Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg SC i Porsgrunn?

Startet av timingbeltkiller, fredag 31. juli 2015, klokken 12:00

« forrige - neste »

Kristian O

Veldig, veldig enig!  :D
På mine 30.000 km de siste 12 mnd har eg lada ca 10 ganger på hurtiglader.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

timingbeltkiller

#16
Sitat fra: Olatho på lørdag 27. juni 2015, klokken 11:04

Tror du faktisk at det overhodet er noen elbilprodusenter som ser for seg at en milliard fossilbiler skal erstattes med elbiler på kort varsel?

Tror du faktisk at Teslas superladere er det som eventuelt skal til for å erstatte en milliard fossilbiler på kort varsel?
NEI, tvert om!

I motsetning til enkelte overoptimistiske tror jeg ikke elbiler fjerner fossilbiler fra markedet like raskt og effektivt som enkelte små digitale duppeditter har fjernet de analoge.

Til det er forskjellen mellom produkter til noen få hundre eller tusen med utbyttetakt 1-3 år
og biler til diverse hundre tusen og levetid 15-20 år altfor stor.

For øvrig vil prosentandel el versus fossil framgå av salgstallene det enkelte år.
Så den som lever, vil få se også i årene som kommer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:55
NEI, tvert om!

I motsetning til enkelte overoptimistiske tror jeg ikke elbiler fjerner fossilbiler fra markedet like raskt og effektivt som enkelte små digitale duppeditter har fjernet de analoge.

Nja, har fortsatt til gode å se noen som har utrykket at de forventer at elbiler fjerner alle fossilbiler fra markedet på noen relativt få år.

Det jeg har sett er at man håper at elbiler kan overta store deler av markedet for nye biler på bekostning av fossilbiler rimelig kjapt - dersom forholdene legges til rette for dette. At det i lang tid fortsatt vil være noen som kjøper nye fossilbiler - enten det er fordi elbil ikke kan dekke deres behov eller fordi de absolutt ikke vil ha elbil, og selv den dagen 100% av nybilsalget er elektrisk så vil det helt klart være mange år med "etterslep" av eldre fossilbiler på veiene og som bruktbiler på markedet, og enda mange flere år hvor hobbyentusiaster vil bruke sine flotte veterankjøretøy og ha ett eget marked for dette (slik det er idag).

Det eneste jeg har sett er (el)bilmotstandere har prøvd å legge ord i munnen på elbiltilhengere og kommet med slike påstander.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:49
Nja, har fortsatt til gode å se noen som har utrykket at de forventer at elbiler fjerner alle fossilbiler fra markedet på noen relativt få år.
Nå sier de det vel indirekte ved å spå samme eksponensielle utvikling som for nevnte duppeditter.

Sier du du har aldri sett/hørt noen komme med denne sammenligningen, får du unnskylde denne:
Jeg skal tro du denne gangen. Men ikke neste gang du juger.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:30
Nå sier de det vel indirekte ved å spå samme eksponensielle utvikling som for nevnte duppeditter.

Nei, da de, like godt som du, er fullt klar over forskjellen på en "turnaround" på 3 år og 20 år. Hva som skjer er det samme, men tempoet det skjer i står i forhold til levetiden og prisgruppen på produktet man snakker om. Som du helt korrekt påpeker selv.

F.eks. er nå lavenergihus på vei til å overta markedet for nye hus, men det tar nok betydelig lengre tid enn 20 år før alle/de fleste hus som omsettes er lavenerigihus. Produktgruppen "hus" har en enda lengre "turnaround" enn biler.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:30
Sier du du har aldri sett/hørt noen komme med denne sammenligningen ...

Jeg sa ikke at jeg ikke har sett at folk har sammenlignet hva som skjer på (el)bilfronten med hva som har skjedd på elektronikk/telefon/foto områdene, men har ikke sett noen som har påstått at ting skal skje akkurat like kjapt. Ja, kan det skje "kjapt", men "kjapt" i markedet for biler er "treigt" i markedet for (mobil)telefoner eller (digital)kameraer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

1000kwh

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. juni 2015, klokken 13:19
Sitat fra: zbk på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:39
Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer?

Helt sant dette. Superladenettverket ble lansert som løsningen på problemet med å kunne dra på langturer med en elektrisk bil. Ikke som en løsning på problemet med hjemmelading.

Men med det sagt så har også Tesla vært dårlig til å kommunisere dette. De har vært flinke til å si "Gratis tilgang for livstid", "Bruk så mye du bare vil" osv, uten å ta med "... på langturer". Så er jo litt forståelig at enkelte som ikke har satt seg godt nok inn i det har fått med seg hele budskapet.

Forstår godt at Tesla har trodd at folk som har hatt råd til en slik bil også burde hatt økonomi nok til å sikre en god hjemmeløsning, eller ha behov for "gratis elektrisitet" i hverdagen. De har vel egentlig ikke sett at dette skulle bli noe problem? I alle fall ikke så lenge de plasserer ladestasjonene utenfor bysentrum. Men nå ser de altså at dette begynner å bli ett problem enkelte steder, og velger å tydeliggjøre denne delen av budskapet, og får derfor tyn av de som ikke har - eller vil - se budskapet i rett sammenheng.
Jeg synes det virker veldig klart at Tesla har gjort en helomvending da de ser at kostnadene blir for store. Har for lengst tenkt at dette med fri lading ikke kommer til å fungere.

Gratis er gratis.

Edit: Det er jo ikke gratis engang, man betaler jo faktisk for fri tilgang til laderne. Så dette er jo flaut av Tesla.

Amoss

Sitat fra: ingardj på mandag 29. juni 2015, klokken 16:17
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. juni 2015, klokken 13:19
Sitat fra: zbk på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:39
Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer?

Helt sant dette. Superladenettverket ble lansert som løsningen på problemet med å kunne dra på langturer med en elektrisk bil. Ikke som en løsning på problemet med hjemmelading.

Men med det sagt så har også Tesla vært dårlig til å kommunisere dette. De har vært flinke til å si "Gratis tilgang for livstid", "Bruk så mye du bare vil" osv, uten å ta med "... på langturer". Så er jo litt forståelig at enkelte som ikke har satt seg godt nok inn i det har fått med seg hele budskapet.

Forstår godt at Tesla har trodd at folk som har hatt råd til en slik bil også burde hatt økonomi nok til å sikre en god hjemmeløsning, eller ha behov for "gratis elektrisitet" i hverdagen. De har vel egentlig ikke sett at dette skulle bli noe problem? I alle fall ikke så lenge de plasserer ladestasjonene utenfor bysentrum. Men nå ser de altså at dette begynner å bli ett problem enkelte steder, og velger å tydeliggjøre denne delen av budskapet, og får derfor tyn av de som ikke har - eller vil - se budskapet i rett sammenheng.
Jeg synes det virker veldig klart at Tesla har gjort en helomvending da de ser at kostnadene blir for store. Har for lengst tenkt at dette med fri lading ikke kommer til å fungere.

Her kan du se introduksjonen av superladernettverket:


Fortell meg så, hva er det av det de introduserte her som de har gjort noen helomvending av? Ja, som jeg tidligere har sagt så har de ikke hele veien vært like flinke til å poengtere "long distance travel" som de burde, men det har vært forutsettingen hele veien.


... ok, ser nå hvor de har "helomvendt", de har ikke satt opp disse fancy Tesla-obeliskene på alle superlade stasjonene :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Tesla har vært tydelige på at superladerne er for langtur, selv om de ikke har presisert det over alt. Alle som har lest mer enn en enkelt setning om nettverket vet dette. Men noen velger å overse den informasjonen og heller fokusere på de gangene langtur ikke er presisert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

I følge charged EVs har TM endret opprinnelig markedsføring:

QUOTE
However, beyond encouraging customers to do the right thing, it's not clear that there's anything Tesla could legally do to stop this trend. Like "all you can eat," the term "free for life" means pretty much what it says. Tesla's web site states that "Supercharging is free for the life of Model S." However, Green Car Reports' David Noland wrote that, after Musk's speech, the company made some changes to the language regarding Superchargers on the site. Model S owners have a lively discussion about the issue going on the Tesla Motors Forums.
UNQUOTE

Enkelte både på US og N debattsider foreslår å løse problemet analogt med "As Much Beer As You Can drink" med å tynne ut hvert nytt glass med mer og mer vann.
Men bor du i gangavstand fra en SC, vil ikke engang denne taktikken virke.
For da kan du plugge inn om kvelden og hente bilen neste morgen.

Har imidlertid store problemer med å forstå antallet som både bor nær en SC og tar på kjøpet bryet med
å lade der for å spare micro beløp på strømregninga, kan være annet enn helt ubetydelig.

Så kan hende lager TM negativ PR for seg sjøl uten grunn?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Nå har jo faktisk ikke Tesla gjort annet foreløpig enn å gjøre oppmerksom på at de er klar over at det er _enkelte_ eiere som bruker superladere oftere enn kanskje nødvendig, og sagt at de vil gi disse folka en vennlig henstilling om å ikke fortsette med det.
Akkurat hva, hvordan, når og hvor mange det er snakk om er høyst uklart.
Sånn sett er jo hele denne tråden storm i vannglass.
Jeg tror 99% av Teslaeiere er enige i at i den grad det utgjør et problem, så er det greit å sende disse få en liten henvendelse.
Så vidt jeg har sett har ikke noen fra Tesla sagt noe om å blokkere superladere for brukere som har betalt for tjenesten. Ei heller kjeppjage dem om de kommer for å lade på den lokale superladeren.
Det må være lov til å snakke med kundene sine om hva som er ønsket og uønsket oppførsel, uten at folk går helt av skaftet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA