Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av iGolf, søndag 26. juli 2015, klokken 10:03

« forrige - neste »

knutht

Sitat fra: Morti_s på mandag 22. juni 2015, klokken 08:51
Ser ikke ut til at det å sette opp en ladestasjon kan være så lurt:

Motstand hos strømleverandørene
Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.

Norge har et såkalt svakt strømnett, og man kan oppleve ustabile forhold når belastningen blir stor.

Gudbrandsdal Energi har i følge NRK Hedmark og Oppland gått så langt at de
oppfordrer strømkundene å ikke montere hurtigladere.

Selskapets nettsjef, Svein Ove Ånsløkken, mener at man mange steder i området må skru av all annen strøm i boligen dersom man ønsker å benytte hurtiglader. Aller helst ser han at elbileierne langtidslader.

I motsatt tilfelle kan kunden selv risikere å ende opp med regningen for utbyggingen av strømnettet.


Tviler på at dette er noe problem ettersom hurtigladere er uaktuellt for de aller fleste. De fleste setter opp 10/16 ampere 1-fase ladestasjoner som ikke belastet strømnettet nevneverdig. Hurtigladere koster en formue, og den vanlige mannen i gaten bruker ikke penger på dette for å lade hjemme.

Johnny

Sitat fra: knutht på mandag 22. juni 2015, klokken 09:43
Tviler på at dette er noe problem ettersom hurtigladere er uaktuellt for de aller fleste. De fleste setter opp 10/16 ampere 1-fase ladestasjoner som ikke belastet strømnettet nevneverdig. Hurtigladere koster en formue, og den vanlige mannen i gaten bruker ikke penger på dette for å lade hjemme.

Samtidig forundrer det meg til stadighet hvor mange det er som synes de har behov for tosifrede ladeeffekter  i heimen. Skal vi som nå er femtitusen bli til en million, må de aller fleste dempe ambisjonene sine i så måte!
TMS og eGolf.

Morti_s

Sitat fra: Johnny på mandag 22. juni 2015, klokken 11:08
Sitat fra: knutht på mandag 22. juni 2015, klokken 09:43
Tviler på at dette er noe problem ettersom hurtigladere er uaktuellt for de aller fleste. De fleste setter opp 10/16 ampere 1-fase ladestasjoner som ikke belastet strømnettet nevneverdig. Hurtigladere koster en formue, og den vanlige mannen i gaten bruker ikke penger på dette for å lade hjemme.

Samtidig forundrer det meg til stadighet hvor mange det er som synes de har behov for tosifrede ladeeffekter  i heimen. Skal vi som nå er femtitusen bli til en million, må de aller fleste dempe ambisjonene sine i så måte!

Er heller ikke ute etter hurtiglading jeg, er ute etter å forberede meg til jeg får bilen på gården.
Det innebærer elektriker og montering av ladestasjon fast da jeg ønsker det i garasjen.. og 16A må jeg ha da bilen kommer til å bli bruk på pendling så må jeg kunne lade fortere enn 13 timer.
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Råde

Det er vel litt uenighet om definisjoner, men hurtiglading er ikke noe eGolf (eller andre elbiler i dag) klarer uten videre. Det krever mer enn 22kW AC som vel er den største ladeboksen man får tak i uten å legger et seksifret beløp i prosjektet.

Det er vel egentlig ikke noen bombe at de ikke tillater hurtiglading på hvert tun, men det hersker nok litt begrepsforvirring her:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading
e-Golf | X75D

Morti_s

2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

iGolf


e-curious

Sitat fra: Donya på mandag 22. juni 2015, klokken 09:11
Det er jo ikke jeg som skal sette opp heldigvis. Jeg leier der jeg bor og borettslaget skal sette opp slik at jeg får ladet bilen min mot 400 kr i mnd for leie av plass. Jeg synes nå det var en god ide da jeg hverken hadde mulighet til å lade på jobb eller hjemme.

400kr med eller uten strøm?  400kr/mnd spiser opp en god del av besparelsene med el-bil nå når bompenge-fritak etc. forsvinner?

iGolf

Sitat fra: e-curious på mandag 22. juni 2015, klokken 18:23
Sitat fra: Donya på mandag 22. juni 2015, klokken 09:11
Det er jo ikke jeg som skal sette opp heldigvis. Jeg leier der jeg bor og borettslaget skal sette opp slik at jeg får ladet bilen min mot 400 kr i mnd for leie av plass. Jeg synes nå det var en god ide da jeg hverken hadde mulighet til å lade på jobb eller hjemme.

400kr med eller uten strøm?  400kr/mnd spiser opp en god del av besparelsene med el-bil nå når bompenge-fritak etc. forsvinner?

Med strøm  ???

Morti_s

Sitat fra: e-curious på mandag 22. juni 2015, klokken 18:23
Sitat fra: Donya på mandag 22. juni 2015, klokken 09:11
Det er jo ikke jeg som skal sette opp heldigvis. Jeg leier der jeg bor og borettslaget skal sette opp slik at jeg får ladet bilen min mot 400 kr i mnd for leie av plass. Jeg synes nå det var en god ide da jeg hverken hadde mulighet til å lade på jobb eller hjemme.

400kr med eller uten strøm?  400kr/mnd spiser opp en god del av besparelsene med el-bil nå når bompenge-fritak etc. forsvinner?

vi snakker jo en del år før det skjer, nå er det vel frem til 2017. å bestemmer de seg da for å fjerne det, så tror jeg ikke det skjer over natta.
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Kent

Synes ikke 400 Mnd høres så ille ut jeg, med mindre man kjører veeeeldig lite.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

iGolf

Nei, ikke sant? Sparer jo mye bare i bompenger i mnd. Pluss det er jo digg å ha egen plass da med 16A ::)

jkirkebo

Sitat fra: Kent på mandag 22. juni 2015, klokken 20:43
Synes ikke 400 Mnd høres så ille ut jeg, med mindre man kjører veeeeldig lite.

Enig, kjører man 30kkm i året er det en ganske hyggelig pris. Man kan nok regne med 0.2kWh/km fra veggen, inkl. tap i lader og forvarming vinterstid. 6000kWh*0.75 er 4500 kroner, delt på 12 er det 375,- pr. måned i strøm.

Kjører man 8kkm i året blir det derimot ganske dyrt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

iGolf

Jeg tror også når man først får bilen så prøver man å finne på unnskyldninger for å kjøre oftere ;D

Morti_s

#28
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

Elektrikeren var her i dag å såg på løsning, han monterer 16A på vanlig støpsel han, men jeg får han også til å sette opp et CEE-uttak på veggen..

Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

jonrb

Sitat
Men jeg er veldig i tvil på hvilken ladekabel/ladestasjon jeg skal velge.. jeg tenker det er dumt å kjøpe ladestasjon fastmontert hjemme da sikkert mye av ladingen vil foregå etter veien, og da vil jeg garantert lade fortest mulig(16A) å kjøpe både 16A ladestasjon for hjemme, samt 16A kabel til bilen blir for dyrt syns jeg..

Å hvilken type kontakter møter jeg der ute på ladestasjonene? hva bør jeg tenke på visst jeg skal kjøpe en 16A lader for bilen.

Noen som gir gode råd på problemstillingen? :D

Jeg har 16A-laderen fra ev-institute. Bra portabel lader til lav pris. Har satt på CEE-kontakt for bruk hjemme og på hytta. Har ellers overgang fra vanlig kontakt for bruk andre plasser. Anbefales!
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA