Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekordlave strømpriser

Startet av Ciumpalac, søndag 26. juli 2015, klokken 13:59

« forrige - neste »

Ciumpalac

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. juni 2015, klokken 15:17

Husk å avslutte og fylle vann når temperatur er over 25C og spenning er fallende, og sett bilen i ballanserings lading etterpå for å få den ut av initiallading
Vil "Add water light " vise på dashbordet automatisk når spenningen faller når man utfører initial charge?

Sitat fra: Elmo på mandag 22. juni 2015, klokken 20:45
Når computeren mener at batteriene er klar for vannfylling så slås vannlyset på, men ladingen fortsetter inntil man stopper den ved å ta ut ladekabelen.
På instruksjonsbok for EV lite står det at etter batteriene har blitt oppladet til 100% vil det bli 5 timers overcharge. Er det ca. Samme tid om man bruker initial charge?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

elektrolux

Vannservicen programert inn i bilen er laget for at det skal være mekaniker vennlig, ikke batterivennlig.

Bilen vil på vannservice lading lade fullt + 5t med 10A + noen få 2 min økter til vannservice er fullført/avsluttet. Først da lyser vannfyllelyset.

Initiallading vil lade i 12 ( ev. 15t ) med 10A uanhengig av opprinnelig ladetilstand. Det muliggjør montering av blokker uten å tilpasse ladetilstanden. Mange ganger tåler resten av batteripakken denne kraftige overladingen. :o

Skal en ta batterivennlig vannservice i motsettning til mekanikervennlig sett bilen på service/initiallading og følg med på batterispenning og temperatur og fyll vann når batteriet er klar. Ofte etter kun 20 Ahr overlading  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Samme har. Eg hadde problemer å sete bilen på initialladeprogram eller maintenance charge med min pp2000. Eg har prøvd på både saxo og p106. Kanskje har det med sjølve Lexia / pp2000 å gjøre? Balansering kan eg sette på.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Ciumpalac

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. juni 2015, klokken 07:30
Bilen vil på vannservice lading lade fullt + 5t med 10A + noen få 2 min økter til vannservice er fullført/avsluttet. Først da lyser vannfyllelyset.

Skal en ta batterivennlig vannservice i motsettning til mekanikervennlig sett bilen på service/initiallading og følg med på batterispenning og temperatur og fyll vann når batteriet er klar. Ofte etter kun 20 Ahr overlading  ;)

Jeg tar nå initial lading, men lurer om omtrent hvor lenge må jeg vente før jeg kan fylle vann? Ladetilstand var ca. 40% før jeg begynte. Er det også ca. 5 timer etter 100%, at jeg kommer til 20 Ahr overlading eller er det mindre, hvis man bruker initial lading? Når den er klar, er det bare for å ta vekk stikkkontakten, og fylle på vann?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på søndag 28. juni 2015, klokken 12:21
Er det også ca. 5 timer etter 100%, at jeg kommer til 20 Ahr overlading eller er det mindre
Det er ikke godt å si, men du kan lese ut overladingen med Lexia. Men da må du også ha lest den av før du startet (og legge til 20).

Sitat fra: Ciumpalac på søndag 28. juni 2015, klokken 12:21
Når den er klar, er det bare for å ta vekk stikkkontakten, og fylle på vann?
Ja.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Jeg prøvde å følge med på spenningen, men når jeg prøver å lese den så kommer "measurement card not available or not installed " så det er umulig å lese. har noen opplevd dette? Og event.hvordan kan man løser dette ?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Det var ikke spenningen, men overladingen (Ah) du skulle lese av.
Når du får "measurement card not available or not installed" så tror jeg du er på fullstendig feil sted i programmet.
Du skal være på noe som har med "traction battery" å gjøre. I nærheten av der du startet init-charge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#22
Sitat fra: Elmo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:32
Sitat fra: Ciumpalac på søndag 28. juni 2015, klokken 12:21
Når den er klar, er det bare for å ta vekk stikkkontakten, og fylle på vann?
Ja.

Og her er en beskrivelse fra evLite manualen (vedlagt .pdf)

EDIT: litt vanskelig å se, men linjen "Vannservice PSA (med EvLite)" over det øverste bildet er .pdf filen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på mandag 29. juni 2015, klokken 09:33
Sitat fra: Elmo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:32


Og her er en beskrivelse fra evLite manualen (vedlagt .pdf)

EDIT: litt vanskelig å se, men linjen "Vannservice PSA (med EvLite)" over det øverste bildet er .pdf filen

Takk Elmo, og jeg er kjent med prosedyrer for selve vannpåfyllingen. Nå er Vannservice utført. Den eneste uhell var at en av de 4 koblingspunkt for vannpåfyllingsslange sprekket (den andre fra venstre)  så jeg måtte holde slangen inn med håndtrykk,og det var mye vannlekkasje på grunn av det, så det var vanskelig å måle vannforbruket.

Det tatt ca. 12,5 timer med initial lading før "add water light " viste på dashbordet. Ah-overcharge counter var ikke oppdatert på Lexia mens lading pågikk (selv om jeg koblet av og på LEXIA flere ganger for å oppdatere Ah counter ), etterpå viste det at ah-counter hadde økt med 110! Håper at jeg ikke har påført skader på batteriene med så kraftig og lang ladeprosess.

Etter vannpåfyllingen gikk jeg fra Diagnosis >configuration >downloading battery parameters , og sette lading amperage til 10A. Man kunne også velge 13 og 14A, men 10A er sikkert mest batterivennlig. "add water " light slukket seg etter dette.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA