Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type2 på Ål, Gol og Nesbyen?

Startet av Fanafjord, tirsdag 28. juli 2015, klokken 00:55

« forrige - neste »

Fanafjord

Jeg har ca 100 m lang bratt, grusbelagt bakke. Firehulsdreven bil er ingen problem, jeg kommer også opp med min gamle fronthjulsdreven Opel Zafira uten antispinn. Det er imidlertid krevende og jeg må ta full fart. Stopper jeg opp kan jeg bare glemme det.

Jeg vurderer en mindre elbil til max 180000. Nyere brukt Leaf, E-Up! eller helt ny Ion/c-zero er i nærmere utvalg. Har foreløpig ikke kjørt noen men lurer om det er en fordel med Ion/c-zero sin bakhjulsdrift? Noen andre tips?

Espen Hugaas Andersen

#1
Elbiler har generelt overlegen antispinn i forhold til fossilbiler, da alt skjer elektrisk og momentet på hvert hjul kan justeres på millisekunder. Og jeg ville kanskje sjekket vektfordelingen på den bilen jeg vurderte kjøpe - det som er viktig er å ha mest mulig vekt på drivhjulene.

Jeg vil tro at mest sannsynlig vil alle elbilene takle en bratt innkjørsel ganske bra. (Men det er alltids lurt å prøvekjøre før kjøp.)

Edit: Sjekket lit raskt, og Nissan Leaf har 56% av vekten på drivhjulene, altså fronthjulene. Og i-MiEV har 55% av vekten på drivhjulene, altså bakhjulene. De bør begge fungere ganske bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

Enig med Espen her, men det krever gode dekk og du bør ta utgangspunkt i å skifte litt hyppigere enn ellers. Lykke til med hva du måtte velge. Mitt tips er en nyere Leaf. Det er ikke uten grunn at den har største markedsandel. Med 180' kr burde du kunne få en gen2 med varmepumpe ev. 6.6kW AC lader.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jensjacob

Hvis det går stejlt opad som du siger, så er der næppe 56% vægt på forhjulene mere - hvis du kører forlæns opad. Har du prøvet at bakke op - altså med forhjulstræk så det bliver de 'nederste' hjul der trækker ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jensjacob på søndag 21. juni 2015, klokken 20:19
Hvis det går stejlt opad som du siger, så er der næppe 56% vægt på forhjulene mere - hvis du kører forlæns opad. Har du prøvet at bakke op - altså med forhjulstræk så det bliver de 'nederste' hjul der trækker ?
Dette er et godt tips om du sliter. Men jeg tror du vil sjeldent få bruk for det.

I forhold til last er bakhjulstrekk overlegent. Jo mer du laster inn i bagasjerommet, jo mer vekt får du på bakdekkene, og jo bedre er bakhjulstrekk kontra forhjulstrekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

02jan

Jeg har en liten kneik fra utkjøring til vei, her må jeg ta fart med en fwd bil, men det er ikke forsvarlig , da jeg må stoppe opp for å sjekke trafikk. Det samme har jeg opp til gårdsplassen , en liten bakke og sving rundt et hjørne, kan heller ikke satse på full gass ( ved ubrøytet ) - da jeg ikke har god nok sikt før jeg er på plassen.

Fwd Audi stod fast noen ganger hver vinter, gikk over til quattro, og problemet var løst.  ( bakjulstdrevet volvo 740 med 30 kg sand bak, fungerte meget godt)

Da jeg bestemte meg for elbil , så prøvde 3 fwd el-biler på vinterføre, men fant ut at bmw i3 med motor bak og rwd, hadde best vekttfordeling for denne type vinterkjøring ( for mitt behov ) . Konstruksjonen til i3 med høye smale hjul, bakhjulstrekk og motor bak, minnet meg om konstruksjonen til vw boble, som jeg husket hadde gode egenskaper når det gjaldt framkommerligheten på dårlig brøyta vei .

I3 med rwd, kan ikke sammenlignes med ekte 4x4, men den satt seg ikke fast en eneste gang , mens en honda crv med " liksom"4x4) , måtte jeg dra løs flere ganger i vinter ( på samme vei/gårdsplassen som i3 kjørte).

Til crv'n s forsvar er at det blir kjørt som en 4x4, og i3 tar jeg noe forbehold, da den tross alt kun har drift på bakaksel.











Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Fanafjord

Takk for svar. Det var logikken til 02jan som jeg hadde i hode. I lunsjen lånte jeg en i-Miev her på jobb og kjørte bakken min et par ganger. Bilen virket bedre enn forventet. Det var bare en situasjon den ikke klarte - det var når jeg stoppet helt opp på det allerbratteste. Men ellers slo antispinn inn noen ganger og den krabbet fint oppover, også i ganske lav hastighet. Så det blir kanskje en slik trilling på meg.

Bolfus

Så lenge du ikke har noen prinsessevyer eller forventninger om luksuskomfort om vinteren så tror jeg du vil bli hoppende fornøyd med trillingen. Det må være bilmarkedets beste valuta-for-pengene kjøp forutsatt at den dekker dine behov.

Fanafjord

Tok en rask sjefsavgjørelse og har bestillt hos Bertel og Steen.

Trekkoppbil

Med forhjulsdrift kan man få bra grep når man rygger opp.

Problemet er at enkelte biler har skrekkelig dårlig sikt.
Nå snakker jeg ut i fra erfaring med Leafen. Med ryggekameraet er det svært vanskelig å navigere i litt hastigheter, som man gjerne må ha oppover bakkene, og hvis man ikke har arroundview, kan det være vanskelig å vite hvor man har fronten, når man rygger opp svingete veier.
Man må nesten se ut vinduene for å orientere seg. Da ser man ikke noe særlig i høyresvinger, og heller ikke over bakketopper, så da må man bruke ryggekameraet. Det fungerer ikke å veksle mellom vinduer, speil og ryggekamera om vinteren, når ting skal skje raskt i vanskelige situasjoner på gjerne svingete, smale og bratte veier.

Om man velger å kjøre framover oppover bakken, så får man et problem om man mister grepet og sklir ned igjen. Da kan det gå fort nedover, og man har ikke bra nok sikt til å navigere ned bakken. Om man begynner å skli bakover, så har jeg erfart at det gjelder å kaste bilen i reverst så snart som mulig, for da sklir ikke bilen så mye bakover.

Grepet er bra, men sikten er uforsvarlig.

Fanafjord

Det var derfor jeg gikk for trillingen med bakhjulsdrift. Jeg gidder ikke å rygge opp bakken min. Den er ikke bare bratt men også svingete.

emil

Hvor bratt snakker vi egentlig her?

Har aldri hatt problemer med å kjøre opp bakker, ganske bratte/grusete også, med både FWD fossil, leke-4WD (CR-V) og Leaf. Har derimot møtt på folk med RWD som prøver å rygge opp en av bakkene til parkeringsplassen min på glatt føre vinterstid. Krapp sving rundt et hushjørne, men med et speil til hjelp, og man ser kun baklyktene på en bil og får litt panikk når den er på vei oppover bakken og ikke nedover.

Fanafjord

Vet ikke helt nøyaktig hvor bratt den bakke er. Men min gammel Zafira uten Antispinn klarer den bare i full fart og ofte med litt spinning mot slutten. iMiev som jeg lånte igår hadde null problemer.

cra

Å måle det er nokså enkelt i disse dager. Legg på en planke i høvelig lende for å måle "et område" og ikke et enkelt punkt, starte høvelig app på en smartphone (iPhone har en gyro-app som viser roll/tilt/yaw, android har helt sikkert noe tilsvarende) og legg telefonen på planken. Les av helling i grader. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

asgeirn

Elbiler med høvelig antispinn har klare fordeler i sånne sammenhenger.  Jeg hadde Prius før, og i min oppkjørsel kjørte jeg til det spant, tok løs forsiktig på elmotor, kjørte videre til det spant, og gjentok.  På det meste var det tre sånne stopp underveis før jeg var oppe.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA