Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri spænding vs. %SOC specifikt for e-Golf batterikemi

Startet av cavallino, lørdag 25. juli 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

grorudklovnen

#15
Sitat fra: emil på lørdag 20. juni 2015, klokken 22:12
Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 20. juni 2015, klokken 19:33
Laveste forbruk på min bil hadde jeg for noen dager siden. (8.8 kWt/100km) Det burde vel tilsi at ca. 25 milsrekke er mulig på en egolf om sommeren?

En 16km tur med snittfart på litt over 30km/t er ikke veldig representativt for langturskjøring med elbil. Legg opp en rute på 50-60km i fornuftig hastighet med start og stopp på samme sted tror jeg ikke du klarer å komme ned på de tallene der.
Dette var både på E6 og i Oslo sentrum, dvs. fra 0 til 90 km/t+.

Tja, 25 mils kjøring opp og ned 200-300 høydemeter i over 60 km/t snittfart ga idag 12-tallet på kWh/100 km/t. Litt bedre planlegging av gass og brems kunne gitt lavere tall, 50 km/t i snitt kunne også gitt lavere forbruk. Ja, jeg tror rundt 9 tallet er mulig for endel folk på lange turer. Skal jeg ta en skikkelig low consume test så kommer jeg også til å pumpe inn mer luft i dekkene enn nå. De siste månedene så står min oppstart rekkevidde på gjerne 200+.

cavallino

Det ble 447km i dag. Første ladestopp ble på MCDonalds Gardermoen etter 145 km. Hadde igjen en god reserve på tanken, ca 50km. Her ble det en rask stopp, og etter 25 min rullet vi videre mot Oslo og Sørlandet. Neste planlagte stopp ble i Holmestrand, som vi ankom med 30km igjen på tanken. Her sto det en eUp og sleit med å få ladet. Det viste seg at selv om statusen var grønn og laderen var merket som ledig, fikk fortum den ikke til å virke. Jeg hadde ikke nok på tanken til å nå neste hurtiglader i Sandefjord, så da sneilet vi oss avgårde til flyplasscafeen ved avkjøringen til Tønsberg. Her var det en type2 lader, som ga oss 5km på 30 min... Men akkurat nok til å nå Kiwi i Sandefjord. Nådde denne med 6km igjen på tanken, og hvilepuls på 160. Her sto det to leaf'er å ladet, men etter 10 min ble det ledig. 25 min her ga 80%, og det skulle holde til mål. For å være helt sikker stoppet jeg på Lasses ved stathelle i 10 min. Dette ga mer enn nok til å komme helt frem. Så alt i alt, 5 ladestopp, der en ikke virket, en var saktelading og tre var combo ccs som virket som det skulle. Det er håpløst å planlegge utifra statusen på ladehub, da den tydeligvis ikke har kontakt med laderene. Jeg lærte at neste gang skal jeg stoppe ofte og lade litt, istedet for å stoppe lite og satse på maks lading hver gang. Denne turen kunne jeg klart med to ladestopp, men med 3 har man god margin og kan tåle en dritfstans på en planlagt lader.
Turen gikk stort sett i eco+, i optimale forhold. Ca 20 grader og uten en dråpe regn. Lå i ca 95 der det var 100 og 110 sone. Snittforbruk ble på 11,8 kWh/100km. Effektiv kjøretid 6,5 t. Brukte ca 8 timer alt i alt. Tipper turen i dag hadde tatt 6-6,5t med fossilbil.

mihkku


torgrand

Det ble nesten 31 mil med Golfen i dag.
Birkeland - Porsgrunn og retur.

Fulgte stort sett trafikken med unntak av 90 i 100-sona på veg bort og 120 tilbake.  ;D
Variert vær, noe regn, temperaturer mellom 16 og 20 grader.
Vi drev ikke med mye "sparing".

Hurtigladet til 95% på Brokelandsheia, toppet opp igjen til ca 90% ved Lasses på veg bort, og helt fullt på Lasses på veg tilbake.
Kunne nok kjørt helt hjem fra Lasses, men ladet ett kvarters tid på Brokelandsheia for å slippe angsten.....

cavallino

Da ble det 900 km med e-golfen Lillehammer-Arendal t/r. Gikk absolutt helt utmerket, ikke noe stress i det hele tatt. Forbruk ned 11,8 kWh/100 km og hjem ca 15kwh/100km. Hjem var det sprutregn nesten hele veien, men det holdt med 3 ladestopp. Første Kiwi i Sandefjord, andre møller Billingstad, og 3 Statoil minnestund. Meget god service på Statoil. Fikk spandert en kaffe mens jeg ventet:)

cavallino

I dag ble det fjelltur med e-golf:
Lillehammer-Glitterheim-Lillehammer.
Glemte igjen noe greier så jeg måtte snu etter 20 km. Startet igjen fra lilleh med halv tank. Tanker opp på Kiwi Ringebu mens jeg kjøpte noe småtteri. Kjørte så til kvam der jeg fylte på så mye jeg kunne, da jeg skulle ca 60 km og ca 1200 høydemeter. Kjørte opp Heidal, til randsverk og grusveien inn til Glittertind. Hadde igjen 17km på tanken da jeg var fremme ved bommen. Dvs en strek over rødmerkingen. Så dårlig ut med hjemturen da.. Nærmeste hurtiglader var kvam, 65 km unna. Men med så mange høydemeter opp hadde jeg et lite håp om å klare det. Nå står jeg her og lader, med ny pers på lavt forbruk. 64 km med 4,8 kWh/100 km i snitt.. Tanken var ganske tom, men nok en gang gikk det bra!

e-curious

Hva skjer dersom man blir stående med flatt batteri et sted, dekker forsikring etc veihjelp?

Nickelilltroll

Sitat fra: e-curious på lørdag 27. juni 2015, klokken 10:30
Hva skjer dersom man blir stående med flatt batteri et sted, dekker forsikring etc veihjelp?

Detta slog mig för 2 dagar sedan då jag gjorde Lillehammer-Charlottenberg-Lillehammer. Valde Kongsvinger som första ladestopp, navigering tyckte inte om det, gav mig röda bokstäver och en besked med en del "nej nej och er du sikker...virkeligen sikker-beskeder" ;)

Till råga på allt så är inte navigeringen up to date. Så den fick inte med sig den nya motorvägen utanför Kongsvinger....Hade några få km kvar på "tanken" och hade en frisk vilopuls, började tänka...

"Vad i hela fridens namn gör jag om jag går helt tom nu???"

Har en superforsikring via IF som hjälpt mig förr, men ingen av dessa har nog kapacitet till å hjälpa en klønete el-bil optimist??

Kom fram med några få micro-milli-watt på batteriet, så då återstår svaret på din fråga... :o
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

cavallino

Jeg har tatt det for gitt at det bare er å
ringe veihjelp, som om man går tom for bensin. Men dette skal jeg sjekke opp. Min tanke har vært å få låne en stikkontakt slik at jeg kommer frem til nærmeste hurtiglader.

Capt

Fikk beskjed av selger når jeg kjøpte bilen. Med Møllerbil mobilitetsgaranti har man en tauing/veihjelp i året gratis, uansett årsak. Dette gjaldt også ved tomt batteri. Er jo ingen ønskesituasjon å gå tom midt i morgenrushet, men greit å vite at man bare kan ringe et nr. Så kommer de.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

hottentott33

Sitat fra: Capt på søndag 28. juni 2015, klokken 08:17
Fikk beskjed av selger når jeg kjøpte bilen. Med Møllerbil mobilitetsgaranti har man en tauing/veihjelp i året gratis, uansett årsak. Dette gjaldt også ved tomt batteri. Er jo ingen ønskesituasjon å gå tom midt i morgenrushet, men greit å vite at man bare kan ringe et nr. Så kommer de.

Jeg fikk derimot beskjed under overlevering av bilen at hvis jeg gikk tom for batteri, så var ikke det dekket under mobilitetsgarantien :P
Mon tro hvem som har rett, jeg håper du har rett ::)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Kent

Sitat fra: hottentott33 på søndag 28. juni 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Capt på søndag 28. juni 2015, klokken 08:17
Fikk beskjed av selger når jeg kjøpte bilen. Med Møllerbil mobilitetsgaranti har man en tauing/veihjelp i året gratis, uansett årsak. Dette gjaldt også ved tomt batteri. Er jo ingen ønskesituasjon å gå tom midt i morgenrushet, men greit å vite at man bare kan ringe et nr. Så kommer de.

Jeg fikk derimot beskjed under overlevering av bilen at hvis jeg gikk tom for batteri, så var ikke det dekket under mobilitetsgarantien :P
Mon tro hvem som har rett, jeg håper du har rett ::)

Jeg fikk samme beskjed, det står også på:
http://www.volkswagen.no/no/service/mobilitetsgaranti.html

Sitat fra: volkswagen.noAndre selvforskyldte uhell som drivstoffmangel, feilfylling eller utelåsing, dekkes ikke.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Jan Grindheim

Kjørte Lier/Drammen, Sokna, Gol, Ål, Eidfjord Odda  og heim til Etne ( Hordaland)  på fredag  ..
480  Km. 
Min første  langtur med elbil,  som eg var i Lier å kjøpte på fredag..
Veldig for nøyd med rekkeviden.. 
24 c. på austlandet og 3,5c. på Hardangervidda..
Kunne sikkert hopt over 2 ladestasjoner men tok ingen sjangse på det..
Ladet på disse plassene: Lier, Sokna, Gol, Ål, Eidfjord  og Odda..
Kjørte over Hardangervidda  122  km.  på sparemodus 3.. ( alt av )
Hadde ca. 35%  igjen av batteriet på  toppen av vidda, (1280 m.o.h.)
Då eg kom til ladestasjonen i Eidfjord   låg batteriet på 50 %  :-)
Ladet då opp 10 Kw/h.   å trur eg har brukt nesten 12 Kw/h. over vidda..
Trur det blei ladet 4 Kw/h.  frå Dyranut på nerstigningen til Eidfjord..
Tok mange bilder på turen, å herleg med Elbil på langtur :-)

Blir nokk Elbil ferie i sommer :-)   

Takker for dei andre innlega her, med å kjøre over Vidda, som eg leste på før eg og kjørte  denne vegen :-)

Foto frå toppen av Hardangervidda kl 2200  på fredagskvelden.
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

elektro

Sitat fra: hottentott33 på søndag 28. juni 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Capt på søndag 28. juni 2015, klokken 08:17
Fikk beskjed av selger når jeg kjøpte bilen. Med Møllerbil mobilitetsgaranti har man en tauing/veihjelp i året gratis, uansett årsak. Dette gjaldt også ved tomt batteri. Er jo ingen ønskesituasjon å gå tom midt i morgenrushet, men greit å vite at man bare kan ringe et nr. Så kommer de.

Jeg fikk derimot beskjed under overlevering av bilen at hvis jeg gikk tom for batteri, så var ikke det dekket under mobilitetsgarantien :P
Mon tro hvem som har rett, jeg håper du har rett ::)

Jeg fikk beskjed av selger hos Møller at man får gratis veihjelp ved flatt batteri to ganger, mener jeg det var, fordi dette med elbil fortsatt er veldig nytt for de fleste.. Men dette kan jo være greit å få klarhet i. I forhold til forsikringen er det jo kanskje også noen som dekker det.

Noen som vet hva veihjelpen gjør når de kommer? Frakter de bilen til nærmeste hutiglader? Hadde vært mye stiligere hvis de hadde med seg en svær "power bank" med DC tilkobling.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

iGolf

Sitat fra: elektro på søndag 28. juni 2015, klokken 23:05
Sitat fra: hottentott33 på søndag 28. juni 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Capt på søndag 28. juni 2015, klokken 08:17
Fikk beskjed av selger når jeg kjøpte bilen. Med Møllerbil mobilitetsgaranti har man en tauing/veihjelp i året gratis, uansett årsak. Dette gjaldt også ved tomt batteri. Er jo ingen ønskesituasjon å gå tom midt i morgenrushet, men greit å vite at man bare kan ringe et nr. Så kommer de.

Jeg fikk derimot beskjed under overlevering av bilen at hvis jeg gikk tom for batteri, så var ikke det dekket under mobilitetsgarantien :P
Mon tro hvem som har rett, jeg håper du har rett ::)

Jeg fikk beskjed av selger hos Møller at man får gratis veihjelp ved flatt batteri to ganger, mener jeg det var, fordi dette med elbil fortsatt er veldig nytt for de fleste.. Men dette kan jo være greit å få klarhet i. I forhold til forsikringen er det jo kanskje også noen som dekker det.

Noen som vet hva veihjelpen gjør når de kommer? Frakter de bilen til nærmeste hutiglader? Hadde vært mye stiligere hvis de hadde med seg en svær "power bank" med DC tilkobling.

Ifølge andre forhandlere frakter de deg til nærmeste ladestasjon. (enn så lenge ::))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA