Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kø på SC'ene?

Startet av Martinius, lørdag 25. juli 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

Martinius

Jeg har en 85D som uheldigvis står parkert i offentlig gate. Nærmere bestemt på Etterstad i Oslo. Jeg hadde tenkt meg på helgetur og torsdag kveld ville jeg derfor toppe opp batteriet på en offentlig ladestasjon. Jeg benyttet Type 2 kabelen fordi den gir 16 A på de nye ladestasjoene. Kabelen låses fast til bilen, og jeg mener den også låses fast i selve ladestasjonen og må låses opp med RFID eller SMS. Etter å ha låst bilen med nøkkelen dro jeg hjem for å sove, og av gammel vane satt jeg mobilen i flymodus (det skjer ikke igjen, fra nå av skal jeg ha med meg alle "notifications").

Jeg skulle hente bilen i 7 tiden i dag morges, og der stod den, blank og fin, men uten ladekabel. Jeg blei så utrolig forbanna... De må jo ha løsnet kabelen fra bilen på et vis, og det er ingen synlige skader på bilen. Bilen likte tydeligvis ikke den brå avslutningen på ladingen for det tok et par minutter før jeg fikk lys på storskjermen og enda lenger før jeg fikk startet bilen. Systems powering up tok meget lang tid. Den lader fint med UMC 10 A på jobben nå, men helgeturen ryker jo uansett for den er langt fra ferdig oppladet.

Batteriets kapasitet hadde økt med 6 % noe som skulle tilsi 0.06*85kWh=5.1 kWh før tyveriet. Jeg lader med en hastighet på ca 4 kW. Jeg parkerte kl 22:35 så tyveriet må ha skjedd ca 23:50. Tesla sjekker uansett dataloggingen, og om det er noen skader på bilen.

Bymiljøetaten sier at de kan ikke sjekke hvem som eventuelt har låst opp ladestasjonen uten at politiet ber om det. Forholdet er selvsagt anmeldt. Jeg snakket med Elbilen som hadde parkert etter meg på plassen bak etter meg ca 00:15, og han hadde lagt merke til at det ikke var en kabel der. Salto tar 3125,- for dennekabelen, og jeg kan vel se langt etter at innboforsikring skal dekke dette. Utrolig surt med tanke på at jeg selvfølgelig har vurdert dash cam, men latt det bli med tanken...

Jeg starter denne tråden for at andre som har lignende opplevelser kan dele dem her. Jeg har sett en del innlegg angående hærverk tidligere, men ikke i en egen tråd. Så nå kan de som ikke får nok paranoia av lekkasjer og reklamasjoner komme inn her å lese om kriminelle gærninger som stjeler og ramponerer rundtforbi.

Muffinman

Kan det tenkes at man løser ut kabel fra bilen med en universal ladelukeåpner? Det klakker ihvertfall godt i lukene på alle Model S innen rekkevidde om man trykker på en slik.

PS: Man får et greit toveis dashcam til prisen du oppgir for kabelen.

Martinius

Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra. Det betyr at Bymiljøetaten har data på hvem som har låst opp ladestasjonen, men jeg kan vel se langt etter disse dataene ettersom politiet neppe prioriterer dette.

jkirkebo

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:00
Salto tar 3125,- for dennekabelen, og jeg kan vel se langt etter at innboforsikring skal dekke dette.

Heldigvis selger Tesla den til ca. halvparten av den prisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra.
Og det er jo egentlig en idiotisk funksjon. Hvorfor har man valgt å gjøre det slik?

fonberg

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra.

Dette er jo helt lamt! Jeg har levd i forvisning om at man ikke kan løsne ladekabel fra bil uten at bilen er låst opp - sånn burde det naturligvis være! På dette viset blir det jo enkelt å stjele ladekabler bare man har nøkkel til de offentlige ladeboksene!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

aness

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra. Det betyr at Bymiljøetaten har data på hvem som har låst opp ladestasjonen, men jeg kan vel se langt etter disse dataene ettersom politiet neppe prioriterer dette.

Jaha.. Jeg har antatt at kabelen ble låst i begge ender, og at ladestasjonen ikke slapp før bilen sier at den er låst opp.

Hvis dette stemmer så ble jeg plutselig mye mer skeptisk til å bruke offentlige ladestasjoner i Oslo, dette er på ingen måte slik jeg forventet at det skulle være.
Det er jo null vits i en lås når den kan åpnes med hvilket som helst Ruter-kort som noen har slengt fra seg..

(jeg lader forøvrig samme sted som deg..)

mariowing

Ekstremt underlig at hvem som helst kan låse opp kablen på stolpen. På hurtigladere der det er betaling må man bruke samme RFID brikke for å avslutte ladningen som man startet den med. Sånn burde det være på Oslo kommune sine stolper også Dette er rett og slett noe jeg synes Elbilforeningen bør ta opp med Bymiljøetaten da den løsningen som beskrives her virker helt teit. Da kunne de like gjerne droppet hele RFID-låsingen!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: aness på fredag 19. juni 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra. Det betyr at Bymiljøetaten har data på hvem som har låst opp ladestasjonen, men jeg kan vel se langt etter disse dataene ettersom politiet neppe prioriterer dette.

Jaha.. Jeg har antatt at kabelen ble låst i begge ender, og at ladestasjonen ikke slapp før bilen sier at den er låst opp.

Hvis dette stemmer så ble jeg plutselig mye mer skeptisk til å bruke offentlige ladestasjoner i Oslo, dette er på ingen måte slik jeg forventet at det skulle være.
Det er jo null vits i en lås når den kan åpnes med hvilket som helst Ruter-kort som noen har slengt fra seg..

(jeg lader forøvrig samme sted som deg..)

Forhåpentligvis er det noen her inne som holder til i Oslo og som kan teste litt forskjellige scenarioer i dag?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra.
Denne funksjonaliteten kan jo kun karakteriseres som en bug.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juni 2015, klokken 13:08
Sitat fra: aness på fredag 19. juni 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra. Det betyr at Bymiljøetaten har data på hvem som har låst opp ladestasjonen, men jeg kan vel se langt etter disse dataene ettersom politiet neppe prioriterer dette.

Jaha.. Jeg har antatt at kabelen ble låst i begge ender, og at ladestasjonen ikke slapp før bilen sier at den er låst opp.

Hvis dette stemmer så ble jeg plutselig mye mer skeptisk til å bruke offentlige ladestasjoner i Oslo, dette er på ingen måte slik jeg forventet at det skulle være.
Det er jo null vits i en lås når den kan åpnes med hvilket som helst Ruter-kort som noen har slengt fra seg..

(jeg lader forøvrig samme sted som deg..)

Forhåpentligvis er det noen her inne som holder til i Oslo og som kan teste litt forskjellige scenarioer i dag?

Hva er poenget med å teste i Oslo? Hvis det er slik at ladekabel kan løsnes fra låst bil så lenge den ikke tilføres strøm, så er problemet geografiuavhengig. Det er eksempelvis lett å få tilgang til offentlige ladebokser over alt i landet, for ikke å snakke om f.eks. flyplasser hvor løsningen gjerne er en schuko rett i veggen uten noen form for tyverisikring.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Martinius

Tesla var svært hyggelige på telefon, og sjekket loggen veldig raskt, innen 4-5 timer. Jeg skulle bli innkalt for sjekk på Skøyen for å sikre at ingenting er galt med ladeluka og låsemekanismen. Dette er jo litt ironisk ettersom jeg selv flere ganger har slitt med å få løs denne ladekabelen på samme ladestolpe. Jeg tror ladekabellåsen åpnes en liten stund når strømmen kuttes, og det er vel dette denne tjuvradden har utnyttet.

RaBalder

Skal teste hjemme på veggen med ladekladden.

  • Stille ned ladestrømmen til minste mulige
  • Ta ut kontakten av veggen (rekkefølgen man ikke skal gjøre)
  • Sjekke om den løsner i bilen (ja, jeg legger nøkkelen godt unna bilen slik at den er låst)

Hvis da bilen slipper løs ladekabelen, så er det en funksjon jeg ikke ser på som ønskelig.


Martinius

    Sitat fra: RaBalder på fredag 19. juni 2015, klokken 14:08
    • Ta ut kontakten av veggen (rekkefølgen man ikke skal gjøre)
    • Sjekke om den løsner i bilen (ja, jeg legger nøkkelen godt unna bilen slik at den er låst)

    Jeg utførte dette med UMC nå, og den løsnet ikke i det hele tatt. En mulighet er at dette kun gjelder Type 2.

    RaBalder

    #14
    Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 14:11
      Sitat fra: RaBalder på fredag 19. juni 2015, klokken 14:08
      • Ta ut kontakten av veggen (rekkefølgen man ikke skal gjøre)
      • Sjekke om den løsner i bilen (ja, jeg legger nøkkelen godt unna bilen slik at den er låst)

      Jeg utførte dette med UMC nå, og den løsnet ikke i det hele tatt. En mulighet er at dette kun gjelder Type 2.

      Jeg tror ikke bilen ser forskjell om man har en mobil ladekladd eller type2 kabel til en ladestasjon. For bilen er alt type2.

      Men den kan selvfølgelig være at den kjenner igjen Teslas egen UMC.

      (((Jeg regner det som sikkert at bilen har vært låst på natta..... )))[/list]

      © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA