Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klokest valg? (eGolf, Soul eller Zoe?)

Startet av spaceman, torsdag 30. juli 2015, klokken 19:26

« forrige - neste »

spaceman

Skjønner at ACC kan bruke mer strøm ved køkjøring med mye oppbremsing med påfølgende pådrag igjen. Men hvis det ikke er trafikk og man ligger stabilt i 95km/t på motorvei. Bruker ACC fortsatt mer strøm?
Skal kjøre Asker - Gardemoen t/r (150km) og håper på og ikke hurtigladet underveis. Sist jeg prøvde dette brukte jeg 9 av 16 streker en vei så ble hurtiglading på vei hjem, kjørte da med ACC hele veien.
Det skal også sies at det regnet ganske mye den dagen.

emil

Forskjellen på våt og tør vei har mye mer å si for forbruket enn bruk av ACC eller ikke. En erfaren elbilist med stødig fot på fartspedalen og god planlegging vil nok derimot kunne kjøre veldig mye mer økonomisk enn ACC.

Nickelilltroll

Jag vill säga JA! Har prövat denna ACC i både lite, mycket och helt fravær av trafik på E6.

Den drar oavsett mer vs om du kör med ägg under högerfoten. Tyvärr är det så, den är fantastisk god att ha, bekväm och sikker....bara detta men, att den drar mer km/ström oavsett trafikmängd :)
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

elektro

Legg deg med ACC bak et vogntog hele veien. De foretar sjelden noen brå manøvre og kjører sjelden fortere enn 100 km/t. Kanskje du sparer noen Watt på dragsuget også. Ikke verdens hyggeligste utsikt, men..  ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

torgrand

Jeg har gjort ett lite eksperiment...
To dager til jobb, samme tid samme sted, ca samme vær.
Normal modus, 22 grader klima.
Følger trafikken/fartsgrensen på små-veger, 105 km/t på motorvegen.
En dag med ACC og en dag med en ganske normal høyrefot.

Som dere vil se av bildene under fikk jeg lik distanse, tid og snittfart men forbruket endte på 13,1 med høyrefoten og 14,7 med automatikken!

Jeg kjører ca 22 km på motorveg. Der blir jeg konstant forbikjørt med ACC på 105, så der er det ingen "jaging" fra ACC.

Jeg syntes dette var litt vel stor forskjell, for jeg er blitt utrolig glad i min ACC....  :(

elektro

Sitat fra: torgrand på mandag 29. juni 2015, klokken 09:24
Jeg har gjort ett lite eksperiment...
To dager til jobb, samme tid samme sted, ca samme vær.
Normal modus, 22 grader klima.
Følger trafikken/fartsgrensen på små-veger, 105 km/t på motorvegen.
En dag med ACC og en dag med en ganske normal høyrefot.

Som dere vil se av bildene under fikk jeg lik distanse, tid og snittfart men forbruket endte på 13,1 med høyrefoten og 14,7 med automatikken!

Jeg kjører ca 22 km på motorveg. Der blir jeg konstant forbikjørt med ACC på 105, så der er det ingen "jaging" fra ACC.

Jeg syntes dette var litt vel stor forskjell, for jeg er blitt utrolig glad i min ACC....  :(

Godt gjort å få til så sammenlignbare resultater. Til og med temperaturen er nesten lik!  :) Når det er sagt er jeg også veldig skuffet hvis det er så store forskjeller.. Jeg har alltid hørt at man ikke klarer å kjøre mer effektivt enn adaptiv cruise, men forstår jo etter å ha testet litt selv at dette er veldig tvilsomt. Unødvendige oppbremsinger og dertil kraftige akselerasjoner.

Kjører du i Normal eller ECO modus? Jeg kjører alltid i ECO med ACC.. har enda ikke testet ECO+, til det er jeg for glad i aircondition, men da vel ACC enda snillere på gassen.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Morti_s

Sitat fra: elektro på mandag 29. juni 2015, klokken 14:58
Sitat fra: torgrand på mandag 29. juni 2015, klokken 09:24
Jeg har gjort ett lite eksperiment...
To dager til jobb, samme tid samme sted, ca samme vær.
Normal modus, 22 grader klima.
Følger trafikken/fartsgrensen på små-veger, 105 km/t på motorvegen.
En dag med ACC og en dag med en ganske normal høyrefot.

Som dere vil se av bildene under fikk jeg lik distanse, tid og snittfart men forbruket endte på 13,1 med høyrefoten og 14,7 med automatikken!

Jeg kjører ca 22 km på motorveg. Der blir jeg konstant forbikjørt med ACC på 105, så der er det ingen "jaging" fra ACC.

Jeg syntes dette var litt vel stor forskjell, for jeg er blitt utrolig glad i min ACC....  :(

Godt gjort å få til så sammenlignbare resultater. Til og med temperaturen er nesten lik!  :) Når det er sagt er jeg også veldig skuffet hvis det er så store forskjeller.. Jeg har alltid hørt at man ikke klarer å kjøre mer effektivt enn adaptiv cruise, men forstår jo etter å ha testet litt selv at dette er veldig tvilsomt. Unødvendige oppbremsinger og dertil kraftige akselerasjoner.

Kjører du i Normal eller ECO modus? Jeg kjører alltid i ECO med ACC.. har enda ikke testet ECO+, til det er jeg for glad i aircondition, men da vel ACC enda snillere på gassen.

Står i normal modus
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

torgrand

Ja, stemmer at det er i normal. Tenkte det ble best for å få enklest mulig sammenligning... I morgen tenker jeg å se hva jeg havner på med eco og acc  :)

Ohm

#8
ACC stjeler rekkevidde som bare det. Jeg har kutta den helt ut, og har fått mye lavere forbruk. Den bruker mer, uansett modus. Har testet dette grundig.

Oppdagelsen skjedde ved en ren tilfeldighet, kona får alltid mye lavere forbruk en meg, og jeg bruker elbilen til daglig. Så fant vi ut at hun ikke bruker ACC, og jeg gjorde det alltid. Så skulle det vise seg at jeg faktisk ikke var dårligere enn henne, bare jeg fikk kutta ut ACC.

Veldig synd, for ACC er genial.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Nickelilltroll

Så kom det äntligen ett facit på detta. Tack :)

Många har argumenterat emot mig, då jag sagt efter erfarenhet att denna annars så fina ting som ACC, faktiskt bruker en del mer ström....dessvärre!

Den lilla svarta "radar" som sitter under fronten, läser konstant av vägen framför-tar ström.

Kör mest efter E6, fått testa allt möjligt av trafiktäthet-eller ingen alls, väder och vind...den är tyvärr inte gynnsam mot vår el-bil. Nåt som man aldrig tänkte på i den gamla tdi-purka :o

Var på en långtur förra veckan. Då testade jag ACC, och trots dåliga erfarenheter så höll det brukbart, MEN ser en skillnad i förbruk.
Det är väldigt avgörande om det är kuperad väg, noll antal medtrafikanter OCH temperatur. Körde med ECO+ hela vägen, satt och småfrös men ville testa ut det. Verkar som den re-genererar väldigt bra i långflat kuperad terräng.

Så i ECO+ fungerar ACC ok, men fortfarande större förbruk vs utan ACC. Å köra i normal med ACC i stark trafik och kuperat är tyvärr dålig business >:(
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

hottentott33

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 30. juni 2015, klokken 09:49
Så kom det äntligen ett facit på detta. Tack :)

Många har argumenterat emot mig, då jag sagt efter erfarenhet att denna annars så fina ting som ACC, faktiskt bruker en del mer ström....dessvärre!

Den lilla svarta "radar" som sitter under fronten, läser konstant av vägen framför-tar ström.


Det er nok ikke det som er grunnen. Den "radaren" vil uansett lese av trafikken foran, da bilen skal nødbremse ved behov.

Grunnen til at den bruker mer strøm er at den bruker mer gasspådrag og akselererer mer enn om en kjører med en lett høyrefot.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Nickelilltroll

#11
Kan gott vara jag har fel om radaren, men om du läser inläggen här en gång till så tar ACC oxå mer ström UTAN medtrafikanter. UTAN nedbremsing-gaspådrag.....

Har kört och testat mye med ACC, ECO+ och ACC är som att åka med en oljepråm, är extremt försiktiga bevegelser alla vägar, ECO+ utan är väldigt likt men mer energisnålt.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

torgrand

Tok en til med høyrefoten i dag tidlig.
Temperaturen har gått opp ett par grader, og snittfarten ble +1km/t, men fortsatt rimelig samenlignbart vil jeg si.
Denne gangen i eco modus, men så godt som identisk forbruk som i normal.
i morgen blir det eco og ACC  8)

jan-c

Jeg er nok ingen "erfaren elbilist med stødig fot på fartspedalen og god planlegging", men jeg har prøvd. Dog har jeg liten erfaring på motorvei. 4000km i e-Golfen sålangt. 20 km er jobb-distansen. Noen høydemeter opp, tilsvarende ned. Har aldri klart bedre resultat enn ACC. Ligger på 12,5 til jobb og rekord hjem var i går på 9,2. Enn lengre tur med relativt store høydeforskjeller (15 mil - snitt 57km/t) ga 11,9.
Det er nevnt Normal, Eco og Eco+, men ingen sier hvilken rekuperingsnivå D, D1, D2, D3 eller B. Jeg kjører det meste i Eco, D2 og ACC.
Interessant tråd, og fint å lære mer teori om elbil-kjøring.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

hottentott33

Sitat fra: Nickelilltroll på tirsdag 30. juni 2015, klokken 11:55
Kan gott vara jag har fel om radaren, men om du läser inläggen här en gång till så tar ACC oxå mer ström UTAN medtrafikanter. UTAN nedbremsing-gaspådrag.....


Joda, men hvis du leser mitt innlegg igjen, så vil ACC uansett akselerere mer og bruke mer gasspådrag for å opprettholde farten da f.eks ved bakker, motvind etc. uavhengig av trafikanter. Med trafikanter, så vil den bli enda mer ivrig for å holde valgt avstand. Det er samme som cruisecontrol på en vanlig bil også, bare der legger en ikke så mye merke til det da en har nok av rekkevidde å ta av. Særlig når jeg kjører nedover Europa på sommerferie med campingbilen vår så merker jeg det veldig bra, men da velger jeg å bruke cruisecontrol pga komforten da vi som regel har noen tusen kilometer som skal tilbakelegges :)

Mulig at ACC virker annerledes i eco+, men alt blir uansett halvt i den modusen, så godt mulig at også ACC virker på en annen måte der. Det har jeg ikke testet, da jeg kun har kjørt i eco+ de gangene da batteriet nesten har vært tomt og jeg har blitt tvunget ned i den modusen. Jeg setter meg ikke inn i bilen for å fryse eller å svette, da kunne jeg like gjerne ha tortutert rumpeballene mine på en sykkel :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA