Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 536km på en lading

Startet av Råde, fredag 31. juli 2015, klokken 14:35

« forrige - neste »

Kjellegolf

Det vil selvfølgelig være forskjell på en fossil BMW til nærmere millionen og en e-golf til en kvart million. Jeg vurderer sterkt å kjøpe e-golf nr 2  og kvitte meg meg fossilbil nr 2 etter å ha kjørt en e-golf i et år nå. Ingenting slår uansett e-golfen på økonomi, å eie fossilbil er og blir ekstremt dyrt, jeg ofrer gjerne litt status og luksus som feks en lekker BMW gir mot å kjøre en god og lettkjørt egolf som sparer meg for store beløp i løpet av en 10 års periode. Jeg tror de fleste blir overrasket over hvor dyr en fossilbil egentlig er i et 10 års løp (dyrere årsavgifter,bom,dyrerere servicer,dyrere forsikring,verditap, drivstoff mm) Jeg har satt opp regnestykker på dette og ble overrasket selv. Rekkeviddeangst blir etterhvert overvunnet og man lærer seg å kjøre økonomisk. Jeg har blitt en mer fornuftig og sikker sjåfør nå, med fossilbilen lå jeg alltid i venstrefila på motorveien, over farstgrensa, nå slapper jeg oftere av, til glede for kona og mine medtrafikkanter. :) Tror å eie en fornuftig elbil for mange blir en livsstil der en må ofre noe, men får mye tilbake også!

tomrh

Sitat fra: Kjellegolf på søndag 02. august 2015, klokken 19:31
Jeg har blitt en mer fornuftig og sikker sjåfør nå, med fossilbilen lå jeg alltid i venstrefila på motorveien, over farstgrensa, nå slapper jeg oftere av, til glede for kona og mine medtrafikkanter. :)
Godt poeng! Siden det ligger en rekkeviddegevinst i å kjøre saktere, virker elbil oppdragende. Men dette er nok bare en forbigående effekt av kort rekkevidde. I framtiden med hundrevis av tilgjengelige kWh blir det helt motsatt igjen, man kan like gjerne dra på litt siden strømmen likevel er så billig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gamer73

ja og jeg har 2.4 mil T-R jobb;) Så det blir på INGEN måte økonomisk kjøring;) Husker fra prøvekjøringen at akslerasjonen til E-golfen var artig....i starten i hvert fall;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA