Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klokest valg? (eGolf, Soul eller Zoe?)

Startet av spaceman, torsdag 30. juli 2015, klokken 19:26

« forrige - neste »

GreenBeHH

Har ikke kjørt mer enn 600km på 5 uker, men min erfaring med ACC er at den er svært nyttig på e-golfen i lange nedoverbakker med trafikk.  Da regenerer bilen trinnløst og perfekt uansett hvor bratt bakken er eller hvor mange trege bilister i trafikkbildet.  Utover det så kjører jeg mye bedre enn noe ACC system 8)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

torgrand

Ny dag og nytt eksperiment.
Klarte igjen å treffe på distanse, snittfart og tid :D

Denne turen ACC hele vegen. Eco i 100-soona (105 på ACC) og eco+ på resten.
Nå slår faktisk ACC tilbake med testens beste forbruk på 12.5 !!!

janegils

Ikkje overraskande, eg ligg på 12-talet i snittforbruk med ACC på tørt føre (Eco mode i 80-90 sone).

elektro

Sitat fra: torgrand på onsdag 01. juli 2015, klokken 10:24
Ny dag og nytt eksperiment.
Klarte igjen å treffe på distanse, snittfart og tid :D

Denne turen ACC hele vegen. Eco i 100-soona (105 på ACC) og eco+ på resten.
Nå slår faktisk ACC tilbake med testens beste forbruk på 12.5 !!!

Utrolig interessant dette, og at du klarer å kjøre eksakt samme tur om- og om igjen med såpass sammenlignbare forhold. Jeg kommer nok til å fortsette å bruke ACC med ECO, opplever gode nok forbrukstall med dette til at det er verdt det, selv om det blir noen unødige oppbremsinger og brå akselerasjoner i blant. ECO+ er uaktuelt både sommer og vinter. :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jan-c

Sitat fra: torgrand på onsdag 01. juli 2015, klokken 10:24

Denne turen ACC hele vegen. Eco i 100-soona (105 på ACC) og eco+ på resten.
Nå slår faktisk ACC tilbake med testens beste forbruk på 12.5 !!!
Spennende forsøksvirksomhet du dokumenterer. Jeg blir jo litt glad når jeg leser dette, ettersom høyrefoten og hodet mitt aldri har klart å slå ACC.
Seiler/coaster du, eller har du noe rekupering aktivt?
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

jan-c

Hadde en tur/retur fra Hadeland til Gjøvik i dag. Mye opp og ned ved Lygna. Utetemp 20-25C. Innetemp 17. ACC fartgrense+2, eco og D2. 120 km - 11,8kW/100km.
Legger ved noen høydedata.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

elektro

Sitat fra: jan-c på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:35
Sitat fra: torgrand på onsdag 01. juli 2015, klokken 10:24

Denne turen ACC hele vegen. Eco i 100-soona (105 på ACC) og eco+ på resten.
Nå slår faktisk ACC tilbake med testens beste forbruk på 12.5 !!!
Spennende forsøksvirksomhet du dokumenterer. Jeg blir jo litt glad når jeg leser dette, ettersom høyrefoten og hodet mitt aldri har klart å slå ACC.
Seiler/coaster du, eller har du noe rekupering aktivt?

Dette har jeg inntrykk av at bilen styrer selv med ACC..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jan-c

Sitat fra: elektro på onsdag 01. juli 2015, klokken 18:01
Sitat fra: jan-c på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:35
Seiler/coaster du, eller har du noe rekupering aktivt?

Dette har jeg inntrykk av at bilen styrer selv med ACC..

Ahh - nå har jeg lest brukerboka, ikke noe nevnt om rekuperasjon (fælt ord) kombinert med ACC, det skal jeg teste ut - takk :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

torgrand

Sitat fra: jan-c på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:35
Seiler/coaster du, eller har du noe rekupering aktivt?
Jeg har aldri rekupieing aktivt på langkjøring, bare triller/seiler mest mulig, (så sant farten ikke blir alt for høy....)
ellers bruker jeg stort sett rekupieringspedalen ved behov.

Ohm

Sitat fra: janegils på onsdag 01. juli 2015, klokken 10:55
Ikkje overraskande, eg ligg på 12-talet i snittforbruk med ACC på tørt føre (Eco mode i 80-90 sone).
Med fare for å fornærme deg, sier det mer om høyrefoten din enn ACC. Det er ikke noen tvil om at riktig kjøring manuelt, slår ACC ned i støvlene. 8)

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jan-c

Sitat fra: Ohm på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:34
......Det er ikke noen tvil om at riktig kjøring manuelt, slår ACC ned i støvlene. 8)
Hva ligger forbruket på når man har slått ACC ned i støvlene?
Spørsmålet er stilt i nysgjerrighet, for å lære av andres erfaringer, og for å teste egen høyrefot.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

stefse

Svaret på spm i topic er betinget av hvordan sjåføren ville ha kjørt uten ACC.

All bruk av regen medfører tap, (dog selvsagt mye mindre enn fossil) og hvis ACC'en ligger og regulerer farten konstant vil det medføre større tap av energi enn en sjåfør som bare gasser på nok til at bilen 'seiler av' farten uten regen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

janegils

Sitat fra: Ohm på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:34
Sitat fra: janegils på onsdag 01. juli 2015, klokken 10:55
Ikkje overraskande, eg ligg på 12-talet i snittforbruk med ACC på tørt føre (Eco mode i 80-90 sone).
Med fare for å fornærme deg, sier det mer om høyrefoten din enn ACC. Det er ikke noen tvil om at riktig kjøring manuelt, slår ACC ned i støvlene. 8)

Mogleg det, kva slags snittforbruk ligg du på når du køyrer manuelt?

elektro

Jeg er enig i at all bremsing og regen øker forbruket, så lenge man skal opp i hastighet igjen. Men ACC har et par fordeler, den klarer å se at avstanden til bilen foran minker før du gjør det. Den kan også skifte mellom forskjellige regen moduser på et millisekund, mens du må fikle med girspaken. Bilen vet også nøyaktig hvor raskt den skal akselerere for å komme mest effektivt opp i ønsket hastighet, vil jeg tro. Kanskje disse tingene veier opp for manglende mulighet til å lese hele trafikkbildet?

Når det er sagt hadde jeg tidenes verste forbruk Oslo-Gardermoen i dag. 17,2 kWh/100 km. med ACC på 100 km/t. fra Alnabru og opp..  :o
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Ohm

Sitat fra: jan-c på onsdag 08. juli 2015, klokken 10:56
Sitat fra: Ohm på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:34
......Det er ikke noen tvil om at riktig kjøring manuelt, slår ACC ned i støvlene. 8)
Hva ligger forbruket på når man har slått ACC ned i støvlene?
Spørsmålet er stilt i nysgjerrighet, for å lære av andres erfaringer, og for å teste egen høyrefot.
Har vært nede i 10 noen ganger, da i eco+
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA