Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av Bjørn Dahler, søndag 26. juli 2015, klokken 21:49

« forrige - neste »

Bjørn Dahler

Vi har vært på jakt etter EL-bil hvor det er mulig å komme lett inn og ut av for en handikappet person. Likedan trenger vi å få med oss gåstolen uten å legge ned bakseter og /eller la stolen stå. Vi har til nå ikke funnet en bil som er tilgjengelig. Vi er på jakt etter en bil som ikke er en varebil som er av samme størrelse eller større enn en Nissan Quasqai. Dette er bilen vi har idag men vi kunne tenke oss en EL-bil, men vi finner ikke noen som passer til vårt bruk. Er det noen som har forslag?

Amoss

Den eneste som slår meg utifra beskrivelsen av behovet er Tesla Model X. Ta ut seterad 2 så bør man ha *god* plass i baksetet - og den vil fortsatt ha 5 sitteplasser. Dersom den kommer med luftdempere slik Model S har bør man kunne heve/senke bilen for å lette inn-/ut-stigning.

... men den blir jo ikke direkte billig, og du må ikke ha ett prekært behov for å bytte bil før til neste år.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Tesla setter man seg vel mer "ned i" enn "inn i"...


Nissan e-NV200 kommer som 5-seter med god bagasjeplass.
Renault Kangoo kommer også som 5-seter.

Av disse to er det kun Nissan som kan hurtiglades, men Renaulten er muligens litt billigere.

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 20. juni 2015, klokken 11:41
Tesla setter man seg vel mer "ned i" enn "inn i"...


Nissan e-NV200 kommer som 5-seter med god bagasjeplass.
Renault Kangoo kommer også som 5-seter.

Tesla Model X blir vesentlig høyere enn Model S, og de to andre du nevner er jo "varebiler", som tydeligvis ikke var aktuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn Dahler

Tesla er ikke relevant. For det første setter man seg "ned i" og den er ikke innstigningsvennlig. For det andre er prisen veldig høy. Vi synes også at Nissan e-NV200 og Renault Kangoo ikke er personbil. De er bedre egnet til varetransport enn til mennesker.

Kent

Tror ikke utvalget i det segmentet er så veldig stort ennå. Mulig Rav4 kan være et alternativ?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn Dahler på lørdag 20. juni 2015, klokken 12:09
Tesla er ikke relevant. For det første setter man seg "ned i" og den er ikke innstigningsvennlig. For det andre er prisen veldig høy. Vi synes også at Nissan e-NV200 og Renault Kangoo ikke er personbil. De er bedre egnet til varetransport enn til mennesker.

Prisen er helt klart et poeng, men merk at det er Tesla Model X som ble foreslått, ikke Model S. Model X blir vesentlig høyere, noe ala Volvo XC90/BMW X6/Audi Q7.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Model X er et godt alternativ. RAV4 kan også fungere.

Men Mitsubishi Outlander PHEV bør også nevnes. Den er ikke en ren elbil, istedet er det en plug-in hybrid med 30-50 km elektrisk rekkevidde. Da kjører man elektrisk i hverdagen og fossilt på langturene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjørn Dahler

En Volvo er ikke innstigningsvennlig for en handikappet person. Mitsubishi har jeg meget dårlig erfaring med. Hadde 4 Mitsubishier etter hverandre, men så skar det seg og slikt skal det mye til for å rette opp. Nå er det slik at vi er pensjonister og pengene "yngler" ikke, derfor er nok ikke en Tesla aktuell. Innstigningshøyden må minste være som på en Nissan Quasqai.

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn Dahler på lørdag 20. juni 2015, klokken 12:41
En Volvo er ikke innstigningsvennlig for en handikappet person. Mitsubishi har jeg meget dårlig erfaring med. Hadde 4 Mitsubishier etter hverandre, men så skar det seg og slikt skal det mye til for å rette opp. Nå er det slik at vi er pensjonister og pengene "yngler" ikke, derfor er nok ikke en Tesla aktuell. Innstigningshøyden må minste være som på en Nissan Quasqai.

I så fall har jeg ingen andre tips enn evt. å sjekke om MB B-klasse EV kan være høy nok. Den er en del høyere enn fossilutgaven pga. batteriet under gulvet. Om det er plass til gåstol baki vet jeg ikke.

Noen andre modeller på vei kjenner jeg ikke til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juni 2015, klokken 12:08
Tesla Model X blir vesentlig høyere enn Model S, og de to andre du nevner er jo "varebiler", som tydeligvis ikke var aktuelt.

Fikk ikke med meg X'en, men uansett er jo ikke det en bil som er tilgjengelig på markedet nå.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juni 2015, klokken 12:08
og de to andre du nevner er jo "varebiler", som tydeligvis ikke var aktuelt.

Tenkte mer på varebil som i 2-3seter og ikke personbiler (5+seter) basert på tilsvarende varenbil.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 20. juni 2015, klokken 12:31
RAV4 kan også fungere.

Toyota RAV4 er nok mer i riktig sjanger, men siden det er snakk om USA-import med middels usikker garanti og servicemuligheter her i landet ville jeg stått over denne hvis man ikke var spesiellt interessert.


Men ville nok ha prøvd en tur i e-NV200 før man avviser denne.

aronesen

#11
Hadde jeg hatt behov for god plass, så hadde jeg nok gått for denne. 5-seters utgaven er svært anvendelig og jeg synes ikke den ser ut som en typisk varebil. + for at den kan hurtiglades også.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress

Jeg ville også sjekket Mercedes B-Electric om den er høy nok.
Kanskje noen av bilene lovlig kan heves ved å betale litt ekstra?
Om du venter ett år så kan det være mange aktuelle plug-in hybrider, feks Volvo XC60.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Knotten

Kan jeg spørre hvorfor dere absolutt ikke vil ha en liten varebil som E-NV200?
Jeg vurderer faktisk en slik selv, bl.a. fordi den har høyere sittestilling (bedre oversikt, liker å se ned på folk) og selvsagt bedre plass en min kjære Leaf.
Tror neppe den er 'større' enn en Tesla når du skal parkere.. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA