Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Mippen, mandag 27. juli 2015, klokken 17:05

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har en TMS og lader på 16A schuko hjemme. Pga. sikkerhet og praktiske årsaker ønsker jeg å bruke en ladeboks. Hadde i utgangspunktet tenkt å oppgradere til 400V siden jeg har dette inn og bruke en ladeboks som kan gi opp til 22KW. Tenkte da å kunne ha den med meg på tur også slik at jeg kan lade kjapt på farten.

Men så ser jeg at jeg egentlig klarer meg en stund med 16A. Spørsmålet er derfor om det eksisterer ladebokser som kan gi 22KW på farten, men som også kan lade på 16A 230V? Da kunne det eventuelt ha vært en løsning inn til videre.
Fremtiden er elektrisk.

emil

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Få montert opp rød 32A CEE i garasje og denne så har du det du trenger. Eventuelle adaptere til tur. Ladehastighet kan du jo også stille fra bilens side.

Mippen

Så den funker til det? Eneste er at det ser ut som en litt kostbar løsning. Må for eksempel ha en ekstra type 2 kabel for å slippe å dra kabelen min inn og ut av bilen. Boksen er vel kanskje ikke låsbar heller slik at kabelen kan stå fast?

Kirkebø sin ladeboks koster til sammenligning halve prisen med fastmontert type 2 kabel. Men den må vel fikseres til riktig styrke og volt, så da funker vel ikke den samme boksen på 230v og 400v uten videre.

Den opprinnelige planen var å bruke UMC opp til 16a 400V og ta med meg ladeboksen slik at jeg kan bruke den på 32A 400V. Men det er jo egentlig greiere med en boks som funker til alt.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Er faktisk blitt enda bedre en den som står på hjemmesidene våre.

Nå heter den superportable veggboksen B3200R og har fått helt ny Ratio innmat og faste ladestyrker 10-16-24 og 32A fra enten 1 fase eller 3 fase. IT eller TN.

Altså 2,2 kW til 22 kW lading av ALLE elbiler. Selvfølgelig begrenset av innstillt ladestyrke eller bilen lader.

Vi er meget begeistret for denne løsningen som fremdeles koster det samme som den opprinnelige B3200S, og som har solgt som varmt hvetebrød til Tesla, Zoe og Mercedes eiere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Kan type 2 kabelen låses fast? Hvordan festes boksen med tanke på tyveri sikring?
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 11:27
Er faktisk blitt enda bedre en den som står på hjemmesidene våre.

Nå heter den superportable veggboksen B3200R og har fått helt ny Ratio innmat og faste ladestyrker 10-16-24 og 32A fra enten 1 fase eller 3 fase. IT eller TN.


Oioi oi, bi litt her nå. Påstår du at denne kan brukes på ZOE? Istedenfor bøtteladeren? Og prisen er 5500? , og vekten? I så fall er jo det en god løsning istedenfor Zaptec som kommer til å koste skjorta, og litt til. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Kan selvfølgelig brukes på Zoe, men begrensningen forblir at den da må kobles mellom et TN nett og bilen. Dette gjelder også for Smart, og Volvo C30 med 22 kW lader fra Brusa, mens Tesla og Mercedes kan ta ut 7,4 kW fra 2 faser fra et 32A IT nett.

Festes enten permanent med skruer under plastskruene rundt kanten, eller henges over en krok. Mode 3 kabelen låses ikke fast i denne ladestasjonen, men den gjør det jo i andre enden; nemlig bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 11:44
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 11:27
Er faktisk blitt enda bedre en den som står på hjemmesidene våre.

Nå heter den superportable veggboksen B3200R og har fått helt ny Ratio innmat og faste ladestyrker 10-16-24 og 32A fra enten 1 fase eller 3 fase. IT eller TN.


Oioi oi, bi litt her nå. Påstår du at denne kan brukes på ZOE? Istedenfor bøtteladeren? Og prisen er 5500? , og vekten? I så fall er jo det en god løsning istedenfor Zaptec som kommer til å koste skjorta, og litt til.

Er det ikke 8000,- den koster da? 5500kr må såfall sies å være et kupp.

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juni 2015, klokken 11:59

...Festes enten permanent med skruer under plastskruene rundt kanten, eller henges over en krok. Mode 3 kabelen låses ikke fast i denne ladestasjonen, men den gjør det jo i andre enden; nemlig bilen.

Ok, jeg bare tenkte i forhold til å ha en type 2 kabel hengende på veggen slik at jeg slipper å dra min kabel inn og ut av bilen. Kan naturligvis kjøpe en ekstra type 2 kabel og skru den fast men da blir det såfall en ekstra kostnad. Fordelen er at man da kan lade andre elbiler med type 2 til type 1 kabel også fra denne boksen.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 21. juni 2015, klokken 11:12
Så den funker til det? Eneste er at det ser ut som en litt kostbar løsning. Må for eksempel ha en ekstra type 2 kabel for å slippe å dra kabelen min inn og ut av bilen. Boksen er vel kanskje ikke låsbar heller slik at kabelen kan stå fast?

Kirkebø sin ladeboks koster til sammenligning halve prisen med fastmontert type 2 kabel. Men den må vel fikseres til riktig styrke og volt, så da funker vel ikke den samme boksen på 230v og 400v uten videre.

Den opprinnelige planen var å bruke UMC opp til 16a 400V og ta med meg ladeboksen slik at jeg kan bruke den på 32A 400V. Men det er jo egentlig greiere med en boks som funker til alt.

Min fungerer til alt fra 1-fase 230V 5A til 3-fase 400V 32A den. Forutsatt at man har med seg de nødvendige adaptere. 1-fase eller 3-fase bryr ikke boksen seg med (det autodetecter bilen) og strømmen stiller man jo enkelt ned på skjermen. Vi brukte en slik på mesteparten av norgesferien i fjor sommer da UMCen tok kvelden i Narvik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juni 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Mippen på søndag 21. juni 2015, klokken 11:12
Så den funker til det? Eneste er at det ser ut som en litt kostbar løsning. Må for eksempel ha en ekstra type 2 kabel for å slippe å dra kabelen min inn og ut av bilen. Boksen er vel kanskje ikke låsbar heller slik at kabelen kan stå fast?

Kirkebø sin ladeboks koster til sammenligning halve prisen med fastmontert type 2 kabel. Men den må vel fikseres til riktig styrke og volt, så da funker vel ikke den samme boksen på 230v og 400v uten videre.

Den opprinnelige planen var å bruke UMC opp til 16a 400V og ta med meg ladeboksen slik at jeg kan bruke den på 32A 400V. Men det er jo egentlig greiere med en boks som funker til alt.

Min fungerer til alt fra 1-fase 230V 5A til 3-fase 400V 32A den. Forutsatt at man har med seg de nødvendige adaptere. 1-fase eller 3-fase bryr ikke boksen seg med (det autodetecter bilen) og strømmen stiller man jo enkelt ned på skjermen. Vi brukte en slik på mesteparten av norgesferien i fjor sommer da UMCen tok kvelden i Narvik.

Kan strømstyrken regulerast på laderen. Har Zoe og kan dermed ikkje regulere styrken frå bilen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 21. juni 2015, klokken 13:31
Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juni 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Mippen på søndag 21. juni 2015, klokken 11:12
Så den funker til det? Eneste er at det ser ut som en litt kostbar løsning. Må for eksempel ha en ekstra type 2 kabel for å slippe å dra kabelen min inn og ut av bilen. Boksen er vel kanskje ikke låsbar heller slik at kabelen kan stå fast?

Kirkebø sin ladeboks koster til sammenligning halve prisen med fastmontert type 2 kabel. Men den må vel fikseres til riktig styrke og volt, så da funker vel ikke den samme boksen på 230v og 400v uten videre.

Den opprinnelige planen var å bruke UMC opp til 16a 400V og ta med meg ladeboksen slik at jeg kan bruke den på 32A 400V. Men det er jo egentlig greiere med en boks som funker til alt.

Min fungerer til alt fra 1-fase 230V 5A til 3-fase 400V 32A den. Forutsatt at man har med seg de nødvendige adaptere. 1-fase eller 3-fase bryr ikke boksen seg med (det autodetecter bilen) og strømmen stiller man jo enkelt ned på skjermen. Vi brukte en slik på mesteparten av norgesferien i fjor sommer da UMCen tok kvelden i Narvik.

Kan strømstyrken regulerast på laderen. Har Zoe og kan dermed ikkje regulere styrken frå bilen?

Nei, dessverre. Denne ble utviklet for Tesla og har ikke den funksjonaliteten. Det kommer kanskje en på sikt som har det, men det er ikke et prioritert prosjekt for tiden. Problemet er at det er ikke mer plass i eksisterende kapsling, og neste størrelse opp er MYE større.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Er det 8000,- eller 5500,- som TorC sier for denne boksen? 
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Det er jo en 22kw ladekabel til salgs også. Hva er forskjellen på denne i foehold til boksen uten om fast type 2 kabel.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

EVS32-3 kabelen er kun for Tesla da den ikke kan reguleres, og den takler heller ikke IT nett.

Denne virker på alle biler og alle typer nett og koster 8000 kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

#14
Er den boksen lagervare? Er også schuko adapteret som vist på bildet med?
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA