Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???

Startet av Froweg, søndag 26. juli 2015, klokken 15:00

« forrige - neste »

Froweg

Hei.
Jeg prøvekjørte en Nissan Leaf her om dagen og ble veldig glad i den bilen og har kjempelyst til og bytte ut min fossilbil med den. Det er jo masse fordeler ved å bli elbil-eier, men det er et par småting jeg lurer på.

Jeg bor i Harstad og pendler til min jobb på Evenes hver dag, tilsvarer ca 9 mils kjøring totalt hver dag. Egner den seg til å pendle med hver dag hele året over en såpass lang distanse?

Vinteren kan både være mild og kald her oppe (nedi -15 til tider), vil Leafen takle kulda og di varierende kjøreforholdene? Det bruker ofte og være slapsete og dårlig brøytet.

Hvordan vil batteriet være uten å ha stått til lading uti kulda i 7-8 timer?

Er det noe man kan gjøre hvis man går tom for strøm langt ute på landeveien langt unna ladestasjon?

Takker for alt av tips som og råd som kan være til nytte :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Froweg på fredag 19. juni 2015, klokken 22:31Jeg prøvekjørte en Nissan Leaf her om dagen og ble veldig glad i den bilen og har kjempelyst til og bytte ut min fossilbil med den. Det er jo masse fordeler ved å bli elbil-eier, men det er et par småting jeg lurer på.

Jeg bor i Harstad og pendler til min jobb på Evenes hver dag, tilsvarer ca 9 mils kjøring totalt hver dag. Egner den seg til å pendle med hver dag hele året over en såpass lang distanse?
Om du ikke kan lade på jobb er 9 mil i grenseland. Det vil nok gå, men det kan være at du må klare deg uten varme noen dager.

Personlig ville jeg nok heller vurdert en elbil med litt lenge rekkevidde, Kia Soul, VW e-Golf, Renault Zoe eller Mercedes B-klasse.

Eventuelt, så går det rykter om at 2016 Nissan Leaf skal ha oppgradert rekkevidde, så om du venter 2-3 måneder kan du kanskje anskaffe Leaf med mye mer komfortabel rekkevidde.
Sitat fra: Froweg på fredag 19. juni 2015, klokken 22:31Vinteren kan både være mild og kald her oppe (nedi -15 til tider), vil Leafen takle kulda og di varierende kjøreforholdene? Det bruker ofte og være slapsete og dårlig brøytet.
Kjøremessig vil den nok takle forholdene ganske bra. Ikke noe verre enn noen annen bil med forhjulstrekk i hvert fall. Rekkevidden er det verre med  - med mye snø og slaps er 9 mil helt på kanten av det som er mulig.
Sitat fra: Froweg på fredag 19. juni 2015, klokken 22:31Hvordan vil batteriet være uten å ha stått til lading uti kulda i 7-8 timer?
Nedkjølt. Men det vil varme seg opp med varmeelementer og ettersom du kjører.

Hvis du tenker mer på langsiktig levetid, så er kulden ikke noe å bekymre seg for. Batteriene liker ikke varme, men kulde takler de fint.
Sitat fra: Froweg på fredag 19. juni 2015, klokken 22:31Er det noe man kan gjøre hvis man går tom for strøm langt ute på landeveien langt unna ladestasjon?
Det som er vanlig er å ringe etter veihjelp. Men det er så klart lurere å stoppe å be om å få låne en stikkontakt hos noen. Eventuelt om man har en kompis med et Honda aggregat stående, så kan man få de til å komme å hjelpe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Froweg på fredag 19. juni 2015, klokken 22:31
Hei.
Jeg prøvekjørte en Nissan Leaf her om dagen og ble veldig glad i den bilen og har kjempelyst til og bytte ut min fossilbil med den. Det er jo masse fordeler ved å bli elbil-eier, men det er et par småting jeg lurer på.

Jeg bor i Harstad og pendler til min jobb på Evenes hver dag, tilsvarer ca 9 mils kjøring totalt hver dag. Egner den seg til å pendle med hver dag hele året over en såpass lang distanse?

Vinteren kan både være mild og kald her oppe (nedi -15 til tider), vil Leafen takle kulda og di varierende kjøreforholdene? Det bruker ofte og være slapsete og dårlig brøytet.

Hvordan vil batteriet være uten å ha stått til lading uti kulda i 7-8 timer?

Er det noe man kan gjøre hvis man går tom for strøm langt ute på landeveien langt unna ladestasjon?

Takker for alt av tips som og råd som kan være til nytte :)

Et annet alternativ er en brukt S60 Tesla som selges for 480.000 på Finn...Har 3000w varmeovn, og visstnok 6000watt på High. Ulempen utenom prisen er at de har mer feil enn Leaf og Golf. Men veldig god å kjøre 9 mil med hver dag.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60526573&sort=2&model=1.8078.2000138&make=0.8078&ref=fas
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Carl Anton Stenling

Leafen klarer 9 mil ganske greit, men hvis det er mye snøslaps så kan det holde hardt. Jeg ville lagt litt innsats i å finne en lademulighet på jobben unntaksvis. Hvis man spør så finnes det ofte en løsning. Det kan jo være en mulighet å parkere et annet sted enn vanlig de få dagene du behøver lading.

Husk også på at rekkevidden vil svekkes litt over tid. Avhengig av hvor lenge du forventer å beholde bilen så bør du ta høyde for 10-20 % nedgang i rekkevidde.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Ja, jeg ville helt klart valgt en Leaf på den strekningen.

Det som avgjør om det vil fungere smertefritt eller ikke, er stort sett parkerings- og lademuligheter.
Det kan bli mye heftelser, om det er tilfeldig om du finner ei ledig stikkontakt, og om du stadig må improvisere med skjøteledninger, og om du må hurtiglade de dagene du ikke finner annen lading, osv.
Du bør ordne deg med en pålitelig og lettvint lademulighet på jobb. På kartet til 1881.no er det 2 husholdningskontakter på lufthavna, og på Statoil er det chademo og type2.  Av og til kan det være greit å finne ei industrikontakt el.l som ingen andre bruker, eller man kan overtale arbeidsgiver til å sette opp ladeplasser.
Strøm bør du ha for å lade batteriet, og forhåndsoppvarme kupeen.

Kulde har jeg ikke så mye erfaring med. Det sies at i sprengkulde kan det tære på batteriet å lade det opp. De fleste Leafene har batterivarmer som starter på -20.
I kyststrøk er det vel ikke så ekstreme temperaturer, og batteriet blir varmt mens du kjører, så hvis du setter det til lading straks etter kjøretur, så blir det ikke så kalt. Om natta ville jeg sette bilen innendørs, men det kan godt hende at det ikke har noe vesentlig for batteriet å si, i et kyststrøk.
Hurtiglading i sprengkulde, trur jeg ikke vil fungere særlig effektivt. Men man kjører gjerne noen mil før det er aktuellt å hurtiglade, og da kan batteriet ha gått seg varmt nok.

En 2012-modell med webastovarmer kan være bra. Ellers bruker varmeapparatet på gamle leafer mye strøm, da varmen er vannbåren fra et varmelement via uisolerte slanger under pansere. En ettermontert bensinbrenner og  isolering av slanger, kan være et alternativ.
Nyere leafer har luft-luft varmepumpe, men jeg veit ikke hvor effektiv den er i -15 grader.

Batterikapasiteten kan variere fra bil til bil, på gamle bruktbiler. Det er vanlig at Leafer fra andre land i Europa, og 2011-modeller fra USA, mangler vinterpakke med varme i ratt, seter og batteri.

Ellers kan vel Ampera/Volt være et alternativ, når man ikke har bompenger å ta hensyn til?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA