Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over linker man kan bruke for å få 10000kr i rabatt når man bestiller

Startet av r3xr0th, lørdag 01. august 2015, klokken 20:22

« forrige - neste »

r3xr0th

Hei, og hå! Jeg vil starte med å takke alle dere som velger å lese denne posten og spesielt dere som tar dere tid til å hjelpe meg på vei.

Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for å kjøpe en el-bil, men jeg har kommet opp med et par "problemer" som jeg ønsker å få deres input på.

1) Jeg har satt et tak på 300 000 siden det vil utgjøre minimal forskjell fra min fossilbil i utgifter pr.år. Jeg har tittet en del på BMW i3, E-Golf, og Kia Soul. Det som er viktig for meg er egentlig kjøreglede, mulighet for hurtiglader, komfor, og service/standar. Så langt så heller jeg i mot BMW i3, men er åpen for forslag. har ikke behov for mer enn 2 personer og lite last i bilen.

2) Jeg bor i blokk med litt ymse parkeringsmuligheter, står på liste for garasje og biloppstillingsplass. Så muligheten til å lade er litt så som så, kan man evt trekke ledning ifra vindue/veranda dersom det trengs? Jeg har mulighet til å lade på jobb så og si hver eneste dag, vil dette evt være nok?

3) Kjører omtrent 9km hver vei til jobb, maks 22km+13km mtp at jeg muligens bare får ladet på jobb - vil dette gå bra?

4) Noe spesielt dere vil legge ved av info/anbefalinger?

Tusen takk for all hjelp!

Asarin

Har du tittet på Zoe fra Renault? De har visst best kjørelengde av de små elbilene, sies det. Samt de har avtale med Fortum med gratis lading i 1 år. Bilen er liten, men ikke mini (slik som trillingene) - og om du liker størrelsen på en i3 så kanskje Zoe også er OK?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

OlavEmil

1) BMWen er nok heilt klart best på køyreglede, men kjem dårlegast ut på rekkjevidde. Ut frå din bruk ser det ikkje ut til at du er avhengig av rekkjevidde i det daglege, og han har hurtigladar for dei gongane du skulle trenge det.

Merk at BMWen er den dyraste av dei tre. Eg ser folk skriv at dei har ein eller annan kampanje, mogleg du kan få han for under 300 000,- no.

2 / 3) Til denne bruken vil det vere meir enn godt nok å lade på jobb. Du kan nok klare deg fint med å stå over lading både ein og to dagar, om du innimellom av ein eller annan grunn ikkje får lada på jobb.

Lading med skøyteleidning gjennom vindauget er ikkje optimalt, men det går om du må. Vi måtte gjere det før vi fekk montert utvendig stikkontakt heime. Du bør nok avgrense det til eit minimum / kun i nødsfall, tvilar på at burettslaget (eller korleis ein blokk no funkar) vil setje særleg pris på det :) .

4) Alle vil anbefale den bilen dei sjølv har. Eg vil t.d. anbefale Kiaen. Til ditt bruk vil nok alle elbilane som er å få kjøpt vere meir enn godt nok. Kjøp akkurat den du likar best, som du har råd til :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

r3xr0th

Tusen takk for raskt svar, ja jeg regner med at stikkontakt igjennom vinduet/veranda ikke var helt optimalt, er det skadelig for bilen?

Vil dere si det er best å kjøpe en helt ny bil eller feks. en 2014, la oss si BMW I3 fulstappet med utstyr til 285 000,-

Jeg skal titte på Zoe : ) Takk for info!

Mtp kjørelengde så har jeg fortstått (mulig feil) at det skilles med svært få KM i praksis, i hvert fall BMW/WV/Leaf mulig KIAen stikker seg ut litt mer, men jeg har ikke helt klart å forstå hvor mye det er i praksis.

Gliderman

I praksis er det, som du skriver, minimal forskjell mellom BMW /VW og Leaf. Kia og Zoe går vel noe lenger. Kikk litt rundt på forumet om lading av Zoe, den er ikke begeistret for det norske IT nettet.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Asarin

Sitat fra: Gliderman på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:04
I praksis er det, som du skriver, minimal forskjell mellom BMW /VW og Leaf. Kia og Zoe går vel noe lenger. Kikk litt rundt på forumet om lading av Zoe, den er ikke begeistret for det norske IT nettet.

Mvh
Svein Erik

Selv med den nye 22-laderen?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Ferry

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:43
1) BMWen er nok heilt klart best på køyreglede, men kjem dårlegast ut på rekkjevidde.

Det er ikke mye forskjell i rekkevidde på de små elbilene, og i3 er ikke dårligst. Jeg har inntrykk av at i3 og e-Golf er jevnbyrdige, et lite hakk over Leaf. Bladet motor hadde en test av disse, klarer ikke finne den nå.

Sitat
Merk at BMWen er den dyraste av dei tre. Eg ser folk skriv at dei har ein eller annan kampanje, mogleg du kan få han for under 300 000,- no.

Det er kampanje på i3 fram til 30. juni. 249.900,- for Voltage Edition, 259.900,- for High Voltage Edition. Det betyr ca. 40.000,- i rabatt.

Sitat
4) Alle vil anbefale den bilen dei sjølv har.

Helt klart! :) Merkelig fenomen. Jeg er veldig begeistra for i3, men det spiller egentlig ingen rolle for meg hva andre velger. Folk har ulike behov og ulik smak, og godt er det.

Ferry

#7
Sitat fra: r3xr0th på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:57
Vil dere si det er best å kjøpe en helt ny bil eller feks. en 2014, la oss si BMW I3 fulstappet med utstyr til 285 000,-

Du bør i hvert fall studere kampanjen nå grundig, så du ikke ender opp med å betale mer for mindre. Hvis jeg skulle kjøpe brukt i3 nå ville jeg tenkt normalt prisfall minus de ca. 40.000,- kampanjen utgjør. Ta en kikk innom BMW-delen av forumet. Der er det mange entusiaster/fantaster/ekstremister etc ;)
Spesielt tråden "Rabatt på i3" bør du lese http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17978.0.html

Elise

Jeg ville ikke vurdert Zoe med de lademulighetene du skisserer.

Du bør prøvekjøre de bilene du vurderer. Vi vurderte lenge e-up, zoe og leaf, og prøvde de flere ganger, men det ble liksom ikke helt riktig. Men bare å sette seg inn i e-golfen var nok til at vi begge var solgt og ganske bestemte på at denne bilen måtte det bare bli. Det høres ikke ut som du kjører så mye at rekkevidden blir et problem. Med lading på jobb et par ganger i uka og hurtiglading i ferier og på lengre turer går det fint med litt planlegging.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

OlavEmil

Sitat fra: r3xr0th på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:57
Tusen takk for raskt svar, ja jeg regner med at stikkontakt igjennom vinduet/veranda ikke var helt optimalt, er det skadelig for bilen?

Vil dere si det er best å kjøpe en helt ny bil eller feks. en 2014, la oss si BMW I3 fulstappet med utstyr til 285 000,-

Jeg skal titte på Zoe : ) Takk for info!

Mtp kjørelengde så har jeg fortstått (mulig feil) at det skilles med svært få KM i praksis, i hvert fall BMW/WV/Leaf mulig KIAen stikker seg ut litt mer, men jeg har ikke helt klart å forstå hvor mye det er i praksis.

Ikkje skadeleg for bilen, nei, men noko høgare brannfare pga varmgang.

Som du skriv, forskjellen på rekkjevidda mellom bilane i 250 000 - 300 000-kronersklassen er ikkje slik at det burde ha noko å seie med ein slik bruk du skildrar. Skulle du pendle 13 - 15 mil med bilen, som vi gjer, ville eg nok satt meg litt meir inn i det :) .

Ang Zoe: Om du trivdest i BMWen vil du neppe trivast i Zoe. Dei to er i kvar sin ende av skalaen når det gjeld moderne interiør og køyrekjensle... ( :-X )
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Le

Jeg har ikke lademuligheter hjemme, lader kun på jobb de gangene jeg er der før kl.8 og kommunal parkeringsplass aldri oftere enn annenhver dag. Kjører ca. 40-50km daglig. Jeg vurderte e-up,e-golf, bmw og kia soul og kan bekrefte at i3 er den morsomste, mens soul ga oss den beste helhets opplevelse. Kiaen har jeg siden mai og klarer aldri mindre en 150km i bykjøring, ligger faktisk på 170 i gjennomsnittet på en lading. Kjempe fornøyd:) Lykke til!

r3xr0th

Igjen, takk så mye for alle innlegg.

Gøy å se at det går greit å kun lade på jobb, og deres erfaringer med forskjellige biler.


Jeg er heller veldig mot bmw.. er nok litt tyskbil fanboy kan du si.. Har prøvekjørt WV og syntes det var en helt kurrant bil, tenker så å prøve bmw og kiaen, utseende til kiaen er litt lite appelerende for min del, men bmwen er faktisk ganske fin synes nå jeg...

Har sett en del på tilbud/bruktbil priser, alt hviler på om jeg får innvilget lånet raskt nok eller ei.. Har sett brukt bmw i3 med utstyr til 386k gå for 285k så tror ikke det blir helt forferdelig uansett..

Skal holde dere oppdaterte, tar også gladelig imot tips og triks spesielt rundt lading i boretslag/blokk.

iGolf

Jeg har noenlunde samme problemstilling som deg. Har prøvekjørt de fleste el-biler og jeg vil anbefale i3, ta deg en tur innom Bavaria på Økern og ta en prat med Patrick. Du vil bli strålende fornøyd. De har nå også kampanje på High Voltage Edition. Hils fra Donya, kanskje han ordner en hyggelig avtale ::) Hadde det ikke vært for hundene jeg har hadde jeg klart valgt i3 fremfor e-golfen.

Lykke til ;D

Ferry

Sitat fra: Donya på fredag 26. juni 2015, klokken 10:26
Hadde det ikke vært for hundene jeg har hadde jeg klart valgt i3 fremfor e-golfen.

Det er da ikke noe problem med hund i i3. Den rommer akkurat meg, konemor, en voff og et par bager. Men din(e) hunder veier kanskje mer enn 20 kg?  :D Vi bruker sele som klikkes i setebeltelåsen. Det hjelper mye på plassen å slippe bur. Hunden min er bedre sikret enn hva jeg selv var som barn. Den slipper røyk også. Ungdommen i dag har det enkelt..

iGolf

Sitat fra: Ferry på fredag 26. juni 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Donya på fredag 26. juni 2015, klokken 10:26
Hadde det ikke vært for hundene jeg har hadde jeg klart valgt i3 fremfor e-golfen.

Det er da ikke noe problem med hund i i3. Den rommer akkurat meg, konemor, en voff og et par bager. Men din(e) hunder veier kanskje mer enn 20 kg?  :D Vi bruker sele som klikkes i setebeltelåsen. Det hjelper mye på plassen å slippe bur. Hunden min er bedre sikret enn hva jeg selv var som barn. Den slipper røyk også. Ungdommen i dag har det enkelt..
[/quote
Ja Ferry :( En stor rottis som skal være i baggasjerommet, men har også en liten dvergpinscher som har sånn belte som du snakker om ;D Tungvint å bære rottisen opp i baggasjerommet og hun går i taket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA