Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kø på SC'ene?

Startet av Martinius, lørdag 25. juli 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

Kagex

jeg har prøvd med type2, laderen låser seg ikke opp, stolpen derimot låser hvis man drar den ut fra bilen først
P29687

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på fredag 19. juni 2015, klokken 14:20
Jeg tror ikke bilen ser forskjell om man har en mobil ladekladd eller type2 kabel til en ladestasjon. For bilen er alt type2.

Ja og nei. Så lenge alt er koblet til ser ikke bilen forskjell. Men om man drar ut en Type 2 kabel i andre enden vil Proximity Pilot signalet brytes og bilen ser ikke motstandskodingen i kabelen lengre. Det vil ikke skje om man drar ut UMC i andre enden da PP/motstand i det tilfellet kun befinner seg i bil-enden av kabelen (lasket der istedenfor å bli ført igjennom kabelen til andre enden).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

Bruk en Dremel og frese inn bilens registreringsnummer. Da vil den være mindre attraktiv på helerimarkedet. Legg kabelen på bakken og kjør bakhjulet over den slik at bilen er parkert på kabelen. (Ta vekk småstein etc som kan skade den). Da blir det svært vanskelig å ta med seg kabelen. :)
Var å kjøpte en ekstra orginal ladekabel og foreslo for Tesla at ladekabelen burde kunne "parres" med bilen den tilhører fra settings på skjermen inne i bilen. Stjeles kabelen vil den ikke kunne benyttes på andre Teslaer. Forsøkes den benyttet på andre Teslaer, vil dette kunne registreres hos Tesla slik at "bortkommet" kabel kan komme til rette ved oppfordring fra Tesla. En slik løsning vil gjøre at ladekabelene våre blir verdiløse å stjele, samt at gjenglemte kabler kan finne veien tilbake til rettmessig eier. Får du besøk av gjester som trenger å låne kabelen din, kan du enkelt "avparre" kabelen slik at den virker på en annen Tesla. Hva tror dere? Det er kanskje foreslått før antakelig?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 19. juni 2015, klokken 14:55
Bruk en Dremel og frese inn bilens registreringsnummer.
foreslo for Tesla at ladekabelen burde kunne "parres" med bilen den tilhører fra settings på skjermen inne i bilen.

En eller annen form for godkjenning hadde vært greit, ja. Men det burde være mulig å godkjenne kabelen i flere biler (men at eier av UMC/kabel er den eneste som kjenner PIN-kode som trengs). Da slipper man å meldte inn og ut flere ganger dersom man f.eks. har noen som er på besøk innimellom og trenger å lade litt, eller man kanskje har to biler.

For å sikre kabel ved å kjøre over den kan man ta et lite stykke 2x4 eller tilsvarende og frese inn et spor som kabelen passer i (gjerne litt romslig). Legg denne oppå kabelen før du kjører oppå, så slipper du noe vekt direkte på selve kabelen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hodetelefoner

Håper du fortsatt har telefonnummeret til han som parkerte bak deg.  ;D

dosmont

Mye å velge i blant hengelåser å kjetting (plastbelagt).
Legg ledningen i bøylen på hengelåsen og lås den fast med kjetting til felgen.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Dag A.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 19. juni 2015, klokken 14:55
Bruk en Dremel og frese inn bilens registreringsnummer. Da vil den være mindre attraktiv på helerimarkedet. Legg kabelen på bakken og kjør bakhjulet over den slik at bilen er parkert på kabelen. (Ta vekk småstein etc som kan skade den). Da blir det svært vanskelig å ta med seg kabelen. :)
Var å kjøpte en ekstra orginal ladekabel og foreslo for Tesla at ladekabelen burde kunne "parres" med bilen den tilhører fra settings på skjermen inne i bilen. Stjeles kabelen vil den ikke kunne benyttes på andre Teslaer. Forsøkes den benyttet på andre Teslaer, vil dette kunne registreres hos Tesla slik at "bortkommet" kabel kan komme til rette ved oppfordring fra Tesla. En slik løsning vil gjøre at ladekabelene våre blir verdiløse å stjele, samt at gjenglemte kabler kan finne veien tilbake til rettmessig eier. Får du besøk av gjester som trenger å låne kabelen din, kan du enkelt "avparre" kabelen slik at den virker på en annen Tesla. Hva tror dere? Det er kanskje foreslått før antakelig?

Kabelen kunne absolutt hatt en eller annen gjennkjenning av sin bil som ville gjort den verdiløs for andre biler.
Dersom man skal bruke kabelen på "besøksbiler" så kunne det kommet opp en pinkode på den o-store-skjermen i denne bilen som da måtte punches før kabelen aktiveres og lading startes.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

kalleo

nu vet jag ikke hvilken felgtype du har men ett sikkert sykkellåse bör kunne låse kabelen i felgen så ikke type2 kontakten går o trekke gjennom.

Thor2014

Jeg har en type 2, 22kw ladeboks (32A 400v rød plugg), uten fast kabel, så jeg må plugge min type 2 kabel inn i denne.
Tenker at begge disse er utsatt for tyveri. Spesielt ladeboksen.
Har tenkt på hvordan jeg enklest kan sikre disse mot tyveri og kommet frem til at jeg legger begge klart til å plugge inn. Rygger oppå tilførselen til type 2 boksen og type 2 kabelen.
Da blir det vanskeligere å ta med seg.

aness

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juni 2015, klokken 13:08
Sitat fra: aness på fredag 19. juni 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Toosleezaay på fredag 19. juni 2015, klokken 12:15
Tesla ringte nå, og klokken 00:23 er det noen som først har løsnet kabelen fra ladestasjonen, og når bilen ikke lader så låses kabelen autoamtisk opp, dermed har de fått tatt ut kabelen derfra. Det betyr at Bymiljøetaten har data på hvem som har låst opp ladestasjonen, men jeg kan vel se langt etter disse dataene ettersom politiet neppe prioriterer dette.

Jaha.. Jeg har antatt at kabelen ble låst i begge ender, og at ladestasjonen ikke slapp før bilen sier at den er låst opp.

Hvis dette stemmer så ble jeg plutselig mye mer skeptisk til å bruke offentlige ladestasjoner i Oslo, dette er på ingen måte slik jeg forventet at det skulle være.
Det er jo null vits i en lås når den kan åpnes med hvilket som helst Ruter-kort som noen har slengt fra seg..

(jeg lader forøvrig samme sted som deg..)

Forhåpentligvis er det noen her inne som holder til i Oslo og som kan teste litt forskjellige scenarioer i dag?

Satt akkurat min til lading og fikk testet noen scenarioer:

Åpnet ladestasjon med RFID, type2 kabel, låst bil.

Sjekket først at kabel var låst fast i begge ender.

- forsøk på å avslutte med annen RFID-brikke: lys går fra blått (lader) til hvitt i noen sekunder, lyset går tilbake til blått, lading fortsetter hele tiden og kabel låses ikke opp

- forsøk på å låse opp med samme RFID-brikke: lading avsluttes og kabel låses opp i ladestasjonen.

Jeg testet ikke hva som skjer hvis jeg forsøker å låse opp med SMS, og jeg var heller ikke tålmodig nok til å vente på at bilen evt. skulle slippe kabelen.

Hodetelefoner

Har du fått tak i personen som parkerte bak deg?

Havebigfun


Ljosdal

#27
Jeg kjøpte ny Type 2 kabel 7.5mtr fra Tesla Stavanger for lusne 1.620kr
Salto tar mer enn dobbelt for disse..

Jeg vil også finne en god løsning for låsing av kabelen til bilen. Skal på utenlandsferie i sommer med bilen, og ønsker å beholde ladekabelen min :-) Mange gode forslag på denne tråden!
Svart P85 Signature #88

Martinius

Jepp. Jeg kjøpte ny kabel hos Tesla samme dag til 1620 eller deromkring. Surt, men ikke like sure penger som fryktet. Tesla Skøyen mumlet noe om at ladeporten var åpnet med en universalåpner. Jeg glemte selvfølgelig å spørre hva det er for noe, men det er tydeligvis noen av de rundtomkring. Genialt å rygge på ladekabelen. Den virker solid nok til å tåle det, men kan bli vanskelig på trange offentlige plasser. Kjetting eller sykkellås er enkelt nok, men folk som fyker rundt og stjeler kabler har vel avbiter med seg også.

Jeg har nummeret til EL bilene i nabolaget der, og kontaktet dem dels for å spørre om de hadde sett noe og dels for å advare. Han som parkerte (sin Leaf) bak meg parkerte ca da kabelen forsvant så tjuvradden må ha vært heldig som ikke ble sett av han...

dosmont

Hva om Tesla kunne laget en låsefunkjon, så du må på skjerm eller bruke foben til å åpne låsen til ladekabelen.
Noe så enkelt som et hengelås symbol ved ladeluka på skjermen, som du aktiverer når du måtte ønske.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA