Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri spænding vs. %SOC specifikt for e-Golf batterikemi

Startet av cavallino, lørdag 25. juli 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

janegils

Sitat fra: elektro på søndag 28. juni 2015, klokken 23:05
Jeg fikk beskjed av selger hos Møller at man får gratis veihjelp ved flatt batteri to ganger, mener jeg det var, fordi dette med elbil fortsatt er veldig nytt for de fleste.. Men dette kan jo være greit å få klarhet i. I forhold til forsikringen er det jo kanskje også noen som dekker det.

Eg fekk også beskjed om at dei to første var gratis.

knutht

Sitat fra: Jan Grindheim på søndag 28. juni 2015, klokken 13:30
Kjørte Lier/Drammen, Sokna, Gol, Ål, Eidfjord Odda  og heim til Etne ( Hordaland)  på fredag  ..
480  Km. 
Min første  langtur med elbil,  som eg var i Lier å kjøpte på fredag..
Veldig for nøyd med rekkeviden.. 
24 c. på austlandet og 3,5c. på Hardangervidda..
Kunne sikkert hopt over 2 ladestasjoner men tok ingen sjangse på det..
Ladet på disse plassene: Lier, Sokna, Gol, Ål, Eidfjord  og Odda..
Kjørte over Hardangervidda  122  km.  på sparemodus 3.. ( alt av )
Hadde ca. 35%  igjen av batteriet på  toppen av vidda, (1280 m.o.h.)
Då eg kom til ladestasjonen i Eidfjord   låg batteriet på 50 %  :-)
Ladet då opp 10 Kw/h.   å trur eg har brukt nesten 12 Kw/h. over vidda..
Trur det blei ladet 4 Kw/h.  frå Dyranut på nerstigningen til Eidfjord..
Tok mange bilder på turen, å herleg med Elbil på langtur :-)

Blir nokk Elbil ferie i sommer :-)   

Takker for dei andre innlega her, med å kjøre over Vidda, som eg leste på før eg og kjørte  denne vegen :-)

Foto frå toppen av Hardangervidda kl 2200  på fredagskvelden.

Jeg skal kjøre motsatt vei, fra Bergen over Hardangervidda til Drammen og Sandefjord. Har beregnet ladestopp i Eidfjord, Ål (eller Gol), Hønefoss og til slutt Sandefjord. 4 stopp totalt. Når du lader, lader du til 80% kapasitet eller 100% på DC? Eller 80% på DC og de siste 20 på semihurtig? Jeg må nok ha flere stopp om jeg bare får ladet til 80% på ladestasjonene.

Ellers et veldig positivt innlegg å lese. Gleder meg veldig til denne turen :)

Jan Grindheim

#32
Sitat fra: knutht på mandag 29. juni 2015, klokken 13:25
Sitat fra: Jan Grindheim på søndag 28. juni 2015, klokken 13:30


Jeg skal kjøre motsatt vei, fra Bergen over Hardangervidda til Drammen og Sandefjord. Har beregnet ladestopp i Eidfjord, Ål (eller Gol), Hønefoss og til slutt Sandefjord. 4 stopp totalt. Når du lader, lader du til 80% kapasitet eller 100% på DC? Eller 80% på DC og de siste 20 på semihurtig? Jeg må nok ha flere stopp om jeg bare får ladet til 80% på ladestasjonene.

Ellers et veldig positivt innlegg å lese. Gleder meg veldig til denne turen :)

Lit usikker på om det er 80  eller 100%   men hurtigladeren  viser 100%  ..    ca. 30  min...
Ladet  opp på Gol  og   Ål   for å   mest mulig inn på batteriet før eg prøvte meg på Vidda..  ( 122  km.)
Har bare hatt E-Golf    4 dager  til nå, + demolån  3  dager for 1 mnd. siden..

Har sett  det er lit omdiskutert om det er 80  eller 100%  ein lader til..
Trur det er 80%   for å skåne batteriet........

Eg og skal og kjøre  andre vegen i sommer  på ELBIL   ferie :-))    .(   ca. -24  juli.)

Etne-Odda-Eidfjord-Ål-  å i retning Kongsberg   og kansje  Sverige/Stockolm   eller Sunnmøre/Molde om mulig  då..

Trur det går  fint  frå Eidfjord  til Ål..    men det er  frå 0 m.o.h.  til 1285 m.o.h.  og så ner til Ål  som ligger på ca. 700 m.o.h. ..
___

__Får opp  forbruk på 16.36 kWh/100km.   Eidfjord-Ål  ,  og Ål-Eidfjord 11.42 kWh/100  på nettsida Rreen Race..
    _______________________________
Range : 146.71 km.

16.36 kWh/100km.
---------------------------------------------------
Link til Rreen Race   som  berekner Kw/h..     
http://www.jurassictest.ch/GR/
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

Ohm

Ren oppklaring rundt hurtiglading: Du kan fint lade til 100%, men fra ca 80% senkes hastigheten. Dette fordi batteriet ikke klarer å ta til seg strømmen så fort når det nærmer seg fullt, enkelt forklart.

Derfor lønner det seg å kjøre så tomt som mulig, å heller lade fra nesten 0% til ca 80%. Da får du mest rekkevidde på kortest tid.

Ikke skadelig å lade fra 80-100%, batterikontrollen i bilen passer på batteriet, den bestemmer styrken på strømmen batteriet tar i mot fra hurtigladeren. Dette gjelder altså DC (likestrømslading)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA