Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av frost, fredag 24. juli 2015, klokken 23:38

« forrige - neste »

frost

Hei, håper det er noen her som kan gi meg råd.

Jeg har planer om å kjøpe en brukt Nissan Leaf, og har skjønt at jeg da ikke bør kjøpe eldre enn 2013-modell. Og at 2013-modellene som er til salgs på Finn.no kan være 2012-modell. Hvordan finner jeg ut om bilen er en reell 2013-modell?

Er det noen måte jeg kan finne ut i hvilken tilstand batteriet i en bruktbil er?

Takknemlig for svar.

emil

For å se etter ordentlig 2013 modell:

Før du eventuellt får sett bilen live:
- Chassisnr/VIN skal starte på SJN og ikke JN1

Noen ting du kan se etter på selve bilen:
- Tekna-modell med 360-graders kamera er alltid av 2013 og nyere
- Parkeringsbrems er flyttet fra mellom forsetene til å være ekstra pedal litt til venstre for de andre.
- Bagasjerommet har åpen plass mellom bakjulene.
- ECO-knapp på ratt
- B-modus på girvelger (Acenta/Tekna)
Mange andre småting man også kan se etter. Men "fotbrekk" og mer plass i bagasjerommet er to veldig synlige ting.

Utover å se på antall streker på kapasitetsmåleren (de små, ikke de lange som angir ladenivå, skal være 12 stk) når det gjelder batteristatus er det kun LeafSpy på android-telefon og en OBDII-Blåtann adapter, eller LeafStat på iOS med OBDII-WIFI adapter som er tingen. 12 streker på kapasitetsmåleren garanterer bare at batteriet et et sted mellom 85% og 100%.

frost

Tusen takk for nyttig svar!

Hvordan fungerer LeafSpy? Og hvordan sjekker man batteristatus på en bruktbil før man kjøper den med LeafSpy?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: frost på torsdag 18. juni 2015, klokken 21:32
Hvordan fungerer LeafSpy? Og hvordan sjekker man batteristatus på en bruktbil før man kjøper den med LeafSpy?

Hvis du søker litt på forumet så finner du mer info om LeafSpy. Kortversjonen er at du må kjøpe en dongle og installere en app. Donglen setter du i kontakten på bilen og da kan du hente ut informasjon.

Litt avhengig av hvor du bor i landet så kan kanskje noen eksisterende Leaf-eiere hjelpe deg til å lese ut batteristatus i en kjøpssituasjon.

Du kan også be selger om å spesifisere SOH før kjøpet, men må da stole på selgers opplysning. SOH viser hvor stor andel av nybilkapasiteten som er igjen i batteriet. Jeg vil anbefale at SOH tas inn i kontrakten. Dersom man ikke kan måle den så kan man f.eks. angi at SOH skal være bedre enn XX %. Det finnes tabeller som viser forventet SOH. Spesielt importmodeller fra varme stater i USA kan ha risiko for batterisvekkelse utover det man finner i Norge.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Om det er et must med minst 2013-modell, kommer vel litt an på øya som ser.
Rett nok skal det være 100 endringer fra 2012 til 2013, og luft til luft-varmepumpe i stedet for vannbåren varme er trekt fram som en fordel, så 2013-modellen bruker mindre strøm.
Men det har ikke vært så store utviklinga av batterikapasitet fram til nå, så de store forskjellene får du nok når 2016-modellen med større rekkevidde, og en ny Nissan som er varsla å komme våren 2017.
2016-modellen kommer kanskje i september, og offisiell rekkevidde er større en på eldre modeller, og det går rykter om at den kommer med 30kWt batteri.
Det har vært snakk om at bilen som kommer om 2 år, kan ha dobbelt så stor batterikapasitet som Leafene har hatt til nå.
2015-batteriet har en kjemi som skal tåle varme bedre enn eldre batterier. Den gamle kjemien har hatt en svakhet for høye temperaturer.

I det store perspektiv synes jeg ikke det har vært de store forskjeller på årsmodellene til nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA