Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 536km på en lading

Startet av Råde, fredag 31. juli 2015, klokken 14:35

« forrige - neste »

gamer73

SEr det er mye snakk om dieselbiler også her;)...DET har jeg aldri hatt...diesel er noe møkk og bråket fra en dieselmotor er grusomt...På meg blir det som nå. Bensin og El i fremtiden:)

iGolf

Jeg ser også frem til "poor mans car" fra Tesla, mao Model 3 ::)

elektro

Tror det blir en Passat GTE på oss altså, som familiefrakter i tillegg til e-Golfen. Den er ikke perfekt, men da kan vi drastisk redusere bensinforbruket, nyte elektrisk komfort mye av tiden - samtidig som vi har plass til to bakovervendte barneseter. Og så er digg å ha samme førermiljø i begge bilene. Knapper på samme sted osv.

Har fått et greit leasingtilbud på Passat GTE, så da kan vi heller kjøpe en Model X eller noe neste gang. Så får vi se hvor mye av elbilfordelene som er igjen om fire år.  :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Dexter

-Føler att jeg faktisk har plass
-Det skjer noe når jeg trykker på pedalen
-Slipper å være bekymret over rekkevidden
-4 hjulstrekk deilig følelse på vinteren og gøy

-Dette er dyrt å kjøre

hottentott33

#19
Til fordel for dieselbilen:

+ Bedre bagasjeplass.
+ En friere følelse da en slipper å tenke på og planlegge så mye om en må lade på turen eller ikke. Særlig dette punktet er hovedgrunnen til at vi har dieselpurke i tillegg og ikke to elbiler.
+ Hengerfeste.
+ Standarddrift er mer artig å kjøre enn forhjulstrekk. Skjønt, e-Golfen er knallgøy å kjøre, men da på en lydløs og kjapp måte :)
+ En slipper unna rare blikk og folk som kjører forbi bare på trass fordi du kjører en elbil evt legger seg helt oppi ræva. Dette skjer nesten aldri når jeg kjører dieselbilen, så jeg vil anta at EL-skilter ikke er populært hos alle.

Negativt med dieselbilen:

- En kommer seg bare drøye 2 mil på én liter diesel, e-Golfen kommer seg lett 14-15 mil på én oppladning som koster noe ala det samme.
- Dieselbilen er tyngre og samtidig bare har 115 hk og er dermed vesentlig dauere og slappere enn e-Golfen.
- Det bråker noe mer og den føles litt mer gammeldags de første 10 minuttene.
- Mer vedlikehold, oljeskift etc.
- Eldre bil der småting irriterer noe.


Planen vår var at e-Golf skulle være konebil, men ettersom jeg endte opp med å pendle i underkant av 9 mil t/r til jobb så ble det litt forandring i planene (det ble skiftkjøring på vogntoget jeg kjører, og dermed ikke mulig å parkere settet hjemme), så da ble det til at vi byttet dieselbil til en mindre type som konen var mer komfortabel med, så det er veldig sjelden jeg kjører dieselbil bortsett fra helgeturer, trekking av henger osv. Da føles det faktisk litt som en befrielse å kjøre dieselbil og dermed slippe alt styret med lading som jeg må tenke på resten av uken :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

eivhelle

Jeg hadde opprinnelig en plan om å beholde diesel SUV'en som langtur bil, men etter å hatt den stående i gårdplassen i flere måneder og knapt brukt den, valgte jeg heller å selge den. Grunnen til at den bare ble stående er at selv en relativt premium type dieselbil føles dårligere å kjøre enn e-golfen.

Jeg kommer så klart til å savne muligheten til å frese rundt når det brått faller 40 cm snø over natta og alle andre sitter fast. Men den ene dagen i året kan jeg heller bruke beina.

Det er selvsagt også en utfordring at Golfen har relativt dårlig med bagasjeplass, men det betyr at vi heretter får pakke med oss det vi faktisk trenger, i stedet for å ta med alt vi trenger pluss det vi kanskje trenger og det vi burde ha skjønn at vi faktisk ikke trenger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vbl

Første jeg merker er at jeg setter meg "opp" i Corolla'en i stedet for ned i e-Golf'en og når jeg trykker på gassen så tenker jeg jøss dette går da tregt men så går det fort over og tenker på at jeg slipper å plotte inn kjørerutene i gulesider/kart før en langtur som jeg har gjort i ferien med noen langturer med e-Golfen.
Men siden jeg har kjøpt meg 6,2 mål tomt, ett par bolighus, uthus, garasje og jordkjeller i Åre som skal pusses opp må jeg ha meg en hengerbil som jeg i utgangspunktet var på utkikk etter men endte opp med e-Golf istedet!?, så er jeg på utkikk etter ny bensinbil siden 1,6 liter besin og automat ikke akkurat er egnet til å dra henger med (ikke har den hengerfeste heller).
Måtte ofre e-Golfen til fordel for Corolla'en da vi skulle ta en tur til Fosen som er en ødemark når det gjelder hurtiglading og lading generelt, samme med Hitra da vi skulle dit.
Siden jeg nå har en såkalt nullutslippsbil må man kompansere med en bil med større motor siden elbil er slik jeg ser det for spesielt interesserte eller som meg bare for å spare mest mulig penger i det daglige (jeg kjører 172 km t/r til jobb). Det er nok det siste som gjelder for de fleste som kjøper elbil...

stein84

Hvordan det føles å sette seg inn i en BMW E60 med diesel rekkesekser, råeste comfort-setene i tysk PREMIUM-skinn og nesten alt på utstyrslista? En bil du kjører "non-stop" trondheim-danmark med full ferieoppakning med to bikkjer på en tank, uten å være anstrengt eller sliten i?

Rimelig greit egentlig... :p

ferrek

#23
Sitat fra: bno på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:51
Solgte e-golfen i påvente av ny elbil. Planen var å leie meg en e-up en måneds tid. Fikk napp hos et lokalt bilutleie firma og tropprt opp dagen etter henvendelsen. Da jeg ankom viste det seg at de hadde misforstått. De hadde ingen e-up men en diesel up. Ok tenkte jeg det går vel for en måneds tid. Tok bilen og kjørte heim. På vei hjem angret jeg da det ikke var å holde ut. For en overgang. Jeg leverte bilen tilbake etter 1 time. Nå sykler jeg i stedet og ser frem til min nye E-golf som kommer neste uke. Aldri mer fossilbil på meg og min kone Aldri mer ;D

Man får ikke up! diesel..

tomrh

Etter over tre år med elbil(er) er jeg fremdeles glad over å ha en fossil tilgjengelig. God å kjøre er den også, greit å slippe å tenke rekkevidde og hurtigladepauser. Kjekt å bare kunne pakke inn unger og bagasje og dra. Og slenge på hengeren når større ting skal opp på hytta. Ikke minst å kunne guffe på med 4wd opp den bratte kjerreveien til hytta uten å tenke på gjørmete spor, steiner og felger etc. (Btw leafen spinner bare til antispinn kveler all fremdrift, mjauen kommer seg såvidt opp på tørt føre). Ei stund til elbiler er helt der. Men enig at det er mye deiligere å kjøre elbil når distansen er kort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gamer73

Personlig er jeg lei Mazda 6 STv og jeg har også rekkevidde angst....og jeg savner min bmw 320si fra 2006 så mye at jeg omtrent har våkenetter.....men akk..små barn:( MEN om noen år...da skal jeg aldri mer ha stv vogn og da skal jeg ha meg en slik igjen:)



M-styling...4wd og kanskje ladbar hybrid om det er billig, og selvsagt 19 toms felger!

Jeg har lyst å selge mazdaen og avbestille E-golfen som kommer neste uke..OM jeg bare kunne fått en bmw igjen...

MEN..fornuften må seire akkurat nå for tiden...BARE vent til jeg nærmer meg slutten 40 års krisen:)

stein84

Når jeg nærmer meg 40 blir det elbil til hverdags, og M5 med V10 til helg ;)

gamer73

jeg vurderte også 5 serien til bmw..men...jeg føler den er litt for mye "avdelingssjef..45 år..alltid i dress og stinn av penger" look;) Den er rett og slett litt kjedelig i design;)

Tror en M3 passer meg bedre..nå..og selv om 30 år;)

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på søndag 02. august 2015, klokken 09:34
Jeg har lyst å selge mazdaen og avbestille E-golfen som kommer neste uke..OM jeg bare kunne fått en bmw igjen...

Det kan du vel, bare å avbestille eGolfen og bestille en i3 isteden ;) Forøvrig den eneste BMWen jeg synes ser kul ut, i tillegg til i8.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. august 2015, klokken 10:55
Sitat fra: gamer73 på søndag 02. august 2015, klokken 09:34
Jeg har lyst å selge mazdaen og avbestille E-golfen som kommer neste uke..OM jeg bare kunne fått en bmw igjen...

Det kan du vel, bare å avbestille eGolfen og bestille en i3 isteden ;) Forøvrig den eneste BMWen jeg synes ser kul ut, i tillegg til i8.

Jeg syntes i3 ser sinnsykt stygg ut, men men;) i8 ser fet ut da;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA