Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri spænding vs. %SOC specifikt for e-Golf batterikemi

Startet av cavallino, lørdag 25. juli 2015, klokken 23:35

« forrige - neste »

cavallino

Hadde vært spennende å se hvor lange strekninger folket kjører med bilene side. Jeg har ikke kjørt lenger enn Oslo-Lillehammer, men skal nå ut på en tur på 45 mil i morgen. Lillehammer-Oslo-Tvedestrand. Regner med 2-3 ladestopp, og krysser fingrene for at det ikke dukker opp noen "ute av drift" meldinger i morgen:) Har en bensinbil også, men litt artig å prøve å se hvor greit en slik tur går med e-Golf:)

iGolf

Lykke til 8)

Gleder meg til jeg endelig kan begi meg på slike eventyr også ::)

schcar

Prøvde oss 17. mai på Bærum - Lillehammer og retur. Mye læring kom ut av det. Lader på Statoil på Minnesund var ute av drift og de brydde seg lite om det (de hadde pratet med sjefen om at de burde ringe service, da den hadde vært ute av drift i 3 dager!!!) Gikk fint med lading hos Kiwi på andre siden av Glomma. Dessverre var 17. Mai velsignet med +4 grader og regn. Vinduvisker bruker nok en del strøm! Vi hadde planlagt å kjøre første etappe til Ottestad og kun ha et ladestopp, men på Brummundal ble det enda en lading og så rakk vi greit frem til Lillehammer. Der ladet vi under besøket og satset da på Kiwi Ottestad. Vel ankommet til Ottestad sto en Tesla tilkoblet lader viste at vedkommende hadde stått der i 1,5 time. Ikke noe problem, for vi skulle jo lade DC, men så lærte vi at mange søyler kun fungerer på et ladeuttak ad gangen!!! Heldigvis viste laderen at Tesla ikke ble ladet på grunn av feil, men det er ikke mulig å avbryte en annens lading så vi ringte til vakten på Fortum vår en hyggelig svenske så på saken og stoppet Tesla's lading. Da fikk vi lade og etter enda et stopp på Kiwi Minnesund rakk vi hjem til Lommedalen.
Samlet reisetid var ca 3 timer mer enn vi bruker med fossilen (Audi Q5). Prisen for ladingerne var kr. 300, men vi sparte alle bommer. Vi lærte også at +22 i e-Golf er ikke like mye som i Audi Q5 og vi kom hjem med kalde tær.
Tenk om det hadde stått 4-5 biler i kø ved hver ladestolpe!!! Husk en god krim - jeg hadde med meg Jan Mehlum Tønsbergs store sønn - skriver veldig lokalt og bra etter min smak.
Heretter er e-Golf degradert til bybil, men som slik bil har den kjørt km 9.500 på 6 måneder, mens fossilet har gått km 1780 på 2 måneder. Dermed holder fossilet veldig mye lengre.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

gamer73

ja..det er nettopp det som er så forbannet irriterende med fossilbil hehe...den sinnsyke energien som finnes i nettopp drivstoff som bensin og diesel...Jeg jobber i oljeindustrien så jeg vet litt om det;)...

Selv om utnyttingsgraden av drivstoffet er lav i forhold til batteri og strøm ...hva er den 50%? ....

MEN...denne relativt lave utnyttelsen gir oss nordmenn EN stor fordel når det er kaldt....den varmen oss GRATIS:) i bilen:)....mens en batteridreven bil varmer oss PÅ BEKOSTNING og KOSTBART!...


jkirkebo

Sitat fra: schcar på fredag 19. juni 2015, klokken 13:41
Dessverre var 17. Mai velsignet med +4 grader og regn. Vinduvisker bruker nok en del strøm!

Niks, den bruker minimalt med strøm. Mye vann i veibanen fører derimot til dramatisk mye høyere rullemotstand, så det var nok der energien forsvant (i tillegg til i varmeapparatet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Morti_s

kjøp dere rain-x så slipper dere bruke pusserne også  ;D

2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

emil

Tror ikke det er vindusviskere som bruker så mye strøm at det merkes på rekkevidden, det er heller rullemotstanden på våt vei samt behov for varme for å holde vinduer duggfrie som stjeler fra rekkevidden.


Jalla

Sitat fra: schcar på fredag 19. juni 2015, klokken 13:41
Gikk fint med lading hos Kiwi på andre siden av Glomma.

For å pirke så er det andre siden av Vorma. Vorma renner ut i Glomma nede ved Vormsund der E16 krysser over.

wattgolf

Jeg har kjørt Bergen-Halden og tilbake på en langhelg, ca 120 mil. Nå har jeg kjørt Bergen - Geiranger - Molde - Steinkjer, ca 90 mil en vei.
Topp med elbil på langtur, har aldri stått i ladekø eller kommet til defekte ladere.

iGolf

Sitat fra: wattgolf på lørdag 20. juni 2015, klokken 15:46
Jeg har kjørt Bergen-Halden og tilbake på en langhelg, ca 120 mil. Nå har jeg kjørt Bergen - Geiranger - Molde - Steinkjer, ca 90 mil en vei.
Topp med elbil på langtur, har aldri stått i ladekø eller kommet til defekte ladere.

Inspirerende ::)

mihkku

Kjører Oslo - Sør Fron en til to ganger i måneden. Går fin fint det, men valgte å ta fossilbil fra Sør Fron til Geiranger da Ishavsdrittveien har ødelagt strekningen

grorudklovnen

Laveste forbruk på min bil hadde jeg for noen dager siden. (8.8 kWt/100km) Det burde vel tilsi at ca. 25 milsrekke er mulig på en egolf om sommeren?

Råde

Mye nedover? Jeg hadde 1,8 kWh/100km etter 18km og Ø34km/t. Men det var ned fra hytta til nærmeste by.... 400 høydemeter
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 20. juni 2015, klokken 19:33
Laveste forbruk på min bil hadde jeg for noen dager siden. (8.8 kWt/100km) Det burde vel tilsi at ca. 25 milsrekke er mulig på en egolf om sommeren?

En 16km tur med snittfart på litt over 30km/t er ikke veldig representativt for langturskjøring med elbil. Legg opp en rute på 50-60km i fornuftig hastighet med start og stopp på samme sted tror jeg ikke du klarer å komme ned på de tallene der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA