Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facebook: Vi som ønsker elbilen dit pepper'en gror

Startet av e-curious, lørdag 01. august 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

e-curious

Hva kan man bruke som estimat på beregning av verdifall fks. på en e-Golf?  Ser at mange her sier at de skal ha bilen ut garanti-tiden, for så å regne med at verdien da er lik null.

Imidlertid er jeg interessert i hva jeg kan regne med fks. for 3år og 5år. Bilen kommer til å bli min eneste bil, og det kan godt være at behovet mitt endrer seg over tid slik at jeg skifter bil.

kodalse

Jeg bruker et eget excel regneark for å beregne dette for egen del.
Selv om jeg hadde "cashet ut" bilen uten lån beregner jeg marginal lånerente lik lånerenten på huset siden jeg uansett kunne brukt pengene på å nedbetale gjeld.

For Egolf kan du sikkert bruke kolonnen jeg har satt opp for Leaf. Innkjøpspris ca 240.000 salgspris etter 3 år ca 170.000,-. Total kostnad ca kr 3370,- pr måned eller ca 40K pr år og såvidt over kr 2 pr km. Har du bilen i 15 år ca kr 1,60 pr km.

Koster bilen rundt kr 300K blir det en mellomting mellom Leaf og tenkt bil som har 30mil rekkevidde når den kommer.


Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

#2
Salgspris på 170 000 etter 3 år, er vel ganske optimistiskt.

Leafer som kosta over 270' for 3 år sida, får du vel langt mindre enn 170 000 kr for nå. De siste 4 åra har det ikke vært så stor teknologiutvikling, men om 2 år er det venta at Nissan vil introdusere neste generasjon konvensjonelle elbiler med dobbelt så stor batterikapasitet som i dag, og GM, Ford og Tesla har varsla at de vil følge på i samme klassa.(Men jeg holder det som ganske usikkert om hvilke år Model III vil komme). Om 3 år tipper jeg at du kan få en bruktbil for 170 000kr med dobbelt så stort batteri som du får på Leaf i dag.
På den andre sida, kan momsen trekke opp prisene om 3 år.

Om man kjøper en billig elbil uten garanti, tar man en sjanse.
Om man kjøper dyr bil med garanti, er man garantert stort verditap.

timingbeltkiller

ENIG!
Trillingene drepte bruktbilverdien for Think & CO.
Leaf kjørte bruktbilverdien i bånn for trillingene.
Bolt, Tesla 3 og ny Leaf med reell rekkevidde på 200-250 km vil gjøre det samme med eGolf & CO.

Du gjør trygt å regne med 50% verditap på 3 år.
Men med mindre du virkelig trenger ny bil pga den økte rekkevidden,
kan du alltids beholde bilen de 15-20 årene det tar før den er skrotingsmoden.
Og da får du en levelig avskriving pr år og per kjørte km.

Ebil har mye til felles med andre elektroniske duppeditter.
Det er teknisk foreldelse og ikke fysisk slitasje som dreper bruktsalg verdien.

BTW
Beholder du og steller pent med en bil i 30-40 år,
har du en veteranbil du kan selge for det doble av prisen som ny.
Men ikke glem å trekke fra 30-40 års inflasjon!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 19:46
ENIG!
Trillingene drepte bruktbilverdien for Think & CO.
Leaf kjørte bruktbilverdien i bånn for trillingene.
Bolt, Tesla 3 og ny Leaf med reell rekkevidde på 200-250 km vil gjøre det samme med eGolf & CO.

Nei, det var ikke Leaf som kjørte trilling-prisene i bunn, det var det prisnedsettelsen på ny trilling som gjorde. Tilsvarende har skjedd med Leaf. 3 år gammel trilling går nå for 80-90k, det er bra når en ny en koster 140k. 3 år gammel Leaf kanskje 130-140k mens ny koster 220k. Også bra bruktverdi.
Think kjørte sin egen bruktverdi i bunn med særdeles dårlig kvalitet på bl.a batterier og til slutt konkurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Verdifall på elbil er et tveegget sverd. På den ene siden er det surt hvis i3-en taper seg masse, på den andre siden er det bare en fordel, jeg kan jo kjøpe en til! Vurderer elsykkel kontra elmoped. Men om det snart finns elbiler som har tapt all verdi, så er det et alternativ. Om ikke annet kan jeg bruke dekk og felger, pusseblader og spylervæske.

Asarin

Naboen solgte nettopp sin 3 år gamle Leaf, var en Tekna med alt av utstyr - kjøpssummen var 275.000, han fikk 165.000 for den. Ca 1 uke siden.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Øyvind.h

Sitat fra: Asarin på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:30
Naboen solgte nettopp sin 3 år gamle Leaf, var en Tekna med alt av utstyr - kjøpssummen var 275.000, han fikk 165.000 for den. Ca 1 uke siden.
Kom Tekna i 2012? 40% verditap på tre år er vel forsåvidt greit. Spesielt når nyprisene har falt så solid i perioden, noe som har bidratt til et langt høyere verdifall enn bilene ellers ville hatt
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Asarin

Vet ikke når Tekna kom, kjenner ikke så godt til de forskjellige Leaf-ene - bare gjentok det naboen sa (han var eneste med elbil i tillegg til meg - så vi snakket en del om bil :). )
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

kodalse

#9
Til alle som har svart. Tabellen litt lenger opp var gjeldende rundt årsskifte 2014/2015 da jeg kjøpte min Leaf, som kostet ca 240 tre år tidligere og som jeg da betalte ca 170k for. Riktignok med en del ekstrautstyr som webasto og hengerfeste for sykkel.

Når det gjelder håpet om at man om tre år skal få en brukt bil med dobbel kapasitet av dagens Leaf for 170K tror jeg man er vel optimistisk på bruktbilkjøpers vegne, men hvem vet hva som skjer.
Tesla har ihvertfall holdt seg bemerkelsesverdig bra i pris de siste to årene. Her vil vi nok se litt høyere verdifall fremover når andre kommer med ok rekkevidde.

Jeg har laget et par nye oversikter med litt mer Worstcase tilfeller. Fra øverste tabell se blandt annet Trillingen i H kolonne med verdifall fra 270k til 80k. Kirkebo/Timingbelt: Justering også for Leaf for det tallmaterialet som anslagsvis ligger til grunn i kolonne B.

I kolonne D har jeg tatt med de tallene som jeg subjektivt tror blir gjeldende for neste generasjons elbil med 30 mils rekkevidde.

Og uansett gjelder det for en BMW X5 til nypris 700K en grusom kostnad i forhold til elbiler både i et 3-års perspektiv og over 15 år.

Fra nederste tabell har jeg laget et morsomt scenario med å kjøpe en brukt Trilling i dag til kr 80.000,- noe som er aktuelt for veldig mange. Her snakker vi rimelig bilhold uansett hvordan det går med bruktpris.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

e-curious

Er ikke 20.000 for en Leaf etter 15 år litt optimistisk?

kodalse

#11
Sitat fra: e-curious på fredag 26. juni 2015, klokken 09:00
Er ikke 20.000 for en Leaf etter 15 år litt optimistisk?

Kanskje litt for uinteressante detaljer å henge seg opp i? Det har liten betydning om det er 20K eller 0.
Men for å sette det i perspektiv så går fortsatt 15 år gamle Saxo EL, Peugeot 106 osv for rundt 20 - 40k i dag hvis de er kjørbare og EU godkjent som jo må forventes.
Saxoen jeg kjøpte kostet kr 50K inkl frakt og omreg. når den var 15 år. Beløpet spart inn før den ble videresolgt som vrak for 4K.

Ref: http://www.finn.no/finn/car/used/result?YEAR_MODEL_TO=2000&enginefuel=0%2F4&sort=0
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jin1987

Verditap på elbiler er vel mest på grunn av rekkevidde, at det kommer nye biler med lengre rekkevidde! Hva om fremtiden at de kan bytte ut batteriene og legge inn en batteri med lengre rekkevidde. At de klarer å legge mere batterienergi i samme størrelse som dagens batteri. Mener jeg leste at tesla skulle komme med en ny batteri på rekkevidde 640 km, men at det var på samme størrelse på den som lå under dagens bil. Tror det skulle koste rundt 50-60000 kr ved at du gir tilbake den gamle batteri som pant.

Reodor

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:17
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 19:46
ENIG!
Trillingene drepte bruktbilverdien for Think & CO.
Leaf kjørte bruktbilverdien i bånn for trillingene.
Bolt, Tesla 3 og ny Leaf med reell rekkevidde på 200-250 km vil gjøre det samme med eGolf & CO.

Nei, det var ikke Leaf som kjørte trilling-prisene i bunn, det var det prisnedsettelsen på ny trilling som gjorde. Tilsvarende har skjedd med Leaf. 3 år gammel trilling går nå for 80-90k, det er bra når en ny en koster 140k. 3 år gammel Leaf kanskje 130-140k mens ny koster 220k. Også bra bruktverdi.
Think kjørte sin egen bruktverdi i bunn med særdeles dårlig kvalitet på bl.a batterier og til slutt konkurs.

Enig med det du skriver og at dagens nybilpris på en måte må være utgangspunkt når man ser på bruktprisen i dag. Det er jo det valget en bilkjøper har.
På den annen side, var det ikke Leaf lanseringen og så e-eup som presset nyprisen på trillingen ned? Vanskelig å selge trilling til 270 når Leaf kostet omtrent det samme.
Dersom nye bedre modeller kommer til samme pris som dagens biler vil jo dette påvirke bruktprisen på de gamle.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

stefse

jeg tror ikke trillingenes verdifall kan legges for mye til grunn. Nå har vil elbiler som ser ut som, og fungerer som normale biler. Selv om avgifter fases inn, vil fossilavgiftene bli enda høyere. Veldig mange av oss kjører 5-10 mil hver dag, og har du en praktisk elbil som klarer dette, tror jeg ikke verdifallet vil bli særlig mer enn en vanlig bil. Faktisk tror jeg fossilbiler kan falle mer i verdi en periode, om det innføres kjøreforbud i byene etc.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA