Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugot 106 - vil ikke lade

Startet av Griffel, fredag 18. desember 2009, klokken 12:52

« forrige - neste »

Caspar

MVA og avgift på disse bilene er jo helt uproblematisk. Når bilene importeres betales det jo inngående mva. på selve bilen. Når bilen selges videre skal det ikke beregnes MVA siden det er en ELbil. "Fabrikken" vil da få igen den inngående MVA når MVA regnskapet går i minus. Avgiften er like ukomplisert, den betales jo ved registrering, og siden bilen er godkjent som ELbil utløser det ingen avgift. Delene som går med er litt mere problematisk. Hvis man sammenligner dette med en vanlig bruktbil som står i varebeholdning så skal det beregnes MVA på deler og arbeid hvis bilen oppgraderes, men ikke hvis den repareres. Det betyr at det er fradrag for inngående MVA hvis en bruktbil trenger å få satt inn en ny dynamo, fordi den gamle er defekt, men hvis du setter på en krommet eksoshale for at bruktbilen skal bli mere atraktiv , så skal det svares MVA for både arbeid og deler. Men hvis de skal selge 1000 biler i året så er nok dette med delene et av de minste problemene de har.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Hans Håvard Kvisle

Ikke fordi jeg tror det er så relevant for de fantastiske løftene fra A-klassekonverterne, men i Norge pr 30.09.2009 var det i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken 2.716 elbiler (dvs M1 + Reva + Buddy). Pussig nok er det ca 450 flere i Motorvognregisteret. Ingen kan ennå gi noen god forklaring på dette. Mitt tips er at forskjellen skyldes de som ikke har betalt årsavgift, dvs personskadeavgift, fordi elbilen ikke er i bruk.

I alle fall, og helt uavhengig av antall elbiler i Norge pr idag, 1.000 biler i 2010 av et kjøretøy som ennå ikke er lagd, det virker eventyrlig. Elbil er en bransje i vinden og trekker nok til seg folk nå som kanskje ikke har den dypeste kunnskapen om elektrisk framdrift og batterier. Men selvfølgelig kan jeg ta feil. La oss håpe det.
St.Hanshaugen

Focus

man må jo og regne med at noe eksisterende elbil eiere kommer til å kjøpe en slik meg selv innkludert dersom jeg det blir noe av som jeg håper.
Det vil jo isåfall bety at det blir en masse brukte elbiler på markedet til neste år.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elmo

Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 17:55
"Fabrikken" vil da få igen den inngående MVA når MVA regnskapet går i minus.
Jeg er ingen økonom (som du skjønner). Jeg trodde at hvis moms-regnskapet går i minus så får man bare "sorry Sam".

Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 17:55
Avgiften er like ukomplisert, den betales jo ved registrering, og siden bilen er godkjent som ELbil utløser det ingen avgift.
Ja, la oss håpe Avgiftsdirektoratet er enig med deg i at det også gjelder ved ombygging i Norge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

MVA Kan fint gå begge veier, kjøper du en varebil i en MVA periode uten at du samtidig har noe salg å snakke om, så vil MVA fradraget på bilen gjøre at du får igjen penger.

Det er avgiften på registreringstidspunktet som er gjeldene. Ta f.eks. en Land Rover eller en Land Cruiser. Begge disse kommer til Norge som personbil og skal svare fulle avgifter ved registrering. En rask ombygging gjør bilen om til varebil klasse 2 og derved er avgiften bare 25% av personbilavgift. Tilsvarende vil det bli med en bil som bygges om til EL. Når den fremstilles til reg. så er det ingen avgift. (uansett hvordan den så ut når den kom til Norge)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Håper ikke du fikk inntrykk av at jeg ikke trodde på det du sier, for det var ikke meningen!
Jeg ville bare uttrykke at jeg ikke føler med trygg på myndigheter når det angår avgifter.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Sitat fra: Elmo på lørdag 28. november 2009, klokken 22:12
Håper ikke du fikk inntrykk av at jeg ikke trodde på det du sier, for det var ikke meningen!
Jeg ville bare uttrykke at jeg ikke føler med trygg på myndigheter når det angår avgifter.
Ingen fare, jeg blir ikke lett fornærmet. Jeg har jobbet en del tidligere med bilavgifter og ombygging, alt er ikke så håpløst i dette landet som man ofte tror.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Focus

Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 20:35
Tilsvarende vil det bli med en bil som bygges om til EL. Når den fremstilles til reg. så er det ingen avgift. (uansett hvordan den så ut når den kom til Norge)

Vil det si at det rent praktisk vil være lettere å importere en fosil bil og bygge den om før den blir registrert første gang i Norge, sammenlignet med å kovertere en norsk registrert fosilbil?
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

PLUTO

Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 22:56
...alt er ikke så håpløst i dette landet som man ofte tror.

For min del har det heller vært den andre veien. Jeg trodde ikke det kunne være så håpløst som det ser ut å være. På mine formelle henvendelser er det bare negative svar jeg har fått når det gjelder konvertering. De krever godkjennelse fra bilprodusent og ny kræsjtest :'(. Jeg venter ennå på et svar på om jeg formelt kan få lov å konvertere NiCd elbilen til Lithium når vekten går ned på grunn av dette.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Caspar

Sitat fra: mx på søndag 29. november 2009, klokken 08:59
Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 20:35
Tilsvarende vil det bli med en bil som bygges om til EL. Når den fremstilles til reg. så er det ingen avgift. (uansett hvordan den så ut når den kom til Norge)

Vil det si at det rent praktisk vil være lettere å importere en fosil bil og bygge den om før den blir registrert første gang i Norge, sammenlignet med å kovertere en norsk registrert fosilbil?

Økonomisk ja, for den avgiften som er betalt for fosilbilen (forutsatt at den har skilter) vil du aldri få igjen. Vær obs på at bilen må ha vært registrert i annet land før den kom til Norge, hvis ikke er det tvungen bruk av typegodkjenning på personbil. Har bilen vært registrert kan den enkelgodkjennes
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Er der noen som har sett eller prøvt denne bilen enda?

Det hadde vært kjekt om det lyktes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

Dette er den siste mailen jeg fikk fra dem, det var 18 januar.

Hei,

Sender som tidligere varslet en oppdatering vedrørende levering av elektrisk A-klasse.

Vi har i desember gjennomført konvertering av biler og diverse tester i Florida og alt har så langt vært vellykket. Bilen vi jobber med i Florida er en mellomstor SUV/crossover som vi regner med å kunne tilby i Norge med en startpris på kr 400.000,-.

Vi håper å ha A-klassen på veien i Norge i løpet av februar, og vil komme tilbake med tid for prøvekjøring og mulighet for bestilling så snart dette er klart.

Vi gleder oss til å kunne tilby et reelt elektrisk alternativ for norske veier.

mvh
Arnulf Larsgård
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lynet

Tror nok de var ute med annonsen før de snakket med Statens Vegvesen, de har nok fått samme svaret som jeg fikk......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trond Arve

Er det bare jeg som stusser over profesjonaliteten til disse aktørene? Offensiv annonsering i starten, også helt tyst når framdriften ikke blir som forventet. Greit nok å være forsinket, men uten informasjon bygger man null tillit.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

twoika2

Ser ut som ønsketenkning og fantasi går hånd i hånd. Uten fakta forsvinner hele troen!
Arnulf er involvert i to firma, ett som driver innen sportsutstyr og et annet med bemanning og rekruttering. kilde er brønnøysund.

Teknisk og i følge dagens regelverk vil det sannsynligvis være mulig å få godkjenne slik ombygging. Jo mindre tekniske finesser bilen har som f.eks. ABS, kollisjonsputer osv. desto enklere kan bilen bli godkjent.

Miljømessig vil det være stor gevinst dersom sikkerheten ivaretas.

Jeg engasjerer meg, og har sammen med en annen innhentet mye informasjon på den tekniske siden og hos myndighetene (vegdirektoratet,trafikkstasjon,vegvesen osv.)

Håpet det var flere av oss som ønsker en ombygd EV som et alternativ til dagens (2010) utgaver av Elbiler på markedet.

Er det noen andre som sysler med ombygging eller planer vil vi gjerne ha kontakt med dem. Å stå sammen er bedre enn hver for seg.

Det er mange myter og usikkerheter både blant fagfolk og sakkyndige. Spesiellt er det el-sikkerhet, magnetisme, eksplosjonsfarer osv..  det florerer med feilinformasjon og uriktige påstander også når det gjelder det offentliges rolle og muligheter i forhold til godkjenning.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA