Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av audioboy, fredag 24. juli 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

audioboy

Ny eier.  Parkerer bilen, åpner ladeluka fra skjerm. Plugger inn og bilen blinker i vei. Jeg låser bilen med 1-trykk på fob. Søren, glemte matposen. 2-trykk på fob og dører åpner seg OG lading avslutter. Hvitt lys og kontakten kan tas ut. Jeg vil jo ikke det, bare ta ut posen, lukke døra og 1-trykk for å låse bilen. Da lyser det fortsatt hvitt og lading starter ikke automatisk. Eneste som får det i gang igjen er låse opp bilen, dra ut ledning og sette inn igjen. Er det sånn det er?  Skjønner jo at bilen avslutter lading da den låses opp, men kanskje ikke når det skjer 10 sekunder etter at lading startet...
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

Leif1

Tålmodighet hjelper. Lading starter igjen etter et par minutter.
Konvertitt fra S til X

audioboy

TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

jkirkebo

Sitat fra: audioboy på torsdag 18. juni 2015, klokken 00:10
Ny eier.  Parkerer bilen, åpner ladeluka fra skjerm. Plugger inn og bilen blinker i vei. Jeg låser bilen med 1-trykk på fob. Søren, glemte matposen. 2-trykk på fob og dører åpner seg OG lading avslutter. Hvitt lys og kontakten kan tas ut. Jeg vil jo ikke det, bare ta ut posen, lukke døra og 1-trykk for å låse bilen. Da lyser det fortsatt hvitt og lading starter ikke automatisk. Eneste som får det i gang igjen er låse opp bilen, dra ut ledning og sette inn igjen. Er det sånn det er?  Skjønner jo at bilen avslutter lading da den låses opp, men kanskje ikke når det skjer 10 sekunder etter at lading startet...

Trykk på håndtaket istedenfor på fob så avsluttes ikke lading. Slår du på autolås så slipper du å trykke på fob for å låse også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Kabelen låser seg fast igjen etter ett minutt, og fortsetter lading.
Elbilist

Birger

Sitat fra: cairnz på torsdag 18. juni 2015, klokken 07:01
Kabelen låser seg fast igjen etter ett minutt, og fortsetter lading.

Ikke alltid. Vi har hatt flere tilfeller hvor ladingen ikke har startet opp igjen så det lønner seg å sjekke på app'en.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

eldanz

Hva så med Automatisk start av ladingen?
Kan jeg slå av Automatisk start?
Min starter med en gang etter at jeg har satt inn ladekontakten. Det hadde vært kjekt å kunne koble bilen til min 400V 3fase, uten at den starter ladingen.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Leif1

Niks, men du har jo forsinket start av lading. Dvs du kan sette et klokkeslett for start.
Konvertitt fra S til X

eldanz

Sitat fra: Leif1 på onsdag 24. juni 2015, klokken 23:24
Niks, men du har jo forsinket start av lading. Dvs du kan sette et klokkeslett for start.

Takker!

Ja, det er det jeg har brukt. Man kan da sette starttid langt ut på formiddagen slik at bilen tas i bruk før den tiden er oppnådd, for å unngå lading fra 60% til 70%. Hadde håpet at det kunne vært en av/på for automatikken.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Olatho

Skjønte ikke helt hva du vil oppnå her.
Du vil koble den til, men at den ikke skal lade?
Ford du gjerne vil bare ha 60%, ikke 70% på batteriet når du skal kjøre videre?

Enten kan du vel da sette maks-ladegrense til 60%, eller du kan bare la være å koble til?

eldanz

Sitat fra: Olatho på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:00
Skjønte ikke helt hva du vil oppnå her.
Du vil koble den til, men at den ikke skal lade?
Ford du gjerne vil bare ha 60%, ikke 70% på batteriet når du skal kjøre videre?

Enten kan du vel da sette maks-ladegrense til 60%, eller du kan bare la være å koble til?
Årsaken til at jeg ikke vil sette i gang lading er at Tesla anbefaler at bilen står tilkoblet strømnettet selv om den ikke lades.
Jeg kjører få kilometer hver dag til vanlig og ved å lade bare fra 60 til 70% så blir det mange ladinger. Hvor uheldig dette er er jeg usikker på, men det vil sikkert "slite" litt på elektronikken i det lange løp. Det er også sagt tidligere i en tråd, at en parameter er antall ladinger som batteriet tåler/blir redusert.
Det står mye i denne linken: http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare, som er vist flere ganger i en annen tråd. Får prøve å lese og forstå hva som skrives der på en grundigere måte.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Olatho

Jeg tror du bekymrer deg veldig unødvendig.  Når man snakker om antallet ladesykluser et batteri tåler, så snakker man om 0-100%.
Lading fra f.eks. 60-70% er 10% av en ladesyklus, og det spiller liten rolle om du lader 10% hver dag eller 50% hver 5. dag. 
Det du bør unngå er å lade til 100% oftere enn du trenger (men selv 100% lading er jo ikke _faktisk_ 100%, det er en buffer i toppen for å unngå overlading), og du bør unngå å gå for langt ned mot 0% hvis det er mulig.
- Samtidig som enkelte anbefaler å lade til 100%, og kjøre seg nesten tom i alle fall innimellom - så lenge bilen ikke blir stående med 100% eller 0% over tid.

Om du setter maks til 70% kan du plugge inn hver kveld med god samvittighet. Styringen av lading og vedlikehold av batteriet til Tesla er ganske avansert, så det er ingen grunn til å gjøre livet vanskelig for seg selv.

Amoss

Sitat fra: Olatho på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:49
Lading fra f.eks. 60-70% er 10% av en ladesyklus, ...

Nja, om jeg har forstått dette rett, så er en slik lading faktisk mindre enn 10% av en ladesyklus da batteriet hele tiden befinner seg så trygt og langt i fra 0% og 100%. Dette siden mesteparten av slitasjen pr. ladesyklus blir helt i bunn og helt på topp av SOC skalaen. En annen ting er at med så korte ladinger så blir det mindre varme i batteriet, som også er med på å redusere slitasjen.

Grunnen til at "Tesla anbefaler at bilen står tilkoblet strømnettet" som du sier, er nettopp for at du skal få så mange som mulige slike "grunne" ladinger, og samtidig vil bilen "alltid" være klar for en lengre tur (enn om du ikke hadde plugget den inn) dersom behovet skulle oppstå.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

Disse batteriene trives visst best rundt 50% oppladet. Befinner du deg mellom 40 og 70%
det meste av tiden skulle vel det batteriet ha det helt topp.
Min står på litt vel 70% til vanlig. Da er det fort gjort å fylle opp resten om jeg vil kjøre litt lenger en dag.
Konvertitt fra S til X

Olatho

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Olatho på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:49
Lading fra f.eks. 60-70% er 10% av en ladesyklus, ...

Nja, om jeg har forstått dette rett, så er en slik lading faktisk mindre enn 10% av en ladesyklus da batteriet hele tiden befinner seg så trygt og langt i fra 0% og 100%.

Joda. Det var en grov forenkling, bare ment å demonstrere at det er forskjell på "oppladning" og "ladesyklus"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA