Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Treg SC i Porsgrunn?

Startet av timingbeltkiller, fredag 31. juli 2015, klokken 12:00

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Som kjent kunne du kjøpe Tin Lizzie i en vilken som helst farve du måtte ønske forutsatt du valgte sort.

Nå har TM bebudet lignende regel for bruk av SC:
Du kan bruke de til hva du måtte ønske forutsatt du velger langtur lading..
SE TM med selvmotsigende budskap
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

janegils

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:11
Som kjent kunne du kjøpe Tin Lizzie i en vilken som helst farve du måtte ønske forutsatt du valgte sort.

Stemmer ikkje heilt...
Dei 5 første årane fekk man T-Ford i grå, grønn, blå eller rød. Det var først i 1914 at det vart 'Black only'  8)

emil

Sitat fra: janegils på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:06
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:11
Som kjent kunne du kjøpe Tin Lizzie i en vilken som helst farve du måtte ønske forutsatt du valgte sort.

Stemmer ikkje heilt...
Dei 5 første årane fekk man T-Ford i grå, grønn, blå eller rød. Det var først i 1914 at det vart 'Black only'  8)

Og i de første årene var supercharger til fri bruk, nå kun for langturer?

zbk

Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer? Dersom det er så mange Tesla-eiere som er gjerrige nok til å bruke masse tid på lokale superchargere for å spare noen få kroner at det er et problem, da er nok desverre min høyst manglende tiltro til hvermannsen enda mer berettighet en jeg liker å tro.

Det viser seg tydeligvis igjen og igjen at gode intensjoner ødelegges av misbruk og egoisme. Dermed må godene fjernes eller så må bruken reguleres med "lovverk" (feks parkering på ladeplasser uten å lade som må skiltes eksplisitt for å få bukt med latsabbene som ikke vil gå et par meter ekstra).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: zbk på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:39
Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer?

Helt sant dette. Superladenettverket ble lansert som løsningen på problemet med å kunne dra på langturer med en elektrisk bil. Ikke som en løsning på problemet med hjemmelading.

Men med det sagt så har også Tesla vært dårlig til å kommunisere dette. De har vært flinke til å si "Gratis tilgang for livstid", "Bruk så mye du bare vil" osv, uten å ta med "... på langturer". Så er jo litt forståelig at enkelte som ikke har satt seg godt nok inn i det har fått med seg hele budskapet.

Forstår godt at Tesla har trodd at folk som har hatt råd til en slik bil også burde hatt økonomi nok til å sikre en god hjemmeløsning, eller ha behov for "gratis elektrisitet" i hverdagen. De har vel egentlig ikke sett at dette skulle bli noe problem? I alle fall ikke så lenge de plasserer ladestasjonene utenfor bysentrum. Men nå ser de altså at dette begynner å bli ett problem enkelte steder, og velger å tydeliggjøre denne delen av budskapet, og får derfor tyn av de som ikke har - eller vil - se budskapet i rett sammenheng.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

TM har faktisk plassert SC i sentrale bystrøk (London f.eks.) der de ferreste beboerne har egen lademulighet.
Så det er opplagt de har skiftet mening om hva fri lading i bilens levetid betyr.

Bileiere med egen lademulighet som bruker SC for å spare penger,
må nødvendigvis være et minimalt problem.
Med mindre de må investere et betydelig beløp i ombygging av det elektriske anlegget.
Koster det eksempelvis NOK 100K og du bor i gåavstand fra en SC, kan fristelsen være
å spare disse 100K.

Men nå har Tesla som målsetting å utkonkurrere den fossile bilindustrien?
Og det er i så fall en umulighet dersom de 80-90 prosent av verdensbefolkningen som mangler
egen lademulighet, skal skremmes bort som kjøpere.

Hva mener du som elbil tilhenger?
Skal vi være glad for å forbli en ren minoritet som betyr forlengelse av insentivene vi nyter godt av?
Eller skal vi ønske størst mulig overgang til elbil raskest mulig og miste insentivene?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:56
Hva mener du som elbil tilhenger?
Skal vi være glad for å forbli en ren minoritet som betyr forlengelse av insentivene vi nyter godt av?
Eller skal vi ønske størst mulig overgang til elbil raskest mulig og miste insentivene?

Vi skal selvsagt jobbe for størst mulig overgang til elbil, raskest mulig, og det betyr at vi må sørge for at det blir (sakte-)lademuligheter "over alt".  Det spiller ingen rolle hvor du bor. De aller fleste biler står parkert det aller meste av tida.  Hvis du alltid kan plugge inn, hver gang du parkerer for mer enn to minutter, så blir behovet for raskere lading (bortsett fra på langtur) minimalt.
Utstyr hver eneste parkeringsplass med en Type 2-kontakt, gjerne bare med 3,6 kW, så kan elbil-revolusjonen fortsette i stadig økende tempo.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:56
Men nå har Tesla som målsetting å utkonkurrere den fossile bilindustrien?
Og det er i så fall en umulighet dersom de 80-90 prosent av verdensbefolkningen som mangler
egen lademulighet, skal skremmes bort som kjøpere.

Nja, de har ikke som målsetting å utkonkurrere noe som helst. De har som målsetting å få de eksisterende bilprodusenter til å gå over til å produsere elbiler istedet. Deri ligger altså at Tesla ikke nødvendigvis ser det som sin oppgave å løse alle infrastrukturproblemer med elbilisme generelt (selv om de er nært ved).

Lading av elbiler kan deles opp i to vidt forskjellige utfordringer (sikkert også flere som f.eks. behovene for Taxi etc. - men nøyer meg her med disse to):
1. Daglig lading. Her er det ikke viktig med noen rask lading for de aller fleste, viktigere er at det må finnes mange muligheter godt distribuert slik at de befinner seg nært ett sted hvor det er naturlig for eieren å kunne la bilen stå parkert lenge. Typisk hjemme hos eier eller på arbeidssted. Fellesgarasjer for borettslag eller gatestolper for de som bor i blokker uten egen parkeringsplass er også noen muligheter. Folk som bor midt i "bushen" i Afrika eller andre steder uten tilgang på elektrisitet kan sette opp solceller og en batteribank for å lagre strømmen dersom de ikke vil lade bilen når solen skinner, og koble en ladeboks til batteribanken som de kan lade fra.
2. Hurtiglading for langdistansekjøring. Her er det viktig med så rask som mulig lading, så man ikke blir ventende unødig lenge på å få ladet opp, og de bør plasseres langs landeveier/hovedveier/motorveier der folk har ett behov for å kjøre - når man kjører en litt lengre strekning.

Tesla har lansert Superladernettverket sitt som en løsing på utfordring #2 i listen over. Den er ikke ment å dekke behovet som ligger i utfordring #1, selv om det kan se ut som om de enkelte steder prøver å dekke noe av det behovet også. Men det sier seg selv at de ikke har mulighet for å kunne dekke ALT ladebehov for alle overalt hele tiden. En av fordelene med elbiler er jo tross alt at de i utgangspunktet kan lade fra en hvilken som helst stikkontakt, og de finnes det mange av de aller fleste steder.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Olatho på torsdag 25. juni 2015, klokken 23:36
Utstyr hver eneste parkeringsplass med en Type 2-kontakt, gjerne bare med 3,6 kW, så kan elbil-revolusjonen fortsette i stadig økende tempo.
JA, dersom ladingen ikke blir for dyr.
Det er ingen hjelp i garantert lading hvor du enn er,
dersom lading X km kjøring koster det samme eller mer enn diesel til en drivstoffgjerrig fossil.

Og du må kunne betale med et vilket som helst kreditkort.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 26. juni 2015, klokken 18:47
Sitat fra: Olatho på torsdag 25. juni 2015, klokken 23:36
Utstyr hver eneste parkeringsplass med en Type 2-kontakt, gjerne bare med 3,6 kW, så kan elbil-revolusjonen fortsette i stadig økende tempo.
JA, dersom ladingen ikke blir for dyr.
Det er ingen hjelp i garantert lading hvor du enn er,
dersom lading X km kjøring koster det samme eller mer enn diesel til en drivstoffgjerrig fossil.

Og du må kunne betale med et vilket som helst kreditkort.

Hvorfor det? Kan du ikke anskaffe et RFID-kort som virker på de plassene du parkerer til daglig?

Kredittkortterminal og billig lading, velg en av de to ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Sitat fra: zbk på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:39
Har ikke intensjonen med supercharger-nettverket alltid vært til bruk på langturer? Dersom det er så mange Tesla-eiere som er gjerrige nok til å bruke masse tid på lokale superchargere for å spare noen få kroner at det er et problem, da er nok desverre min høyst manglende tiltro til hvermannsen enda mer berettighet en jeg liker å tro.

Det viser seg tydeligvis igjen og igjen at gode intensjoner ødelegges av misbruk og egoisme. Dermed må godene fjernes eller så må bruken reguleres med "lovverk" (feks parkering på ladeplasser uten å lade som må skiltes eksplisitt for å få bukt med latsabbene som ikke vil gå et par meter ekstra).

Det er dessverre mange av kategorien uansett hvilken retning du snur deg. De er en del av ligningen. Men de er ikke klar over det selv. De bare er slik.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. juni 2015, klokken 21:56
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 26. juni 2015, klokken 18:47
Og du må kunne betale med et vilket som helst kreditkort.
Sitat
Hvorfor det? Kan du ikke anskaffe et RFID-kort som virker på de plassene du parkerer til daglig?
Mener det er faktariktig å innrømme de ymse gjensidig utelukkende betalingsystemene på dette området
ligger lysår tilbake sammenlignet med å tanke fossilt drivstoff eller å kjøpe en vilken som helst vare på et vilket som helst salgssted.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

A går til Tesla og forteller hun er en av de 90% i verden som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb.
Hun må derfor alltid lade SC.

B går til Tesla og forteller han har ingen egen lademulighet, men kjører daglig forbi en SC som han kan
legge sin lading til.

Har jeg forstått Tesla og flertallet på dette og andre diskusjonsfora riktig, får begge til svar:
"Sorry, Vi kan ikke selge deg vår bil. Gå til en fossilbil forhandler."

Dersom dette også gjelder alle/de fleste elbilfabrikantene,
ligger elbilens erobring av verdensmarkedet for biler, langt inn i evigheta.

Og kom ikke å fortell verdens en milliard fossilbiler kan på kort varsel erstattes av elbiler som lader på parkeringsplasser og ved lyktestolper ute i gata.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kristian O

Løsningen er vel Destination charging?

Med den fantastiske jobben Tesla har gjort med Supercharger- nettverket i bakhodet, så tror jeg at de kan klare å få på plass et godt nettverk av destination chargere også.
Det burde redusere behovet for "missbruk" av Supercharger, og samtidig spare tid for oss  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Olatho

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:31
A går til Tesla og forteller hun er en av de 90% i verden som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb.
Hun må derfor alltid lade SC.

B går til Tesla og forteller han har ingen egen lademulighet, men kjører daglig forbi en SC som han kan
legge sin lading til.

Har jeg forstått Tesla og flertallet på dette og andre diskusjonsfora riktig, får begge til svar:
"Sorry, Vi kan ikke selge deg vår bil. Gå til en fossilbil forhandler."

Dersom dette også gjelder alle/de fleste elbilfabrikantene,
ligger elbilens erobring av verdensmarkedet for biler, langt inn i evigheta.

Og kom ikke å fortell verdens en milliard fossilbiler kan på kort varsel erstattes av elbiler som lader på parkeringsplasser og ved lyktestolper ute i gata.

Er absolutt alt like svart/hvitt for deg?

Tror du faktisk at det overhodet er noen elbilprodusenter som ser for seg at en milliard fossilbiler skal erstattes med elbiler på kort varsel?

Tror du faktisk at Teslas superladere er det som eventuelt skal til for å erstatte en milliard fossilbiler på kort varsel?

La oss ta dette stille og rolig:

1) I verden generelt i dag er det liten tvil om at infrastrukturen ikke er på plass for at det store flertall kan bli elbilister.  Det er nok flere som faktisk kan bli det enn som tror det selv, men likevel er det veldig mange i verden som elbil faktisk ikke vil fungere for.

2) I Norge er situasjonene ganske mye bedre enn i de fleste andre land.  Det skyldes flere ting, blant annet at det i mange byer er lagt til rette for lading på offentlige parkeringsplasser.  Situasjonen er nok enda bedre i Oslo enn i andre byer, og selv om den er langt fra perfekt her heller, så er det som oftest mulig å finne seg en ledig (offentlig) parkeringsplass med lademulighet og gjerne minst 16 timers makstid, ikke så alt for langt fra der man bor.
For et år siden sa Oslo kommune at de regnet med å ha ca 900 ladeplasser oppe i løpet av året (dvs. 2014), hva det reelle tallet er i dag har jeg ikke oversikt over.
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/160-lad-og-bad-i-oslo

Så bor du i Oslo i alle fall (som er byen jeg kjenner best), så er det fint mulig å kjøpe seg elbil selv om du bor i leilighet. Noe antallet elbiler som står parkert langs gatene i Oslo også er et vitne om.  Det er altså ikke sant at det kun er to alternativer.  ENTEN hus med privat parkering og ladeplass hjemme (eller på jobb) ELLER lading på superladere.   

Eventuelt kan man både leie og kjøpe seg privat parkering i ett av de mange parkeringshusene rudt omkring (gå på den lokale Rimien og heng opp en lapp).  Ofte vil det da være mulig å få montert seg en eller annen lademulighet på denne plassen.

Utbyggingen av offentlige ladeplasser fungerer rimelig godt i Oslo (selv om den kunne vært enda mye bedre). Dette er en strategi som er fullt mulig å følge også i andre byer og tettsteder.
Det er forholdsvis billig å bygge ut.  Det er forholdsvis enkelt og raskt å bygge ut, og det vil dekke behovet til langt flere i det daglige.



Når det gjelder betaling for lading, så har i alle fall Oslo foreløpig gjort dette gratis - men valgt en løsning (på de nye stolpene) der man må aktivere lading enten med RFID eller SMS.  Det er altså klargjort for en eller annen form for brukerbetaling.
Om dette kommer på mobilregninga di, om det er via en APP, via et abonnement eller klippekortløsninger, sentralt plasserte kortautomater som dekker flere ladestolper, eller helt andre metoder er ikke så veldig avgjørende.  Det ligger uansett et stykke inn i framtida. 
Men dette har man løst for vanlig parkering for fossilbiler for mange, mange år siden, og det er ikke noe mer hokus pokus å sørge for at det også blir strøm i pluggen når du på ett eller annet vis betaler for parkeringsplassen.
- Som en kuriositet kan jeg jo også nevne at vi i Oslo f.eks. har offentlige griller i en del av parkene, der man betaler med kort, og kan grille for 1 kr/minutt.  Så at det er mulig å få på plass kortbetaling på ett eller annet vis er det ingen grunn til å bekymre seg for.



Så over til de konkrete casene dine:

Hvis A er en av de 90% i verden som ikke har lademulighet hjemme, er nok sjansen også ganske stor for at A er en av de 90% i verden som bare ideen om å kjøpe seg en bil - og enda verre - en ny bil, og ikke minst en Tesla - er så fjernt for, at hele argumentet ditt oser av stråmenn.
Bor du i dag i en leilighet midt i Ljubljana, uten egen parkeringsplass, så er sjansen for at du vurderer å kjøpe deg en Tesla så liten, at selv om det er en superlader like utenfor byen, så er det ikke særlig avgjørende for hva slags bil du velger. 
Bor du i Gol, Elverum eller Sundebru - der det også allerede eksisterer superladere, så er sjansen ganske stor for at du også bor sånn at det er mulig å ordne deg lading hjemme.   
Selv i Drammen sentrum er det vel i dag nærmere 100 offentlige ladestasjoner, så her er også mulighetene ganske store for å kunne lade andre steder enn å måtte kjøre til superladeren i Lier på daglig basis.

Det grunnleggende spørsmålet må være "hva skal til for at så mange som mulig kan velge elbil?"

Det jeg ikke forstår med argumentasjonen din er at det virker som du tror det er enklere å få på plass hurtiglading for en milliard elbiler enn å få på plass saktelading for det samme antallet.

La oss analysere dette litt.

VI sier at hver elbil trenger ca 20 kWh om dagen - dvs. enten ca 30 minuter hurtiglading, eller ca 6 timer saktelading (3,7 kW) i døgnet.

Hvis hver eneste hurtigladestasjon har 100% belegg - dvs. den brukes 24/7, så trengs det likevel over 20 000 000 hurtigladere for å dekke behovet.  Nå funker jo ikke verden helt sånn, da de fleste mennesker har et behov for å sove om natta, og de fleste er opptatt med andre ting enn å lade bilen sin midt på dagen. Så vi må nok minst femdoble antallet, bare for å ha et rundt tall å regne med.
Med 100 millioner hurtigladere er altså hver eneste hurtiglader i bruk 20% av dagen, eller nesten 5 timer hver dag.
La oss så også være greie, og si at bygging av en hurtiglader koster ca 250 000.  Prisen er nok i realiteten flere ganger dette, men om du skal bygge 100 millioner av dem, så får du nok litt kvantumsrabatt...
Da snakker vi om en totaltkostnad på 250 000 milliarder kroner for å bygge dette hurtigladenettet.  OG dette skal skje "på kort varsel".

I tillegg kreves det jo en del infrastruktur, en haug av nye arealer som må brukes, og masse folk må kaste bort en halvtime hver eneste dag mens de venter på at bilen skal lade (vi har jo ikke mye rom til at folk kan la blen stå for lenge på en ladeplass her) osv.  Vi kan jo ikke bruke eksisterende parkeringsplasser til lading, da det er en forutsetning at folk flytter bilen når de er ferigladet for at dette skal gå i hop.  Man kan selvfølgelig også bruke arealene som i dag brukes av bensinstasjoner, men det er langt fra nok, da de fleste som fyller bensin bruker mye mindre enn en halvtime på dette, så kapasiteten på en bensinpumpe er mye større enn på en hurtiglader. 

Så ser vi på alternativet.  En milliard biler trenger å lade 6 timer fra en "vanlig" stikkontakt (230 V, 16 A, bruk gjerne type2, men la oss ikke henge oss opp i akkurat den fysiske pluggen her).  For en stor andel (etter din påstand, i alle fall 10% - hvor du har dette tallet fra aner jeg ikke) kan dette ordnes hjemme eller på jobb.  Jeg tror andelen er høyere, men du har sikkert dokumentasjon på det tallet.

Uansett, for resten må det ordnes andre steder de allerede parkerer.  Vi kan og må altså "gjenbruke" eksisterende parkeringplasser.
Veldig mange steder er det allerede strøm - til gatelys, gatevarme og alle andre mer eller mindre offentlige strømforbrukere (reklametårn, bysykkelstativer, bussholdeplasser osv).  Siden mange også står parkert vesentlig lenger enn de 6 timene de trenger, er det fullt mulig å bruke smart teknologi til å justere ladehastighet opp og ned etter annet forbruk.
La oss for disse plassene regne at de bare er i bruk halvparten av tida (selv om disse jo faktisk kan være i bruk bortimot 24/7, ettersom mange vil parkere der om natta, i motsetning til på en hurtiglader).   
Selv om man da regner 25 000 kr per ladeplass i installasjon blir det likevel bare 10% av kostnadene for hurtigladeutbygginga. I tillegg har du alle de andre faktorene rundt selve ladestasjonen, som taler for at det er en mye mer fornuftig bruk av ressursene.   
- Du bruker eksisterende parkeringplasser
- Du bruker i stor grad eksisterende elektrisk infrastruktur

Her kan man enkelt følge utviklinga i antall elbiler og bygge ut flere plasser til en ganske lav kostnad per plass ettersom behovet melder seg.  Og man kan ligge i forkant ved å sørge for at alle vanlige parkeringsplasser får montert ladeuttak når det først graves og jobbes i området.

For å bruke dine egne ord...

"Så kom ikke å fortell (at) verdens en milliard fossilbiler kan på kort varsel erstattes av elbiler som lader på hurtigladere"


Så trenger man hurtigladere i tillegg.  Det hjelper lite med offentlig stikkontakter på Gol, hvis jeg må bruke 6 timer på å lade på vei til og fra hytta.  Men hvis de som bor på Kongsberg, Notodden, Hamar eller Mo i Rana skal bli elbilister, er det viktigere å sørge for at de faktisk kan lade der de allerede parkerer, enn å bygge ut flere superladere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA