

Volvo har 15 andre bi-merker.. Tesla har 1, 1 plattform bør være enklere og få ned feilrate på.
Får TMX like stor feilrate som TMS så kan det bli et alvorlig problem for Tesla, men det skal godt gjøres siden den også får mange av de samme komponentene.

ToWalkOrDrive

Lurer litt på disse undersøkelsene om hvor fornøyd man er. De første 4 månedene man eier bilen må jo folk være svært fornøyde. Da har det jo ikke hatt tid til å skje så mye. Og bilen er jo veldig kjekk å kjøre, har god plass, er ganske rimelig i et TCO-perspektiv (ser man bort fra forventede verkstedsregninger etter 5 års eie, som en gjerne øker anslaget på etter hvert).

Hvis en skal få et gyldig resultat av en slik spørreundersøkelse må en begrense svarene til de som har eid bilen i mer enn 2 år.....men så kan en si at bilene som selges nå ikke er like, fordi en del av bugsene er fikset, slik at hvis du kjøper en bil i dag så er den ikke lik den de kjøpte for mer enn 2 år siden....så da er ikke utvalget gyldig for å gi svar på hva du kjøper i dag heller....og ingen vet hva som skjer når bilen er 5 år.....eller 8 år....

Og er det egne undersøkelser for norske brukere? Vet vi svaret på det? Regner med at de i California ikke sliter så mye med baklykter som er akvarium, bakluker som lekker pga lyktene, vinduer som ripes opp av dårlige pakninger (med mindre det kun er vindusheis som forårsaker det) osv.

En kan med stor sikkerhet si at kvaliteten er dårligere enn f.eks. Toyota, ettersom verkstedene er stappa fulle, forumene er fulle, mens antall biler totalt solgt er relativt lave. Verkstedene til Toyota reparerer tross alt mye biler som kan være 5-20 år gamle som tar mye kapasitet. De har veldig mange slitedeler som må skiftes. For at forholdstallet skulle vært likt måtte en vel hatt 200 fulle Toyota-verksted i Oslo....hvis deler ryker like mye på Toyota....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:33
Lurer litt på disse undersøkelsene om hvor fornøyd man er. De første 4 månedene man eier bilen må jo folk være svært fornøyde. Da har det jo ikke hatt tid til å skje så mye. Og bilen er jo veldig kjekk å kjøre, har god plass, er ganske rimelig i et TCO-perspektiv (ser man bort fra forventede verkstedsregninger etter 5 års eie, som en gjerne øker anslaget på etter hvert).

Hvis en skal få et gyldig resultat av en slik spørreundersøkelse må en begrense svarene til de som har eid bilen i mer enn 2 år.....men så kan en si at bilene som selges nå ikke er like, fordi en del av bugsene er fikset, slik at hvis du kjøper en bil i dag så er den ikke lik den de kjøpte for mer enn 2 år siden....så da er ikke utvalget gyldig for å gi svar på hva du kjøper i dag heller....og ingen vet hva som skjer når bilen er 5 år.....eller 8 år....

Det er ingen i Norge som har eid TMS mer enn 2 år. De første ble levert i august 2013. Jeg fikk min i september o er like fornøyd med den nå som da den var ny :) Etter at DU ble byttet (som på alle de andre tidlige bilene) har det ikke vært noe mer krøll med den. Jeg sitter altså ikke å venter på verkstedtime. Må dog bestille time til 60k service snart, siden bilen passerer 60k om 4-5 måneder ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:33
Lurer litt på disse undersøkelsene om hvor fornøyd man er. De første 4 månedene man eier bilen må jo folk være svært fornøyde. Da har det jo ikke hatt tid til å skje så mye. Og bilen er jo veldig kjekk å kjøre, har god plass, er ganske rimelig i et TCO-perspektiv (ser man bort fra forventede verkstedsregninger etter 5 års eie, som en gjerne øker anslaget på etter hvert).

Hvis en skal få et gyldig resultat av en slik spørreundersøkelse må en begrense svarene til de som har eid bilen i mer enn 2 år.....men så kan en si at bilene som selges nå ikke er like, fordi en del av bugsene er fikset, slik at hvis du kjøper en bil i dag så er den ikke lik den de kjøpte for mer enn 2 år siden....så da er ikke utvalget gyldig for å gi svar på hva du kjøper i dag heller....og ingen vet hva som skjer når bilen er 5 år.....eller 8 år....

Det er ingen i Norge som har eid TMS mer enn 2 år. De første ble levert i august 2013. Jeg fikk min i september o er like fornøyd med den nå som da den var ny :) Etter at DU ble byttet (som på alle de andre tidlige bilene) har det ikke vært noe mer krøll med den. Jeg sitter altså ikke å venter på verkstedtime. Må dog bestille time til 60k service snart, siden bilen passerer 60k om 4-5 måneder ;)

Ja, da må en vente til september før en tar en spørreundersøkelse  :)
Jeg har hatt 85S i akkurat 1 år, og har vært 5 ganger på verksted for garantiarbeid. Men er ganske fornøyd likevel. Men skeptisk for fremtiden. Tesla burde tatt biler i innbytte, så hadde det vært enklere å kvitte seg med biler som aldri blir helt friskmeldte før noe nytt dukker opp, så slipper en at kjøperen kommer tilbake og sier at det burde du visst da du solgte osv, men går gjerne an å ta NAF-test før en selger privat?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Muffinman

Det er ikke noe problem for meg å kjøre rundt med litt rusk bare jeg vet det blir ordnet til slutt. Men det blir et lite mareritt hvis bilen må selges. Det er ikke enkelt med synlige/merkbare mangler, spesielt hvis man begrunner at det ikke er ordnet med at det tar inntil et halvår å få time.

Øyvind.h

Den spesifikke norske TNS gallup undersøkelsen var helt i tråd med utenlandske undersøkelser. Eierne er eksepsjonelt fornøyde, på tross av småbugs. Ingen andre biler er i nærheten. Ikke uventet ettersom overgangen fra fossil til el er enorm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Tenker samme sak.. Greit nå innen bilen er 5 år men hva etterpå ? Fortsetter det slik med små feil så kan tesla eierskapet bli en økonomisk mareritt ... og da hjelper det ikke med hvor mye man sparer på drivstoff ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA