Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hybrider og vedlikehold, dobbelt opp av "alt"?

Startet av Griffel, torsdag 30. juli 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/industri/2015/06/23/batteri-tilhenger-kan-oke-elbilens-rekkevidde-med-500-km

"Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km-

Det tyske selskapet Nomadic Power fikk før helgen to millioner euro, cirka 17,5 millioner kroner, i innovasjonsmidler fra EU for å videreutvikle sitt Nomad-konsept.

Nomad er rett og slett en tilhenger stappet med litiumionebatterier som skal ha flere bruksområder. Først og fremst kan den hektes på en elbil og drastisk utvide rekkevidden. Den største modellen, med et batteri på 85 kWh, skal kunne gi opptil 500 km ekstra rekkevidde på en liten elbil. Det finnes også modeller på 40 og 65 kWh."



Så nå er det bare for elbil produsentene og lage biler som kan trekke en henger, og rekkeviddeangsten er vekk.
Ingen av de to avbildede bilene er godkjent for henger. Så markedsutsiktene er vel ikke de aller beste på kort sikt.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eivhelle

Egentlig et litt meningsløst produkt. Ja du kan kjøre lenger sammenhengende, men du må dra en henger etter deg hele tiden. Og om vinteren, som er den tiden man helst kan trenge litt ekstra rekkevidde, er det ofte glatter veier og ikke den tiden du helst liker å kjøre rundt med henger. Skal det ha noen som helst mening å dra rundt på en henger må den i så fall bidra med økt plass for bagasje og ikke kun en mobil batteripakke.

En henger med 85kWh batteri vil vel dessuten fort koste 150-200k og da kan du like gjerne vurdere en Tesla først som sist.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

For at dette skal virke må elbilprodusentene komme med og godkjenne alle former for elektrisk tilobling samt hengerfeste. Innen de har klart det er elbiler med dobbel batterikapasitet av i dag standard og behovet for hengeren ikke-eksisterende da hurtigladere vil dekke ladebehov på lengre turer for de få det gjelder.

timingbeltkiller

Glimrende ide.
Hengeren kobler du selvsagt bare til de (få) gangene du skal kjøre lengre enn bilens rekkevidde.
Burde heller ikke være noe problem å håndtere en slik liten henger.

Tesla er ikke noe alternativ for de relativt mange som betrakter S og X som å skyte spurv med kanoer
til den daglige transporten av matpakka/dokumentmappa over relativt korte avstander. Overkill er ordet.

Dobbel rekkevidde for elbiler flest har hittil vært et bevegelig mål som stadig ligger X fram i tid.
Vi leser nesten daglig om nye revolusjonærende batterityper under utvikling.
Hittil har ingen materialisert seg for praksis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Er det noe som er meningsløst må det være å kjøre rundt med matpakken i en bil på størrelse med Tesla, XC90 osv osv

Synes i utgangspunktet ideen er god, men da må den kunne brukes som varehenger og kunne laste kanskje 500 kg.

En mulighet kan være å leie ut slike hengere.

TorC

Dette har de holdt på med i flere år nå, eneste nye er at de har laget nye animasjoner og nytt firmanavn. eBuggy het firmaet opprinnelig, nå er det Nomadic. Når de har svidd av de 2 mio euro blir det nok enda et nytt navn.

Det er flott at de tenker nytt, men dette er skattepenger som blir brukt på et luftslott som aldri vil se dagens lys.

Et "par" utfordringer de må overkomme:
1) Elbilene på markedet i dag kan ikke lovlig trekke henger. Dermed må Nomadic antakeligvis betale for å typegodkjenne hengerfester på hver type bil. Det kommer neppe til å skje.
2) Dagens elbiler kan ikke lade i fart via ladeportene. Altså må bilen bygges om.
3). De aller fleste av elbilprodusentene vil neppe like at 3.parts firmaer tukler med opplegget og patentene deres, og vil i beste fall voide garantien for de som kopler opp en slik henger. Betaler Nomadic for dette?
4). Pris: en slik henger vil glatt kunne koster 200-300K kroner. Så kommer utleiestedene osv osv. Ser man mot leiebilmarkedet er de avhengig av å dra inn 150-200K per år per bil for å dekke kostnadene. Hvis en slik henger altså vil koste det samme må leieprisen for en helg ligge på rundt 2000,- kroner. Hvem gidder det når man kan leie en vanlig bil for samme sum?
5). På det særdeles sparsommelige nettstedet deres nevnes det at man må kjøpe et "kit" som skal monteres i bilen. Dette kommer altså på toppen av det hele! De som reiser så ofte på langtur med elbilen sin at gidder å få montert et slik kit vil vel mye heller investert i en elbil med bedre rekkevidde i utgangspunktet?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jejl

#6
Tror ikke det er et helt håpløst produkt, men de kan neppe satse på de elbilene som allerede eksisterer på veiene i dag.
Hadde de fått til et sammarbeid med en elbilprodusent som kunne laget rimelige elbiler i forskjellige størrelser med hengerfeste og som kan bruke disse tilhengerne, så kunne de fungert omtrent på samme måte som bensinstasjoner gjør idag.
Slike tilhengerstasjoner måtte da ha vert over hele Norge, omtrent så tett som Teslas superladere.

Hvis mange nok hadde kjøpt disse elbilene trenger det ikke koste så mye å drifte et slikt system.

timingbeltkiller

Sitat fra: TorC på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:53
2) Dagens elbiler kan ikke lade i fart via ladeportene. Altså må bilen bygges om.
Den forstår jeg ikke.
Hvorfor må tilhenger batteriet lade bil batteriet?

Kan du ikke veksle mellom de 2 batteriene med en enkel (automatisk) omkopling?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:50
Sitat fra: TorC på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:53
2) Dagens elbiler kan ikke lade i fart via ladeportene. Altså må bilen bygges om.
Den forstår jeg ikke.
Hvorfor må tilhenger batteriet lade bil batteriet?

Kan du ikke veksle mellom de 2 batteriene med en enkel (automatisk) omkopling?

Det krever uansett en ombygging av bilen, og da mest sansynlig noe som bryer alle garantier til det elektriske.

TorC

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:50
Sitat fra: TorC på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:53
2) Dagens elbiler kan ikke lade i fart via ladeportene. Altså må bilen bygges om.
Den forstår jeg ikke.
Hvorfor må tilhenger batteriet lade bil batteriet?

Kan du ikke veksle mellom de 2 batteriene med en enkel (automatisk) omkopling?

Teknisk sett lar dette seg selvsagt gjøre, men det skaper nok flere problemer enn det løser. Det første er effekt. Kablingen mellom batteri og inverter er laget for å takle 80kw. Skulle man ha samme effekt må man ha en kraftigere kabel enn den som er i bilen siden dette er DC og avstanden er dobbelt så lang. "Lader" man derimot fra hengeren kan man slippe unna med kabel som tåler effekter opp til 20kw eller kanskje mindre siden snittforbruket ligger på under 20kw og man bruker dermed bilens batteri som en "buffer".  Dernest gir det mindre slitasje på begge batterier ved å ikke trekke det ene tomt, for så å gå over på det andre. Dernest er det nok en betydelig større juridisk jobb å få lov til å kopiere Nissans BMS signaler, som er en ganske integrert del av bilen. Hvis man bytter BMS vil bilen gå i "safe mode" og maks fart er 15 kmt hvis jeg husker rett. Serienummeret til BMS må ligge i bilen, eller så var det omvendt.

Det er altså betydelig mer arbeid å lage en slik løsning, enn å la bilen "lade" fra hengeren. Da trenger man bare å forholde seg til strømmen, ikke alt mulig annet.

Et annet alternativ er selvsagt hvis det er drivverk i hengerens hjul. Hvis dette på en eller annen fiffig måte gjøres slik at man trygt kan få litt "dytt" og derfor redusere bilens behov for effekt fra eget batteri, men samtidig få nytte av regenerering i "dyttingen" er det kanskje mulig at det kan være noe å leie ut. Det reduserer inngrep i bilen, men gjør hengeren enda dyrere og mer kompleks.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lokführer

Hva blir merforbruket ved å kjøre en slik henger? 
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TorC

Sitat fra: Lokführer på torsdag 25. juni 2015, klokken 06:51
Hva blir merforbruket ved å kjøre en slik henger?

Det må du nok spørre "produsenten" om... vekt, rullemotstand, luftmotstand osv osv osv. Det er neppe noe man kan gjøre annet enn "konvolutt regnestykker" av for de som ikke har data på den.

Men, jeg tror det ikke er så alt for mye. Jeg kjører av og til rundt med en liten henger på min LEAF, og det forundrer meg hvor lite ekstra den krever. Den har smale hjul, er liten, og har lokk, men selv med 300 kg ekstra vekt er det kanskje bare 20% ekstra. Riktignok kjører jeg bare relativt lave hastigheter med den (under 80 kmt), men jeg er forundret over hvor lite ekstra den krever. Med en spesialkonstruert henger vil jeg anta det er betydelige mindre.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Sitat fra: Lokführer på torsdag 25. juni 2015, klokken 06:51
Hva blir merforbruket ved å kjøre en slik henger?

I forhold til luftmotstanden kan det faktisk ha en gunstig effekt. Det er i alle fall egen erfaring på Caravelle (som nå er solgt - vi er helelektriske!!  ;D) med tilhenger. Har hatt forbruk helt nede i 0,6 l/mil på langtur med tilhenger. Det er da snakk om en CampLet på 4-500kg, samt bil med 4-5 mennesker og bagasje til 14 dagers campingtur. Har vært på turer med tilsvarende vekt på bilen uten henger, og kom da ikke ned i samme forbruk. Bytta til campingvogn et år, og da ble forbruket 1,2 l/mil.  :o :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Sitat fra: cra på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Lokführer på torsdag 25. juni 2015, klokken 06:51
Hva blir merforbruket ved å kjøre en slik henger?

I forhold til luftmotstanden kan det faktisk ha en gunstig effekt. Det er i alle fall egen erfaring på Caravelle (som nå er solgt - vi er helelektriske!!  ;D) med tilhenger. Har hatt forbruk helt nede i 0,6 l/mil på langtur med tilhenger. Det er da snakk om en CampLet på 4-500kg, samt bil med 4-5 mennesker og bagasje til 14 dagers campingtur. Har vært på turer med tilsvarende vekt på bilen uten henger, og kom da ikke ned i samme forbruk. Bytta til campingvogn et år, og da ble forbruket 1,2 l/mil.  :o :o
At forbruket går ned når du må trekke tyngre last kan ikke være riktig. Her må det være en feil.

Griffel

Sitat fra: Sele på lørdag 27. juni 2015, klokken 22:35
At forbruket går ned når du må trekke tyngre last kan ikke være riktig. Her må det være en feil.
Normalt vil nok forbruket øke, men ofte er det vel slik at en kjører litt roligere med henge, og det kan fort mer enn oppveie vekt av henger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA