Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konvertering (Artikkel..)

Startet av eljet, lørdag 05. mai 2007, klokken 01:52

« forrige - neste »

eljet

Jeg har en kewet eljet 4 med defekt batteripakke og lader.

Er det noen så har erfaring med å bytte batteri type.
Og hvor de er billigest.
Har og lurt på å bygge om til kewet 5 i denne samenheng pga at laderen er en stor utgift i ombyggingen.
eventuelt om noen har en lader liggende til 4 eller 5

Mvh Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

elektrolux

Hallo Eljet

Vi testet et 100A slikt med 25A ned til 10,5V, og fikk over 85 Ahr ut. Vi hadde forventet å få ca. 60 Ahr ut av det.

http://www.varta-automotive.no/index2.php?p=3&s=1&t=1&content=produkter/starterbatterien/ultra.html

Dette er sansynligvis enda bedre, siden det koster dobbelt så mye nemlig ca. 2500 NOK

http://www.varta-automotive.no/index2.php?p=2&content=nyheter/

Bare husk at bruk i Elbil krever at batteriet tåler gjentatte utladinger med relativt høy strøm og ned til 70-80% av kapasiteten. Må undersøke om disse tåler det før du tar tipset mitt for god fisk.

Ellers så har jeg en lader til 48V Kewet liggende. Den kan om nødvendig også justeres inn for 60V
Den er din for det samme som jeg gav nemlig 3000 kr. Kontakt meg på Robortk@hotmail.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#2
Den største utfordringen er formfaktoren på batteriene Eljet. Jeg har selv en Kewet Citi-El 5 1997 mod. I den er det svært begrenset hva alternative batterier som passer da bredden ikke bør overstige 167mm.(De originale Hawker batteriene er kun 164mm).

Modell 5 går på 72 Volt så jeg har flere batterier enn din mod. 4 som er på 60 Volt.
Jeg vet ikke om batteriplassen er identisk på mod 4 og mod 5, kanskje Hens kan si noe om det?
Det er ingen dum ide å oppgradere til mod 5, men du må da nødvendigvis investere i ny lader. Aller best er å montere èn 12Volts lader pr batterisett. Dette blir en del dyrere men du vil ha det igjen i lenger levetid på batteriene.

Den største besparelsen på batterikjøp er i grunnen å forhandle seg til en god pris selv.
Kjøp for all del ikke "for dårlige" batterier. Det er i grunnen ikke så mange alternativer. Kvalitet koster, og husk at det stilles spesielle krav til batteriene i en elbil!
Jeg kan komme med noen alternativer som du kan vurdere dersom du først kan sjekke målene på batterirommene + eventuelle bilder.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA