Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Jejl, onsdag 29. juli 2015, klokken 14:23

« forrige - neste »

Jejl

Siden vi skal kjøre til Spania i sommer kjøpte vi oss en mennekes type 2 kabel fra Tesla. Jeg kjørte ut for å teste at den fungerte i dag. Jeg kjørte ut til Ikea på Forus siden de har 6 (+6) ladeplasser der. Jeg fikk kun 13/32A her, og prøvde en ny med samme resultat. Kjørte så bak til annsatt parkeringen, men bare 13/32A der også.
Så kjørte jeg bort til Tesla og prøvde de fastmonterte laderne de har der med mennekes kabel. Der fikk jeg 13/32A trefase. Jeg har kun enkel lader men skulle vel fått 16A hos Tesla og 32A på Ikea?

Epleskreller

Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mr.rs4

Skulle vel fått 32A på Tesla?
Gjør ihvertfall jeg, men jeg har dobbelt lader.
Trodde ikke det  betyr noe?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 22. juni 2015, klokken 22:46
Skulle vel fått 32A på Tesla?
Gjør ihvertfall jeg, men jeg har dobbelt lader.
Trodde ikke det  betyr noe?

Jo, med enkeltlader får man kun 16A fra 32A offentlige Type 2 ladestasjoner om man har enkeltlader. De med dobbeltlader får 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?

dosmont

Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?
ikke umulig det.
Jeg har forholdsvis høy spenning og får til tider 8kwh på den blå 32A enfas
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Jejl

Da må du jo ha over 250 volt. Trodde ikke det var helt heldig å ha så høy spenning.

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Nei, på alle utlevert frem til ca. sensommeren/tidlig høst 2014 eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?

Husk det er laderen i bilen som trekker den effekten den kan få, en 11kW lader kan ikke trekke mer enn 11 kW uansett om du kobler den til et 400V 60amp trefas opplegg. Det blir litt som at en bensinmotor får ikke mer hestekrefter om du monterer en større tank med stor slange til motoren.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

aness

Sitat fra: eclipse på tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:46
Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?

Husk det er laderen i bilen som trekker den effekten den kan få, en 11kW lader kan ikke trekke mer enn 11 kW uansett om du kobler den til et 400V 60amp trefas opplegg. Det blir litt som at en bensinmotor får ikke mer hestekrefter om du monterer en større tank med stor slange til motoren.

Greit nok det, men laderen ser ut til å være begrenset på A og ikke W.

Jeg lader jevnlig på et sted som ligger på ~238V og 16A (enfase) og der får jeg altså ca 3.8kW, andre steder jeg lader har jeg sett helt nede i 215V, men jeg drar fremdeles 16A og får da ca 3.4kW.

Finner du et sted som leverer 3x240V (på "400V"), har dobbeltlader, og leverer >32A vil det ikke overraske meg om bilen klarer å trekke ut 3*240*32 = 23kW.

GOS

Sitat fra: aness på tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:20
Sitat fra: eclipse på tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:46
Sitat fra: Jejl på mandag 22. juni 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Epleskreller på mandag 22. juni 2015, klokken 22:44
Høres ut som om du ikke har oppgradert ledningsnettet i bilen , derfor 13 istedenfor 16A. Du får ikke mer enn 16A fra den kabelen fra ulaskede ladestasjoner med enkeltlader.
Er det noe som må gjøres på alle Teslaer?

Forøvrig fikk jeg 237 volt på Tesla sin lader. Hvis jeg får fikstet det slik at den lader med 16A vil jeg da få 237 x 3 x 16 = 11,37kw. Er det virkelig mulig med enkel lader å få over 11 kw?

Husk det er laderen i bilen som trekker den effekten den kan få, en 11kW lader kan ikke trekke mer enn 11 kW uansett om du kobler den til et 400V 60amp trefas opplegg. Det blir litt som at en bensinmotor får ikke mer hestekrefter om du monterer en større tank med stor slange til motoren.

Greit nok det, men laderen ser ut til å være begrenset på A og ikke W.

Jeg lader jevnlig på et sted som ligger på ~238V og 16A (enfase) og der får jeg altså ca 3.8kW, andre steder jeg lader har jeg sett helt nede i 215V, men jeg drar fremdeles 16A og får da ca 3.4kW.

Finner du et sted som leverer 3x240V (på "400V"), har dobbeltlader, og leverer >32A vil det ikke overraske meg om bilen klarer å trekke ut 3*240*32 = 23kW.

Jeg vet ikke hvordan det er når jeg er på 32 A (har dobbelt lader), men når jeg er på 16A og 400 v i garasjen så før jeg mer enn 11 kw. Ligger da på 238-239 v på hver fase, 16 A og får ca 52 tkm inn per time.

På 22 kw stasjonene så har jeg aldri opplevd mer enn 100 tkm/time

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Philip Marlowe

Håper du ikke blir fornærmet av dette spørsmålet her, men har du manuelt prøvd å justere opp til 16A? Har opplevd å måtte gjøre det på enkelte ladeplasser i Oslo.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Jejl


vegardbr

GOS: jeg har ikke fått oppgradert ledningsnettet enda og har derfor bare 18 kW på 22 kW stolper. Men siden jeg har dobbeltlader kan jeg lade 11kW på 11kW stopler. Begrensingen ligger altså i laderen. Siden du har to, kan du bruke begge og lade fortere enn 11kW om spenningen er høy.
P85 2014 - Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA