Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av mazeking, torsdag 23. juli 2015, klokken 17:15

« forrige - neste »

mazeking

Skal fra Oslo til et sted rett før hamar nå til helgen. Det er 118 km dit i følge google maps. I følge displayet i bilen skal den rekkevidden på bilen være et sted mellom 159 km og 179 km avhengig av modus. Jeg stiller meg sterkt tvilende til disse tallene og jeg har aldri kjørt så langt på en lading før.

Hva tenker folk her om denne distansen? Nummer to bekymring er farten. Jo fortere jeg kjører jo større vil jo også luftmotstanden bli og kortere blir rekkevidden. Det er heldigvis to felt så og si hele veien så jeg bør kunne holde meg i lastebilfeltet.

Så et kanskje litt dustete spm: Da jeg for 20 år siden kjørte moped hendte det ofte at vi hang oss på bak i slipstreamen på store lastebiler for økt rekkevidde og fart. Sikkert greit når vekten er 150 kg totalt, men har dette overhodet noe for seg på en earodynamisk bil som leaf? Dvs vil jeg overhodet få noe lenger rekkevidde ved å legge meg rett opp i hekken på en skapsbil og følge denne tett oppover E6? Bekymringer her er jo rett og slett å krasje ved å ligge for tett og han får en punktering eller lignende

Hvor langt har folk kjørt med 2012 leaf på en lading? Vi blir to voksen i bilen på denne turen.

stranger1891

Være forsiktig du. Jeg havnet i en slik situasjon før med min 2012 modell og det ble bare stress hele veien når du ser på de KMene som renner ut kraftig :)

fws

Jeg har kjørt noen turer på 10-11 mil fra Oslo til hvaler. Da har jeg hatt ca. 20-30% igjen når jeg har kommet frem. Har også kjørt noen turer nordover fra Oslo også, men ikke så langt (ca 5-6 mil). Da har jeg vanlighvis brukt litt mere strøm per km, og har endt opp på 50-60% igjen.
Så jeg tror jeg ville anbefale en hurtiglading på veien.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Carl Anton Stenling

#3
Sitat fra: mazeking på onsdag 17. juni 2015, klokken 12:51
Nummer to bekymring er farten. Jo fortere jeg kjører jo større vil jo også luftmotstanden bli og kortere blir rekkevidden. Det er heldigvis to felt så og si hele veien så jeg bør kunne holde meg i lastebilfeltet.

Jeg har en del erfaring med motorveikjøring og Leaf. Høy hastighet spiser batteri. Forsøk å holde deg til 90 km/t eller lavere. Ideelt så kjører man rundt 75 km/t, men det kan være vanskelig/utrygt på motorvei. Eventuelt kan du legge deg bak en treg lastebil hvis du er så heldig å finne en.
Alternativt kan hurtiglading være fornuftig for å kunne følge trafikken.

Litt mer luft enn vanlig i dekkene kan anbefales. 2,9-3,0 bar fungerer greit på Leafen som uansett har myk fjæring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Silkefot

Om det å henge etter større biler (med sikker avstand) så er det klart det hjelper. Det er skrevet litt rundt temaet her: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=17&t=5959&sid=c3988fab10b2323324a9e7fb94f66446&start=10
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Trekkoppbil

Første gang jeg kjørte 2012 Leaf på langtur på motorvei i regnvær og med en undersjøisk tunnell, og litt klønete kjøring, så kunne det virke som rekkevidden var ca 8 mil.  Med en hurtiglading på veien, klarte jeg akkurat å komme fram på strekningen på 10 mil, men da var batteriet omtrent tomt.
Ligger du i betryggende avstand bak en trailer , er det stor sannsynlighet for at du kan klare 118km, med jevn fart og liten luftmotstand. Høyt lufttrykk kan være greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA