Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen (Arna) til Mikkelparken

Startet av Helgji, søndag 02. august 2015, klokken 03:55

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Det er temmelig stor forskjell i hyppighet og kostnad på periodeservice på biltypene.
Rår til å sammenligne litt her. Og godta ikke uforpliktende prat fra selger.
Be om skriftlig oppstilling for eksempelvis de første 100K km.
Får du ikke det, løp bort uten å kjøpe!

Det er ikke uten grunn Kia og Hyandai scorer elendig på AutoIndex til tross for sine 7-års garantier.
Heller ikke  at BMW scorer blant de aller beste.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

#16
Kjøp en billig Tesla med finansiering på huset f.eks denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60526573&sort=2&make=0.8078&ref=fas
Da kan du slappe av og cruise inn på jobb  i 139km/t om du har dårlig tid og ha masse strøm uten å bekymre deg for å måte lade. Denne er billigst på finn og er fullstendig fullspekket med alt utstyr inkl. dobbeltlader utvidt HIFI med DAB etc etc tom Solfilm på bakrutene. Med den billige renten som er nå koster ikke dette særlig mer. Dette er en bil du kan bruke til hytta og overalt. Du må huske på at såpass mye kjøring som du har foran deg vil dette gi litt marginal batterikapasitet, så når du kommer hjem fra jobb kan ikke uten videre ta elbilen til butikken eller stikke en liten omvei innom noen venner på vei hjem fra jobb. Dette er ufleksibelt og som du blir lei av og kanskje vil angre på. Med å velge en billig Tesla blir du ihvertfall superfornøyd.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

iGolf

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 28. juni 2015, klokken 23:21
Kjøp en billig Tesla med finansiering på huset f.eks denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60526573&sort=2&make=0.8078&ref=fas
Da kan du slappe av og cruise inn på jobb  i 139km/t om du har dårlig tid og ha masse strøm uten å bekymre deg for å måte lade. Denne er billigst på finn og er fullstendig fullspekket med alt utstyr inkl. dobbeltlader utvidt HIFI med DAB etc etc tom Solfilm på bakrutene. Med den billige renten som er nå koster ikke dette særlig mer. Dette er en bil du kan bruke til hytta og overalt. Du må huske på at såpass mye kjøring som du har foran deg vil dette gi litt marginal batterikapasitet, så når du kommer hjem fra jobb kan ikke uten videre ta elbilen til butikken eller stikke en liten omvei innom noen venner på vei hjem fra jobb. Dette er ufleksibelt og som du blir lei av og kanskje vil angre på. Med å velge en billig Tesla blir du ihvertfall superfornøyd.

Endelig en teslaeier som tør å promotere 8)

iGolf

Jeg personlig ville vurdert tesla om du har råd. Har du ikke råd så ville jeg vurdert en e-golf. Alt handler om kjørestil og dette blir alle god på etter en stund bak rattet på en elbil.

Lykke til med valget. Velg en bil som skårer bra på tester, det gjør e-golfen ;D

eivhelle

Jeg tror man fint kan klare denne distansen enten man velger Golf,Leaf, I3, Soul, Zoe eller Mercedes B. Om sommeren kan man omtrent kjøre tur/retur uten lading litt avhengig av hvor økonomisk man kjører.

Man vil ha noen få dager hver vinteren med elendig føre der kjørelengden blir kraftig redusert, men da har man mulighet for å stikke innom en hurtiglader på veien for å sikre at man kommer helt frem. Derfor vil jeg være litt forsiktig med å anbefale biler uten mulighet for hurtiglading. Det er hurtigladere både i Drammen og Holmestrand som ligger greit plassert på denne ruten i tilfelle man trenger det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: eivhelle på søndag 05. juli 2015, klokken 00:03
Jeg tror man fint kan klare denne distansen enten man velger Golf,Leaf, I3, Soul, Zoe eller Mercedes B. Om sommeren kan man omtrent kjøre tur/retur uten lading litt avhengig av hvor økonomisk man kjører.
..
Jeg er strekt uenig i dette.
1) Ingen elbiler er i nærheten av NEDC rekkevidde, dette er en konkurranse om hvem som klare å jukse mest for å oppnå et teoretisk testresultat.
2) Batterier blir gradvis svekket. Hvis man ikke har tenkt å bytte elbil hvert år så må man planlegge å kunne bruke bilen også når kapasiteten er noe redusert
3) De fleste produsenter anbefaler at man ikke lader til mer enn f.eks. 80% for å dempe svekkelse av batterikapasitet.

Det betyr at man bør velge en elbil som klarer distansen med ca 75% av realistisk rekkevidde når bilen er ny.
Realistisk kjørelengde kan man finne ved å teste ulike modeller på aktuell kjørestrekning under noenlunde samme forhold. Jeg har selv testet nesten alle elbiler på markedet på min faste reiserute fra hjem til jobb, ca 50km hver vei under krevende topografiske forhold.
Min konklusjon er at utenom Tesla er det bare Soul og MB jeg ville vært sikker på ville klare kjøreruten t/r uten lading om vinteren med også etter 3-4 år og 100.000km på telleren.
Litt usikker på Zoe og i3, men definitivt ikke Leaf (verken 2011 eller 2015mod) eller eGolf. Har ikke testet siste Zoe, men synes det er synd at de på samme måte som Nissan nå bare bruker en oppskrytt NEDC kjørelengde jeg ikke har tro på. Jeg har ingen tro på at nye Zoe har lengre rekkevidde enn Soul og MB før jeg har håndfaste bevis ;)

eivhelle

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:57

1) Ingen elbiler er i nærheten av NEDC rekkevidde, dette er en konkurranse om hvem som klare å jukse mest for å oppnå et teoretisk testresultat.

Jeg er enig at NEDC rekkevidden i stor grad er juks. For e-golf baserer den seg på at man har et batteri på 24.2KWh og et forbruk på 12.7 KWh/100 km som tilsvarer 190 km rekkevidde.

Å klare 12.7 KWh/100km er ingen problemer på en fin sommerdag med 20 grader. Jeg har selv kjørt distansen Horten-Drammen t/r på 11.3KWh/100km. Men siden man bare har tilgang til 21.5KWh av den totale kapasiteten på 24.2KWh, vil 12.7kWh/100km gi en reell rekkevidde på 169 km under gode forhold og ikke 190 km slik VW oppgir.

En e-golf med VP vil fint kunne klare 100Km rekkevidde på de fleste dagene i året med en fornuftig kjørestil. Strekningen Tønsberg -Asker er i typisk kystklima hvor det sjelden er spesielt kaldt om vinteren. Og som regel er motorveien fri for snø.

Hvis en skal sette en typisk kortdistanse elbil opp mot en Tesla vil det også være et økonomisk spørsmål. En Tesla vil være mye dyrere enn alternativene, så man kan omtrent bytte bil hvert år og likevel komme langt rimeligere ut av det. Og om to år vil man ha langt bedre utvalg av elbiler med bra rekkevidde til en fornuftig pris.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA