Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av iGolf, søndag 26. juli 2015, klokken 10:03

« forrige - neste »

iGolf

Borettslaget skal sette opp en kontakt for lading. De sa det enten blir en 16A eller 20A.

Spørsmålene er som følger:

Kan jeg med min 2016 modell lade 20A? Må jeg eventuelt ha en spesiell ledning til dette? Hva anbefales av 16A og 20A? Hva er ladetiden ved en helt utladet e-Golf ved 16A kontra 20A?

Takk på forhånd ::)

gulars

Innebygde lader i Golf tar kun opp til 16A. Kabel som medfølger til lading støtter opp til 10A. For å kunne benytte deg av 16A lading må man derfor kjøpe en ny kabel og fortrinnsvis en med industriplugg på støpsel.

Når borettslag planlegger å installere 16A eller 20A kontakt blir dette vel uansett en industrikontakt og du må derfor innom Clas Ohlson eller tilsvarende og kjøpe deg en overgang om du vil bruke kabel som fulgte med bilen.

Ladetid for 16A vs 10A er ca 50% raskere. Det sagt klarer de aller fleste seg med 10A kabelen som følger med bilen

Tbg

slå opp en vegglader og lad med 16 A . Medfølgende lader ikke ikke beregnet for å brukes som hoved lader, kun når du er borte hos andre eller steder hvor det ikke er normal vegglader. 16A holder i massevis til lading hjemme. og du slipper å dra lader inn og ut av bilen hele tiden.

iGolf

Hva heter en slik ledning og hvor finner jeg den til 16A

Johnny

Her er litt av det som er å velge blant.

http://www.elbil.no/elbilforeningen/prosjekter/borettslag/1010-ladeuttak-for-borettslag

Om borettslaget skal sette opp en slik, vil de gjøre valget for deg. Kabelen du trenger for å koble deg til med, får du med bilen.
TMS og eGolf.

Morti_s

Hei, jeg har bestilt meg E-Golf nå å lurer litt på hva jeg bør forberede meg på angående lading.
Jeg har lest mye rundt på forumet men blir egentlig bare mer usikker av det :P

Jeg må få lagt opp en egen kurs til bilen samt kontakt ute, da tenkte jeg siden det sikkert blir hjemme jeg lader mest så bør jeg gå for en ladestasjon, bør jeg gå for en slik som her? http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html med 16A lading..

Kjenner elektrikerne til dette om jeg bare sier jeg skal ha en egen kurs for el bil og ute kontakt?
Hva slags ladekabler følger med å passer de da ladeboksen som jeg viser til? vil lade fortest mulig og da har jeg skjønt det er 16A som gjelder :D håper dere kan hjelpe en som ikke skjønner strøm og er usikker nå :P
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

hottentott33

Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 21:16
Hei, jeg har bestilt meg E-Golf nå å lurer litt på hva jeg bør forberede meg på angående lading.
Jeg har lest mye rundt på forumet men blir egentlig bare mer usikker av det :P

Jeg må få lagt opp en egen kurs til bilen samt kontakt ute, da tenkte jeg siden det sikkert blir hjemme jeg lader mest så bør jeg gå for en ladestasjon, bør jeg gå for en slik som her? http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html med 16A lading..

Kjenner elektrikerne til dette om jeg bare sier jeg skal ha en egen kurs for el bil og ute kontakt?
Hva slags ladekabler følger med å passer de da ladeboksen som jeg viser til? vil lade fortest mulig og da har jeg skjønt det er 16A som gjelder :D håper dere kan hjelpe en som ikke skjønner strøm og er usikker nå :P

Du skjønner deg ikke på strøm og har kjøpt deg en bil som går på strøm? :P (Jada, jeg har litt tørr humor)
Men fra spøk til halvor, de kablene som følger med er 1 stk 10A kabel (med vanlig støpsel) og 1 stk type 2 kabel (med type 2 plugg i begge ender, den brukes på noen offentlige ladestasjoner.)


Den ladestasjonen du linker til fra elbilhjelpen, (regner med at det er den øverste på 16A) der er kabelen fast i stasjonen, så den blir hengende på veggen når du ikke bruker den. Forskjellen på 16A og 10A er forholdsvis stor, 16A skal i teorien lade 60% fortere. Jeg handlet meg en 16A kabel etter kun og ha ladet med den originale 10A kabelen, og det var god merkbar forskjell.

Når det kommer til hva som er best å legge opp av elektrisk, så er det tryggeste å konsultere med elektriker istedenfor at jeg og andre skal forvirre deg her :-) Elektrikeren kommer ofte på gratis konsultasjon, det er som regel en smal sak, og de har vært borte i slikt før :-)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Morti_s

#7
Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 21:16
Hei, jeg har bestilt meg E-Golf nå å lurer litt på hva jeg bør forberede meg på angående lading.
Jeg har lest mye rundt på forumet men blir egentlig bare mer usikker av det :P

Jeg må få lagt opp en egen kurs til bilen samt kontakt ute, da tenkte jeg siden det sikkert blir hjemme jeg lader mest så bør jeg gå for en ladestasjon, bør jeg gå for en slik som her? http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html med 16A lading..

Kjenner elektrikerne til dette om jeg bare sier jeg skal ha en egen kurs for el bil og ute kontakt?
Hva slags ladekabler følger med å passer de da ladeboksen som jeg viser til? vil lade fortest mulig og da har jeg skjønt det er 16A som gjelder :D håper dere kan hjelpe en som ikke skjønner strøm og er usikker nå :P

Du skjønner deg ikke på strøm og har kjøpt deg en bil som går på strøm? :P (Jada, jeg har litt tørr humor)
Men fra spøk til halvor, de kablene som følger med er 1 stk 10A kabel (med vanlig støpsel) og 1 stk type 2 kabel (med type 2 plugg i begge ender, den brukes på noen offentlige ladestasjoner.)


Den ladestasjonen du linker til fra elbilhjelpen, (regner med at det er den øverste på 16A) der er kabelen fast i stasjonen, så den blir hengende på veggen når du ikke bruker den. Forskjellen på 16A og 10A er forholdsvis stor, 16A skal i teorien lade 60% fortere. Jeg handlet meg en 16A kabel etter kun og ha ladet med den originale 10A kabelen, og det var god merkbar forskjell.

Når det kommer til hva som er best å legge opp av elektrisk, så er det tryggeste å konsultere med elektriker istedenfor at jeg og andre skal forvirre deg her :-) Elektrikeren kommer ofte på gratis konsultasjon, det er som regel en smal sak, og de har vært borte i slikt før :-)

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

hottentott33

Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Morti_s

Sitat fra: hottentott33 på søndag 21. juni 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Morti_s på søndag 21. juni 2015, klokken 22:12

hehhe :P ja burde sikkert holdt meg til diesel ruka mi men må klare å kjøre en strømbil lell om jeg er langt fra en elektriker :P Hvilken kabel kjøpte du da? hvilken kontakt må i såfall monteres ute på veggen?

å den med type 2 plugg, lader den også bare med 10A?

Kabelen jeg kjøpte er denne https://evi.shopitoo.com/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5 Den var veldig kjekk da den har vanlig støpsel istedenfor CEE-industriplugg (som er den nye standarden på 16A-kontakter). Jeg har bare hatt den i et par uker, men er veldig fornøyd så langt.
Men kjøper du den stasjonen til elbilhjelpen, så må du ha CEE-kontakt da du tvilsomt får en elektriker til å legge opp en 16A med noe annet. Men hvis du kjøper en 16A kabel med et vanlig støpsel, så er det bare å få tak i en overgang, så det er ikke noe stort problem, så til en evt elektriker sier du bare at du skal ha et 16A uttak. Så du får nok et CEE-uttak på din vegg, men det er ikke noe stress.

En type 2 plugg lader som regel med 3,6 kW og oppover (16A), og da trekker bilen det den trenger.

tak for hjelpen :) ble litt klokere ;)
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

Morti_s

Ser ikke ut til at det å sette opp en ladestasjon kan være så lurt:

Motstand hos strømleverandørene
Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.

Norge har et såkalt svakt strømnett, og man kan oppleve ustabile forhold når belastningen blir stor.

Gudbrandsdal Energi har i følge NRK Hedmark og Oppland gått så langt at de
oppfordrer strømkundene å ikke montere hurtigladere.

Selskapets nettsjef, Svein Ove Ånsløkken, mener at man mange steder i området må skru av all annen strøm i boligen dersom man ønsker å benytte hurtiglader. Aller helst ser han at elbileierne langtidslader.

I motsatt tilfelle kan kunden selv risikere å ende opp med regningen for utbyggingen av strømnettet.
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

iGolf

Det er jo ikke jeg som skal sette opp heldigvis. Jeg leier der jeg bor og borettslaget skal sette opp slik at jeg får ladet bilen min mot 400 kr i mnd for leie av plass. Jeg synes nå det var en god ide da jeg hverken hadde mulighet til å lade på jobb eller hjemme.

DagRune

Sitat fra: Morti_s på mandag 22. juni 2015, klokken 08:51
Ser ikke ut til at det å sette opp en ladestasjon kan være så lurt:

Motstand hos strømleverandørene
Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.



Nå regner man ikke 16A / 240 V som hurtiglading. Tesla bl. a. gir mulighet til å sette opp høyere effekt, og med en del private 400 V / 32 A ladere rundt om kring kan jeg tenke meg det går ut over strømnettet, ja. Men ikke 3,7 kW, som er det meste du kan sette opp hjemme med E-Golf.

Morti_s

Sitat fra: DagRune på mandag 22. juni 2015, klokken 09:17
Sitat fra: Morti_s på mandag 22. juni 2015, klokken 08:51
Ser ikke ut til at det å sette opp en ladestasjon kan være så lurt:

Motstand hos strømleverandørene
Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.



Nå regner man ikke 16A / 240 V som hurtiglading. Tesla bl. a. gir mulighet til å sette opp høyere effekt, og med en del private 400 V / 32 A ladere rundt om kring kan jeg tenke meg det går ut over strømnettet, ja. Men ikke 3,7 kW, som er det meste du kan sette opp hjemme med E-Golf.

Den gjør ikke det nei :D så bra.. Gudbrandsdal energi er selskapet i området mitt, de sikter sikkert til hyttene i kvitfjell da sikkert som har 400v / 32 A ladere og teslaer :P
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

iGolf

Sitat fra: Morti_s på mandag 22. juni 2015, klokken 09:26
Sitat fra: DagRune på mandag 22. juni 2015, klokken 09:17
Sitat fra: Morti_s på mandag 22. juni 2015, klokken 08:51
Ser ikke ut til at det å sette opp en ladestasjon kan være så lurt:

Motstand hos strømleverandørene
Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.



Nå regner man ikke 16A / 240 V som hurtiglading. Tesla bl. a. gir mulighet til å sette opp høyere effekt, og med en del private 400 V / 32 A ladere rundt om kring kan jeg tenke meg det går ut over strømnettet, ja. Men ikke 3,7 kW, som er det meste du kan sette opp hjemme med E-Golf.

Den gjør ikke det nei :D så bra.. Gudbrandsdal energi er selskapet i området mitt, de sikter sikkert til hyttene i kvitfjell da sikkert som har 400v / 32 A ladere og teslaer :P

HAHAHA ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA