Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode eller dårlige batteriblokker?

Startet av BMW850, torsdag 23. juli 2015, klokken 17:42

« forrige - neste »

BMW850

Spurte teknisk support i dag om Teslas høyspennings-ladeboks da jeg skal bygge garasje til høsten. Det kommer en 230V ladeboks og siste dato han hadde hørt var august i år. Men alt er jo som vi har erfart ganske usikkert mtp datoer hos Tesla. Vil tro at prisen kan bli ganske akseptabel så dette vil jeg satse på :)

En annen ting er jo også de evige diskusjonene som har vært her inne med tanke på dobbelt/enkelt-lader. Ser ut til at du får doblet kapasitet med dobbeltlader  ???





P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Skal du lade med 22kw trenger du 400v inn i huset eventuelt trafo hvis du har IT-nett, og en relativt heftig hovedsikring...

Kan ikke se hva denne dingsen tilbyr bortsett fra en helt standard type 2 boks, bortsett fra at den ser annerledes ut.

asgeirn

22kW på 230V IT krever 3x63A bare til ladestasjonen, hvilket enten betyr enda en stikkledning fra fordeling, eller å gå opp til omkring 100A overbelastningsvern og tilhørende >3x70mm2 stikkledning.

Så jeg tviler sterkt på at de får til stort mer enn 11kW på 230V IT til husbruk.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Muffinman

Bør vel også legge til at når denne boksen installeres på 230v IT-nett får man 7,3kW, eller 32A enfase. Ingen grunn til å vente på denne, med mindre man synes utseendet er verdt det.

Havebigfun

Hvordan vet vi at boksen bare nyttiggjør seg en fase i sammengheng 230V32A IT?
Jeg venter fortsatt på e boks som nyttiggjør seg 3-fase, både for å kunne trekke mer (noe man vanligvis ikke trenger) og for å redusere skjevbelastning.

Muffinman

Jeg venter også på en slik boks. Så langt er det bare Zaptec som har lansert slik funksjonalitet, og de har som kjent ikke startet levering enda.

RaBalder

I USA har dem en helt egen ladekontakt i Tesla'en og derfor har Tesla helt eller delvis monopol på salg av ladeløsninger eller adaptere for sin kontakt.

En slik høyeffekts ladeboks fra Tesla gir derfor mening i USA.


I Europa så har man en standardisert kontakt i Teslaen. Type2. Da har man plutselig flere tilbydere som kan levere ladeutstyr og man trenger ikke å vente på en boks fra Tesla. Det medfører også en del konkurranse på pris fra ulike tilbydere.

Jeg ser ingen funksjonell grunn til å vente på en høyeffekts ladeboks fra Tesla når det allerede finnes en mengde utstyr på markedet som gir de samme ladefunksjonene.

  • For AC-lading så er man uansett begrenset av enkelt eller dobbelt lader i bilen.
  • Og det er jo ingen DC-lader det er snakk om.


Der bare to grunner for å gå-for/vente-på Teslas boks

  • Den er vesentlig billigere enn det andre som tilbys av ladeutstyr (hva er sjansen for det?)
  • Eller at man er blodfan av Tesla og ønsker Tesla-logo på alt man har i garasjen.

Dennis

Den ser jo bedre ut en mye annet man får også samt at den åpner vel ladeluken som er en fordel :)

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 17. juni 2015, klokken 14:22
Hvordan vet vi at boksen bare nyttiggjør seg en fase i sammengheng 230V32A IT?
Jeg venter fortsatt på e boks som nyttiggjør seg 3-fase, både for å kunne trekke mer (noe man vanligvis ikke trenger) og for å redusere skjevbelastning.

230V 3-fase MÅ transformeres til 400V med N-leder for å kunne brukes. Zaptec er vel eneste som har lansert en integrert boks for dette, andre trenger separat trafo.

230V 3-fase er ikke en del av Type 2 spesifikasjonen. Ikke så rart, når det bare finnes i Norge og Albania.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juni 2015, klokken 14:37
Så langt er det bare Zaptec som har lansert slik funksjonalitet, og de har som kjent ikke startet levering enda.

Den skulle vel komme til høsten?  Og Teslas lader skulle komme til høsten.... Kan man se for seg ett samarbeide her? Kan Teslas ladeløsning for det norske markedet være en Zaptec ladeboks i Tesla design?

En standard Type2 ladeboks burde ikke Tesla hatt behøvd å bruke over 2 år på å utvikle.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman


Havebigfun

Spekken er ikke kjent hverken for Zaptechs eller Teslas boks. Jeg har hørt at Tesla har vurdert flere opsjoner, bla. 230 V trefase men det er mulig de har frafallt tanken ettersom den evt er relevant kun for små markeder. Her kan det dog hende at de satser på Norge ettersom de sikkert har ambisjoner om å selge flere 10000 biler fremover slik at det muligens lønner seg med en god løsning- skjevbelastningen ved 230V32A enfaselading er uansett ikke optimal.
De har brukt mye ressurser på å få Chademo operativ. Det er spørs om de nå må forholde seg til EUs CCS-direktiv eller om de kan fokussere på hjemmelading, bla. i Norge.
Den som lever får se- kortene er uansett ikke på bordet enda.

Veggen

#12
Høyspenningsstrømkontakt!!!
Jeg tror jeg dauer  ;D :o :'(

Minimum 1000V og dobbel ampere, dette må være flotte saker...

Gud bedre, håper de som konstruerer denne har mer peiling enn de som lager teksten på nettsidene...

Edit:
Høyspenning er definert av IEC som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning.
https://no.wikipedia.org/wiki/Høyspenning

arnkl

Sitat fra: Veggen på fredag 19. juni 2015, klokken 21:58
Høyspenningsstrømkontakt!!!
Jeg tror jeg dauer  ;D :o :'(

Minimum 1000V og dobbel ampere, dette må være flotte saker...

Gud bedre, håper de som konstruerer denne har mer peiling enn de som lager teksten på nettsidene...

Edit:
Høyspenning er definert av IEC som nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning.
https://no.wikipedia.org/wiki/Høyspenning

Det virkar som Google Translate har vore eit mykje brukt hjelpemiddel når dei norske heimesidene til Tesla skulle lagast :)

"High Power" skulle naturlegvis vore oversett til "høgeffekt" og ikkje "høgspenning".
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Johnny

Åpenbart ikke uten grunn at de søker etter prosjektleder for ladesaker akkurat nå :)
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA