Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Artig lesning

Startet av e-curious, lørdag 25. juli 2015, klokken 15:02

« forrige - neste »

e-curious

Det blir diskutert mye om levetid på batterier.  Hva kan man forvente av levetid/driftsikkerhet av en el-motor? Hva kan man forvente av kostnader om man må skifte motor?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: e-curious på torsdag 18. juni 2015, klokken 23:55
Det blir diskutert mye om levetid på batterier.  Hva kan man forvente av levetid/driftsikkerhet av en el-motor? Hva kan man forvente av kostnader om man må skifte motor?
En elmotor som er konstruert riktig kan forventes å vare mange hundretusen km uten vedlikehold, kanskje millioner av km. Og jeg tenker at om en motor varer ut reklamasjonstiden, så er det lite sannsynlig at den er feilkonstruert. (Her bør også motoren være børsteløs, ellers vil den trenge noe vedlikehold. Men jeg vet ikke om noen bilprodusent som bruker motor med børster.)

Men om uhellet skulle være ute er det nok fort snakk om noen titusen kroner. Kanskje man kan få presset dette ned til noen tusenlapper på sikt, når det er mer konkurranse, og man har mer vrakede biler å ta deler fra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Så lenge jeg har vært på forumet her (er vel bortimot ti år omtrent, tenker jeg) tror jeg at jeg har tilgode å høre noe særlig om problemer med motorer. Unntaket er vel noen av de tidlige modellene med børster som kunne trenge en refurbish hvis børstene ikke ble bytta i tide og lagde spor i kommutatoren (?) eller hva det nå heter.

Sammenlignet med fossilmotorer er det jo forsvinnende lite som kan gå galt, så jeg er i alle fall ikke bekymra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

weld77

Trefase induksjonsmotorer er vanlig i industrien. Der er forventet levetid 20-30 år med kontinuerlig bruk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA