Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dårlig oppdatert ladekart i bilens navigasjonssystem (Carwings)

Startet av Dag A., fredag 31. juli 2015, klokken 12:14

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Leif1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 14:30
Ei hytte kan godt forsynes av en fase + N ja.
Det bruker imidlertid å stå på skapet hvilket strømsystem som er brukt.
Blått skilt for 230V IT og rødt skilt for 400V TN.

Det var ikke det at det ikke gikk som jeg lurte på det var det at det var en merkeverdig løsning. Blir hytte 1 forsynt med L1 og N hytte 2 L2 og osv?? Det hørtes ut som en utrolig klønete løsning, veldig lett for skjevlast isåfall, og hvordan ser det ut i det skapet, hvordan fordeler du det videre, skal vell ha en 4-5 kurser på en hytte også?

Griffel

#16
Sitat fra: Dag A. på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:25
Kjente da en kraftig kribling i armen og trodde først at det var en skarp metallkant som skar mot armen.
Prøvde på nytt og  kjente det samme igjen.
Skjønte da at det måtte ha en sammenheng mellom ladingen og de bare føttene på lett fuktig gressplen.

Undrer litt på at jordfeilbryteren på kursen ikke falt ut.
Siden du bare kjenner en kribling er ikke strømmen til jord gjennom kroppen din stor nok til å løse ut jordfeilbryter, men det er en spenningsforskjell mellom bil og jord rett under bilen som er kraftig nok til at den føles.
Dette kan komme av jordfeil i bil (mindre sansynlig) eller jordfeil et eller annet sted i transformator kretsen for nabolaget (mer sansynlig) i kombinasjon med en litt for dårlig jordelektrode. Dersom strømmen du føler ikke kommer fra huset ditt men via jordledningen i kombinasjon med for svak forbindelse til jord er den ikke "synlig" for jordfeilbryter uansett.

Så her er det nok helst et spørsmål om hvor bra forbindelse til "jord" anlegget i hytta har.
Er det en lang skjøteledning kan det forsterke problemet.
(avstand fra hyttas jordelektrode til gresset unner bilen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Dag A. på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:32
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:29
Gjetter på at det ikke er jord/fungerende jord i stikket du lader fra?

Stikket er jordet og hele anlegget er under 12 måneder gammelt så jorden skal være i orden.

Men hvorfor er en del av karosseriet strømførende ??
Grunnen til at jeg trekker inn jord er at jeg opplevde samme typen ubehag (dvs kribling, men ikke skikkelig støt) når jeg ladet uten jord på en hytte i DK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dag A.

Ser at det kommer inn mange gode forslag til hva som kan være problemet og hva som eventuelt kan gjøres for å eventuelt avdekke årsaken til problemet.

Akkurat nå sitter jeg i nordsjøen så jeg får ikke gjort så mye herfra, men skal prøve ut noen ting når jeg kommer på land.  Tar med en tjommy som er installatør i tillegg så kan sikkert han finne ut noe av hvor problemet ligger.

Det jeg kan si er at hytten har 230v 3-fase inntak med jordspyd under hytten.  Dette befinner seg ca 30m fra hvor bilen står og lader. 
Var under hytten og flyttet på noe for noen dager siden så det er mulig at jeg har dratt av jordledningen eller noe.  Må sjekke når jeg kommer hjem.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

rr2000

Opplever støt fra bilen ved lading uten jord på hytte i Danmark, det er en hytte med TN nett tror jeg, og jeg merker det bare når jeg er barbent. Hadde det hjulpet med en jordet kontakt? Det er det desverre sparsomt med på danske hytter.
P85D

Øggen

Sitat fra: rr2000 på søndag 26. juli 2015, klokken 09:58
Opplever støt fra bilen ved lading uten jord på hytte i Danmark, det er en hytte med TN nett tror jeg, og jeg merker det bare når jeg er barbent. Hadde det hjulpet med en jordet kontakt? Det er det desverre sparsomt med på danske hytter.

Du må ha danske adapteren ja. Men du er heldig om du får ladet på hytta di. Vi har et 160kvm hus, men får 38V spenningsfall når jeg plugger i. Huset er fra 2004 og bare dimensjonert for "det man bruker innvendig i huset ifølge DanCenter. Det er en jordet utekontakt men.....
Synd jeg fikk lovet å kunne lade bilen av DanCenter på forehånd.

Øyvind.h

Har du forsøkt å lade med 5-6 amp? Hvilket spenningsfall får du da? I fjor sommer ladet jeg med 9 amp under hele oppholdet. Gikk greit å holde tritt med all kjøringen, selv med 9 amp :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 11:55
Gikk greit å holde tritt med all kjøringen, selv med 9 amp :)
Jeg gjorde det sammi i år, og samme erfaring
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA