Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God Jul

Startet av SAXOBOY, tirsdag 22. desember 2009, klokken 14:30

« forrige - neste »

SAXOBOY

Hei

Jeg er i gang med å bygge om batteriene og laderen i en C Saxo. Jeg går nå for LiFePo4.
Jeg kunne tenke meg å bruke Saxo sin orginale strømmåler i dashbordet, er dette mulig? Jeg har hørt snakk om at noen har fått det til, men aner ikke hvordan. Jeg ville vært svært takknemlig om en kunne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det. (altså ønsker jeg å bruke måleren som er rett ved siden av speedermeteret.)

Håper på raskt og vettuge svar

Stig
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

PLUTO

Jeg mener å ha hørt at Anton Beck i Danmark vet hvordan. Her i sør kjører det noen Lithium PSA biler uten at den måleren virker. De har da byttet lader i disse bilene. Julle i Sverige lager en styringsenhet som "lurer" bilens gamle BMS slik at man kan benytte bilens originale lader (Renault). Med denne løsning fungerer alle instrumenter selv om batteriene er byttet ut til Lithium.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#2
Er det den løsningen du skal benytte i Clioen Pluto?

Strømmåleren pleie å være en voltmeter med signal fra Hall Effekt enhet rundt en av de batteriledninger. Det er spørsmål å finne riktig Hall Efekt måler. Med lab strømforsyner kan du finne ut følsomhet av Saxo strømmåleren.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: SAXOBOY på lørdag 21. november 2009, klokken 01:17
..(altså ønsker jeg å bruke måleren som er rett ved siden av speedermeteret.)
Et lite spørsmål for å unngå misforståelser. Ref. dette bildet på elbilwiki
Er det Økonomimåleren eller Energimåleren vi snakker om ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SAXOBOY

Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Jeg vil tro at dersom en kobler den nye laderen slik at den lader gjennom hurtiglader kanalen i kontrollboksen vil computeren registrere ladestrømmen, men:
Energimåleren styres av en computer. Denne måler strøm (ampertimer) ut og inn av batteriet, og tar hensyn til batteriets kapasitet, virkningsgrad (at en ikke får like mye ut som det en putter inn), antatt selvutlading basert på erfaring med den aktuelle batteritypen etc.
Computeren har derfor flrere parametere som beskriver batteriet og som må endres dersom en skal få et nogen lunde riktig «Enrgi nivå måler», så det krever vell noe på softwaresiden eller hur?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SAXOBOY

Hei, takker for svar.

Jeg syntes resonementet ditt virker klokt. Spørs om ikke disse delene er såpass tilpasset hverandre, at det må noen software endringer til... ::)

Jeg er ikke så inni dette, og må spørre litt dumt: Er dette noe som kan programmeres, eller er dette datakort som lages til dette, og som må kjøpes?

nygegynneren
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

El rayo

#8
Sitat fra: Ken på lørdag 21. november 2009, klokken 11:59
Strømmåleren pleie å være en voltmeter
Tror vi tenker på energimåleren. Det er nok lenge siden det var vanlig på fabrikkbygde elbiler. Voltmeter brukes i forbindelse med en shunt-motstand til å føle batteristrømmen.

I Th!nk classic er viserne i både speedometeret og energimeteret styrt av hver sin step-motor.
Edit: slettet forklaring av virkemåte. Se RAV4EV sitt innlegg #11.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Saxoboy sa strømmåler men mente energimåler. Grønn/ gul/rød viseren er en strømåler fra Hall effekt dings.
I noen Think kan energimåler være litt bråkete med tikk-tikk fra steppermotor.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

SAXOBOY

Obs, ... jeg sa nok feil der ja, men uansett er det tydeligvis et vanskelig spørsmål å gi et klart svar på. Jeg har også spurt på svensk forumside, og ingen kan gi noe svar der heller. Men som de sier, ...den som venter på noe godt... ;)

Saxoboy
Citroen saxo -99, med nye LiFePo4 batterier.

Rav4_EV

Think sitt kapasitetmeter er styrt med PWM ( Pulsbredde), mens PSA bruker frekvens.
Dermed er det bare å mate instrumentet med den rette informasjon.

Men det virker på meg som du ikke har noe system som kan rapportere batteriets kapasitet, og dermed ingenting du kan "mate" instrumentet med.

Et godt batteriovervåkingssystem følger med på batteriets bruk, og kan ganske nøyaktig signal til en "tankmåler".

Du må nesten beskrive mer hva du har tenkt til å gjøre.
Skal du bare sette inn noen Lithium-ion celler der Ni-Cd batteriet har stått har du noen store utfordringer.
Lithium-ion batterier har et spenningsområde som ikke må avvikes. f.eks. 2-3,8 volt.
Dette gjelder hver eneste celle, ikke hele batteriet samlet.

Elektronikken i PSA bilene er et enkelt batteriovervåkingsystem beregnet for Ni-Cd, og har ikke de funksjoner som kreves for et batteriovervåkingsystem for lithium-ion.
Det er mulig å endre parametere, men du kan aldri overvåke den enkelte celle.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Boogie

Det beste og enkleste er som RAV4 sier å bruke det BMS som du bruker til å overvåke batteriene til å levere denne informasjonen til instrumentet.
Dette er ikke vanskelig.
Den andre varianten er jo også nevnt her: lad gjennom hurtigladekablene, og Ah vil bli registrert. Men dette er det vanskelig å få riktig. Mye pga NiCd krever overlading, så nullig av meteret vil være ved fullading.
LIFEPO blir ikke overladet.

Har ikke prøvet det siste, men vil tro at metert vil vandre etter en stund.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: SAXOBOY på tirsdag 24. november 2009, klokken 21:47
Men som de sier, ...den som venter på noe godt... ;)

Personlig har jeg hørt at  "Den som har ventet forgjeves, har ikke ventet lenge nok", men ... ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA