Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facebook: Vi som ønsker elbilen dit pepper'en gror

Startet av e-curious, lørdag 01. august 2015, klokken 08:38

« forrige - neste »

e-curious

Jeg ser at på mange av de gamle bilene er batteripakken skiftet.  Jeg sitter også med en følelse at grunnen til at disse bilene ligger såpass høyt i pris er fritak av bompenger etc som er i ferd med å bli tatt bort.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: kodalse på fredag 26. juni 2015, klokken 07:15
Det er litt misvisende å sette samme km/år på Leaf og Tesla. Tesla egner seg mer som en langturbil og vil derfor kjøre mer pr år. Dessuten vil ett stort batteri ha langt færre ladesykler på f.eks 200.000km tilbakelagt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

#17
Godt poeng.

Regner en levetid på batteripakken kom vi engang fram til at en 100 Ahr LiFePo4 pakke i en Think classic ville vare 150 000 km, mens en 200 Ahr pakke burde holde 300 000 km.

Resten av bilen slites jo normalt, men tar en utgangspunkt i dette:  https://en.wikipedia.org/wiki/Car_longevity er 5 000 000 km fullt mulig med litt forsiktig kjøring og litt stell innimellom. Utregnet på Ahr batteri blir det da ca 5000 kWt batteri en må gjennom.

Igjen 200 batteribytter i en Leaf eller 60 batteribytter i en Tesla med 85 kWt batteri, mens Think Classic'en med 100Ahr batteri hadde spist seg gjennom 333 batterier til en kostnad av ca 13 millioner kr . :D

P.S. Noen som gidder regne på CO2 utslippet på de ca 4 millioner liter bensin Volvo P1800 har gumlet i seg siden 1966?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jensjacob

Iflg. Ing. i DK genereres der ca. 2,38 kg CO2 pr. forbrændt liter benzin. Så 4 mio. l benzin vil svare til ca. 9500 tons CO2.

Tilsvarende tal for diesel : 2,66 kg CO2/l.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Nu hvor der er udsigt til afgift på elbiler igen i Danmark går der sikkert lidt tid inden priserne falder. Måske brugte elbiler endda stiger lidt i værdi. Der bliver ihvertfald næppe solgt ret mange nye.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Trekkoppbil

Er verdifall på 100 000kr de 2 første åra, for en godt utstyrt el-bil realistiskt for bil som er 2 år gamle i dag?

Om 2 år kan det ha kommet bedre energitetthet på nye biler. Nissan har vist fram en Leaf, med en prototype av ei drivlinje som skal ha rekkevidde på 500km. Til aksjonærene snakker sjefen for Nissan om at el-biler vil i nær framtid ha rekkevidde som kan sammenlignes bensinbilers.

Rødkleiv

Sitat fra: stefse på fredag 26. juni 2015, klokken 20:45
jeg tror ikke trillingenes verdifall kan legges for mye til grunn. Nå har vil elbiler som ser ut som, og fungerer som normale biler. Selv om avgifter fases inn, vil fossilavgiftene bli enda høyere. Veldig mange av oss kjører 5-10 mil hver dag, og har du en praktisk elbil som klarer dette, tror jeg ikke verdifallet vil bli særlig mer enn en vanlig bil. Faktisk tror jeg fossilbiler kan falle mer i verdi en periode, om det innføres kjøreforbud i byene etc.

Det er én regel om bruktbilpris: den faller alltid mer enn man ønsker.

Når det gjelder Leaf tror jeg så absolutt man kan legge trillingenes historie til grunn. En Leaf 2014 Acenta går nå for ned mot 160'. Det er et heftig verditap for de som kjøpte en slik i fjor for 240'.
Leaf prisene presses fra alle kanter; bruktimport, forhandlere med stadig heftigere kampanje før ny modell kommer, konkurrerende produkter som blir bedre og flere. Akkurat som med trillingene.

Fint for de som spekulerer på en brukt Leaf. Ikke så morsomt for de som forsøker å selge.

timingbeltkiller

Er også sannsynlig eGolf & CO med EPA rekkevidde 120-150km vil lide samme skjebne relativt raskt når Bolt, Model 3 m.fl.  innleder de nye elbilene for hvermannsens lommebok med EPA rekkevidde mellom 240 og 280km.

Tesla S og X holder sannsynligvis verdifallet  lavere i prosent. Men som alle store og dyre biler ikke i kroner.

I den utstrekning minkende/forsvinnende insentiver gjør nybiler dyrere og følgelig økede bruktbilpriser,
er det ikke noe å glede seg over for de som skal bytte inn i ny bil. For bruktprisen øker alltid mindre enn nyprisen
slik at mellomlegget du må betale for nybilen, vil nødvendigvis øke.

For oldinger og andre som går over i fotgjengernes rekker, er det derimot en fordel med sterkt økende nybilpriser som smitter over på de brukte de skal kvitte  seg med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

e-curious

Var ikke noe av problemet med trillingene at prisen på samme bilen ble satt så veldig ned?  Dersom det fks. kommer en ny Golf så blir det en annen og nyere bil enn eksisterende til kanskje samme pris som dagens?

PokerFjes

Det kommer også til å bli interessant hva slags innbyttepolicy de forskjellige produsentene går for med elbil. Det er vel ikke mange (noen i det hele tatt?) som har 2.gen av samme bil ute på markedet enda?

Selv tror jeg VW kan finne på å være et ganske trygt valg i så måte. De har alltid vært åpne for å ta VW i innbytte.
Jeg er en av dem som regner bilens verdi til 0 etter 8 år. Så får jeg heller en hyggelig overraskelse hvis den kan omsettes for noen titusen. Time will show :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bardake

#25
Hei

En liten kommetar til trådstarter.
Nå som det har blitt mva fritak på leasing/privatleie av el bil har denne finansieringsformen dukket opp. Det interessante her er å se hva de forskjellige merkene setter som restverdi i sine leasingavtaler etter 3 år. Dette har en tendens til å sette et slags nivå i markedet (men ikke alltid)

Jeg har selv nylig hentet inn tilbud på Mercedes B, BMW i3 og Egolf, og for å sjekke litt ut hva merkerforhandlerne selv legger som estimat (riktignok med en sikkerhetsmargin) har jeg bedt om tilbud på leasing på alle 3 modellene.

Etter 3 år med 45.000 km lå de på følgende:
Mercedes B - 38,5%
Egolf - 46%
Bmw i3 - 50%

Interessant å merke seg at det gis ca 61% restverdi på bensin/diesel Golf og 46% på Egolf.

Jeg synes det vitner om at de store merkeforhandlerene er usikre på hva disse bilene er verdt om 3 år. Derfor ønsker de egentlig ikke store restverdieksponeringer eller så legger de inn en vesentlig buffer (les - kunden får ta risikoen).....

En annen kommentar til det tekniske. Hvis jeg var bilprodusent og skulle lansere nye og bedre batterier, ville jeg da solgt dette til samme pris som de gamle (dårligere)? Eller ville jeg fortsatt og selge de gamle til samme pris som før, og lansert de nye som en bedre og dyrere versjon?? Litt som de gjør med motorstørrelser på tradisjonelle fosilbiler?? Kanskje vil vi få flere varianter enn tidliger (slik som på Tesla). Nå selges det en type Golf med noen små forskjelligheter som skinnseter og litt forskjellige komfortdupedingser (alt i alt er bilene relativt like). Kanskje vil det komme flere versjoner basert på forskjellig batterikapasitet. Det er ikke sikkert at dette vil forrykke bruktprisene så veldig i det korte bilde.....

Bare noen tanker...



2016 BMW I3
2015 BMW X3

Rødkleiv

Sitat fra: bardake på mandag 03. august 2015, klokken 23:31
Hei

En liten kommetar til trådstarter.
Nå som det har blitt mva fritak på leasing/privatleie av el bil har denne finansieringsformen dukket opp. Det interessante her er å se hva de forskjellige merkene setter som restverdi i sine leasingavtaler etter 3 år. Dette har en tendens til å sette et slags nivå i markedet (men ikke alltid)

Jeg har selv nylig hentet inn tilbud på Mercedes B, BMW i3 og Egolf, og for å sjekke litt ut hva merkerforhandlerne selv legger som estimat (riktignok med en sikkerhetsmargin) har jeg bedt om tilbud på leasing på alle 3 modellene.

Etter 3 år med 45.000 km lå de på følgende:
Mercedes B - 38,5%
Egolf - 46%
Bmw i3 - 50%

Interessant å merke seg at det gis ca 61% restverdi på bensin/diesel Golf og 46% på Egolf.

Jeg synes det vitner om at de store merkeforhandlerene er usikre på hva disse bilene er verdt om 3 år. Derfor ønsker de egentlig ikke store restverdieksponeringer eller så legger de inn en vesentlig buffer (les - kunden får ta risikoen).....

En annen kommentar til det tekniske. Hvis jeg var bilprodusent og skulle lansere nye og bedre batterier, ville jeg da solgt dette til samme pris som de gamle (dårligere)? Eller ville jeg fortsatt og selge de gamle til samme pris som før, og lansert de nye som en bedre og dyrere versjon?? Litt som de gjør med motorstørrelser på tradisjonelle fosilbiler?? Kanskje vil vi få flere varianter enn tidliger (slik som på Tesla). Nå selges det en type Golf med noen små forskjelligheter som skinnseter og litt forskjellige komfortdupedingser (alt i alt er bilene relativt like). Kanskje vil det komme flere versjoner basert på forskjellig batterikapasitet. Det er ikke sikkert at dette vil forrykke bruktprisene så veldig i det korte bilde.....

Bare noen tanker...

Veldig interessante tall. De bør også sette en stopper for påstandene om at elbiler holder seg like godt i verdi som fossilbiler. Det er simpelthen ikke tilfelle nå i å de neste 2-3 årene.

Det med å selge nye batterier dyrere og de gamle til samme pris som før, kan nok holde en kort stund. Men så fort det blir konkurranse er det slutt på moroa. Det er ikke bilprodusentene som bestemmer prisen, det er hva folk er villig til å betale.

Olemann


Liten tvil om at skal man ha bilen bare et par år er risikoen for tap pga avskrivning mye større med en elbil enn en fosil. Kjører man den derimot 10 år er det reelle tapet mer sammenlignbart, om man i tillegg justerer for spart bomring, tid, avgifter, drivstoff etc så blir bildet fort et annet.
Jeg valgte BMW i3 ikke pga antatt lavere avskrivning de første 3 årene, men bl.a. fordi bilen ikke drasser rundt på masse jern som ruster og slik sett kan holde så lenge i mitt eie at avskrivningen ikke blir plagsom.

Men klart; dette fordrer at man er sånn skrudd sammen at man takler at naboen får noe som har andre batterier, bedre batterier, en D eller P eller X foran eller bak modell-betegnelser, flere høyttalere, bredere navigasjon osv.  Men det lever jeg utmerket med. Og dermed blir avskrivningen helt akseptabel.

Øyvind.h

Hadde jeg bodd i eller ved en storby ville jeg definitivt styrt unna fossilbil om verditap er viktig. Med kommende kjøreforbud og stadig tøffere tider for biler som forurenser lokalt er det ikke klokt å kjøpe en ny nå.

Som du skiver Bardake: forhandlerne er nok litt usikre. Dette fyres opp av Leasing-selskaper (de som tjener penger på verdifall) som har uttrykt sin usikkerhet i media (slik at de kan ta bedre betalt). Og mange, også her på forumet, har latt seg lure av at produsenter først tok grov overpris i det Norske markedet slik at en del fikk høyt verditap på trillinger og Leaf. Noen sammenligner tidligere overprising med verdifallet man faktisk bør regne med, noe som ikle blir riktig.

Det man derimot må påregne er rolig fall i batteripriser. Man må også ta i betraktning at mva kommer (positivt for bruktprisen). Noen av fordelene fases ut, men det er jo som kjent svært få som kjøper elbil utelukkende for å kjøre i kollektivfeltet :) Årsavgift kommer, og jeg tipper bommene får differensierte priser (i Oslo) fra 2019 slik at elbilen må betale. Men da en langt lavere sats enn kreftkjerrene.

Verdifallet for de som kjøpte Tesla tidlig er latterlig lavt (foreløpig), og ingen fossil konkurrent er i nærheten. Men det skyldes et begrenset bruktmarked samt stigende nypris. Sistnevnte er i praksis negativt for meg som egentlig tenkte å beholde S'en i mange mange år, men som antakelig kjøper X.

Jeg vil ikke
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:06Veldig interessante tall. De bør også sette en stopper for påstandene om at elbiler holder seg like godt i verdi som fossilbiler. Det er simpelthen ikke tilfelle nå i å de neste 2-3 årene.
Synsingen til leasingselskapene har ingenting å gjøre med det faktiske verditapet man vil oppleve.

Når bilselskapene ikke klarer å ta inn over seg utviklingen vi er inne i har jeg ingen tro på at leasingselskapene klarer det heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA