Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av Også_Øyvind_H, fredag 24. juli 2015, klokken 11:05

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Hentet en tight og fin 85D med 21" (original turbin) på lørdag etter å ha hatt en S85 siden november-13.

Måtte naturligvis teste om aks var bedre enn den gamle - først kjentes den litt daff ut (ingen forklaring på hvorfor), men nå river det godt.

Det som var litt spesielt er at jeg får en merkbar vibrasjon rundt 50 km/t ved kraftig aks. Kan mine litt om traction control som slår inn/event at fremhjulene glipper. Den avtar så. Merker det kun ved akselerasjon og aldri ellers.

Noen som har forslag til forklaring/har merket det samme?
- Ubalanse i dekk (neppe)?
- Nye dekk som slipper?
- Vibrasjon fra fremre DU?

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Late update....

Hentet bilen etter 14 dager på garantirep hos Tesla Stavanger (var på ferie så det passa at den sto så lenge).

Status er dessverre at ingenting er bedre. Det vesentligste er fortsatt at det er en vibrasjon ved akselerasjon - også når denne er langt i fra kraftig. Virker nesten som om fremre motor skaper vibrasjon ved pådrag - det er ikke normal vibrasjon som ved ubalanse i dekkene.

Kjenner ingen vibrasjon ved normal kjøring i alle norske hastigheter.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Beklager manglende spm -

Noen som har forslag til hva det kan være/som har opplevd det samme på en av D'ene?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Tesla65

Merker ingen vibrasjoner her etter 3 måneder og 9000km
Stander 19" hjul.
Hvit P85 Solgt

Teslanewbie

#4
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 31. august 2015, klokken 19:49
Late update....

Hentet bilen etter 14 dager på garantirep hos Tesla Stavanger (var på ferie så det passa at den sto så lenge).

Status er dessverre at ingenting er bedre. Det vesentligste er fortsatt at det er en vibrasjon ved akselerasjon - også når denne er langt i fra kraftig. Virker nesten som om fremre motor skaper vibrasjon ved pådrag - det er ikke normal vibrasjon som ved ubalanse i dekkene.

Kjenner ingen vibrasjon ved normal kjøring i alle norske hastigheter.

Hvis du ikke har gjort dette ennå:
Har du prøvet å rotere dekkene ? Mine vinterdekk fra tesla på 19" felger var skjeve og ujevne, levert slik fra  produksjon  , da fikk jeg en vibrasjon som man merket godt ved aksellerasjon . Ta kontakt med en dekkmontør og få dem til å balansere dekkene de merker da også evt skjevheter i dekk og felg . Få tesla til bytte felger/dekkhvis de er feilproduserte .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


snappy

Har sikkert det samme - kom når de oppgraderte effekten i en tidligere SW versjon. Merker det bare ved flatt jern/nesten flatt jern fra lave hastigheter.
Min opplevelse er at vibrasjonen kommer av at bil en "nesten" spinner foran.
Ikke spesielt irriterende , og siden jeg lider av separasjons-angst får det vente til årlig service.
Fikk ny SW i går så skal sjekke om det hjalp - ikke umulig at det er antispinn  relatert .
2014 e-UP
2015 85D

dosmont

Jeg hadde periodisk en svak vibrasjon ved ved bruk av vinterdekk på utvalgte veier.
Konkluderte med at det var dekkene, får se nå til høsten, mulig det er borte etter 4 hjulskontroll.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Også_Øyvind_H

Sitat fra: snappy på tirsdag 01. september 2015, klokken 06:36
Har sikkert det samme - kom når de oppgraderte effekten i en tidligere SW versjon. Merker det bare ved flatt jern/nesten flatt jern fra lave hastigheter.
Min opplevelse er at vibrasjonen kommer av at bil en "nesten" spinner foran.
Ikke spesielt irriterende , og siden jeg lider av separasjons-angst får det vente til årlig service.
Fikk ny SW i går så skal sjekke om det hjalp - ikke umulig at det er antispinn  relatert .

Høres ut som det same ja - min vibrasjon kommer også fra aks i lav fart og er spesielt merkbart i det jeg passerer 50 km/t. Jeg synes det har blitt værre etter siste update, så:

Sitat fra: SunSeeker på mandag 31. august 2015, klokken 21:52
Hvilken software har du?

http://www.teslamotorsclub.com/showwiki.php?title=Model+S+software+firmware+changelog

Jeg har .36, så det kan isolort stemme. Men jeg kjenner ingenting ved lav hastighet som beskrevet her - kun ved aks. Jeg skal be de pushe neste oppdatering - takk!
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Digiman

Fikk 2.5.46 på min S85D i går kveld og det lille vibrasjonen jeg merket i lav hastighet forsvant med denne oppdateringen.

Batteritralla

Sitat fra: Digiman på tirsdag 01. september 2015, klokken 11:22
Fikk 2.5.46 på min S85D i går kveld og det lille vibrasjonen jeg merket i lav hastighet forsvant med denne oppdateringen.

Tesla kjører vel samme form for "oppdatering" som de gjorde på P85 bilene når det var problemer med drivverket....

Dvs redusert moment og respons.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

mogu

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:28
Sitat fra: Digiman på tirsdag 01. september 2015, klokken 11:22
Fikk 2.5.46 på min S85D i går kveld og det lille vibrasjonen jeg merket i lav hastighet forsvant med denne oppdateringen.

Tesla kjører vel samme form for "oppdatering" som de gjorde på P85 bilene når det var problemer med drivverket....

Dvs redusert moment og respons.

Du får ta med deg foliehatten din og gå et annet sted, det er faktisk slik at de introduserte denne feilen med 2.5.36. Ingen grunn til å tro at de gjør noe annet enn å rydde opp i 2.5.46. Dette gjelder forresten alle D modeller, også P85D.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Digiman

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:28
Sitat fra: Digiman på tirsdag 01. september 2015, klokken 11:22
Fikk 2.5.46 på min S85D i går kveld og det lille vibrasjonen jeg merket i lav hastighet forsvant med denne oppdateringen.

Tesla kjører vel samme form for "oppdatering" som de gjorde på P85 bilene når det var problemer med drivverket....

Dvs redusert moment og respons.

Det var da svært så pessimitisk kommentar. Dette er jo bare snakk om å rette en bug ved siste firmware oppdatering. Merker ingen forskjell i respons og moment. Heller bare en mere "smooth" bil ved lav fart nå. Fantastisk bil.

snappy

Min vibrasjonen ble ikke løst av FW oppdatering , og er meldt til Tesla.
Virker som om det er tiltagende , evt er det mindre friksjon pga vann og temp som gjør at det opptrer oftere.

Virker som det kommer fra venstre forhjul og nå skal det ikke så mye mer enn en middels akselerasjon før det høres/kjennes.
2014 e-UP
2015 85D

KalleKalif

Jeg har samme issue på min 85D, kjørt 8000 km og vibrasjonene blir sakte men sikkert mer merkbare. Jeg synes det er lettere å "provosere" frem med litt utslag på rattet ved aks, altså med litt sving. Kjenner meg helt igjen i øvrige beskrivelser i denne tråden. Har ikke merket noen forskjell fra oppdatering til oppdatering de siste 6 måneder.
---
2015 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA