Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av iGolf, søndag 26. juli 2015, klokken 10:03

« forrige - neste »

Homecast

Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Morti_s

Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Morti_s

Sitat fra: jonrb på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:16
Sitat
Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Jeg har 16A-laderen fra ev-institute. Bra portabel lader til lav pris. Har satt på CEE-kontakt for bruk hjemme og på hytta. Har ellers overgang fra vanlig kontakt for bruk andre plasser. Anbefales!

Ja du har valgt denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 med CEE kontakt? også bruker du slik overgang noen ganger da? http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/Pr362297000
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

jonrb

Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:12
Sitat fra: jonrb på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:16
Sitat
Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Jeg har 16A-laderen fra ev-institute. Bra portabel lader til lav pris. Har satt på CEE-kontakt for bruk hjemme og på hytta. Har ellers overgang fra vanlig kontakt for bruk andre plasser. Anbefales!

Ja du har valgt denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 med CEE kontakt? også bruker du slik overgang noen ganger da? http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/Pr362297000

Det stemmer. Har laget CEE-overgang selv, litt kortere enn den fra Clas Ohlson. Et pluss med ladekabelen er at den har et display som viser aktuell ladespenning, strømstyrke og antall kWh ladet ved siste lading.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Morti_s

Sitat fra: jonrb på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:51
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:12
Sitat fra: jonrb på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:16
Sitat
Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Jeg har 16A-laderen fra ev-institute. Bra portabel lader til lav pris. Har satt på CEE-kontakt for bruk hjemme og på hytta. Har ellers overgang fra vanlig kontakt for bruk andre plasser. Anbefales!

Ja du har valgt denne: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 med CEE kontakt? også bruker du slik overgang noen ganger da? http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/Pr362297000

Det stemmer. Har laget CEE-overgang selv, litt kortere enn den fra Clas Ohlson. Et pluss med ladekabelen er at den har et display som viser aktuell ladespenning, strømstyrke og antall kWh ladet ved siste lading.

Da får jeg nok gå for denne jeg også, ser det har vært flere anbefalinger på den så :D ser en kan be de om å sette på CEE kontakt også..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

iGolf

Sitat fra: jonrb på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:16
Sitat
Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Jeg har 16A-laderen fra ev-institute. Bra portabel lader til lav pris. Har satt på CEE-kontakt for bruk hjemme og på hytta. Har ellers overgang fra vanlig kontakt for bruk andre plasser. Anbefales!

Hvor kjøpte du denne?



jonrb

Sitat
Takk, da må jeg uansett kjøpe denne da den ikke finnes å få fra forhandler ikke sant?

Forhandler har ikke ladeledning for 16A nei.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Homecast

Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Råde

Du kan jo lett få 16A kurs med schuko. Bare å la vær å nevne ordet elbil...
e-Golf | X75D

Morti_s

Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Homecast

Sitat fra: Morti_s på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)

Du må gjerne tro det at han har mer peiling enn meg om dette, deg om det. Jeg vet jeg har 100% rett og at elektrikeren din ikke vet hva han holder på med, det provoserer fordi andre da hører at du har fått denne løsningen og tror at det betyr at det er ok, hvilket det ikke er. Å reklamere på et åpent forum som dette med en løsning som ikke er lovlig er faktisk skummelt og kan få andre til å gjøre lignende.
At du ønsker å legge diskusjonen død skjønner jeg fordi du tar helt feil!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Morti_s

Sitat fra: Homecast på fredag 26. juni 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Morti_s på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)

Du må gjerne tro det at han har mer peiling enn meg om dette, deg om det. Jeg vet jeg har 100% rett og at elektrikeren din ikke vet hva han holder på med, det provoserer fordi andre da hører at du har fått denne løsningen og tror at det betyr at det er ok, hvilket det ikke er. Å reklamere på et åpent forum som dette med en løsning som ikke er lovlig er faktisk skummelt og kan få andre til å gjøre lignende.
At du ønsker å legge diskusjonen død skjønner jeg fordi du tar helt feil!

Jeg har ikke sagt jeg har rett og at du tar feil heller, jeg har hatt et godkjent elektro firma som har sett på hvordan vi skal få strøm til garasjen min, og jeg har sagt hva strømmen skal brukes til. Om det er er feil, ja da må elektro firma ta det på sin kappe.. jeg annonserer heller ikke at folk skal montere 16A Schuko kontakter og lade el bilen sin med, jeg fortalte bare hvilken løsning de kom med..

Ja du mener det er ulovlig, jeg vet ikke..
Men å montere en 16A kurs med CEE kontakt for lading av el bil skal vel være ok?

Hvordan har du det hjemme hos deg, hva lader du din med? bare komme med den løsningen så kan andre på forumet her bruke det som tips til sine elektrikere om de ikke kan det de holder på med..
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Homecast

Sitat fra: Morti_s på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:30
Sitat fra: Homecast på fredag 26. juni 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Morti_s på fredag 26. juni 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Homecast på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Homecast på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Morti_s på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:02
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Og det er ulovelig, sikker på at du valgte riktig elektriker til sånn jobb? Du får sjekke og spørre om han har montert B type jordfeilbryter også. Det er nemlig pålagt for elbil lading. Hvis han ikke skjønner hva du prater om så bytter du, han har tydeligvis ikke peiling på lading av elbil når han har montert opp stikk på 16A kurs for det

Hva er ulovlig? å lade på 16A stikkontakt? Temmelig sikker på at han vet hva han driver med ja, montert mange ladere for teslaer og andre el biler i kvitfjell på hyttene der..

Nå husker jeg ikke hva han kalte det, men han oppgraderer sikringsskapet mitt også med noe mer sikkerhet der..(kommer ikke på navnet) og jeg har sagt jeg skulle ha slik lader: http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html eller denne da: https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 er ikke mange av laderene etter veiene 16A med vanlig stikkkontakt også da?

Da har han ikke peiling, lading av elbil via vanlig stikk skal ha maks forankoblet sikring på 10Ampere, han har sikkert satt inn et overspenningsvern tenker jeg.
Men om du har fått 16 ampere kurs uten B type jordfeilvern er det så feil som du får det til å bli! Det står i nek 400: eget avsnitt om elbil lading, anbefaller elektrikeren din å lese det før han får for mange krav på seg fra el-tilsynet etter kontroll av anlegget.

Mulig det, men til el bilen min blir det uansett montert et CEE uttak, de vanlig schuko kontaktene som blir satt opp blir brukt til motorvarmer etc.. blir i hvert fall montert overspenningsvern ja..

Litt rart du hisser deg opp når du ikke vet hvordan han har tenkt å gjøre det hos meg, hva vet du eller jeg om han monterer uten B type med jordfeilvern? men jeg legger diskusjonen død nå :D jeg stoler på at han vet hvordan ting monteres og siden han godkjenner det samt sier det ikke er brannfarlig etc så stoler jeg mer på han enn en på et forum ;)

Du må gjerne tro det at han har mer peiling enn meg om dette, deg om det. Jeg vet jeg har 100% rett og at elektrikeren din ikke vet hva han holder på med, det provoserer fordi andre da hører at du har fått denne løsningen og tror at det betyr at det er ok, hvilket det ikke er. Å reklamere på et åpent forum som dette med en løsning som ikke er lovlig er faktisk skummelt og kan få andre til å gjøre lignende.
At du ønsker å legge diskusjonen død skjønner jeg fordi du tar helt feil!

Jeg har ikke sagt jeg har rett og at du tar feil heller, jeg har hatt et godkjent elektro firma som har sett på hvordan vi skal få strøm til garasjen min, og jeg har sagt hva strømmen skal brukes til. Om det er er feil, ja da må elektro firma ta det på sin kappe.. jeg annonserer heller ikke at folk skal montere 16A Schuko kontakter og lade el bilen sin med, jeg fortalte bare hvilken løsning de kom med..

Ja du mener det er ulovlig, jeg vet ikke..
Men å montere en 16A kurs med CEE kontakt for lading av el bil skal vel være ok?

Hvordan har du det hjemme hos deg, hva lader du din med? bare komme med den løsningen så kan andre på forumet her bruke det som tips til sine elektrikere om de ikke kan det de holder på med..

Vurderer flere løsninger, pr idag er planen en e-golf. riktignok ikke bestilt.
Vurderer Siemens WB140A, Salto 572 med type 2 uttak justert til 16 ampere, men holder også igjen litt for å se hva zaptec kommer med av løsninger. =9
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA