Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekordlave strømpriser

Startet av Ciumpalac, søndag 26. juli 2015, klokken 13:59

« forrige - neste »

Ciumpalac

Hei , jeg holder med å utføre vannservise med Lexia for første gang, og var litt usikker om jeg hadde tatt den riktig.
Jeg gikk fra maintenance charge og følgte alle instruksjoner, of koblet laderkabelen, men ingenting skjedde. Så klikket jeg på "clearing water " og det står "clearing water required " så klikket jeg ok og etter noen sekunder begynte bilen å lade. Min spørsmål er: er det riktig ? Vil bilen nå lade på maintenance charge modus eller lader bilen bare som normalt?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

elektrolux

Ville abortert denne vannservicen og startet ny i morgen, da med wattmeter i serie med ladekabelen.

Da kan du se at overladingsfasen er 2200 W og ikke 1100 W som den normalt er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ciumpalac

Men er det greit at jeg avbryte vannservise halvveis? Hvis det er tatt på maintenance charge modus skal det ikke vise "Add water" lys på dashbordet?
Hva gjorde jeg egentlig da jeg kikket på "clear water "? Er det resetting av AH counter?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

elektrolux

Clear water betyr å nullstille Ahr telleren.

Ingen problem å avbryte en servicelading. Bedre å ha kontroll enn å fullføre noe usikkert.

Nå er ikke dette så veldig vitenskapelig, spesielt ikke sommerstid:

Lad opp til spenning passerer toppen og temperaturen er over ca. 25C målt i kjølevannstanken. Vær obs på at ladingen tar en liten pause hver 10 min, og dette kan gi feil spenningsmålinger.

Fyll destillert vann på hver fyllrekke til det renner ut overløpet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ciumpalac

Bilen var ladet opp bare som vanlig. Problemet er at nå AH counter viser null. Hva er årsaken at Lexia klarte ikke å starte maintenance charge,  selv om jeg følgte alle rekkefølgene? Der var kun etter at jeg nullstille AH counter at bilen begynte å lade. Er det farlig å prøve vannservise med balance charge, for eks?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

elektrolux

Ballance charge er kun 5A. Prøv heller initiallading som er 10A.

Husk å avslutte og fylle vann når temperatur er over 25C og spenning er fallende, og sett bilen i ballanserings lading etterpå for å få den ut av initiallading
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ciumpalac

Ok, så balance charge etter fylling av vann? Hvor lenge skal bilen stå i balanse charge modus?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

elektrolux

Går automatisk ut av det etter at den er fornøyd
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. juni 2015, klokken 15:17
. . . . . og sett bilen i ballanserings lading etterpå for å få den ut av initiallading

Det er en grei måte å få den ut av initiallading når man bare har evLite (som ikke klarer å stoppe ladeprogram), men med Lexia er jo "Cancel Load" bedre å bruke.
Jeg ble forresten for ikke lenge siden oppmerksom på at "Stor reset" også tar bort ladeprogrammet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på lørdag 20. juni 2015, klokken 19:28
Ok, så balance charge etter fylling av vann? Hvor lenge skal bilen stå i balanse charge modus?
Jeg er redd du misforstår Ciumpalac. Man skal ikke normalt bruke balancecharge etter fylling av vann !!!
Det var bare en måte å få bilen ut av initialcharge programmet etter at du har brukt det for å gjøre klar for vannfylling.
Men som sagt, Lexia har "Cancel Load" valget som betyr å fjerne et startet ladeprogram.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på lørdag 20. juni 2015, klokken 08:45
Bilen var ladet opp bare som vanlig. Hva er årsaken at Lexia klarte ikke å starte maintenance charge,  selv om jeg følgte alle rekkefølgene?
Ikke godt å si, men den ene av bilene mine driver også med det ca annenhver vannfylling :-(
Så da gjør jeg som Elektroux sier og starter InitialCarge og følger med manuelt når bilen er klar for vann.  Og så må man altså huske å canselere InitiialCharge programmet etterpå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Ok, jeg skal prøve med initial charge.
Sitat fra: Elmo på søndag 21. juni 2015, klokken 16:29

Ikke godt å si, men den ene av bilene mine driver også med det ca annenhver vannfylling :-(
Har du opplevd, Elmo at bilen nekter å gå i initial eller balanse charge ved bruk av Lexia? Vil det hjelpe å gjøre et stor reset eller slette error code (som isolation fault) ?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på søndag 21. juni 2015, klokken 21:44
Har du opplevd, Elmo at bilen nekter å gå i initial eller balanse charge ved bruk av Lexia? Vil det hjelpe å gjøre et stor reset eller slette error code (som isolation fault) ?

Jeg har aldri opplevd at bilen ikke har satt seg i den lademodus jeg har valgt. Du kan lese ut med Lexia om bilen har tatt imot kommandoen (det heter "programmed load" eller noe sånt).
Det jeg har opplevd (som jeg skrev) er at bilen avslutter ladingen ved 100% (pluss litt), selv om den sto på Maint-charge.

Jeg har ikke opplevd at Insulation Fault har påvirket ladingen - den feilen har nesten alltid med motoren å gjøre. Men det skader aldri å slette error code først.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på søndag 21. juni 2015, klokken 23:27
Sitat fra: Ciumpalac på søndag 21. juni 2015, klokken 21:44
Har du opplevd, Elmo at bilen nekter å gå i initial eller balanse charge ved bruk av Lexia? Vil det hjelpe å gjøre et stor reset eller slette error code (som isolation fault) ?

Det jeg har opplevd (som jeg skrev) er at bilen avslutter ladingen ved 100% (pluss litt), selv om den sto på Maint-charge.


Men var "Add water light "på dashbordet  tent når dette skjedde, eller måtte du sette bilen på initial lading?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på mandag 22. juni 2015, klokken 07:55
Men var "Add water light "på dashbordet  tent når dette skjedde, eller måtte du sette bilen på initial lading?
Nei. Den stoppet ladingen på 100% uten noe lys (altså som om det var en vanlig lading).

Normalt skal Initial-Charge og Maintenance-Charge pågå "for ever". Når computeren mener at batteriene er klar for vannfylling så slås vannlyset på, men ladingen fortsetter inntil man stopper den ved å ta ut ladekabelen. Hvis man tar ut ladekabelen før vannlyset kommer på så vil bilen (hvis alt er normalt) starte samme program (Init.. eller Maint..) neste gang ladekabelen settes i.

Vanlig lading og Balance-Charge stopper av seg selv (uten vannlys). Balance holder ladingen igang en stund lenger etter 100% enn vanlig lading for å balansere batteriene. Bilen starter starter en Balance-Charge automatisk ca hver 8'ende vanlige lading.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA