Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen (Arna) til Mikkelparken

Startet av Helgji, søndag 02. august 2015, klokken 03:55

« forrige - neste »

Helgji

Hei,

Har vært trofast pendler med NSB i mange år mellom Tønsberg og Asker. Men fant ved siste månedskortbetaling ut at kostanden blir nesten den samme som å anskaffe elbil. Fordeler og ulemper med alt, men for å vurdere dette mer seriøst, ønsker jeg å lytte til de med erfaring:

Jeg planlegger altså å kjøre ca 80km hver vei, daglig 160km. Normal kjørerute vil vesentlig være på E18 fra Tønsberg til Asker. Fartsgrense er ca 100km/t. Per i dag er det er lademulighet på jobben i Asker.

Er det noen som har erfaring med å pendle med elbil denne strekningen:
Hvilke biler ville dere anbefale?
Ser en del biler har oppført f.eks. 180km, men at under andre forhold kan droppe til 100km. Vil motorvei 100km/t tilsi et slikt typisk fall?
Hva med kjøring om vinteren?

Har sett litt på VW e-golf og Kia Soul.
Tesla er i dag betraktelig dyrere enn tog.

Hvilke nye biler (med bedre batterikapasitet) kommer snart?

På forhånd takk!

grorudklovnen

Kia Soul bør nok være mest aktuell med mindre du har råd til Tesla. De andre elbilene har for lite batteri til å kunne garantere 80 km en vei uten å lade på de kaldeste dagene.

Gliderman

Hei
Jeg kjører daglig Holmestrand - Økern, ca 83km hver vei. Lader på jobb.
Følger jeg trafikken nå, har jeg rundt 30% igjen, ligger jeg rundt 100 inn til Asker har jeg +/- 40% igjen. I vinter lå jeg i mellom 90 og hundre, avhengig av vær og føre. Endte da med fra 15% igjen og oppover. Hater å fryse, så jeg hadde selvfølgelig varme i bilen. Jeg blir nok noe hjulpet av lavere hastighet fra fra Asker og kø ut til Asker på vei hjem, men Leaf funker.
Mine erfaringer med Leaf: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18878.0.html

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Helgji


Helgji

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 26. juni 2015, klokken 00:46
Kia Soul bør nok være mest aktuell med mindre du har råd til Tesla. De andre elbilene har for lite batteri til å kunne garantere 80 km en vei uten å lade på de kaldeste dagene.
Takk, Grorudkloven, ser på f.eks. http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge at Kia har maks rekkevidde lenger enn f.eks. e-golf, men minimum er mindre enn e-golf...

OlavEmil

Trur ikkje du skal hengje deg mykje opp i "minimumsrekkjevidde". Det skal sikkert vere mogleg å presse alle elbilane ned i 5 mil, om du går inn for det.

80km går greitt med alle bilane på marknaden (kanskje med unntak av trilling ved svært ugunstige forhold). Passar du på å få hurtigladar på bilen, er du uansett sikra om du av ein eller annan grunn skulle slite ein veldig sjeldan gong innimellom (20 minus og 30cm snøslaps på E18).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Helgji

Takker, OlavEmil,

Som novice på elbil: "Passar du på å få hurtigladar på bilen", er dette tilleggsutstyr, eller følger det med f.eks. på Kia Soul, VW egolf og Leaf? Vil anta at å bruke hurtiglader, krever mer enn 16A kontakt også, ikke sant?

OlavEmil

Hurtiglading er standard på dei fleste, men Renault har valgt å fjerne den frå Zoe, og Mercedes og Ford droppa å ta det med då dei lagde elbilane sine.

Hurtiglading gjer du ved eigne hurtigladestasjonar langs vegen. På stasjonen er det fastmontert kontakt som du set inn i din bil. Du treng ikkje å ha med deg noko utstyr for å hurtiglade. Hurtiglading kostar pengar, og tek (litt) tid, så det blir kun når du treng det. Men om det skulle skje noko, som at ladaren på jobben sluttar å verke halvvegs gjennom ladinga, eller du skulle ha eit absurd høgt forbruk ein dag, så kjem du langt med ein timinutters stopp og ein liten femtilapp :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Helgji

Takk OlavEmil. Så Mercedes og Ford er dårlige alternative for lading underveis skjønner jeg.

CitB59EL

Har selv B klasse på tross av hurtig lader. Har også en Berlingo El med hurtiglader. Det viktigste for meg på hovedbilen er rekkevidde. Her er B klassen god og en god del bedre enn f.eks leaf så fremt en klarer å kjøre B klassen økonomisk og ikke bruker all effekten som straffer seg.
Dette er ren fysikk bilen er tung men har mest tilgjengelig batteri utenom Tesla. Den har 28 Kw evt 33.6 batteri(rangemode) mens Berlingo min har f.eks 22,8 Kw og leaf 21.2 Kw golf 24 Kw, Zoe 23.2 Kw og Kia 27 Kw. Har du mer Kw så kommer du lengre på en gitt strekning så fremt du klarer å holde forbruket noenlunde likt. 

Bruker selv dette programmet for beregning. http://www.jurassictest.ch/GR/ Her kan du ser flere biler på en gitt strekning og se hva som kommer lengst. Det gir en bra pekepinn! Kjører du slide mot 7-10 på sport så har en litt å gå på.

Helgji

Takk, CitB59EL, dette var en interessant link. Ut i fra denne er det uaktuelt å kjøre Kia eller BMW fra Tønsberg til Asker på E18. Kan dette virkelig være tilfellet? Er det så forskjellig i forhold til fart på bilene, eller kan det være at det er forskjellig statistikk som forvrenger bildet noe?

Spurt på en annen måte, noen som har prøvd å kjøre 81km i 100km/t med Kia Soul eller BMW i3?

OlavEmil

Det er jo alvorleg grov feil på batteristorleiken på både BMW og Kia på den sida. Kia blir oppgitt til 14kWh batteri, medan BMWen berre har fått tildelt 12kWh. Begge har vel det dobbelte i verkelegheita. Med andre ord, dobbel rekkjevidde av det som blir oppgitt her.

Mercedesen er tildelt 28,8kWh. Stemmer vel bra. Håpar ikkje folk brukar denne sida aktivt når dei vel bil, dette er jo absurd. (har ikkje sjekka korleis det ser ut med fleire bilar, men når to av dei mest populære bilane har så grove feil, tyder det ikkje på veldig god kvalitetskontroll...)

Helgji: Både BMWen og Kiaen klarar dette strekket 499 av 500 dagar. Kiaen kan til og med klare tur - retur på ein fin somardag med økonomisk køyring.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Helgji


Trekkoppbil

Kjørestilen avgjør.
I jevn fart på motorveien er det hastighet og aerodynamikk som avgjør forbruket. Er du hard på gassen opp Lierbakkene, så vil den indre motstanden telle, da det kan bli vesentlig energitap og varme batterier der.

Skal man kjøre en klumpete bil på motorveien, så er det nok minimumsrekkevidde som er interressant å se på. Er det noen her som har erfaring med Soul i høye hastigheter?

Med Leafen kom jeg ned i 4 km/kWt en gang på E18. Det var nok under litt vanskelige forhold. 5km/kWt kan man nok ofte komme ned i, uten at jeg har fulgt så mye med på motorveikjøring.

2016 Leaf kan være noe å vurdere om man vil ha aerodynamikk og batterikapasitet. Men jeg har ikke lyst til å kjøre Leaf om jeg skulle komme i noen ulykke i høy hastighet.

Ellers bør man se på verdifall. Enkelte el-biler har nok et fall på 40 000 -50 000kr pr år.  Man kan reise langt med El-tog for de penga. Det er heller ikke så mye dekkslitasje på toget.  Man kan også kjøpe seg en billig usa-bil, om man vil prøve å unngå stort verditap.

OlavEmil

Folk har ein tendens til å anbefale det dei sjølv har her på forumet (og elles), og eg er vel ikkje noko unntak. Så eg kan varmt anbefale Kiaen :P . Særleg om det er den du eigentleg vil ha. Kona brukar vår til jobbpendling, 13 mil kvar veg, så vi veit at han duger til denslags. Rettnok er ikkje dette på motorveg, men mykje 80 og utan tanke for økonomikøyring. Ho har då rundt 30% att når ho kjem fram.

Det er ting som tyder på at Kia har fått opp farten på produksjonen (mange som får bilane sine om dagen), så det er ikkje sikkert ventetida er så lang som dei av oss som bestilte i fjor haust har opplevd. Ta ein tur og høyr med næraste Kiaforhandlar :) .

Sjølv håpar vi vi får vår Kia nummer to i løpet av ikkje altfor lang tid. Nummer ein var bruktimportert frå Tyskland, kjøpt på finn. Vi er supernøgde med den etter to månaders hard bruk!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA